Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему "Калина- символ України"

Про матеріал

Урок розроблений у формі квесту. Клас поділений на групи. Кожна група виконує завдання, за яке отримує приз. Перемагає та група, у котрої пишніше гроно.

Перегляд файлу

Урок з розвитку зв'язного мовлення

Тема уроку: Текст – розповідь  «Калина- символ України».

Мета уроку: Формувати уміння будувати зв'язне висловлювання; продовжувати знайомити учнів з характерними ознаками тексту-розповіді; розвивати зв'язне мовлення учнів, їх пізнавальні інтереси, активізувати учасників до роботи в групі, уміти знаходити засоби вербального спілкування, формувати толерантність, тактовність ,сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомлення унікальності особистості кожної людини; удосконалювати орфографічні навички, збагачувати активний словниковий запас молодших школярів; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї, повагу до народних символів України.

Обладнання: папки із завданнями, кольорові фішки, слова для складання павутинки , ноутбук, сюжетні картини, грона.

Форма проведення: у формі квест- технології.

 

                                                                  Хід уроку

І. Організаційна частина

В наш дзвінкий і дружний клас

Завітало сонце враз.

Щирі усмішки знайшло

Й день навчальний почало.

Ну і ми часу не гаймо —

Наш урок розпочинаймо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

З перших букв слова «урок» складіть слова і скажіть, якими ви повинні бути на уроці.

 1.Інтерактивна вправа «Криголам»

  • У-уважними
  • Р-розумними
  • О-охайними
  • К-кмітливими
    • А зараз ми об’єднаємось в групи за кольоровими фішками і повторимо правила роботи в групах. ( Правила прикріплюються на дошку)

   2. Мотивація знань учнів.

1.1.Емоційні хвилинки, настрій на роботу.

Звучить уривок із концерту Вівальді «Осінь».

  • Давайте розпочнемо нашу роботу з уявної подорожі до осіннього лісу.
  • Пізня осінь, листопад, короткі сірі дні і довгі холодні ночі. Рідко цієї пори ми потрапляємо до лісу. Але ці сюжетні картини і звуки музики допоможуть нам перенестися у своїй уяві на лісові стежки.

Bildergebnis für пізня осінь картинки      Bildergebnis für пізня осінь ліс картинки

Bildergebnis für зграйки пташок      Bildergebnis für зграйки пташок

 

У вас на партах є пазли, з яких ви маєте скласти картинку і прочитати речення, які характеризують осінній ліс.

Картинки по запросу пізня осінь

 Настала пізня осінь. Дерева стоять зовсім голі. Опале листя почорніло на землі. Трава суха і темна. Багато похмурих і дощових днів. Золотисто-червоні барви стали сірими, похмурими, сумними. Пташок зовсім не чути. Вони сидять зграйками на гілках і гріються. Дні дуже короткі, ніч швидко спадає на землю.

     Сумно. Похмуро. Все в очікуванні зими.

(Яка група швидше справляється, то отримує гроно).

  • Дійсно, сумний і непривітний ліс листопадової пори.

Але раптом ми зупинились вражені. Давайте пофантазуємо, що дивного ми могли побачити. Що нас  здивувало, вразило?

ІІІ. Основна частина уроку.

1. Робота над загадкою

Відгадати загадку:

У зеленому віночку,

У намистечка разочку.

Панна задивилась в воду

На свою хорошу вроду. (Калина).

— Як ви здогадались, що мова йде саме про калину?

  • Що ви знаєте про калину?
  • У другому файлі на двох листках сюжетні картинки і деформовані речення. Відновіть  речення і запишіть у зошит. Яка група швидше справиться із завданням отримає гроно.

Картинки по запросу калина кущ налиКа –ец кийнесови внийдивожи щук.

Картинки по запросу калина кущ жВе у тківні ан муньо вляюз'яться лезені столички.

Картинки по запросу калина кущ А у внітра ликана цвізатає нимніж лимбі томцві.

Картинки по запросу калина кущ комахиКтиві ваприютьблю махко.

Bildergebnis für калина сеВони на щіку з’ятьсявляє вочерне минасто.

Картинки по запросу калина кущ Це кірозшні тякеги гідя.

Картинки по запросу калина кущмкуВзи нагро важютьча під лоюбі дроюков гусні.

Картинки по запросу калина кущ комахихиПта дора сулають чнисмами гоямида.

Картинки по запросу калина кущЗ линика тугоють  ревання, потком, йча.
Картинки по запросу калина кущ внаЗда дилю жаввають щку реобегом, ронадним воломсим раїУкни.

(Зачитування речень)

 

2. Технологія «Асоціативний кущ».

- Які слова притягує до себе слово «калина»? Слова – підказки, які дарує вам калина, допоможуть  утворити тематичну павутинку.   Підпишіть якнайбільше ягідок.

  Результат пошуку зображень за запитом "грона калини малюнки"                      Результат пошуку зображень за запитом "грона калини малюнки"                

Молодці! Справились із завданням.

3. Робота над легендою.

  • Де можна здобути знання про калину? ( з книг, енциклопедій, легенд, казок, пісень, приказок, прислів'їв тощо).
  • У вас на партах є легенда про калину. Ви, прочитавши її, скажете, чому дівочу красу порівнюють з калиною?

                                                    Легенда

Було це давно-давно, ще у ті давні часи, коли на нашу землю без кінця нападали турки та татари. Була неділя. Все село гуляло на весіллі у Калинки. Зібралося дуже багато вродливих дівчат.Та раптом, мов чорна хмара, налетіли татари. Усі чоловіки кинулися захищати село, а дівчата, щоб не потрапити у полон, тікали до болота. Вони навіть відірвалися від погоні, але болото затягнуло їх.Там, де дівчата потонули, з часом виросли кущі з червоно –вогняними ягодами. Дали люди їм назву калина. І з того часу дівочу красу порівнюють із калиною. Картинки по запросу гроно калини шаблон

 

Відповіді дітей. Отримання грона.

 

 4.Робота з деформованими прислів'ями.

  • А зараз ви попрацюєте над деформованими прислів'ями. У конвертах  є частини прислів'їв. Ваше завдання скласти їх і відповісти, з ким ще порівнювали цю рослину?(Весною калина білим цвітом квітує,/  У лузі калина з квіточками, /Нема цвіту  білішого,/ а восени  червоним./неначе мати з діточками./ як цвіт на калині,/ нема в світі ріднішого,/ Без верби і калини/ як мати дитині./ нема України.)

Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоним.

 У лузі калина з квіточками, неначе мати з діточками.

Нема цвіту білішого, як цвіт на калині, нема в світі ріднішого, як мати дитині.

 Без верби і калини нема України.

(Відповіді дітей, отримання грона )

 

5. Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце, 

Звеселило рясний кущ. 
Ми до нього потяглися, 

Грона соком налилися. 
Будем дружно присідати, 
І куща  розвеселяти: 
Встали-сіли, встали-сіли. 
Бачте, як розвеселили. 

 

6. Робота над текстом

- Ви всі знаєте, що люди дуже шанують цю рослину, садять біля осель, вживають як лікувальний засіб, поважають як народний символ. Отож наступне завдання буде пов'язане якраз із властивостями калини.

-  Ви побуваєте дослідниками. Перед вами текст, в  якому  потрібно підписати абзаци: буквою «л»(це означає ,що там розповідається про лікувальні властивості калини), буквою «с»( про калину як народний символ).

             Калина — рослина-лікар. Все в ній — чи то кора, гілки, білі квіти або яскраво-червоні ягоди — цілюще. І не просто цілюще, а й здатне творити дива.

              Калину називають одвічним символом України. Одне з прислів’їв говорить: «Без верби й калини нема України», підкреслюючи тим самим значущість для нашого народу цих двох рослин, які за довгі століття стали вірними супутниками людини. Існує кілька легенд про символізм і походження назви калини.

                Якщо говорити про лікувальні властивості калини, то вони дійсно унікальні. Різні частини цієї рослини — кора, ягоди, квіти, гілки, кісточки — всі є цілющими.

               Ця рослина супроводжувала людину протягом усього життя. Здавна без калини не обходився жоден весільний обряд або обряд, пов’язаний із народженням дитини. Гілочка червоної калини символізувала здоров’я, красу, рідну землю. Для нашого народу калина — це  оберіг.

               Кора калини виявляє кровоспинну дію, має заспокійливу властивість. Плоди , протерті  з цукром, чи сік вживають для заспокоєння нервової системи. Варені з медом плоди їдять при кашлі, охриплості, хворобах печінки. Настій квіток – при кашлі, простуді, захворюваннях шлунку.

               Біля зведених осель в першу чергу садять калину як символ життя, родинного достатку, краси та вроди. Зазвичай, як в родині з'являлась дівчинка – біля криниці садили калину. «Щоб вродливою панночка була». Колиски для немовлят робили з калини. В кожній хаті зберігалася калинова сопілка, щоб народився син. Проводжаючи сина в дорогу, мати пекла пироги з калиною і поїла калиновим чаєм. Квіти калини вплітали в дівочі віночки.

  • Молодці! Ви справились із завданням.

7. Робота з  малюнком.

- Перед вами малюнок. Ви його  досліджуєте і розмальовуєте калину словом.

(Складання тематичного словника)

       Калина звичайна                

  • Доберіть слова – ознаки, які б влучно передавали своєрідну красу калини. ( Гарна, пишна, рясна, яскрава, прегарна, щедра, розкішна)
  • Що нагадують вам ягоди ? ( Самоцвіти, корали, вогники, ліхтарики, краплини крові, коштовні камінчики, вогнище)
  • Що можна сказати про квіти?( перли, намисто,  мереживо, біле сяйво,

наречена)   

  • Дібрати прикметники до іменника калина.
  • Калина (яка?) красива, молода, пишна, червона, ніжна, чарівна.
    • Дібрати дієслова.
  • Калина (що робить?) стоїть, росте, пишається, милується, вабить, зітхає, тягнеться, шелестить, чарує.
    • Які синоніми можна підібрати до слова грона?(кетяги, китиці, пучки).

ІV. Узагальнення  і систематизація знань.        

  • Багато цікавого дізналися ми про калину, записали тематичний словник.  Він допоможе вам скласти розповіді про калину, писати про неї казки, тексти, складати діалоги. А зараз ви спробуєте відновити текст за допомогою слів, які є у вас на партах.

    Калина – це .  .  .    кущ.  Навесні вкривається    . . .  цвітом. Восени ягоди калини схожі на       . . .          .  Вони      . . .    осінній ліс.  Росте калина . . .     .

Полюбляють її ягоди і  . . .   , і    . . . , і    . . .   .   Лікує  калина .  .  . , .  .  .  , .  .  .  .

 З давніх - давен  люди  .  .  .  калину.  Калина -  це символ  .  .  .    .

( розкішний, білим, вогники, прикрашають, на зволоженій землі, люди, звірі, птахи, кашель, ангіну, печінку, шанують, України)

Хто швидше справився, та група і зачитує текст.

V. Підсумок уроку.

 - Отже, вклонімся калині – окрасі рідної землі. Доторкнемося обережно до її кетягів і відчуємо  в серці… 

           Прикрасьте гронами кущі, які ви отримували протягом уроку, виконуючи завдання.( На двох аркушах намальовані кущі.  Учні приклеюють китиці.)

Bildergebnis für калина  малюнокBildergebnis für калина  малюнок

 

Краще працювала та група, у котрої пишніший кущ. 

 

  • Колись традицією було посадити калину біля хати. Тож хай розквітне наша земля калиновим цвітом, хай  звучить  голос калинової сопілки, хай знову  щебечуть соловейки в калинових гаях.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олексіївна Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Столяренко Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
25 січня 2018
Переглядів
9703
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку