Урок "Узагальнення і систематизація знань учнів про дієслово" Конспект уроку з української мови для 4 класу

Про матеріал

Повторити і поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки; виробити вміння розрізняти дієслова інших частин мови; вправляти в доцільному та правильному вживанні дієслів у мовленні; розвивати інтерес до мовних явищ, мовлення, уміння слухати вчителя, самостійно працювати в групах; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів про дієслово.

Мета: повторити і поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки; виробити вміння розрізняти дієслова інших частин мови; вправляти в доцільному та правильному вживанні дієслів у мовленні; розвивати інтерес до мовних явищ, мовлення, уміння слухати вчителя, самостійно працювати в групах; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: орфографічний словник, тематичний словник школяра.

Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань.

Методи і прийоми: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Рефлексія»

Література: Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи - Х.:Основа, 2007р. - с. 30.

Хід уроку

І. Організація класу.

Психологічний настрій учнів.

Весела пісенька дзвіночка покликала нас на урок.

Я бачу ваші милі личка та очі з безліччю думок.

Ми помандруєм в світ науки,

Що гордо мовою зовуть.

То лиш кмітливість і увагу

З собою взяти не забудь

Слово вчителя

На уроці ми багато видів робіт будемо проводити в групах, аби ви могли, у разі потреби, спертись на дружню руку однокласника або поділитися своїми знаннями. Бажаю вам відчути радість і задоволення від спільної праці.

Обов'язки в групах знають усі. Тож почнемо урок.

Гра «Мікрофон»

  • Яким ви хочете бачити урок?
  • Як ви повинні працювати на уроці?
    1. Перевірка якості знань учнів та повторення матеріалу.

Розпочнемо його з перевірки домашнього завдання. Вдома потрібно було розподілити дані мною слова за частинами мови.

Перевірку здійснемо таким чином.

Відповідач кожної групи прочитає один із стовпчиків (тобто одну з частин мови).

Іменник

Прикметник

Числівник

Прийменник

Дієслово

ліс

вередливе

шістсот

у

дрімає

білченя

радісний

дев'яносто

під

скаче

дятел

співучий

п'ятдесят

на

лікує

заєць

білосніжний

шістнадцять

перед

перестрибує

синиця

рання

сьомий

за

наспівує

III. Вивчення нового матеріалу. 1 .Оголошення теми і завдань уроку  

Сьогодні ми з вами і будемо повторювати частину мови, яка

Дію виконати може

І в роботі допоможе

(Яка це частина мови?)

Треба з ним завжди дружити,

З ним нам веселіше жити

І. Актуалізація опорних знань

  • А що нам повідомить довідкове бюро про дієслово?

Значення слова з латинської мови означає : «слово», «мова».

Дієслово - незвичайна частина мови. Вона може означати безліч дій, які супроводжують людину протягом усього життя. По вживанню дієслова займає друге місце після іменника.

Хвилинка каліграфії.

Яка охайна, симпатична

Хвилинка ця каліграфічна

Ді іє єс сл ло ово Дієслово

Ми сьогодні закріплюємо частину мови - дієслово.

  • А що ви знаєте про дієслово?

(Вчитель підходить до кожної з груп, задає запитання). Зараз систематизуємо свої знання

  1. Робота в групах. «Мозковий штурм» 1)Що означає дієслово? (1 група)

 

  1.            На які питання відповідає дієслово?( 2 група)
  2.        чим змінюється дієслово?(3 група)
  3.          Що є початковою формою дієслова?(4 група)
  4.               Яким членом реченням є дієслово? ( група)

Висновок. Таким чином ми впорядкували свої знання про дієслово як частину мови. На екрані запис:

 

Початкова форма – неозначена форма.

Відповідає на питання: що робити? що зробити?           Дієслово

В реченні виступає присудком.

Означає дію предмета.

Змінюється за часами та числами.

 

Вибіркове списування

Кожній групі роздається текст.

В лісі живе багато різних тварин.

Зяблики, синиці, іволги, мухоловки, зозулі і солов'ї наповнюють ліс своїм чудовим співом.

Усі птахи поїдають безліч комах, які живуть на деревах.

З гілки на гілку перестрибнула забавна білка. Ось майнула у кущах руда лисиця.

У траві зрідка прошелестить їжак. Проповзе вуж чи гадюка.

У лісі можна зустріти й великих лісових жителів - лося, козулю. Їх потрібно оберігати.

Завдання: кожна група підбирає заголовок і виписує дієслова

1 гр. - з І абзацу

2гр. - з II абзацу

3гр. - з III абзацу

4гр. - з IV абзацу

5гр. - з V абзацу

Відповідач зачитує свій абзац і називає дієслова Висновок.

Виховний момент. Бережливе ставлення до звірів і птахів взимку.

4.Частковий граматичний розбір дієслова

Завдання: кожна група визначить час дієслів

- Пригадаємо, як визначити час дієслів.

Теперішній час - дія відбувається під час повідомлення про неї, відповідає на питання що робить?

Минулий час - дія відбулася до моменту повідомлення, відповідає на питання що робив? що зробив?

Майбутній час - дія відбувається після повідомлення про неї, відповідає на питання що зробить? що робитиме?

Перевірка

Звітують відповідачі з обґрунтуванням.

Висновок: таким чином розрізняють 3 форми часів дієслів. Неозначена форма - не вказує на час дієслова.

5.Словникова робота

- Вибрати вдалий підпис до малюнків і скласти словосполучення

Іде, крокує, плентається

Повзуть, ідуть, шкутильгають

(Ведмідь плентається, вужі повзуть) (визначити число дієслів)

Ввести ці словосполучення у речення. Записати їх у зошити і визначити граматичну основу цих речень.

Робота з орфографічним словником (барліг)

Висновок: дієслова змінюються за числами. Вони вживаються в однині та множині. В однині - коли означає дію одного предмета, у множині - коли дію кількох предметів. В реченні виступає присудком.

Фізкультхвилинка (відео)

6.Розвиток зв’язного мовлення. Творча хвилинка.

Завдання

5 група - скласти текст - опис ведмедя

  1. група - скласти текст - розповідь за ведмедя
  2.    група - скласти текст - міркування за ведмедя
  3. і 1 група – доповнити відповіді попередніх груп

« Довідкове бюро» про бурого ведмедя

Бурий ведмідь живе в Карпатах. Кріпкі нігті з часом тупіють, бо при ходьбі він їх не втягує як кішка. Підошва гола, тому ведмідь добре відчуває на що наступає. Швидко бігає. Може догнати навіть коня. Любить купатися, їсть все. Добре рибалить. Великий ласун меду.

Висновок.

7. Гра « Розсипанка». Робота з дидактичним матеріалом

- Перед вами розсипані слова. їх треба зібрати у речення. У вас вийде зв'язний текс. Придумайте заголовок.

1 група

Борсук збирав опеньки і складав їх у купку. Потім він брав гриби у зуби і ніс до галявини. Там на великому пеньку була сушарня. Так заготовляв борсук корм на зиму.

  1. група

Хто це накидав соснових шишок під деревом? Розтіпані шишки лежать під сосною. Їх наче хтось молотком бив. Та це ж дятел! Засунув шишку в щілину між стовбуром і гілкою і молотив її дзьобом.

  1.   група

Зимою прилетіла синичка до вікна. Вона змерзла, шукала теплого затишку. Діти відчинили їй кватирку. Пташка влетіла в теплу хату.

4 група

У тріскучі морози вивів шишкар пташенят. Грів їх у гніздечку. Шишкар набивав воло насінням. Коли воно розм'якло, годував ним малюків.

5 група

Мисливець приніс додому лисеня. Воно не хотіло нічого їсти. Лисеня віднесли на ніч в сарай. Ранком лисеняти в сараї не було. Воно підкопалось і втекло до лісу.

Перевірка завдання.

1. Зачитують текст, заголовок

2.Підкреслити дієслова. Визначити час.

3.Визначити рід.

Висновок: дієслова минулого часу змінюються за родами.

8.Робота в підручнику. Вправа 80.

Завдання 1

Кожна група міркує, які дієслова треба вставити.

Завдання 2

Розібрати за будовою вставлені дієслова (по групах)

  1.    Гра «Мікрофон»

Як підсумок роботі на уроці кожна група розбирає як частину мови такі дієслова

1 група - мешкають

2 група - поросли

3 група - живуть

  1. група - зберуть
  2. група - охороняти

10.Домашнє завдання Вправу 80, яку виконували на уроці закінчити міркуванням про необхідність збереження багатств природи.

11.Підсумок уроку.

 

 

 

docx
Додано
29 січня 2018
Переглядів
3043
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку