Конспект уроку з української мови для 4-го класу на тему "Часи дієслова. Змінювання дієслів за часами."
Метою уроку є вироблення вмінь розрізняти часові форми дієслова;розвивати навички правильного їх уживання у зв"язних висловлюваннях.
Тема.Часи дієслова. Змінювання дієслів за часами.
Мета. Виробляти вміння розрізняти часові форми дієслова;розвивати навички правильного їх уживання у зв’язних висловлюваннях. Виховувати любов до рідного краю.
I. Перевірка д/з
Урок розпочинаємо з перевірки домашнього завдання .
- Назвіть у прислів'ях дієслова - антоніми якими ви доповнили прислів'я. (Замовчати, марнує, руйнує ).
Підсумок: Ви правильно назвали антоніми,значить правильно доповнили прислів'я.
II. Організаційна частина
Девіз нашого уроку.
Не просто слухати , а чути
Не просто дивитись , а бачити
Запам'ятовувати. Відповідати
- Назвіть дієслова, що закликають до дії.
ПІ. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності:
- На сьогоднішньому уроці ми повинні повторити і поглибити знання про дієслова . Ми будемо іти по відомій вам стежині « Часи дієслів».
- Дієслово - слово діє :
Ходить , робить , носить,сіє,
Слово плаче і радіє ,
Усміхається і мріє.
- Назвіть дієслова, поставивши до них питання.
- З якою частиною мови зв'язане дієслово в реченні ?
- Назвіть дієслова антоніми.
IV. Актуалізація опорних знань
- Щоб повторити раніше вивчений матеріал ми виконаємо ряд вправ .
1 Гра « Впіймай дієслово» ( робота з сигнальними карточками)
Ліс , йде , красивий , прийшла, мовчазна, прилетіла, стіл, земля несе , сосни, одягає.
- Який іменник характеризують ці дієслова? ( Весна )
- Які ці дієслова? ( Дієслова - синоніми ) .
- Доберіть дієслова – антоніми.
Викотилося - закотилося
Зійшло - заховалося , сіло
Усміхається – сумує.
- До якого іменника можна віднести цю дію ?( Сонечко )
3. Зав'язок дієслів з іменниками.
( Запис речень на дошці під диктовку )
А ось весна завітала . Тануть сніги,біжать гомінливі струмки Видзвонюють краплинами бурульки . Скоро повернуться з вирію птахи .
- З якою частиною мови найчастіше зв'язане дієслово ?
Цікавинка За частотою вживання дієслово займає друге місце після іменника і має вдвічі менше,ніж іменник,слів.
Висновок - підсумок проводиться по таблиці« Дієслово »
V.Робота над темою уроку .
1. Пояснення
- Ми вже говорили ,що дієслова - основні трудівники у мові. І дія завжди пов'язана з часом . Щось робиться сьогодні, щось зробилося вчора, а щось буде робитися завтра.
- Дивлячись на текст, записаний на дошці, скажіть , які зміни відбулися у природі ? ( Завітала весна)
- На яке питання відповідає дієслово ?
- Коли відбулася дія ?
- Які зараз відбуваються зміни ? ( Тануть сніги, біжать струмки , видзвонюють бурульки )
- На які питання відповідають дієслова ?
- Коли відбулася дія ?
-А які ще будуть зміни ?
За таблицею діти роблять висновок
- Дієслова змінюються за часами .
- Вони мають три часи:теперішній, минулий і майбутній .
- Щоб визначити час дієслова, треба поставити до нього питання і встановити , коли відбувається дія .
2. Закріплення
- Ми здійснемо подорож у минуле нашого міста . Учні нашого класу провелі дослідницьку роботу і зараз повідомлять про результати проведеної роботи.
1 учень.
-Земля на якій розкинувся наш район , була заселена з часів кам'яного віку . Про це свідчать розкопки, проведенні у нашому районі. Заснований Лебедин у 1652 році
2 учень
- Легенда про « Лебяж - город» . Назву міста принесли із собою переселенці із Задніпров’я (містечко Лебедин на Черкащині – нині село Шполянського району).
3 учень
-У 1780 році Лебедин дістав статус міста ,йому було присвоєно міський герб - білий з блакитним відтінком лебідь на золотому фоні.
4 учень
- У нашому місті жило і живе багато гарних людей . Але першим почесним громадянином Лебедина став Костянтин Олександрович Зільберник. Це був лікар, який вніс дуже великий вклад у розвиток медицини у нашому місті.
5 учень
-Гостями нашого міста було теж багато видатних людей .Серед них Т. Г Шевченко, який завітав у наше місто у 1859 році
Робота з демонстраційним матеріалом.
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила:
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають…
- Прочитайте вірші ?
- Хто являється автором цих рядків?
- В якому часі вжиті дієслова ?
- Які дієслова вжиті в переносному значенні ?
- Випишіть із вірша дієслова минулого часу.
- Зробіть розбір перших двох дієслів за будовою .
Доповнити текст, вставляючи дієслова потрібного часу .
У ліс прийшла справжня весна. У зелене вбрання одягнулися дерева та кущі .Зацвіли лісові квіти і трави. Прокинулись джмелі та інші комахи У затишному гіллі співають солов'ї, кують зозулі .
- Весна в цьому тексті в розпалі, а у нас ще у майбутньому .
- Перебудуємо самостійно цей текст у майбутній час з послідуючим зачитуванням.
(Скоро у ліс прийде справжня весна. У зелене вбрання одягнуться дерева і кущі . Зацвітуть лісові квіти і трави. Прокинуться джмелі та інші комахи. У затишному гіллі заспівають солов'ї, закують зозулі.)
- Доповніть цей текст 1-2 реченнями . Вкажіть в реченнях на необхідність збереження такої краси. Адже так необхідно це в наш час.
Розподільний диктант.
Стою , минула, проспівала, щебече , пригріє , буду працювати , прочитаю , намалював зриваю оживає , відвідали .
Розвиток мовлення.
- Ми з вами здійснили подорож у минуле нашого міста. Більше дізнатися можна з книги Б. І .Ткаченка « Лебедія» та В . Г . Дудченка. А от майбутнє нашого міста у ваших руках . Подумайте і скажіть . Яким би ви хотіли бачити своє місто у майбутньому. ( Розповіді дітей)
VI . Підсумок уроку
- Так за чим змінюються дієслова ?
- Що ми вивчилися визначати на сьогоднішньому уроці в дієсловах ?
- Про який час ми говорили ?
VII. Домашнє завдання
Скласти твір - мініатюру « Моє місто сьогодні» . Під час написання творів використайте результати своїх спостережень під час екскурсій , мандрівок, прогулянок.