"Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему " Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення — значущі частини слова (повторення і поглиблення відомостей). "

Про матеріал

Мета. Поглибити знання учнів про значущі частини слова та основу слова; актуалізувати вивчене про значущі частини слова, основу; навчати розрізняти нульове закінчення і відсутність закінчення в незмінюваних словах, форми слова та спільнокореневі слова; розвивати логічне мислення, увагу удосконалювати навички розбору слова за будовою; розвивати усне і писемне мовлення,; виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого України.

Перегляд файлу

                                                                            Урок                                                                                                                    Тема. Корінь, суфікс, префікс і закінчення – значущі частини слова (повторення і поглиблення відомостей).                                                                                                                                                                    Мета. Поглибити знання учнів про значущі частини слова та основу слова; актуалізувати вивчене  про значущі частини слова, основу; навчати розрізняти нульове закінчення і відсутність закінчення в незмінюваних словах, форми слова та спільнокореневі слова; розвивати логічне мислення, увагу удосконалювати навички розбору слова за будовою; розвивати усне і писемне мовлення,; виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого України.

Тип уроку: формування знань, умінь і навичок.

Методи, прийоми, форми роботи: робота зі схемами-опорами, інтерактивні вправи, робота з підручником, мовний розбір, творча робота, методи дослідницької діяльності, пояснення вчителя у форматі мультимедійного посібника..

                                                                ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.  Мотивація навчальної діяльності. Забезпечення настроєвої підготовленості учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.  Групова робота з картками (№ 1-4).

Прочитайте прислів'я, випишіть окремо спільнокореневі слова та форми того ж самого слова. Прокоментуйте результати вашої роботи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроків

  1.  Спостереження учнів над мовним матеріалом.

— Яким чином ви знаходили форми того ж самого слова в попередньому завданні?

— Визначте закінчення в словах, які виписали.

— Чи були слова, в яких ви не змогли визначити закінчення? Як вони називаються? Що вам відомо про будову слова?

III. Сприйняття навчального матеріалу

  1.  Робота з підручником.  § 55.  (с. 172 – 173)
  2. Самостійна робота  (Вправа 410).
  3. Робота над вправою 411.
  4. Творче завдання (Вправа 412).
  5. Тренувальна вправа.

Випишіть слова, в яких немає закінчення. В решті слів назвіть закінчення.

Горище, широко, мовний, пишу, взимку, блакитний, друг, міцно, наповнюють, підгір'я, високо, барвистий, книга, тихо, кіно, пальто.

  1. Розподільний диктант.

Запишіть слова у 2 стовпчики: І — форми слів, II — спільнокореневі слова.

Вода, водяний, водичка, воду, воді, підводник, водою, водолаз, води, водограй; квітка, квітник, квіткою, квітки, квітковий, квітку, квітувати, квітці, квіточка; ріка, річечка, заріччя, ріку, річковий, рікою, річище;

літо, літу, літній, літа, літечко, літом.

  1.  Робота біля дошки і в зошитах.

До поданих слів доберіть спільнокореневі. Визначте корінь.

Сад, квітка, мова, казка, ліс, голос, тигр, ніч, малина.

  1. Групова робота з картками (№ 5-8). Запишіть по групах спільнокореневі слова.
  2. Самостійна робота.

 Випишіть спільнокореневі слова групами. Визначте корінь.

Лісний, воля, поселення, молодий, вільний, ліс, молодь, неволити, село, молодіти, лісовик, сільський, лісництво, молодість, оселя.

  • Утворіть по три форми кожного слова. Виділіть у них основу і закінчення.

Весна, дерево, легенда, кущ, блакитний, переказав, могутня, море.

  1.  Лінгвістична гра «"Зайве" слово».

Викресліть з групи слів зайве, звертаючи увагу на закінчення.

Любов, правило, принцип, сніданок, ніч; вчора, тихо, зустріч, далеко, назустріч; кінь, кров, любов, бір, вранці; особа, галявина, океан,слово, каченя.

IV. Систематизація знань учнів

  1.  Робота з підручником.
  2. Самостійна робота (вправа 413)
  3. Творче завдання (вправа 414)
  4. Творча вправа 415.
  5. Робота біля дошки і в зошитах.

Випишіть слова з префіксами, визначте їх.

Настав березень. Усюди лежав сніг, ночами мороз частенько розмальовував вікна химерними візерунками, але в повітрі вже пахло не  по-зимовому свіжо й задьористо, і прілий запах торішнього листя і голих набрунькованнх

гілок розливався з садів і парків по київських вулицях. А коли випадали погожі безхмарні дні, під сонцем на пагорках з-під снігу проступали чорні лисини вологої землі. Лисини парували — немов дихали березневим повітрям. (В. Нестайко)

  1.  Вибірковий диктант.  Запишіть слова із суфіксами, визначте їх.

Було це ранньою весною. Земля прокинулася від зимової дрімоти, скинула з себе пухнасту ковдру снігів. Ховрашки, польові миші повилазили з нір і вигрівалися на сонці. З далеких теплих країв прилітали до рідних гнізд

птахи. Іванкова шпаківня гостинно зустрічала дзвінкоголосих гостей. (В. Мелещенко)

  1. Самостійна робота.

Прочитайте, випишіть виділені слова і розберіть їх за будовою.

Пахне огірками, старим неретом волока, хлібом, батьком і косарями, пахне болотом і травами. Десь гукають, і ... зразу чую, деркачі й перепілки. Чумацький віз тихо рипить піді мною, а в синім небі Чумацький Шлях показує дорогу. (О. Довженко)

  1.  Робота з підручником (вправа 417)
  2. Усний розбір вправи 418 ,  419.
  3.  Творча робота.

Складіть чотири речення зі словами, суфікси яких позначають людей за родом діяльності.

  1. Робота в парах.

Складіть діалоги на вільну тему, використовуючи дієслова із префіксами пере-, ви-. Що означають ці префікси?

(Перебільшення чогось — пересипати, напрямок руху — вискочити, вийти.)

V. Домашнє завдання    §  55.  Вправа 420 .  Вправа 422.

VI. Підсумок уроків

• Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найскладнішим для мене сьогодні було...


Картка № 1                                    

1. Опеньки з'явилися — літо скінчилося.

2. Бджоли раді цвіту — люди літу.

3. Що вліті вродиться, то взимі згодиться.

4. Літній день за зимовий тиждень.

 

Картка № 2

1. Восени й горобець багатий.

2. Осінній іній — на суху й сонячну погоду.

3. Осіння муха боляче кусає.

4. Осінь усьому рахунок веде.

 

Картка № З

1. То сніг, то завірюха, бо вже зима коло вуха.

2. Зимове сонце, як мачушине серце: світить, а не гріє.

3. Грудень рік кінчає, а зиму починає.

4. Взимку сонце крізь плач сміється.

 

  Картка № 4

1. Весняний день рік годує.

2. А весняночка на весну каже: «Кидай сани, бери віз та поїдем по рогіз».

3. Весна багата водою.

4. У весняну погоду і смутний веселим буває.               

  Картка № 5                                                                                                     Картка № Друг, молодий, веселий, вітер, молоденький, дружити,                                                                                                                                                           вітрюга, веселка, заозерний, дружба, молодість,                                                                                                                                                    веселитися, озеро, вітерець, озерце.

 

   Картка № 6

Молоко, безсилий, вода, школа, шкільний, сильний, молочко, підводний, сила, молочний, надводний, пришкільний.

 

  Картка № 7

Зерно, зелений, спати, думати, проспати, передумати, зелененький, зерновий, спальня, зазеленіти, зернина, видумати.

 

 Картка № 8

Земля, завесніти, завітрило, молодіти, гілка, земелька, вітрище, гілля, весна, земляний, землянка, навесні, веснянка, гіллястий, вітряк, молодість

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бабляк Мирослава Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Божемовська Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
23474
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку