Конспект уроку з української мови для 3-го класу на тему " Рід іменників: чоловічий, жіночий та середній"

Про матеріал

Пропоную урок з української мови на тему "Рід іменників: чоловічий, жіночий та середній". Матеріали уроку допоможуть школярам оволодіти граматичними категоріями « рід іменників» , « чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід» ; учити дітей розрізняти рід іменників ; розширити і активізувати словниковий запас учнів ; закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками ; вчити звязно висловлювати думку ( усно й письмово, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів ; уміння класифікувати , встановлювати причиново- наслідкові звязки , систематизувати; виховувати любов і повагу до матері , до рідної мови .

Перегляд файлу

Тема : Рід іменників : чоловічий , жіночий , середній.

 

Мета : Допомогти школярам оволодіти граматичними категоріями « рід іменників» , « чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід» ; учити дітей розрізняти рід іменників ;  розширити і активізувати словниковий запас учнів ; закріпити вміння розпізнавати  мовні явища за їх ознаками ;  вчити звязно висловлювати думку ( усно й письмово, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів ; уміння класифікувати , встановлювати причиново- наслідкові звязки , систематизувати; виховувати любов і повагу до матері , до рідної мови .

 

Обладнання: маршрутна карта , сигнальні картки , таблиця «Рід іменника» , картки із завданнями , таблиця  «чарівний віночок для мами»

 

Тип уроку : нестандартний .

 

Форма проведення : урок – подорож.

 

    Хід  уроку

 

І Організація класу .

 Дзвоник дзвонить, не стихає,

 Школярів усіх скликає:

 Гей до класу поспішайте

 На місця свої сідайте !

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку :

 Сьогодні у нас незвичайний урок.

 Сьогодні ми зробимо ще один крок,

 У мовну країну ,

 Прекрасну й чарівну,

 До міста чудес, що іменником звуть.

 Тож  , друзі , швиденько

 Збираймося в путь ,

 Щоб в мовну скарбницю

 Ще раз зазирнуть.

  • Тема сьогоднішнього уроку : Рід іменників : чоловічий , жіночий , середній.
  • Діти , що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
  • Я очікую від уроку
  • Подивіться ось на це дерево з квіточками.
  • Я хочу , щоб ви навчилися розрізняти рід іменників , звязно висловлювали думки,   продовжували вчитись робити висновки ,  активно працювали в групах , каліграфічно писали , творчо працювали, щоб ви любили і поважали свою матусю рідненьку і щоб вона була для вас як оці квіточки гарні.
  • І якщо наші очікування  справдяться , то в кінці уроку ми ці квіточки складемо в кошик , а потім успіхами поділимось з мамами .

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань . Повторення вивченого з теми  «Іменник»

Бесіда

  • А тепер вирушаємо в подорож до чудової країни . Щоб не заблукати в пошуках скарбу , поглянемо на карту . А допоможуть нам веселі малята , які підуть разом з нами  стежиною знань.( хлопчик і дівчинка зроблені з паперу , переставляю їх )

Це наші друзі – дошкільнята,

Які все , все хотіли б знати,

І мови рідної навчитись,

І рідним словом милуватись.

  • Пригадайте , яка частина мови називається іменником ?
  • На які дві групи поділяються іменники за питаннями ?
  • Які іменники пишуться з великої літери , а які  з малої?
  • Оскільки , діти , ми з вами будемо подорожувати , то  я повинна обов'язково вам нагадати  правила поведінки в дорозі : не кричати , не смітити, не зривати квіток , відноситись до всього живого бережливо.

 

Поетична хвилинка

Ми наближаємось до мосту , що любить вірші й каліграфічне письмо. (Люба і Даша читають вірші про маму ).

 

Каліграфічна хвилинка

Мама, ненька , матуся

  • Як ми можемо  назвати ці слова
  • Утворіть словосполучення з них.

Рідна мама, дорога ненька , люба матуся

  • Закінчіть речення;
  • Хто щиро любить матір , той ……

Побудова асоціативного куща .

Немовля – дитина – учень

-Як ви розумієте  цей ланцюжок іменників .

- Побудуйте навколо цих слів асоціативний кущ  із іменників , які можна замінити  словом вона , використовуючи сюжетні малюнки .( Мати , бабуся , вихователька, вчителька)

 

Бабуся        Вихователька   Вчителька

 

Немовля  -   дитина    -  учень

 

Мати

 

Творче списування .( робота в групах)

 

  • Складіть прислів'я  - Ми пройшли мостом що любить вірші  й каліграфічне письмо, і опинилися в урвищі ,  в якому лежать розкидані прислів'я .
  • Ваше завдання зібрать прислів'я

 

  І група                                                                           Ігрупа

 

 

На сонці тепло , а біля матері добре                    Мати годує  

                                                                               дітей , як земля

У кого ненька ,  у того й сорочка біленька 

                                                                                            людей.

        Птах радіє весні , а дитя матері.

 

  • Назвіть іменники , назви істот і неістот.
  • Від слова біленька утворіть споріднені ( білити, білизна , білий)

 

Загадкова драбина  ( робота в групах)

  • Відгадайте загадки , запишіть  відгадки у стовпчик ( в зошиті )

 

 

 

І група                   ІІ група

 

Хто наткав полотна    Зроду віку , рук немає,   

Аж від лісу до вікна ?    а узори вишиває

Й вихваляється , сміється  :                        ( мороз)

Отака ширина !

( зима)

 

 

Високо стоїть ,      Впаде з неба – не розібється

Одне око має,     Впаде у воду - розпливеться

Всюди заглядає     ( сніг)

( сонце)

 

 

- Навпроти кожного іменника  запишіть , яким словом його можна замінити

( на дошці в картках)

 

Зима

Сонце       Дітям роздаю картки  мій  він  , вона , моя , моє, воно

Мороз

Сніг

 

  • Іменники , які замінили словами мій, він , до якої статі відносяться  жіночої чи чоловічої ?
  • Іменники , які замінили словами  моя, вона , до якої статі відносяться жіночої чи чоловічої?

 

 

ІУ. Робота над новим матеріалом

Пояснення вчителя

Складання таблиці з учнями

 

 

Чоловічий

(мій, він)

Жіночий

( моя,  вона )

Середній

( моє, воно)

 

олівець

 

шафа

 

курча

 

 

 

                   Рід  іменників

 

 

 

Якщо до іменників додаємо слова мій , він  то це чоловічого роду . Якщо до іменників додаємо слова моя,  вона то це іменники жіночого роду. І якщо до іменників додаємо слова моє, воно то це іменники середнього роду.

  • Загадковою драбиною ми разом з малятами спустились і опиились на  триколірній галявині , на якій розкидані іменники трьох родів .

 

 

 Робота в парах

 

Потрібно зібрать іменники  і розмістить в таблиці за родами .

 

 

І група                                                            ІІ група

 

 

Учитель ,       Учень,

вихователь,      школяр,

учителька,      учениця,

вихователька      школярка

горобенятко      слоненятко

дитятко       курча

 

 

                          Опрацювання правила

 

                         Робота в парах

 

 

  • Поставте один одному запитання за змістом правила.

 

   Гра із сигнальними картками   «Якого роду ?»

Я називаю іменники , а учні за допомогою сигнальної картки показують , якого він роду.

Олень , Роман, учень, Галя, робітниця, теля, молоко, дошка, доярка, диктант, кінь, гусак, дерево, жито, межа , дощ, сестра , радість, сум, серце , книжка , сонце.

 

          Фізкультхвилинка

 

 Хоч нелегке шкільне життя,

 Та все ж веселе і цікаве,

 Важких  багато є тут справ,

 Але ж є ігри і забави.

 

- На жаль ми опинилися на перині проспаної зарядки. Щоб вирватись з неї, виконаємо кілька вправ .

 

 Вище руки підніміть,

 В різні боки розведіть,

 У долоні ще плесніть

 Раз, два, два, раз….

 За роботу !

 Все гаразд.

 

У. Первинне закріплення . Робота в групах.

- Знахабніла двійка вирішила прийти до нашого класу, але якщо ми виконаємо її завдання , то зможемо без втрат проминути її печеру.

 

Самостійна робота  ( робота в групах)

 

 

 

І група                                                                ІІ група

 

Виконують вправу 50     

Перші 12 слів      Другі 12 слів

 

  • Прочитайте вправу.
  • Що потрібно зробити ?
  • Зверніть увагу на зразок.
  • Виконуємо

 

  Перевірка завдання

 

Диференційоване завдання ( в групах)

 

І група                                                                                  ІІ група

 

Створіть чарівний віночок для                             У даних прислів'ях  під

мами , визначте рід записаних слів   кресліть іменники і визначте

        рід Всяка пташка своє гніздо знає.

Моя мама , мов…

                                                               У дитини заболить пальчик,

      пташка

                                                         А в матері серце 

 

 

 

голубка    бджілка  квіточка  ластівка                                    

 

сонечко, зіронька,зозуленька, промінчик

 

Перевірка завдання

Виконання вправи 49 з коментуванням

 

  • Слова мій , він підставляємо до іменників якого роду ?
  • Слова  моя, вона підставляємо до іменників якого роду ?
  • Слова моє, воно підсталяємо до іменників якого роду.?

 

УІ.Підсумок уроку

  • Отже , ми зуміли обминути печеру нахабної Двійки  і прямим шляхом дійти до вежі гордої 12  це означає , що ми знайшли скарб . Але  цей скарб  нам треба ще відгадати.

Всвітівсепочинаєтьсязмами

  • Доведіть , що це так .
  • Яких родів бувають іменники ?
  • Як їх визначити ?
  • А ось тепер подивимось ось на це дерево з квіточками .
  • Чи досягнули ми те , що очікували .
  • Навчились розрізняти іменники ( кладемо в кошик)
  • Висловлювали думки ?
  • Робили висновки ?
  • Активно працювали в групах ?
  • Каліграфічно писали ?
  • Творчо працювали ?
  • Любимо свою матусю?
  • Всі квіточки в кошику  і ми своїми успіхами поділимось з мамами .

Всі ви працювали на уроці в групах, то ж оцініть свою роботу. Візьміть личка та намалюйте посмішку , залежно від того , як ви працювали на уроці.

 

 

  • працював ефективно , творчо, активно;

 

 

                                              старався ,

 

 

 

                                             працював нижче своїх можливостей

 

 

 

 

УІІ. Домашнє завдання

 

І  варіант

- Виписати з художнього твору по 5 іменників різного роду .  скласти з двома  речення.

 

 

ІІ варіант

 

Виконати вправу 51

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 січня 2018
Переглядів
1540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку