Запропонований матеріал можна використовувати на уроках української мови в 3 класі при вивченні теми "Будова слова". Даний матеріал дозволяє формувати в учнів уміння правильно писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и].Рекомендовано для вчителів початкових класів.
Абрамчук Наталія Миколаївна,
вчитель початкових класів
Руськополянської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
Черкаської районної ради
Черкаської області
Українська мова. 3 клас
Тема. Закріплення правил про вимову і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и].
Мета: формувати в учнів уміння правильно писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и], знаходити перевірні слова серед споріднених або під час зміни форми слова; розвивати логічне мислення, мовлення, увагу; виховувати гуманне ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку. Засвоєння навичок і умінь.
Обладнання: малюнки замків, кросворд, малюнки до словникового диктанту, загадки, сигнальні картки, «торбинка добра», прислів’я, слова на картках, картки для групової роботи, малюнок квітки Гуманності.
Хід уроку
І. Привітання
ІІ. Організаційний момент
– Діти, чи хочете ви досягти успіху? А які риси характеру для цього потрібні? (Працьовитість, талант, логіка, знання, наполегливість).
– Для того, щоб урок пройшов добре, що потрібно взяти з собою? (Хороший настрій, знання, добре самопочуття).
– Ви помітили, що у нас сьогодні багато гостей, я запросила також на урок королеву Гуманність, але про це дізналась королева Зло і взяла Гуманність в полон, посадила у високу вежу і закрила на 10 замків. Ми з вами повинні допомогти нашій гості й визволити її з полону. Замки не прості, вони відкриваються лише тоді, коли виконується певне завдання. Допоможімо королеві.
– А щоб довідатися, що таке гуманність, звернімося до «Довідкового бюро».
Учениця «Довідкове бюро»
Гуманність – це синонім до слова людяність, тобто доброзичливе, співчутливе ставлення до людей.
– Діти, а чи потрібна людям гуманність?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
– Отже, ми з вами вирушаємо рятувати Королеву, при цьому закріплюючи правила про вимову і правопис слів з ненаголошеними [е], [и].
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
– І першим ключем буде розгаданий кросворд.
|
|
|
З |
а |
к |
і |
н |
ч |
е |
н |
н |
я |
||||||||
п |
р |
И |
г |
о |
л |
о |
с |
н |
і |
|
||||||||||
а |
н |
т |
о |
н |
і |
М |
и |
|
|
|||||||||||
|
з |
в |
е |
р |
т |
А |
н |
н |
я |
|
||||||||||
– Яке слово утворилося? (Зима)
– Який ненаголошений голосний в утвореному слові? (и)
– Доведіть, що слово написане правильно. (Для того, щоб дізнатися, який звук писати в ненаголошеному складі, потрібно змінити слово, щоб наголос падав на ненаголошений звук, тобто зима – зими).
– Молодці, справилися із завданням та отримуєте перший ключ.
– Ну, а ми продовжуємо далі. На дошці записані буквосполучення та слово.
Зи, ма, им, зима
– Спишіть, будь ласка, написане собі в зошити, звертаючи увагу на поєднання букв.
– Розберіть слово «зима» за будовою.
– Молодці, справилися з цим завданням і отримали другий ключ.
– А зараз нам потрібно попрацювати над малюнковим диктантом. Я загадую загадки, ви їх відгадуєте і записуєте слова-відгадки стовпчиком. (До слів-відгадок показую малюнки)
Топчуть мене чобітками. (Килимок)
З гілок кошики плетуть,
В церкву раз на рік несуть. (Верба)
– Підкресліть ненаголошені [е], [и] в корені, підберіть перевірні слова і запишіть через тире. (Зерно – зерна, килимок – килим, верба – верби, дерева – дерево)
– Доведіть, що слова написані правильно. (Для того, щоб дізнатися, який звук [е], [и] писати в ненаголошеному складі, потрібно змінити слово так, щоб наголос падав на ненаголошений звук)
– Молодці, ви справились із цим завданням і відкрили третій замок.
– Продовжуємо роботу і попрацюємо із сигнальними картками. Зараз нам потрібно вставити пропущені літери в подані слова, якщо и, то піднімаємо картку з И, якщо е, то піднімаємо відповідну картку.
Слова на картках:
В…ликий, д…ржу, ш…потіти, бл…щати, ш…рокий, ч…сло, пл...че, с…стра, м…довий, д…мар, п…карня.
– То як перевірити, що слова написані правильно? (Для того, щоб дізнатися, який звук [е], [и] писати в ненаголошеному складі, потрібно змінити слово так, щоб наголос падав на ненаголошений звук)
– Молодці, ви справилися із завданням і відкрили четвертий замок.
Фізкультхвилинка
– Я бачу, що ви вже трішки стомилися, а роботи ще багато, то ж відпочиньмо.
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній!
Ви до сонця потягніться,
веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парту тихо сядьте.
– Які слова з ненаголошеними [е], [и] ви почули в вірші? (земля, веретено)
– Що таке веретено? (Паличка, на яку накидається нитка внаслідок руху, якого їй надає жінка, яка пряде).
– Отримуєте п’ятий ключ.
– Наша королева Гуманність подає нам знак з кам’яної вежі. Вона прислала прислів’я в «Торбинці добра», та поки лист летів до нас, потрапив в буревій і частинки переплутались, потрібно відновити прислів’я, для цього ви попрацюєте в парах.
Життя дається людині той двічі допоміг.
Краса людини – на добрі діла.
Хто швидко допоміг, в праці, в добрих ділах.
– Як ви розумієте перше прислів’я? Друге? Третє?
– Молодці, ви справилися з цим завданням і відкрили шостий замок.
– Для звільнення Королеви нам потрібно виконати вправу з підручника.
Потрібно підібрати перевірне слово. Діти, в яких на парті червоний листочок записують перші три слова, зелений – шість слів, жовтогарячий – виконують всю вправу.
Близенько – близько вишневий – вишня
блискучий – блиск високий – високо
величина – великий глибокий – глибоко
зимовий – взимку килимок – килим
– Перевіримо. (Учні читають пари слів)
– То як перевірити, що слова написані правильно? (Для того, щоб дізнатися, який звук [е], [и] писати в ненаголошеному складі, потрібно змінити слово так, щоб наголос падав на ненаголошений звук)
– Ми справилися із цим завданням та відкрили замок.
– Я підготувала вам слова до уроку, а королева Зло, щоб нашкодити нам, перемішала літери в словах. Потрібно відновити їх і підібрати перевірні слова.
І група
НАЛИДИБА (бадилина) – бадилля
БУНЕЦЬСТРИ (стрибунець) – стрибнув
ТТЯЖИ (життя) – жити
ІІ група
ШЕВАДЕ (дешева) – дешево
ЧИЙДУВЕ (ведучий) – вести
ХУНБРЕ (брехун) – бреше
ІІІ група
КИЙЛИВЕ (великий) – велич
ЛИЙСЕВЕ (веселий) – весело
ТИПІРИ (рипіти) – рипнути
– Перша група зачитує слова. Друга. Третя.
– Що означає слово бадилина? (Зілля) Рипнути? (Заскрипіти)
– Молодці, ви відчинили восьмий замок.
– Ми з вами цілий урок закріплюємо правопис слів з ненаголошеними [е], [и], а уявімо:
Що було б, якби правопис слів з ненаголошеними [е], [и] зник?
Позитивні наслідки Негативні наслідки
Вирішення проблеми
– Молодці, ви справилися із завданням і дев’ятий замок відчинився.
– А за завданням до десятого замка у нас сховалася хвилинка-відпочинку.
Учителька питає:
– Ану скажіть, хто знає:
Чом пишемо «тихенько»?
Хто скаже нам? Швиденько!
Підносить руку Гриша:
– Тому, що це від «тиша»!
– Поставте наголос у словах тихенько, швиденько.
– Підберіть перевірні слова. (Тихо, швидко)
– Чи правильну відповідь дав хлопчик?
Ось нарешті ми відкрили останній замок, яке ж слово сховалося? (Гуманність)
Звучить музика з’являється королева Гуманність.
Я – Королева Гуманність,
Всюди буваю і скрізь,
Всім надихаю люб’язність
Знищу жорстокість і злість.
Де я з’являюсь, повсюди
Квітнуть поля і сади,
А найжорстокіші люди
Чуйні стають назавжди.
– Дорогі діти, я дуже вдячна вам, що ви звільнили мене із полону королеви Зло. Ви дуже чуйні та людяні учні. Я пам’ятатиму про вас.
V. Підсумок уроку
– От і закінчується наш урок і ми повинні підбити підсумки сьогоднішнього заняття.
VІ. Домашнє завдання