Матеріал допоможе вчителю повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду у висловлюваннях; виховувати бережне ставлення до природи та навколишнього середовища.
Урок 43
Тема уроку. Рід іменників(повторення). Іменники спільного роду.
Мета уроку. Повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду у висловлюваннях; виховувати бережне ставлення до природи та навколишнього середовища.
Тип уроку: урок повторення набутих знань.
Обладнання: підручник, картки, ілюстрації, наочне обладнання, відеозапис.
Гей, гей, джерело, живе джерело –
Джерело цілющої води!
Ти початок рікам, квітам, і лісам,
І весною голосною сонячним дощам!
Т. Василько
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня усім!
Поруч з нами є різні водойми: джерельця, струмочки,річки, озера, моря, океани. Але часто ми бачимо їх у занедбаному стані. В більшості самі люди їх забруднюють. Тож давайте станемо на захист рідної землі та її природи і спробуємо почистити деякі струмочки. Ви мені допоможете? Я вирішила розпочати з найбрудніших. Перший струмок – Доброти, другий – Пам’яті, третій – Праці, четвертий -Дружби , п’ятий-Знань, шостий-Кмітливості, а сьомий – Мудрості.
А розпочнемо зі струмка Доброти. Бо лише на добро земля обізветься добром. А ми просто усміхнемось один одному.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Для того, щоб почистити струмок Пам’яті , нам треба виконати завдання
Для цього проведемо бліц - опитування «Хто швидше?»
- Що означає іменник?
- Які іменники належать до істот? Наведіть приклади.
- Які іменники належать до неістот? Наведіть приклади.
- Які назви предметів називаються загальними?
- Які назви предметів називаються власними?
- З якої букви пишуться власні назви?
- У яких випадках ставимо лапки у власних назвах? Наведіть приклади.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Починаємо прибирати струмок Праці.
1. Робота з текстом
Прочитати текст. Які почуття він викликає? Визначити тему й основну думку його.
У нас дуже красива природа. Є місця просто чарівні і казкові. В таке місце ми ходили на екскурсію. Там між вербами і кущами калини протікає веселий і жвавий струмочок. Струмочок зовсім маленький, його можна перестрибнути, але скільки радості він несе! Вода в ньому чиста, прозора і переливається, дзюркотить, співає. А на воді виграють веселі сонячні зайчики.
Я дивлюсь і думаю: що таке вода? Вона без кольору і смаку, а без неї нікому не обійтись. Ось пташечка прилетіла водички попити, а ось песик п’є. Вода — це життя. Тому треба дуже берегти всі джерела і струмки від забруднення.
Назвати іменники, ужиті в останньому абзаці тексту. Визначити їхній рід, пояснити свій вибір.
Слово вчителя.
Іменник (крім тих, що вживаються тільки у множині) належить до одного з трьох родів — чоловічого (день, серпень, ярмарок, Сибір), жіночого (ніч, земля, путь, криза) і середнього (поле, весло, життя, знання).
Зверніть увагу!
Чоловічий рід: аерозоль, нежить, Псалтир. Жіночий рід: бандероль, ваніль, каніфоль
Деякі іменники мають варіантні форми роду: абрикос — абрикоса, вольєр — вольєра, довіра — довір’я, жираф — жирафа, зал — зала, змій — змія, клавіш — клавіша, мозоль — мозоля, мотузок — мотузка, пантофель — пантофля, спазм — спазма, перифраз — перифраза.
В українській мові є іменники, в яких рід визначається за статтю. Це іменники спільного роду. Вони означають назви осіб за характерними рисами чи діями і мають закінчення -а, -я: сирота, плакса, нікчема, нероба, базіка, бідолаха, лівша. Рід цих іменників визначається синтаксично, тобто за допомогою означальних слів: Ріс я круглим сиротою. Бува і чоловік сьому колючці пара: людей товче, та й жде, щоб хто його кохав. Де вона тепер, бідолаха? — задумався Григорій.
Деякі іменники чоловічого роду, що позначають осіб за родом занять, можуть називати й осіб жіночої статі. Вони не мають паралельних форм жіночого роду: адвокат, депутат, директор, інженер, менеджер, мер, міністр, нотаріус, прокурор, професор, тренер, юрист. Від деяких слів творяться назви осіб жіночого роду, але вони належать до нейтральної лексики: вчитель — вчителька, дипломник — дипломниця, журналіст — журналістка, майстер — майстриня, продавець — продавщиця, перекладач — перекладачка.
Кілька іменників жіночого роду, що позначають традиційно жіночі професії і заняття, не мають відповідників чоловічого роду: рукодільниця, домогосподарка, манікюрниця.
2. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 100.
Для того, щоб почистити струмок Дружби, нам треба виконати завдання, попрацювавши в парах.
3. Робота в парах
Запишіть іменники за родами. Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших літер прочитаєте слово (Джерело)
Дуб, лошатко, екскаватор, річка, енергія, жир, олово.
Нарешті ми можемо допомогти і срумку Знаннь. Для цього виконаймо наступні завдання.
4. Вибірковий диктант.
Виписати іменники спільного роду.
Базіка набалака – і в торбу не збереш. Соня та ледацюга – рідні брати. Гуляка гуляв: ні чобіт, ні халяв, а додому прийшов – не знайшов підошов. З достатків хороших не йдуть в міхоноші. Білоручки – дармоїди та недоучки. Нероба гірше пияка. Вереда сам себе раз на рік любить.
5. Дослідницька робота
Перекласти слова з української мови на російську мову. Визначити рід кожного слова. Дослідити чи збігається рід.
Парасолька-зонт
Тополя – тополь
Цибуля – лук
Квітка - цветок
Собака – собака
Отож, щоб почистити срумок Кмітливості, виконайте наступні завдання.
6. Гра « Екстрасенси»
Розподіліть іменники за родами . користуючись цифровим кодом: 1 – чоловічий, 2- жіночий. 3- середній, 4 – спільний.
Книга, козацтво, булава, історія, дитя, патріот, честь, літопис, кобзар, нероба, шлях, сирота, лікар, директор, меню, поні.
Ключ: 2,3,1,2.3,1,2,1,1,4,1,4,1,1,3,1.
7. Творчий диктант
Замініть подані вирази одним словом – іменником спільного роду.
Людина, яка пише лівою рукою -
Людина, яка багато теревенить -
Той, хто плаче без причини -
Неуважна людина -…
Працівник пошти, який розносить газети та журнали -
Людина, у якої немає батьків -
Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь
Матеріал для вчителя: листоноша, сусіда, роззява, пустомеля, роботяга, лівша, базіка, плакса, сирота
Які ви сьогодні молодці! Ви дуже гарно попрацювали, і нам залишилося почистити струмок Мудрості.
А чи знаєте ви, що листоноші поставлено пам’ятник? Так, він єдиний у світі, знаходиться у Закарпатській області.
8. Фізкультхвилинка
Молодці! У вас усе вийшло! Ви почистили всі струмки. А тепер послухаємо, як хлюпочуться хвилі наших струмочків.
VІ. Підсумок уроку.
Робота з епіграфом
Зверніть увагу, будь-ласка, на наш епіграф. Ви згодні з цими словами? Поділіться, будь ласка, своїми враженнями про урок, відповівши на запитання.
На уроці я:
- дізнався…
- навчився…
-мені сподобалось…
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал параграфа 30, виконати вправу 237.
Високий рівень: скласти й записати діалог, використовуючи іменники спільного роду.