Я, як учитель, повинна створювати для комфортного перебування дитини в школі, підвищення мотивації до навчання, відповідні умови і розмовляти з дітьми їх мовою. Тому навчаю дітей, використовуючи ігрові технології та технологію Storytelling, що є надзвичайно актуальним та доцільним на етапі мотивації навчальної діяльності учнів.
Дидактична мета уроку ставиться перед учнями з використанням педагогічної технології «Storytelling»;
Тип уроку - урок-гра
Тема. «Дієслово. Узагальнення знань».
Мета:
Навчально-пізнавальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Обладнання: екран, проектор, конверти для індивідуальної роботи, лист самооцінки, мішень успіху, м’яч, іграшка-герой Копатич.
ТЗН: мультимедіа-проект.
Хід уроку
Вступ учителя.
- Доброго дня, діти! Я рада всіх вас бачити! Давайте подаруємо один одному гарний настрій. Я посміхнусь вам, а ви – мені. Нехай від посмішки стане тепло на душі, нехай вона допоможе легко і радісно працювати на уроці.
(Караоке пісні з мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=REOaPzvDfUQ)
-Я хочу вам побажати, щоб ви отримали від роботи один з одним задоволення і стали трішки добрішими. Сідайте. Бажаю всім нам успіху!
2. Повідомлення теми і мети уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів.
У казковому лісі ранок. Голосно співали пташки, весело дзюрчало джерельце, дзижчали бджілки голосніше одна від одної… Копатич, у гарному настрої, вийшов на ганок, потягнувся, сонечку посміхнувся та й вирушив на свій улюблений город попрацювати. Всі у лісовому селищі знають, що без роботи у нашого трудяги псується настрій.
Взяв трудяга лопату, бо час моркву копати. Наспівуючи веселу пісеньку, дістався грядки з морквою… Серце тьохнуло… Де ж моя морква?! Де ж урожай?! Де ж плоди моєї праці?! Що за напасть?! Присів Копатич біля тинка та й заплакав.
По всіх грядках натоптано! Ой і нахабний Таємничий Незнайомець! Скільки слідів! Жах!!! Та на них щось ще й написано?! Подивимось…
(на слідах дієслова – копати, садити, полоти і т.п.)
Підведемо підсумки: детективні агентства допомагають провести розслідування. Ось і ми з вами будемо розслідувати пригоду Копатича. Таємний агент надав нам термінове повідомлення: «Зловмисник лишив сліди зі словами (демонструє сліди)» Відгадайте хто їх лишив? Яка частина мови? (відповіді дітей)
-Дієслово.
3. Актуалізація знань
- Молодці! Я зразу вирішила, що допомогти нам з Копатичем знайти Таємничого Незнайомця можете тільки ви, друзі. Бо на попередніх уроках ми вивчали цю частину мови. А для чого в мові існують дієслова? Для чого, як ви гадаєте, потрібно знати дієслова? Можливо, і не таке вже важливе це розслідування? (відповіді учнів)
- Яку мету ви ставите перед собою на уроці? (згадати і повторити всі вивчені властивості дієслова).
- Сформулюйте тему, спираючись на мету (узагальнення знань про дієслово).
- А хто може визначити мету нашого уроку? (відповіді учнів).
У – Чому ми будемо сьогодні учитися? (відповіді учнів)
Р – Що будемо розвивати? (відповіді учнів)
О – Що будемо обговорювати? (відповіді учнів)
К – Що будемо контролювати? (відповіді учнів)
(Виконавець: А.Яворський. Пісня Сищика з вистави "Бременські музиканти")
Можливі відповіді учнів:
4. Застосування знань і умінь в новій ситуації
- Для того, щоб знайти злодія, ми повинні скласти фоторобот «Дієслова».
(фронтальна робота)
Мета: Закріплення знань про дієслово як частину мови.
За відповідями учнів складається «кластер» (технологія критичного мислення)
Частина мови
Означає дію предмета Означає стан предмета
ДІЄСЛОВО
Змінюється за числами Змінюється за часами
Змінюється за родами Відповідає на питання
Що робити? Що зробити?
Має вид
Після складання фоторобота приступаємо до завдання «Я узнаю його із тисячі…» (фронтальна робота)
На екран виведено текст. Дітям пропонується знайти і виписати всі дієслова.
Мета. Закріпити знання про дієслово, вміння знаходити дієслова в тексті.
Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з вербою
Червону калину,
На калині одиноке
Гніздечко гойдає.
А де ж дівся соловейко?
Не питай, не знає.
Перевірка робіт учнів.
Мета. Закріпити поняття про число дієслова, вміння вживати дієслово в потрібному числі. Учні повинні підібрати до іменників потрібні дієслова і записати.
І група |
ІІ група |
Корови - (мукають) |
Кури – (кудахчуть) |
Свині – (хрюкають) |
Ворони – (каркають) |
Собаки – (гавкають) |
Горобці – (цвірінчать) |
Кішки – (нявкають) |
Зозулі – (кують) |
Качки – (крякають) |
Солов’ї – (співають) |
Гуси – (шиплять) |
Жаби – (квакають) |
Мета. Закріплення поняття дієслово, знайомство з фразеологізмами
1 група: Водити за ніс – (обманювати)
Розпускати руки – (битись)
Бігти з усіх ніг – (поспішати)
2 група: Зарубати собі на носі – (запам’ятати)
Надути губи – (кривдитись)
Гав ловити – (не слухати)
Фізкультхвилинка «Уважний детектив» (заплутую рухи «Роби як я»)
На 1 – розвести руки в сторони;
на 2 – підняти руки вверх;
на 3 – руки на пояс;
на 4 – плеснути в долоні.
Мета. Закріпити поняття про минулий час дієслова.
Текст вірша виведено на екран. Пропонується вибірковий диктант.
Зацвіла в долині
Червона калина;
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало!
Пташечка зраділа
I защебетала…
Почула дівчина,
І в білій свитині
З біленької хати
Вийшла погуляти
У гай на долину.
Після виконання завдання учні доводять, що виписали дієслова минулого часу (суфікс –л-).
Учитель кидає м’яч, називає слова – назви предметів. Діти повертають м’яч та називають дію цього предмета.
1 група: Дощ –йде, моросить, накрапає, ллє, хлище.
2 група: Сніг – кружляє, падає, сипле, летить, вертиться.
Мета. Збагатити словниковий запас учнів.
1 рівень –легкий
2 рівень –середній
3 рівень – важкий
Мета. Виховання відчуття самостійності і відповідальності.
1 рівень: Знайти у тексті дієслова і підкресли їх (зелені конверти)
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Як широка сокорина
Віти розпустила…
А над самою водою
Верба похилилась…
2 рівень: Від поданих словникових слів утворіть дієслова (жовтий конверт)
Розмова – (розмовляти)
Сніданок – (снідати)
Відчуття – (відчувати)
Праця – (працювати)
Розповідь – (розповідати)
3 рівень: Згадайте прислів’я і вставте підходящі за змістом дієслова (блакитний конверт)
Мир будує – а війна … (руйнує)
Праця годує, а лінь … (марнує)
Книга вчить, як на світі … (жить)
Людина від ліні хворіє, а від праці … (здоровіє)
«Битва титанів» (індивідуальна робота) виходять на змагання по одному чоловіку з групи.
Мета. Закріплення навичок написання не з дієсловами.
1 група
(Не) перебільшуй власних успіхів і можливостей.
Ніколи (не) хвалися своїми здібностями.
(Не) розхвалюй себе сам, нехай тебе похвалять інші.
2 група
(Не) переоцінюй своїх знань і вмінь.
Досягнення й успіхи батьків і рідних - це не твої успіхи. (Не) хвалися ними, (не) приписуй їх собі.
(Не) намагайся виділитися з - посеред товаришів одягом, прикрасами. Вдягайся просто і охайно.
5 Атестація (рефлексія) і самооцінка «Мішень успіху».
Копатич:
Ось я копав, садив, сапав, полов, поливав, доглядав, збирав…
Це ж мій портрет.
Учитель:
Копатич:
Учитель:
ПОСМІШКА – НАСТРІЙ – ВІРА В СЕБЕ – РЕЗУЛЬТАТ
Почали ми з вами розслідування з гарного настрою, з посмішки, а завершили прекрасним результатом – знайшли Таємничого Незнайомця.
1 Дієслово – це
а) самостійна частина мови, яка означає назву предмета і відповідає на питання Хто? Що?
б) самостійна частина мови, яка означає дію предмета і відповідає на питання Що робити? Що зробити?
в) самостійна частина мови, яка означає ознаку предмета і відповідає на питання Який? Чий?
2. Дієслова змінюються:
а) за часом і числами;
б) за родами і числами;
в) за відмінками.
3. З якою частиною мови товаришує дієслово?
а) прикметник;
б) прислівник;
в) іменник.
4. Як пишеться дієслово з часткою не?
а) разом;
б) окремо.
- Дякую за роботу! Перед вами лежить листок самооцінки, оцініть себе, також «Мішень успіху». Якщо ви вважаєте, що дуже допомогли розслідуванню, ставте крапку в центр, ящо допомогли, але не так активно – ставте крапку ближче до центру.
Лист самооцінки
корисним – не корисним
цікавим – не цікавим
легким – важким
«Мішень успіху»
Можливий вибір «Кращого детектива»