Конспект уроку з української мови для 3 класу на тему: "Закріплення правил про вимову і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и]"

Про матеріал

Запропонований матеріал можна використовувати на уроках української мови в 3 класі при вивченні теми "Будова слова". Даний матеріал дозволяє формувати в учнів уміння правильно писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и].Рекомендовано для вчителів початкових класів.

Перегляд файлу

Абрамчук Наталія Миколаївна,

вчитель початкових класів

Руськополянської

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1

Черкаської районної ради

Черкаської області

Українська мова. 3 клас

Тема. Закріплення правил про вимову і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и].

Мета: формувати в учнів уміння правильно писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и], знаходити перевірні слова серед споріднених або під час зміни форми слова; розвивати логічне мислення, мовлення, увагу; виховувати гуманне ставлення до навколишнього світу.

Тип уроку. Засвоєння навичок і умінь.

Обладнання: малюнки замків, кросворд, малюнки до словникового диктанту, загадки, сигнальні картки, «торбинка добра», прислів’я, слова на картках, картки для групової роботи, малюнок квітки Гуманності.

Хід уроку

І. Привітання

ІІ. Організаційний момент

 Діти, чи хочете ви досягти успіху? А які риси характеру для цього потрібні? (Працьовитість, талант, логіка, знання, наполегливість).

 – Для того, щоб урок пройшов добре, що потрібно взяти з собою? (Хороший настрій, знання, добре самопочуття).

 – Ви помітили, що у нас сьогодні багато гостей, я запросила також на урок королеву Гуманність, але про це дізналась королева Зло і взяла Гуманність в полон, посадила у високу вежу і закрила на 10 замків. Ми з вами повинні допомогти нашій гості й визволити її з полону. Замки не прості, вони відкриваються лише тоді, коли виконується певне завдання. Допоможімо королеві.

 – А щоб довідатися, що таке гуманність, звернімося до «Довідкового бюро».

 Учениця «Довідкове бюро»

 Гуманність – це синонім до слова людяність, тобто доброзичливе, співчутливе ставлення до людей.

 – Діти, а чи потрібна людям гуманність?

 ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

 Отже, ми з вами вирушаємо рятувати Королеву, при цьому закріплюючи правила про вимову і правопис слів з ненаголошеними [е], [и].

 ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Розгадування кросворду.

– І першим ключем буде розгаданий кросворд.

  1. Змінна частина змінюваного слова.
  2. Звуки бувають голосні та …
  3.  Слова протилежні за значенням.
  4.               Слово або декілька слів, що називають особу чи предмет, до якого звернена мова.

 

 

 

З

а

к

і

н

ч

е

н

н

я

п

р

И

г

о

л

о

с

н

і

 

а

н

т

о

н

і

М

и

 

 

 

з

в

е

р

т

А

н

н

я

 

 

 – Яке слово утворилося? (Зима)

 – Який ненаголошений голосний в утвореному слові? (и)

 – Доведіть, що слово написане правильно. (Для того, щоб дізнатися, який звук писати в ненаголошеному складі, потрібно змінити слово, щоб наголос падав на ненаголошений звук, тобто зима – зими).

 – Молодці, справилися із завданням та отримуєте перший ключ.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Ну, а ми продовжуємо далі. На дошці записані буквосполучення та слово.

Зи, ма, им, зима

 – Спишіть, будь ласка, написане собі в зошити, звертаючи увагу на поєднання букв.

 – Розберіть слово «зима» за будовою.

 – Молодці, справилися з цим завданням і отримали другий ключ.

  1. Малюнковий диктант.

– А зараз нам потрібно попрацювати над малюнковим диктантом. Я загадую загадки, ви їх відгадуєте і записуєте слова-відгадки стовпчиком. (До слів-відгадок показую малюнки)

  •                 Одне кинув, жменю зібрав (Зерно)
  •                  Лежу я у вас під ногами,

Топчуть мене чобітками. (Килимок)

  •                 Довгі, тонкі віти має,

З гілок кошики плетуть,

В церкву раз на рік несуть. (Верба)

  •                 Хто на зиму роздягається, а на весну одягається? (Дерева)

– Підкресліть ненаголошені [е], [и] в корені, підберіть перевірні слова і запишіть через тире. (Зерно – зерна, килимок – килим, верба – верби, дерева – дерево)

– Доведіть, що слова написані правильно. (Для того, щоб дізнатися, який звук [е], [и] писати в ненаголошеному складі, потрібно змінити слово так, щоб наголос падав на ненаголошений звук)

– Молодці, ви справились із цим завданням і відкрили третій замок.

  1. Робота з сигнальними картками.

– Продовжуємо роботу і попрацюємо із сигнальними картками. Зараз нам потрібно вставити пропущені літери в подані слова, якщо и, то піднімаємо картку з И, якщо е, то піднімаємо відповідну картку.

Слова на картках:

В…ликий, д…ржу, ш…потіти, бл…щати, ш…рокий, ч…сло, пл...че, с…стра, м…довий, д…мар, п…карня.

– То як перевірити, що слова написані правильно? (Для того, щоб дізнатися, який звук [е], [и] писати в ненаголошеному складі, потрібно змінити слово так, щоб наголос падав на ненаголошений звук)

– Молодці, ви справилися із завданням і відкрили четвертий замок.

 Фізкультхвилинка

 – Я бачу, що ви вже трішки стомилися, а роботи ще багато, то ж відпочиньмо.

Встаньте, діти, усміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній!

Ви до сонця потягніться,

веретеном покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

 І за парту тихо сядьте.

 – Які слова з ненаголошеними [е], [и] ви почули в вірші? (земля, веретено)

 – Що таке веретено? (Паличка, на яку накидається нитка внаслідок руху, якого їй надає жінка, яка пряде).

 – Отримуєте п’ятий ключ.

  1. Робота в парах.

– Наша королева Гуманність подає нам знак з кам’яної вежі. Вона прислала прислів’я в «Торбинці добра», та поки лист летів до нас, потрапив в буревій і частинки переплутались, потрібно відновити прислів’я, для цього ви попрацюєте в парах.

 

Життя дається людині                       той двічі допоміг.

Краса людини –                                 на добрі діла.

Хто швидко допоміг,                            в праці, в добрих ділах.   

 – Як ви розумієте перше прислів’я? Друге? Третє?

 – Молодці, ви справилися з цим завданням і відкрили шостий замок.

  1. Робота з підручником.(Вправа 182)

– Для звільнення Королеви нам потрібно виконати вправу з підручника.

Потрібно підібрати перевірне слово. Діти, в яких на парті червоний листочок записують перші три слова, зелений – шість слів, жовтогарячий – виконують всю вправу.

 Близенько – близько               вишневий – вишня

 блискучий – блиск                  високий – високо

 величина – великий                 глибокий – глибоко

 зимовий – взимку                    килимок – килим

 – Перевіримо. (Учні читають пари слів)

– То як перевірити, що слова написані правильно? (Для того, щоб дізнатися, який звук [е], [и] писати в ненаголошеному складі, потрібно змінити слово так, щоб наголос падав на ненаголошений звук)

– Ми справилися із цим завданням та відкрили замок.

  1. Робота в групах.

– Я підготувала вам слова до уроку, а королева Зло, щоб нашкодити нам, перемішала літери в словах. Потрібно відновити їх і підібрати перевірні слова.

І група

НАЛИДИБА (бадилина) – бадилля

БУНЕЦЬСТРИ (стрибунець) – стрибнув

ТТЯЖИ (життя) – жити

 ІІ група

ШЕВАДЕ (дешева) – дешево

ЧИЙДУВЕ (ведучий) – вести

ХУНБРЕ (брехун) – бреше

 ІІІ група

КИЙЛИВЕ (великий) – велич

ЛИЙСЕВЕ (веселий) – весело

ТИПІРИ (рипіти) – рипнути

 – Перша група зачитує слова. Друга. Третя.

 – Що означає слово бадилина? (Зілля) Рипнути? (Заскрипіти)

 – Молодці, ви відчинили восьмий замок.

 

  1. Дерево рішень.

– Ми з вами цілий урок закріплюємо правопис слів з ненаголошеними [е], [и], а уявімо:

 

Що було б, якби правопис слів з ненаголошеними [е], [и] зник?

 

Позитивні наслідки                                        Негативні наслідки

 

                                 Вирішення проблеми

 

 – Молодці, ви справилися із завданням і дев’ятий замок відчинився.

  1. Хвилинка-відпочинку

А за завданням до десятого замка у нас сховалася хвилинка-відпочинку.

Учителька питає:

– Ану скажіть, хто знає:

Чом пишемо «тихенько»?

Хто скаже нам? Швиденько!

Підносить руку Гриша:

– Тому, що це від «тиша»!

 – Поставте наголос у словах тихенько, швиденько.

– Підберіть перевірні слова. (Тихо, швидко)

– Чи правильну відповідь дав хлопчик?

Ось нарешті ми відкрили останній замок, яке ж слово сховалося? (Гуманність)

Звучить музика з’являється королева Гуманність.

Я – Королева Гуманність,

Всюди буваю і скрізь,

Всім надихаю люб’язність

Знищу жорстокість і злість.

Де я з’являюсь, повсюди

Квітнуть поля і сади,

А найжорстокіші люди

Чуйні стають назавжди.

 – Дорогі діти, я дуже вдячна вам, що ви звільнили мене із полону королеви Зло. Ви дуже чуйні та людяні учні. Я пам’ятатиму про вас.

 

 

V. Підсумок уроку

От і закінчується наш урок і ми повинні підбити підсумки сьогоднішнього заняття.

  • Цей урок мене навчив…
  • Після цього уроку я зможу…
  • Мені цікаво було дізнатися про…

VІ. Домашнє завдання

 

 

docx
Додано
3 січня 2018
Переглядів
2901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку