Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему: "Урок розвитку зв’язного мовлення. Опис предмета за змістом загадки (вірша, оповідання тощо)"

Про матеріал

Розробка уроку з української мови для 3 класу на тему: " Урок розвитку зв'язного мовлення. Опис предмета за змістом загадки (вірша, оповідання тощо)".

Складається з конспекту уроку (опису соняшника за змістом загадки) та презентації до уроку.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Інтерактивна вправа «Мікрофон» Які частини мови ми вивчили? Чи можна назвати ці частини мови друзями? Чому? Як ставимо питання до прикметника у таких словосполученнях? Чи завжди можна визначити рід прикметника? Які закінчення має прикметник у множині?

Номер слайду 2

Каліграфічна хвилинка Сн нц яш он Соняшник сонячний Під вікнами соняшник квітнув, Осяяний сонцем ясним. Доберіть прикметники до іменника соняшник.

Номер слайду 3

Відгадайте загадку Серед поля стоїть хлопчик По коліна у траві, Позолочений віночок Має він на голові. І до вечора за сонцем Обертається навкруг... Здогадалися ви, хто це І як зветься сонця круг?

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Про що розповідається в загадці? Якими словами описано соняшник? Сьогодні на уроці ми розширимо знання про соняшник. Ви познайомитесь, як зображали цю рослину поети, письменники, художники. Також ви самі створите твір – опис соняшників.

Номер слайду 6

Цікаво знати! Соняшник — мексиканська «квітка сонця». З Північної Америки (де соняшник був дикоростучою рослиною) у Європу рослина завезена іспанцями у 1619 році. В Україні з’явився у середині 18 століття. У Європі соняшник обробляли як декоративну рослину та орієнтовно з 1860 року з нього почали добувати олію. До того часу англійці їли молоді суцвіття соняшника з оцетом і маслом.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Прочитайте легенду У ті дні, коли магія мала силу, а світ був молодий, природа була мінливою. Древнє чаклунство було надмірним для людської душі, і люди тільки спостерігали, як усе навкруги змінюється під дією чаклунських чар. Соняшник, згідно із грецькими легендами, не завжди ріс на землі і з’явився завдяки водяній німфі на ім’я Клітія.

Номер слайду 9

Одного разу Клітію викинуло хвилею з прохолодних глибин моря на піщаний берег. Русалка, здивована яскравим світлом, немов зачарована, спостерігала за золотою кулею, яка переміщалася по небу. Через деякий час зовнішність німфи почала змінюватися. Клітія виявилася прикутою до місця, коли її хвіст пішов у глиб піску.

Номер слайду 10

Срібне волосся згорталося в пелюстки навколо обличчя, з рук виростало зелене листя. Через дев’ять днів свого перебування на землі, Клітія повністю перетворилася на квітку сонця. Відтоді і донині соняшник завжди наслідує рух золотого сонячного диска, обертаючись у його сторону.

Номер слайду 11

Робота над репродукцією картини К.Білокур „Соняшники“ Художники також зображали на своїх полотнах «сонячну квітку». Картину, яку ми сьогодні будемо розглядати, написала відома українська художниця Катерина Білокур. Що ми вже знаємо про неї?

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Що зображено на картині? На що схожі голівки квітів? Які стебла? Які кольори переважають у зображенні квітів? Чи яскраво, добре видно квіти?

Номер слайду 15

Повторення вивченого про текст Що таке текст? Які є типи текстів? Які питання можна поставити до тексту-опису? З яких частин складається текст-опис?

Номер слайду 16

1. Частина, в якій передається загальне враження про предмет. (Зачин) Текст-опис 2. Частина, в якій розкриваються ознаки предмета. (Основна частина) 3. Висновок. (Кінцівка)

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Лексико-стилістична робота Соняшник (який?) Стебло (яке?) Листки (які?) Пелюстки (які?) Прочитайте порівняння. Соняшник, наче молодший брат сонця; жовті пелюстки, наче золотий віночок; жовта квітка, наче золота; квітка, наче бриль.

Номер слайду 19

Підберіть синоніми до слів. Жорстке (стебло) – міцне, товсте. Розцвітає – розквітає. Підіймає – повертає. Соняшник – золотоголовий красень, квітка сонця, квітка – красуня. Голівка – капелюшок, брилик. Нагадують – схожі. Бачити – милуватись.

Номер слайду 20

Попрацюйте в парах. Утворіть з поданих слів у правій і лівій колонці словосполучення Соняшник – це розцвітає рослина золотий килим соняшників листя брат небесного сонця влітку красиву голівку вгору підіймає темне обличчя усміхнене насіння оточене жовтогаряче сонце нагадують темно-зелене та велике бачити вінком з яскраво-жовтих пелюсток достигає олію робимо зі жорстким стеблом

Номер слайду 21

Робота над будовою тексту, складання плану Як назвемо твір? План 1. Молодший брат небесного сонця. 2. Зовнішній опис соняшника. 3. Золотий килим розквітлих соняшників. 4. Користь квітки сонця.

Номер слайду 22

Підведення підсумків уроку Якій рослині був присвячений сьогоднішній урок? Який твір писали? Які труднощі виникли під час написання твору-опису? Як вдалося подолати труднощі?

Перегляд файлу

Автор розробки уроку з української мови

вчитель початкових класів

закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“

Красна Оксана Ярославівна

спеціаліст вищої категорії

 

 

Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Опис предмета за змістом загадки (вірша, оповідання тощо)

Мета: удосконалювати вміння учнів складати текст-опис, стисло і послідовно висловлювати думку; формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предметів; розвивати зв’язне мовлення школярів, спостережливість; розвивати вміння використовувати порівняння, образні вислови; виховувати любов до природи.

Обладнання: роздатковий матеріал, презентація.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Подивилися на мене.

Усміхнулися усі.

Чи готові до роботи?

Молодці!

II. Актуалізація опорних знань

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Які частини мови ми вивчили?

Чи можна назвати ці частини мови друзями? Чому? (Так, іменник зв’язаний з прикметником, за допомогою іменника визначаємо число і рід прикметника. Дієслово зв’язане з іменником.)

Як ставимо питання до прикметника у таких словосполученнях? (Від іменника)

Чи завжди можна визначити рід прикметника? (Ні, у множині роду немає)

Які закінчення має прикметник у множині? (-і)

2. Каліграфічна хвилинка

Сн нц яш он

Соняшник сонячний

Під вікнами соняшник квітнув,

Осяяний сонцем ясним.

— Доберіть прикметники до іменника соняшник.

III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Робота над загадкою

Серед поля стоїть хлопчик

По коліна у траві,

Позолочений віночок

Має він на голові.

І до вечора за сонцем

Обертається навкруг...

Здогадалися ви, хто це

І як зветься сонця круг?

І. Січовик

Про що розповідається в загадці?

Якими словами описано соняшник?

Сьогодні на уроці ми розширимо знання про соняшник. Ви познайомитесь, як зображали цю рослину поети, письменники, художники. Також ви самі створите твіропис  соняшників.

IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1. Цікаво знати!

Соняшник — мексиканська «квітка сонця». З Північної Америки (де со­няшник був дикоростучою рослиною) у Європу рослина завезена іспанцями у 1619 році.

В Україні з’явився у середині 18 століття.

У Європі соняшник обробляли як декоративну рослину та орієнтовно з 1860 року з нього почали добувати олію. До того часу англійці їли молоді суцвіття соняшника з оцетом і маслом.

Спершу його розводили як декоративну рослину, згодом також заради зерна, яке використовували як ласощі. Тепер соняшникова олія в Україні є найкращим харчовим продуктом як у непереробленому, так і в переробле­ному (марґарин) виді. Її використовують для технічних потреб (при виготовленні мила, лаків, фарб, лінолеуму тощо).

Соняшник — цінна культура у плодозміні. Медонос. Є й декоративні форми соняшника.

2. Слухання легенди

У ті дні, коли магія мала силу, а світ був молодий, природа була мінливою. Древнє чаклунство було надмірним для людської душі, і люди тільки спостері­гали, як усе навкруги змінюється під дією чаклунських чар.

Соняшник, згідно із грецькими легендами, не завжди ріс на землі і з’явився завдяки водяній німфі на ім’я Клітія. Одного разу Клітію викинуло хвилею з прохолодних глибин моря на піщаний берег. Русалка, здивована яскравим світлом, немов зачарована, спостерігала за золотою кулею, яка переміщалася по небу. Через деякий час зовнішність німфи почала змінюватися. Клітія ви­явилася прикутою до місця, коли її хвіст пішов у глиб піску. Срібне волосся згорталося в пелюстки навколо обличчя, з рук виростало зелене листя.

Через дев’ять днів свого перебування на землі, Клітія повністю перетвори­лася на квітку сонця. Відтоді і донині соняшник завжди наслідує рух золотого сонячного диска, обертаючись у його сторону.

Фізкультхвилинка

Вже і сонечко пригріло,

Вже посунулись сніги.

Де було геть зовсім біло,

Проталин стеляться круги.

Як же вітер, діти, дише?

Як дерева він колише?

Як прогинаються берізки?

Як же чешуть свої кіски?

Як же птахи прилітають?

Як радіють вони й співають?

А тепер присіли й встали.

Втому нашу геть прогнали.

3. Робота над репродукцією картини К.Білокур „Соняшники“

Художники також зображали на своїх полотнах «сонячну квітку». Картину, яку ми сьогодні будемо розглядати, написала відома українська художниця Катерина Білокур.

Що ми вже знаємо про неї? (Народилася К.Білокур у день святої великомучениці Катерини 7.12.1890р. в селі Богданівка на Черкащині. До школи не ходила, самотужки навчилася читати і писати. Ще зовсім маленькою дівчинкою її полонила синя квіточка. Малювати почала вуглинками з печі на крадькома взятому у матері полотні. Батьки не мали змоги оплатити навчання, і тому вчилася малювати вона сама. Зображала К.Білокур на своїх полотнах переважно квіти. Так любила вона їх, відчувала їхню красу: «Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не налюбуюся». Сама ніколи не зривала квітів, бо вважала, що зірвана квітка – вже не квітка. І тому малювала вона, виходячи в поле, в садок чи з пам’яті.)

Що зображено на картині?

На що схожі голівки квітів? (На сонечко, тарілочки і золоті капелюшки.)

Які стебла? (Стрункі, високі)

Які кольори переважають у зображенні квітів? (Яскраві, жовтогарячі, золоті, теплі).

Чи яскраво, добре видно квіти? (Відчуваємо присутність вечірнього сонечко. Воно освітлює квіти).

4. Повторення вивченого про текст

— Що таке текст?

— Які є типи текстів?

— Які питання можна поставити до тексту-опису?

— З яких частин складається текст-опис?

1. Частина, в якій передається загальне враження про предмет. (Зачин)

Текст-опис  2. Частина, в якій розкриваються ознаки предмета. (Основна частина)

   3. Висновок. (Кінцівка)

5. Лексико-стилістична робота

Соняшник (який?)  Стебло (яке?)  Листки (які?)  Пелюстки (які?)

Прочитайте порівняння.

Соняшник, наче молодший брат сонця; жовті пелюстки, наче золотий віночок; жовта квітка, наче золота; квітка, наче бриль.

Підберіть синоніми до слів.

Жорстке (стебло) – міцне, товсте.

Розцвітає – розквітає.

Підіймає – повертає.

Соняшник – золотоголовий красень, квітка сонця, квітка – красуня.

Голівкакапелюшок, брилик.

Нагадують – схожі.

Бачити – милуватись.

Попрацюйте в парах. Утворіть з поданих слів у правій і лівій колонці словосполучення.

Соняшник – це    розцвітає

рослина    золотий килим соняшників

листя      брат небесного сонця

влітку      красиву голівку вгору

підіймає     темне обличчя

усміхнене     насіння

оточене     жовтогаряче сонце

нагадують     темно-зелене та велике

бачити     вінком з яскраво-жовтих пелюсток

достигає     олію

робимо     зі жорстким стеблом

— Щоб легше було описувати соняшник, розгляньте його малюнок.

— Які порівняння доберете ви, описуючи соняшник?

6. Робота над будовою тексту, складання плану

Як назвемо твір? (Соняшник. Сонях. Квітка сонця. Золотоголовий красень)

1. Молодший брат небесного сонця.

2. Зовнішній опис соняшника.

3. Золотий килим розквітлих соняшників.

4. Користь квітки сонця.

7. Усне складання твору-опису.

Орієнтовний твір-опис

Соняшник – це молодший брат небесного сонця, який живе на землі.

Це висока рослина зі жорстким стеблом. Листя у нього темно-зелене та велике. Розцвітає рослина влітку. Теплого ясного дня соняшник завжди підіймає свою красиву голівку вгору. Його усміхнене темне обличчя оточене щільним вінком з яскраво-жовтих пелюсток, гладких та ніжних на дотик. Саме вони нагадують жовтогаряче сонце.

Влітку часто доводиться бачити на безмежних полях золотий килим розквітлих соняшників. Це напрочуд красива картина.

Коли соняшник доцвітає, в ньому достигає насіння, яке ми із задоволенням їмо чи робимо олію.

8. Самостійне написання твору за допомогою загадки, малюнка та опорних слів.

9. Перевірка написаного. Гра «Коректор»

Учні обмінюються зошитами, читають роботи, дають поради одне одному.

V. Підведення підсумків уроку

— Якій рослині був присвячений сьогоднішній урок?

— Який твір писали?

— Які труднощі виникли під час написання твору-опису?

— Як вдалося подолати труднощі?

VI. Домашнє завдання

Написати твір-опис берези.

 

zip
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку