Конспект уроку з української мови в 5 класі на тему "Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови в 5 класі на тему "Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми"

Перегляд файлу

Тема.  Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми

 

Мета: поглибити знання учнів щодо синонімів, антонімів, омонімів, паронімів; удосконалювати вміння п’ятикласників знаходити необхідні лексеми, визначати їх види, правильно вживати їх у мовленні; розвивати критичне мислення, уміння творчо й самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії, аналізувати, порівнювати, доводити й обґрунтовувати свою думку; виховувати почуття краси та любові до рідного краю, до рідної мови.

Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення.

 

Мово рідна! Ти ж як море – безконечна,
могутня, глибинна.
Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів,
а їм немає кінця-краю.

Сергій Плачинда

 

Мова – втілення думки.
Що багатша думка, то багатша мова.
Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її!

М. Рильський

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання

                                       Ось вже дзвоник пролунав,

Весь наш клас за парти став.

                                       Станьте рівно, як годиться.

                                       Чи все на парті – подивіться.

(Звернення до гостей. До нас сьогодні завітали гості з доброзичливим настроєм і теплою посмішкою. Привітаймо їх дружно )

 

Сіли, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

1. Робота з епіграфом.

Бесіда. Як ви розумієте вислів Сергія Плачинди про рідну мову?

Що таке лексикони?

Чи погоджуєтеся ви з думкою іншого автора, зокрема Максима Рильського? До чого закликає поет?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Бліц-опитування

Доповнити визначення:

  •   Усі слова мови називаються …
  •   Розділ мовознавчої науки, який вивчає словниковий склад мови називається …
  •   Близькі за значенням слова - …
  •   Протилежні за значенням слова - …
  •   Слова, які збігаються за змістом і формою, але мають різне значення - …
  •   Омоніми поділяються на …
  •   Слова близькі за зовнішньою формою і звучаннями, але мають різне значення …

 

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

 

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної діяльності

Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми відвідаємо чарівну країну Лексикологію, яка мешкає в розкішному замку, що  наповнений словниковим багатством і мудрістю.

Першою господинею, яка чемно запросила нас до гостини, стала пані Синонімія. Але двері відчиняться за умови, коли ми зіграємо з нею в гру « Я – редактор». Приймаємо виклик?

(Клас умовно ділиться на групи. Для кожного ряду – своє завдання, спроектоване на ММ дошку)

1 завдання.

         Із поданих синонімів вибрати слово, яке найбільше підходить для  римування.

1 група. Наша знов оновиться (держава, країна, земля),

Наш народ продовжиться в (сімї, роду),

Ніжками потупцяє (немовля, дитина),

По доріжці, по траві в (гаю, саду).

 

2 група. О земле рідная! Не жатиме (голодний, неситий)

Пшениці на твоїх (ланах, полях)!

Жила, живеш, довіку будеш (існувати, жити),

Безсмертна (у століттях, у віках).

 

3 група.  Нас далеко чути, нас далеко (помітно, видно),

Дмуть вітри історії в наші (вітрила, паруси).

Розвивайсь і далі, мово наша (славна, багата, рідна),

І про нас нащадкам вістку (відправ, донеси, достав).

 

2 завдання.

Гра на уважність « П’ятий – зайвий» (знайти слово, яке є зайвим у синонімічному ряду).

1. Сильний, дужий, потужний, слабкий, міцний.

2. Хуртовина, дощ, віхола, завія, хурделиця.

3. Гарно, чудесно, марно, прекрасно, добре.

4. Дорога, путь, траса, діброва, шосе.

 

         Отже, рухаємося далі. Для того, щоб потрапити до наступної жительки цього вишуканого замку, нам треба відгадати загадку і зрозуміти, як звуть цю пані.

Коли мати входить в хату,

Всіх вона вкладає спати.

А як батько заходить,

Всіх на ноги підводить.

Хто зуміє відгадати,

Що за батько,

Що за мати? 

Як називаються такі слова?

 

Гостинно зустрічає нас Антонімія.

 

3 завдання.

Вправа «Мудра сова» (доповнити прислів’я антонімами)

  1.           На чорній землі … хліб родить.
  2.           Чужого хорошого не гудь, а свого … не хвали.
  3.           Учення – світ, а невчення - …
  4.           Ранні пташки росу п’ють, а … слізки ллють.
  5.           М’яко стеле, та … спати.

 

4 завдання.

Вправа «Розумничок»

(виписати слова-антоніми і слова-синоніми з поезії)

 

Дні летіли і дні кульгали

Між печалей і між утіх –

І тебе я могла прогавити

Чи прокліпати,

Як усіх,

Не розгледіти

На планеті морів і суш…

 

 

                               Лінгвістична розминка

Ми берізки і кленці.

В нас маленькі стовбурці (встали)

Ми в стрункі стаєм рядки.

Виправляєм гілочки (руки перед собою)

Ледь зіп’ялись з корінців

Дістаємо промінців (руки підняли вгору)

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь (стискають кулачки)

Хилять свіжі вітерці

Вліво – вправо стовбурці (нахилили тулуб )

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед – назад (вправи для шиї).

 

           Не дочекавшись гостей, привітно відчиняє двері ще одна господиня - найзагадковіша та найсерйозніша.  Звуть її Омонімія.

 

5 завдання.

Гра «Дивись – не помились»

Виписати з поданих речень омоніми, визначити групи й види.

  1.                До обіду покосили, гострі коси потупили.
  2.                Заховайте під хустину ви свої, дівчата, коси.
  3.                Теплий вітер шуми, ясне сонце в зеніті світи, ми будуєм для щастя    світи.
  4.                Мама каже: «Глянуть любо на твою роботу, Любо!»
  5.                Я придбала в крамниці вишневий атлас на спідницю. Андрійко атлас у    школу знов приніс.

 

Трішки прочинені двері в кімнату до нашої останньої на сьогодні господині. Чути розмову, а яку - послухаймо разом.

  •   Андрійку, що ти малюєш?
  •   Крису.
  •   Щось не дуже схоже на крису.
  •   Так це не та криса, со миса, а та криса, со димить.

 

Ви зрозуміли, мабуть, що діти не вимовляли правильно всіх літер, тому й значення слів вийшло різним. Та це була просто усмішка, а насправді тут живе серйозна пані – Паронімія. І ось від неї завдання.

 

5 завдання.

Додайте до іменників прикметники, що стоять у дужках, запишіть словосполучення. (Робота в групах)

  1.                Апарат, погода (льотний, літальний)
  2.                Стрічка, ранок (червоний, червневий)
  3.                Розмова, зв’язки (голосний, голосовий)
  4.                Школа, слух (музичний, музикальний)

 

 

VІ. Підсумок уроку

 

Скласти сенкан зі словами МОВА, СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ.

Рефлексія.

  •   я навчився…
  •   найскладнішим було…
  •   мені сподобалось…
  •   настрій був…

 

Творче налаштування.

Учитель зачитує опис української ночі М.В. Гоголя

«Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте її. Я вам розповім. Пригляньтесь до неї. З середини неба дивиться місяць. Він горить, наче дихає. Земля вся в срібному світлі.

        Чудова ніч! Нерухомо сплять гаї, ставки, річки, степи. Вони тихі й спокійні. Нічний вітер, закравшись зненацька, цілує їх».

 

               VІІ. Домашнє завдання

       Напишіть  фанфік: доповніть розповідь письменника. Уявіть, що ви запросили персонажа свого улюбленого твору й показали йому красу чернігівської ночі з висоти пташиного польоту.

 

      Один мудрець сказав, що ми ангели з одним крилом, і полетіти зможемо тільки тоді, коли когось обнімемо. Щасливого творчого польоту!

doc
Додано
2 січня 2018
Переглядів
12371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку