"Конспект уроку з української мови для 4-го класу на тему "Повторення й узагальнення вивченого про займенник"

Про матеріал
  • повторити й узагальнити вивчене про займенник; удосконалювати навички правопису займенників; розвивати вміння впізнавати в реченнях займенники, визначати їх особу, число, відмінки;
  • розвивати вміння використовувати займенники у мовленні;
  • виховувати працелюбність, бажання допомогти один одному; прагнення співпраці з іншими учнями, вміння висловлювати власну думку, поважати думки інших.
Перегляд файлу

1

 

                                     Урок з  української мови 4 клас

Тема: Повторення й узагальнення вивченого про займенник

Мета:

  • повторити й узагальнити вивчене про займенник; удосконалювати навички правопису займенників; розвивати вміння впізнавати в реченнях займенники, визначати їх особу, число, відмінки;
  • розвивати вміння використовувати займенники у мовленні;
  • виховувати працелюбність, бажання допомогти один одному; прагнення співпраці з іншими учнями, вміння висловлювати власну думку, поважати думки інших.

Обладнання: назви станцій маршруту; завдання групам; ноутбук, проектор,презентація до уроку

Хід уроку:

І. Організація класу

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун - дзвінок

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

У мене діточки -

Як ті квіточки.

Всі гарненькі, чепурненькі

Й до роботи беручкі.

Починаймо працювати,

Ви ж у мене молодці,

Мови рідної знавці.

ІІ. Психологічний тренінг

ВЧИТЕЛЬ

УЧНІ

Ви - найкращі

Ви - активні

Ви - розумні

Ви – ерудовані

Ви – винахідливі

Я люблю Вас!

Ми - найкращі

Ми - активні

Ми - розумні

Ми – ерудовані

Ми – винахідливі

Ми любимо Вас!

2. Позначення настрою на уроці на полях зошита, запис числа, класної роботи.

 

- Побажайте один одному удачі на уроці, потисніть руку товаришеві.

ІІІ. Повторення та узагальнення знань. Повідомлення теми й мети уроку.

  • Сьогодні ми здійснимо подорож до знайомої вам частини мови. Шлях буде довгим, але у дорозі ми будемо допомагати один одному. Бо девіз нашого уроку такий: «Якщо дружить увесь клас – успіх буде повсякчас». А мандруватимемо ми на веселому поїзді.

 

 

 

  1. Станція « Домашня»
  • До якої частини мови ми здійснимо подорож допоможе вам дати відповідь загадка: ( слайд)

Є добрий друг в іменника,

Числівника й прикметника.

Як звуть його – секрет,

Така ось арифметика.

Як втомляться іменники

У реченнях стояти,

До себе звуть їх

Від втоми рятувати. ( ЗАЙМЕННИКИ)

  • Що це за частина мови?
  • Отож, сьогодні  ми повторимо та узагальнимо наші знання про займенник.
  • Чому ця частина мови називається саме займенник? ( Тому що вживається замість імені, тобто іменних частин мови)
  • Наша мова була б нудна і довга, коли б у ній не було займенників. Адже займенники з успіхом  заміняють іменники, прикметники, числівники. Це, ніби « запасні гравці на футбольному полі чи « дублери « в театрі»( рос. лінгвіст Олександр Реформатський)
  1. Станція « Каліграфічна» ( слайд)

МММ Ммм  ммм люб имо рід ідн  олу  шко

Ми любимо рідну школу.

  • Визначте основу цього  речення
  • Назвіть частини мови.

 

 

  1. Станція « Загадкова» ( слайд)

 

Гра « Чий будиночок?» ( слайд)

 

 

 

  • Яка сім’я живе в цьому будиночку?
  • Чому ви так саме думаєте?
  • На що вказують займенники?
  • Назвіть їх.
  1. Станція « Казкова»

 

 

 

  • А зараз з одним із цих займенників складіть речення казкового змісту. А всі інші і наші гості спробують відгадати казку та казкового героя про кого або про що йдеться.
  • ( Діти складають речення)
  1. Цікаві  завдання  командам

Усе для перевірки знань -

Парад завдань і запитань!

Що займенник, ти це знаєш,

А чи особу відгадаєш?

І команда  шукає тільки займенники І особи, ( нам)

ІІ команда - ІІ особи ( тобі)

ІІІ команда – ІІІ особи. ( з ними)

 

 

 

 

 Висновок: особові займенники  при відмінюванні змінюють основу слова.

Диктант – мовчанка

  • Я буду показувати вам картки, а ви записуйте займенники.( Один учень працює біля дошки)
  • ІІ особа однини
  • ІІІ особа однина ж.р.
  • І особа мн.
  • Прийшов до ( він)
  • Згадувати (я )
  • Спілкуватись з ( ми)

Перевірка диктанту:

Ти, вона, ми, прийшов до нього, згадувати мене, спілкуватись зі мною.

Самостійна робота. Робота з деформованими реченнями.

Очі, були, у, великі, нього, сині, очі.

( У нього були великі сині очі.)

  • Як ви написали у нього? Чому?
  • Визначіть особу, число, відмінок цього слова.(3 ос.одн.Р.в.)

Висновок: в особових займенниках можна визначити особу, в  деяких - рід, число , відмінок.

Станція « Спортивна» діти під музику виконують вправи веселих звіря (презентація)

Я до тебе усміхнусь

І з тобою подружусь.

Усміхнись і ти .

Ми з тобою – цілий світ,

Всі сміються навкруги

---він, вона, воно, вони.

Бо усмішка всіх єднає,

Жити в дружбі помагає.

А зараз конкурс на уважність. Хто скаже, скільки особових займенників у цьому віршику? (10)

Станція « Всезнайок»

 

 

 

 

  • Спишіть текст, замінивши займенники І особи однини на займенники ІІІ особи однини. Поясніть роль займенників у реченні.

Висновок:займенник може виступати головним і другорядним членом речення.

Станція « Дружна» ( слайд)

 

Робота в групах( завдання на картках)

Емоційний настрій: вказівним і середнім пальцем « підійдіть» по руці сусіда до плеча , похлопайте і скажіть: « Не хвилюйся! Я тобі допоможу!»

  • В якій формі вжито займенник:

І команда

ІІ команда

ІІІ команда

Дай мені          ( І ос. Д.в.)

Несуть нам   ( І ос. Д.в.)

Вітаю вас   ( ІІ ос. З.в)

Дякую тобі    ( ІІ ос. Д.в.)

Летить над нами (І ос. О.в.)

Живе в ньому ( ІІІ ос. М.в.)

Дружу з ним   ( ІІІ ос. О.в.)

Привіт  від мене ( І ос. Р.в.)

Приніс вам   ( ІІ ос. Д.в .)

Весело з тобою ( ІІ ос. О.в)

Дарую їй        ( ІІІ ос. Д.в.)

Цвіте на ній ( ІІІ ос. М.в.)

 

Станція « Жартівлива»

Мозковий штурм

  • Займенник – це дуже цікава частина мови, Жарти – загадки зможе той розгадати, хто добре знає особові займенники.
  • Які два займенники псують дороги? ( ями)
  • Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? ( ви-ми- ти)
  • Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова « війна». ( Мир)
  • Я – спереду, я – вкінці,  а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. ( Я – поні –я)
  • Хто швидше назве займенники з двома буквами  е ? ( Мене, тебе)
  • Хто швидше здогадається , у яких займенниках є буквосполучення  ьо, йо? ( у нього, у ньому, його, йому)
  • Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? ( Зоя)

Фокуси займенника

Це невигадана історія, яка трапилася років тридцять тому. Молодий художник вперше приїхав у незнайоме село, щоб написати кілька портретів. Того ж дня й почав працювати. Зібрався чималий гурт, подивитись на роботу хлопця. Одна бабуся досить голосно спитала:

  • Що воно там малює?

Художник почув цю репліку й мовчки всміхнувся.

Портрет вдався на славу, всі говорили, що жінка, яку малював художник, на портреті була як жива, тільки ще гарніша.

Минуло кілька тижнів. У клубі, ще без рамок, просто на підлозі стояли картини молодого художника. А він усе малював. Якось нагодилася та сама бабуся, тільки спитала вона вже інакше:

  • Що він сьогодні малює?

А згодом, побачивши в клубі цілу галерею портретів та бабуся спитала:

  • А кого вони ще малюватимуть?
  • Чому ж бабуся вживала щоразу нові займенники, називаючи одну і ту ж саму людину?
  • Слайд 

 

 

Висновок: повагу людей треба заслужити, займенник «Ви» може вживатися при зверненні до однієї особи ( ти) як засіб вираження ввічливості й пошани. Тоді його пишемо з великої букви.

Станція « Творча»

Твір – мініатюра

  • Напишіть про себе і про ту несподіванку, яка трапилася за поданим зачином.

Учитель просить мене прочитати домашній твір. Я розгортаю зошит, а там….

Запис продовження розповіді учнями.

Зачитування  фантастичних розповідей.

Станція « Підсумкова»

 

 

Прес – конференція

Вчитель обирає знавця Займенникових наук, якому кореспонденти будуть задавати питання з даної теми. Учень сідає за учительський стіл і відповідає на запитання однокласників. Якщо відповіді були правильними, то учень отримує відзнаку - медаль.

 

E:\наташа\Media Catalog\Школа\1505.jpg 

 

  • Ось ми і закінчили вивчати тему « Займенник». Позначте на полях зошита свій настрій в кінці уроку. Чи змінився він? Чому?
  • Тому що допомагали мені сьогодні ви та ваша дружба.

 

 

 

 

 

Література: « Початкова  освіта» № 7 (631) 2012р.

                       « Початкова освіта» № 28 9652) 2012р.

                      Підручник для 4 класу /За ред. М.С. Вашуленка.- К.: Освіта.

                     « Інноваційні методи роботи в початковій школі.» - Х.: Ранок,2008.- 169с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пилопчук Ольга Мирославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Григоренко Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
4840
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку