Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему "Власні та загальні іменники. Написання власних іменників з великої букви"

Про матеріал

Завдання до даного уроку носять національно - патріотичний характер. Урок дає можливість формувати навички роботи у групі та самостійно, закріплювати вивчене за допомогою гри

Перегляд файлу

Урок № 2

3 клас

Українська мова

 

Тема уроку. Власні та загальні іменники. Написання власних іменників з великої букви

Мета: ознайомити учнів з поняттями «власні іменники», «загальні іменники»; вчити розрізняти власні і загальні іменники; записувати власні іменники з великої букви;

             розвивати усне та писемне мовлення учнів, увагу, старанність;

             виховувати любов до України, гордість за легендарних предків, які прославили Україну.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, ноутбук, мультимедійна презентація до уроку,  індивідуальні картки, пісочний годинник.

Форми та методи роботи: робота в групах, індивідуальна робота, демонстрація, робота з підручником, словникова робота, творча робота, самостійна робота, метод гри, бесіда.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Другий пролунав дзвінок,

Розпочнемо наш урок.

То ж за парти рівненько сідаймо,

Урок рідної мови розпочинаймо!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (виконувалося по групах)

1 група. (Вправа 279, с. 118)

- Зачитайте складені речення зі словом сонце. (Одне, де слово сонце – головний член речення, друге – слово сонце другорядний член речення)

2 група. (Вправа 283, с. 120)

- Зачитайте складену казку про те, як щедра горобина підгодовує пташок)

2. Словникова робота.

- Прочитайте «луною» слова на с. 120. Запам’ятайте правильну вимову та правопис слів.

- Значення яких слів вам не зрозуміло?

- Ознайомтеся із значенням слів горобина, гроно, пам’ятник. (Слайди 2, 3, 4)

3. Робота з деформованим текстом. (Слайд 5)

- Складіть і запишіть речення.

Художником, бути, Тарас, дуже, хотів.

Про, він, малюючи, все, забував.

Тарас, великим, став, поетом.

- Про якого, на вашу думку, Тараса, говориться у цьому тексті?

- Який заголовок ви дібрали б до цьому тексту?

- Погляньте на Тараса за малюванням. (Слайд 6)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

- Чому слово Тарас написане з великої букви?

- Які ще слова можуть писатися з великої букви?

- Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про правопис слів з великої букви. Але спочатку ознайомимося з новими для вас поняттями «власні назви» і «загальні назви».

ІУ. СПИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Робота над текстом вправи 284, с. 120.

- Уважно прочитайте текст. Зверніть увагу на вживання великої букви в окремих словах.

- За що, на вашу думку, люди уклоняються Кобзареві?

- Назвіть слова, які стоять у середині речення і пишуться з великої букви.

- Запишіть названі вами слова у зошити. Не забудьте їх писати з великої букви.

- Що називає кожне з цих слів. (Діти читають слова, пояснюють їх значення)

- Який можна зробити висновок?

Висновок. Назви міст, річок, гір, прізвища, імена та по батькові людей пишуться з великої букви.

2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (підручник. С. 120 – 121) та таблицею (Слайд 7)

- Які іменники називаються власними назвами?

- Як вони пишуться?

- Наведіть приклади власних іменників.

- Які іменники називаються загальними назвами?

- Як вони пишуться?

- Наведіть приклади загальних іменників.

3. Вправа «Добери слова із довідки» (вправа 285)

- Доберіть із довідки загальну назву до кожної групи власних назв (виконуємо усно).

- З якої букви пишуться власні іменники?

- З якої букви пишуться загальні іменники?

- Запишіть у зошити 2 групи слів (за вибором).

Фізкультхвилинка (Слайд 8)

Два прихлопи, два притопи,

На носок, на каблучок.

Руки – вліво, руки – вправо, 

Ми танцєм гопаток.

Раз – присядьте, два – присядьте –

Гарний настрій

Покружляли, повертілись

І тихенько всі вмістились.

У. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота (на індивідуальних картках)

Картка.

1. Випишіть з речення спочатку, у перший рядочок власні іменники, а потім, у другий рядок – загальні.

             Миколка, Гриць, Василько, Петрусь збирали грицики, васильки, миколайчики та петрові батоги.

2. Поясніть, чому близькі за значенням слова пишуться по-різному? Що означають слова грицики, васильки, миколайчики, петрові батоги?

(Після виконання і перевірки завдання, діти знайомляться з квітами, по які говорилося у реченні). (Слайди  9, 10, 11, 12)

3. Робота за вправою 286 (с.121)

- Прочитайте текст.

- Що означає слово узвіз?

Узвіз – дорога або вулиця із спуском вниз.

- Визначте тему тексту, його мету.

- Хто з вас, діти, був у місті Києві?

- А чи бачили ви, як жителі Києва увіковічили засновників міста? Так, вони збудували їм пам’ятник. (Слайд 13)

- Які власні назви вжито у тексті?

3. Вибіркове списування.

- Виписати із тексту вправи 286 власні іменники. До кожного з них поставити запитання (усно).

4. Робота у групах. Гра «Хто більше?» (Слайд 14)

- Яка група за 1 хвилину добере більше власних назв?

1 – ша група – дібрати і записати назви міст;

2 – га група – назви річок;

3 – тя група – назви країн.

Перевірка робіт (один учень з кожної групи зачитує записані власні іменники). Оголошується група – переможець.

5. Гра «Звертайся правильно». (Слайд 15)

- Запишіть, як треба звертатися до людей, які мають такі імена:

1 і 3 ряди

2 і 4 ряди

Віктор, Світлана

Сергій Миколайович

Юлія, Артем

Ольга Петрівна

6. Робота за схемами. (Слайд 16)

- Дайте відповіді на запитання за схемами «іменник» + «власна назва».

• Хто доглядає ліс?

• Хто купив цукерку?

• Хто стереже дім?

• Хто сьогодні черговий?

УІ. ПІДСУМОК УРОКУ

- Як пишуться власні іменники? Наведіть приклади власних іменників.

- Як пишуться загальні іменники? Наведіть приклади загальних іменників.

Гра «Назвіть зображене загальною і власною назвами» (Слайди  17, 18, 19, 20)

УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 120 – 121, повторити правила.

С. 122, вправа 287, написати 4 – 5 сполучень слів, які є загальними і власними іменниками за зразком. (Слайд 21)

 

 

doc
Додано
31 січня 2018
Переглядів
1674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку