Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему: "Дієслово.Узагальнення знань"

Про матеріал

Я, як учитель, повинна створювати для комфортного перебування дитини в школі, підвищення мотивації до навчання, відповідні умови і розмовляти з дітьми їх мовою. Тому навчаю дітей, використовуючи ігрові технології та технологію Storytelling, що є надзвичайно актуальним та доцільним на етапі мотивації навчальної діяльності учнів.

Дидактична мета уроку ставиться перед учнями з використанням педагогічної технології «Storytelling»;

  • навчальна діяльність підпорядковується правилам гри;
  • навчальний матеріал використовується в якості її засобів, в навчальну діяльність вводиться змагання, яке переводить дидактичну задачу в ігрову;
  • успішне виконання дидактичного завдання зв'язується з ігровим результатом мети.
Перегляд файлу

Тип уроку - урок-гра

Тема. «Дієслово. Узагальнення знань».

Мета:

Навчально-пізнавальна:

  • повторення і засвоєння знань учнів про суттєві ознаки дієслова;
  • відпрацювати навички влучного вживання дієслів, змінювання дієслів за часами;

Розвиваюча:

  • розвивати вміння спостерігати, аналізувати, діяти за алгоритмом, робити висновки;
  • збагачувати словниковий запас учнів;

Виховна:

  • продовжувати виховання комунікативних здібностей і взаєморозуміння через організацію спільної діяльності (робота в групі);
  • виховання почуття взаємоповаги, взаємодопомоги, самостійності.

Обладнання: екран, проектор, конверти для індивідуальної роботи, лист самооцінки, мішень успіху, м’яч, іграшка-герой Копатич.

ТЗН: мультимедіа-проект.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вступ учителя.

- Доброго дня, діти! Я рада всіх вас бачити! Давайте подаруємо один одному гарний настрій. Я посміхнусь вам, а ви – мені. Нехай від посмішки стане тепло на душі, нехай вона допоможе легко і радісно працювати на уроці.

(Караоке пісні з мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=REOaPzvDfUQ)

-Я хочу вам побажати, щоб ви отримали від роботи один з одним задоволення і стали трішки добрішими. Сідайте. Бажаю всім нам успіху!

 

2. Повідомлення теми і мети уроку

Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Сьогоднішній урок у нас незвичайний. Розпочати його я хочу з цікавої історії. Історії загадкової і таємничої.

У казковому лісі ранок. Голосно співали пташки, весело дзюрчало джерельце, дзижчали бджілки голосніше одна від одної…  Копатич, у гарному настрої, вийшов на ганок, потягнувся, сонечку посміхнувся та й вирушив на свій улюблений город попрацювати. Всі у лісовому селищі знають, що без роботи у нашого трудяги псується настрій.

Взяв трудяга лопату, бо час моркву копати. Наспівуючи веселу пісеньку, дістався грядки з морквою… Серце тьохнуло… Де ж моя морква?! Де ж урожай?! Де ж плоди моєї праці?! Що за напасть?! Присів Копатич біля тинка та й заплакав.

  • Та сльозами горю не зарадиш. Вирішив пильніше роздивитись свій город. І справді –диво!

По всіх грядках натоптано! Ой і нахабний Таємничий Незнайомець! Скільки слідів! Жах!!! Та на них щось ще й написано?! Подивимось…

C:\Users\Teacher\Desktop\копатич\depositphotos_119722894-stock-illustration-black-footprint-pattern.jpgC:\Users\Teacher\Desktop\копатич\depositphotos_119722894-stock-illustration-black-footprint-pattern.jpgC:\Users\Teacher\Desktop\копатич\depositphotos_119722894-stock-illustration-black-footprint-pattern.jpg

(на слідах дієслова – копати, садити, полоти і т.п.)

  • Не можу зрозуміти… Хто цей Незнайомець?! Хто ж мені допоможе?
  • Давайте Копатичу допоможемо. А для цього я запрошую вас до детективного агентства. Чим займаються в детективному агентстві? Чому у наш час вони достатньо поширені? (відповіді учнів).

Підведемо підсумки: детективні агентства допомагають провести розслідування. Ось і ми з вами будемо розслідувати пригоду Копатича. Таємний агент надав нам термінове повідомлення: «Зловмисник лишив сліди зі словами (демонструє сліди)» Відгадайте хто їх лишив? Яка частина мови? (відповіді дітей)

 -Дієслово.

3. Актуалізація знань

 - Молодці! Я зразу вирішила, що допомогти нам з Копатичем знайти Таємничого Незнайомця можете тільки ви, друзі. Бо на попередніх уроках ми вивчали цю частину мови. А для чого в мові існують дієслова? Для чого, як ви гадаєте, потрібно знати дієслова? Можливо, і не таке вже важливе це розслідування? (відповіді учнів)

 - Яку мету ви ставите перед собою на уроці? (згадати і повторити всі вивчені властивості дієслова).

 - Сформулюйте тему, спираючись на мету (узагальнення знань про дієслово).

 - А хто може визначити мету нашого уроку? (відповіді учнів).

 У – Чому ми будемо сьогодні учитися? (відповіді учнів)

 Р – Що будемо розвивати? (відповіді учнів)

 О – Що будемо обговорювати? (відповіді учнів)

К – Що будемо контролювати? (відповіді учнів)

  • Але повинна вас попередити, діти, в моєму агентстві працюють лише професіонали! Скажіть, якими якостями повинні бути наділені детективи, щоб за короткий час, а у нас урок триває 40 хвилин, знайти зловмисника?

(Виконавець: А.Яворський. Пісня Сищика з вистави "Бременські музиканти")

 

Можливі відповіді учнів:

  1. Бути дуже уважним
  2. Повинен уміти все чути і бачити
  3. Мати пильне око
  4. Бути розумним, сміливим
  5. Уміти працювати в команді
  • Роблю висновки, друзі, ви мені підходите! За роботу! Перед вами карта нашого уроку. Що б ви хотіли змінити чи залишити?
    1. Фоторобот «Дієслово»
    2. «Я пізнаю його із тисячі…»
    3. Упізнання «Дієслова»
    4. «Слідство вели знавці»
    5. Фізкультхвилинка «Уважний детектив»
    6. Речові докази
    7. Складання сімейного портрету «Синоніми»
    8. «Все в твоїх руках!»
    9. «Битва титанів»
    10. Атестація (рефлексія) і самооцінка «Мішень успіху»

4. Застосування знань і умінь в новій ситуації

 - Для того, щоб знайти злодія, ми повинні скласти фоторобот «Дієслова».

(фронтальна робота)

Мета: Закріплення знань про дієслово як частину мови.

  1. Що означає дієслово? На які питання відповідає?
  2. Як змінюються дієслова?
  3. Які види має дієслово?
  4. Яким членом речення виступає? (відповіді учнів)

За відповідями учнів складається «кластер» (технологія критичного мислення)

     Частина мови

 

 Означає дію предмета Означає стан предмета

 

    ДІЄСЛОВО

 

Змінюється за числами     Змінюється за часами

 

 Змінюється за родами Відповідає на питання

Що робити? Що зробити?

 

     Має вид

Після складання фоторобота приступаємо до завдання «Я узнаю його із тисячі…» (фронтальна робота)

На екран виведено текст. Дітям пропонується знайти і виписати всі дієслова.

Мета. Закріпити знання про дієслово, вміння знаходити дієслова в тексті.

 

Сонце гріє, вітер віє

З поля на долину,

Над водою гне з вербою

Червону калину,

На калині одиноке

Гніздечко гойдає.

А де ж дівся соловейко?

Не питай, не знає.

 

Перевірка робіт учнів.

  • Якщо ми знайшли всі дієслова, будемо проводити упізнання. (робота в групі).  Для цього ділимось на дві групи, щоб розслідування йшло швидше.

Мета. Закріпити поняття про число дієслова, вміння вживати дієслово в потрібному числі. Учні повинні підібрати до іменників потрібні дієслова і записати.

І група

ІІ група

Корови -  (мукають)

Кури – (кудахчуть)

Свині – (хрюкають)

Ворони – (каркають)

Собаки – (гавкають)

Горобці – (цвірінчать)

Кішки – (нявкають)

Зозулі – (кують)

Качки – (крякають)

Соловї – (співають)

Гуси – (шиплять)

Жаби – (квакають)

  • Наступним завданням буде «Слідство вели знавці». (робота в групі)
  • - Хто такі знавці? (відповіді учнів)

Мета. Закріплення поняття дієслово, знайомство з фразеологізмами

  • Шановні, детективи, замініть кожен фразеологізм одним дієсловом, близьким за значенням. Обговорення проводиться усно, від групи виступає з поясненням один учень.

1 група: Водити за ніс – (обманювати)

  Розпускати руки – (битись)

  Бігти з усіх ніг – (поспішати)

2 група: Зарубати собі на носі – (запам’ятати)

  Надути губи – (кривдитись)

  Гав ловити – (не слухати)

Фізкультхвилинка «Уважний детектив» (заплутую рухи «Роби як я»)

На 1 – розвести руки в сторони;

на 2 – підняти руки вверх;

на 3 – руки на пояс;

на 4 – плеснути в долоні.

  • Багато ми сьогодні накопичили матеріалів про дієслово. Прийшов час застосувати «речові докази» (фронтальна робота).

Мета. Закріпити поняття про минулий час дієслова.

Текст вірша виведено на екран. Пропонується вибірковий диктант.

  • Виберіть і запишіть тільки дієслова минулого часу.

Зацвіла в долині

Червона калина;

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

Любо, любо стало!

Пташечка зраділа

I защебетала…

Почула дівчина,

І в білій свитині

З біленької хати

Вийшла погуляти

У гай на долину.

Після виконання завдання учні доводять, що виписали дієслова минулого часу (суфікс –л-).

  • Наше дієслово не самотнє у своєму світі. У нього є сім’я. Скажіть, шановні детективи, без якої частини мови не може прожити дієслово? (без іменника).
  • Зараз ми займемося складанням сімейного портрета «Синоніми» (робота в групі)

Учитель кидає м’яч, називає слова – назви предметів. Діти повертають м’яч та називають дію цього предмета.

  • Діти, ви спостерігали, що восени та навесні йдуть дощі?
  • Дощ завжди буває однаковим? (Ні). Давайте підберемо і запишемо в зошит дієслова до слів:

1 група: Дощ –йде, моросить, накрапає, ллє, хлище.

2 група: Сніг – кружляє, падає, сипле, летить, вертиться.

Мета. Збагатити словниковий запас учнів.

  • У роботі детектива важлива як робота в команді, так іноді і робота в наодинці, де потрібно зосередитись, уміти проаналізувати, зібрати всі факти і співставити.
  • Назвемо наступний етап «Все в твоїх руках». (індивідуальна робота з диференціацією). У конвертах різного кольору – завдання різної складності. Кожен візьме завдання із конверта того кольору, яке він зможе виконати.

1 рівень –легкий

2 рівень –середній

3 рівень – важкий

Мета. Виховання відчуття самостійності і відповідальності.

1 рівень: Знайти у тексті дієслова і підкресли їх (зелені конверти)

Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

Розкажи, як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка

Воду позичає.

Як широка сокорина

Віти розпустила…

А над самою водою

Верба похилилась…

2 рівень: Від поданих словникових слів утворіть дієслова (жовтий конверт)

Розмова – (розмовляти)

Сніданок – (снідати)

Відчуття – (відчувати)

Праця – (працювати)

Розповідь – (розповідати)

3 рівень: Згадайте прислів’я і вставте підходящі за змістом дієслова (блакитний конверт)

Мир будує – а війна … (руйнує)

Праця годує, а лінь … (марнує)

Книга вчить, як на світі … (жить)

Людина від ліні хворіє, а від праці … (здоровіє)

«Битва титанів» (індивідуальна робота) виходять на змагання по одному чоловіку з групи.

Мета. Закріплення навичок написання не з дієсловами.

  • Іноді, в розслідуванні наступає момент, коли одна відповідальна особа, може прийняти рішення за всіх. І зробити це він повинен швидко, чітко і правильно. Виберіть в своїй групі таку людину. Частку не взято в дужки. Завдання – розкрити дужки і відповісти, як потрібно писати частку не, разом чи окремо, і чому.

1 група

(Не) перебільшуй власних успіхів і можливостей.

Ніколи (не) хвалися своїми здібностями.

(Не) розхвалюй себе сам, нехай тебе похвалять інші.

2 група

(Не) переоцінюй своїх знань і вмінь.

Досягнення й успіхи батьків і рідних - це не твої успіхи. (Не) хвалися ними, (не) приписуй їх собі.

(Не) намагайся виділитися з - посеред товаришів одягом, прикрасами. Вдягайся просто і охайно.

5 Атестація (рефлексія) і самооцінка «Мішень успіху».

  • Ось і добігло кінця наше розслідування. На екрані з’являється зображення Таємничого Незнайомця – дієслова.

C:\Users\Teacher\Desktop\копатич\images (4).jpg

Копатич:

  • Чекайте! Так це ж я!

Ось я копав, садив, сапав, полов, поливав, доглядав, збирав…

Це ж мій портрет.

Учитель:

  • І ніякий ти не таємничий Незнайомець, а роботящий Смішарик. А де ж морква?

Копатич:

  • Моркву я до погреба заніс ще вчора та так натомився, що й забув про це.

Учитель:

  • Шановні детективи! Виконали ми завдання нашого уроку? Знайшли Таємничого Незнайомця?
  • Що повторили?
  • Що нового дізналися на уроці?
  • Чому навчились?
  • Що викликало особливий інтерес?
  • Хотіли б ви і надалі працювати в детективному агенстві?
  • За вашу роботу на уроці Копатич дарує вам формулу успіху:

 

ПОСМІШКА – НАСТРІЙ – ВІРА В СЕБЕ – РЕЗУЛЬТАТ

 

Почали ми з вами розслідування з гарного настрою, з посмішки, а завершили прекрасним результатом – знайшли Таємничого Незнайомця.

  • Отже, підведемо підсумки: (на екрані текст); (фронтальна робота)

1 Дієслово – це

а) самостійна частина мови, яка означає назву предмета і відповідає на питання Хто? Що?

б) самостійна частина мови, яка означає дію предмета і відповідає на питання Що робити? Що зробити?

в) самостійна частина мови, яка означає ознаку предмета і відповідає на питання Який? Чий?

2. Дієслова змінюються:

а) за часом і числами;

б) за родами і числами;

в) за відмінками.

3. З якою частиною мови товаришує дієслово?

а) прикметник;

б) прислівник;

в) іменник.

4. Як пишеться дієслово з часткою не?

а) разом;

б) окремо.

- Дякую за роботу!  Перед вами лежить листок самооцінки, оцініть себе, також «Мішень успіху». Якщо ви вважаєте, що дуже допомогли розслідуванню, ставте крапку в центр, ящо допомогли, але не так активно – ставте крапку ближче до центру.

 

Лист самооцінки

  1. На уроці працював _______________  активно - пасивно
  2. Свою роботу на уроці _____________  задоволений – не задоволений
  3. Урок для мене здався _____________  коротким - довгим
  4. За урок я ________________________  не заморився - заморився
  5. Мій настрій _____________________  став кращим – став гіршим
  6. Матеріал на уроці мені був ________  зрозумілим – не зрозумілим

корисним – не корисним

цікавим – не цікавим

легким – важким

«Мішень успіху»

C:\Users\Teacher\Desktop\завантаження.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

Можливий вибір «Кращого детектива»

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Шевченко Елена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Токаленко Александра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кравцова Виктория
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 січня 2018
Переглядів
8649
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку