Пропоную урок з української мови на тему "Рід іменників: чоловічий, жіночий та середній". Матеріали уроку допоможуть школярам оволодіти граматичними категоріями « рід іменників» , « чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід» ; учити дітей розрізняти рід іменників ; розширити і активізувати словниковий запас учнів ; закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками ; вчити звязно висловлювати думку ( усно й письмово, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів ; уміння класифікувати , встановлювати причиново- наслідкові звязки , систематизувати; виховувати любов і повагу до матері , до рідної мови .
Тема : Рід іменників : чоловічий , жіночий , середній.
Мета : Допомогти школярам оволодіти граматичними категоріями « рід іменників» , « чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід» ; учити дітей розрізняти рід іменників ; розширити і активізувати словниковий запас учнів ; закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками ; вчити звязно висловлювати думку ( усно й письмово, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів ; уміння класифікувати , встановлювати причиново- наслідкові звязки , систематизувати; виховувати любов і повагу до матері , до рідної мови .
Обладнання: маршрутна карта , сигнальні картки , таблиця «Рід іменника» , картки із завданнями , таблиця «чарівний віночок для мами»
Тип уроку : нестандартний .
Форма проведення : урок – подорож.
Хід уроку
І Організація класу .
Дзвоник дзвонить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
Гей до класу поспішайте
На місця свої сідайте !
ІІ. Оголошення теми і мети уроку :
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок,
У мовну країну ,
Прекрасну й чарівну,
До міста чудес, що іменником звуть.
Тож , друзі , швиденько
Збираймося в путь ,
Щоб в мовну скарбницю
Ще раз зазирнуть.
ІІІ. Актуалізація опорних знань . Повторення вивченого з теми «Іменник»
Бесіда
Це наші друзі – дошкільнята,
Які все , все хотіли б знати,
І мови рідної навчитись,
І рідним словом милуватись.
Поетична хвилинка
Ми наближаємось до мосту , що любить вірші й каліграфічне письмо. (Люба і Даша читають вірші про маму ).
Каліграфічна хвилинка
Мама, ненька , матуся
Рідна мама, дорога ненька , люба матуся
Побудова асоціативного куща .
Немовля – дитина – учень
-Як ви розумієте цей ланцюжок іменників .
- Побудуйте навколо цих слів асоціативний кущ із іменників , які можна замінити словом вона , використовуючи сюжетні малюнки .( Мати , бабуся , вихователька, вчителька)
Бабуся Вихователька Вчителька
Немовля - дитина - учень
Мати
Творче списування .( робота в групах)
І група Ігрупа
На сонці тепло , а біля матері добре Мати годує
дітей , як земля
У кого ненька , у того й сорочка біленька
людей.
Птах радіє весні , а дитя матері.
Загадкова драбина ( робота в групах)
І група ІІ група
Хто наткав полотна Зроду віку , рук немає,
Аж від лісу до вікна ? а узори вишиває
Й вихваляється , сміється : ( мороз)
Отака ширина !
( зима)
Високо стоїть , Впаде з неба – не розібється
Одне око має, Впаде у воду - розпливеться
Всюди заглядає ( сніг)
( сонце)
- Навпроти кожного іменника запишіть , яким словом його можна замінити
( на дошці в картках)
Зима
Сонце Дітям роздаю картки мій він , вона , моя , моє, воно
Мороз
Сніг
ІУ. Робота над новим матеріалом
Пояснення вчителя
Складання таблиці з учнями
Чоловічий (мій, він) |
Жіночий ( моя, вона ) |
Середній ( моє, воно) |
олівець |
шафа |
курча |
|
|
|
Рід іменників
Якщо до іменників додаємо слова мій , він то це чоловічого роду . Якщо до іменників додаємо слова моя, вона то це іменники жіночого роду. І якщо до іменників додаємо слова моє, воно то це іменники середнього роду.
Робота в парах
Потрібно зібрать іменники і розмістить в таблиці за родами .
І група ІІ група
Учитель , Учень,
вихователь, школяр,
учителька, учениця,
вихователька школярка
горобенятко слоненятко
дитятко курча
Опрацювання правила
Робота в парах
Гра із сигнальними картками «Якого роду ?»
Я називаю іменники , а учні за допомогою сигнальної картки показують , якого він роду.
Олень , Роман, учень, Галя, робітниця, теля, молоко, дошка, доярка, диктант, кінь, гусак, дерево, жито, межа , дощ, сестра , радість, сум, серце , книжка , сонце.
Фізкультхвилинка
Хоч нелегке шкільне життя,
Та все ж веселе і цікаве,
Важких багато є тут справ,
Але ж є ігри і забави.
- На жаль ми опинилися на перині проспаної зарядки. Щоб вирватись з неї, виконаємо кілька вправ .
Вище руки підніміть,
В різні боки розведіть,
У долоні ще плесніть
Раз, два, два, раз….
За роботу !
Все гаразд.
У. Первинне закріплення . Робота в групах.
- Знахабніла двійка вирішила прийти до нашого класу, але якщо ми виконаємо її завдання , то зможемо без втрат проминути її печеру.
Самостійна робота ( робота в групах)
І група ІІ група
Виконують вправу 50
Перші 12 слів Другі 12 слів
Перевірка завдання
Диференційоване завдання ( в групах)
І група ІІ група
Створіть чарівний віночок для У даних прислів'ях під
мами , визначте рід записаних слів кресліть іменники і визначте
рід Всяка пташка своє гніздо знає.
Моя мама , мов… |
У дитини заболить пальчик,
пташка
А в матері серце
голубка бджілка квіточка ластівка
сонечко, зіронька,зозуленька, промінчик
Перевірка завдання
Виконання вправи 49 з коментуванням
УІ.Підсумок уроку
Всвітівсепочинаєтьсязмами
Всі ви працювали на уроці в групах, то ж оцініть свою роботу. Візьміть личка та намалюйте посмішку , залежно від того , як ви працювали на уроці.
старався ,
працював нижче своїх можливостей
УІІ. Домашнє завдання
І варіант
- Виписати з художнього твору по 5 іменників різного роду . скласти з двома речення.
ІІ варіант
Виконати вправу 51