Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему "Рід іменників" (повторення)

Про матеріал

Матеріал допоможе вчителю повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду у висловлюваннях; виховувати бережне ставлення до природи та навколишнього середовища.

Перегляд файлу

Урок 43

Тема уроку. Рід іменників(повторення).  Іменники спільного роду. 

Мета уроку. Повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду у висловлюваннях; виховувати бережне ставлення до природи та навколишнього середовища. 
Тип уроку:  урок повторення набутих знань.

Обладнання: підручник, картки, ілюстрації, наочне обладнання, відеозапис.


Гей, гей, джерело, живе джерело –

Джерело цілющої води!

Ти початок рікам, квітам, і лісам,

І весною голосною сонячним дощам!

Т. Василько


                                                               Хід уроку 
І. Організаційний момент. 

Доброго дня усім!
Поруч з нами є різні водойми: джерельця, струмочки,річки, озера, моря, океани. Але часто ми бачимо їх у занедбаному стані. В більшості самі люди їх забруднюють. Тож давайте станемо на захист рідної землі та її природи і спробуємо почистити деякі струмочки. Ви мені допоможете? Я вирішила розпочати з найбрудніших. Перший струмок – Доброти, другий – Пам’яті, третій – Праці, четвертий -Дружби , п’ятий-Знань, шостий-Кмітливості, а сьомий – Мудрості.
                 А розпочнемо зі струмка Доброти. Бо лише на добро земля обізветься добром. А ми просто усміхнемось один одному. 


ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок. 

Для того, щоб почистити струмок Пам’яті , нам треба виконати завдання
Для цього проведемо бліц - опитування «Хто швидше?» 


- Що означає іменник? 
- Які іменники належать до істот? Наведіть приклади. 
- Які іменники належать до неістот? Наведіть приклади. 
- Які назви предметів називаються загальними? 
- Які назви предметів називаються власними? 
- З якої букви пишуться власні назви? 
- У яких випадках ставимо лапки у власних назвах? Наведіть приклади. 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. 

Починаємо прибирати струмок Праці.
1. Робота з текстом

Прочитати текст. Які почуття він викликає? Визначити тему й основну думку його.

У нас дуже красива природа. Є місця просто чарівні і казкові. В таке місце ми ходили на екскурсію. Там між вербами і кущами калини протікає веселий і жвавий струмочок. Струмочок зовсім маленький, його можна перестрибнути, але скільки радості він несе! Вода в ньому чиста, прозора і переливається, дзюркотить, співає. А на воді виграють веселі сонячні зайчики.

Я дивлюсь і думаю: що таке вода? Вона без кольору і смаку, а без неї нікому не обійтись. Ось пташечка прилетіла водички попити, а ось песик п’є. Вода — це життя. Тому треба дуже берегти всі джерела і струмки від забруднення.

 

Назвати іменники, ужиті в останньому абзаці тексту.  Визначити їхній рід, пояснити свій вибір.

 

Слово вчителя.

Іменник (крім тих, що вживаються тільки у множині) належить до одного з трьох родів — чоловічого (день, серпень, ярмарок, Сибір), жіночого (ніч, земля, путь, криза) і середнього (поле, весло, життя, знання).

Зверніть увагу!

Чоловічий рід: аерозоль, нежить, Псалтир. Жіночий рід: бандероль, ваніль, каніфоль

Деякі іменники мають варіантні форми роду: абрикос — абрикоса, вольєр — вольєра, довіра — довір’я, жираф — жирафа, зал — зала, змій — змія, клавіш — клавіша, мозоль — мозоля, мотузок — мотузка, пантофель — пантофля, спазм — спазма, перифраз — перифраза.

В українській мові є іменники, в яких рід визначається за статтю. Це іменники спільного роду. Вони означають назви осіб за характерними рисами чи діями і мають закінчення -а, -я: сирота, плакса, нікчема, нероба, базіка, бідолаха, лівша. Рід цих іменників визначається синтаксично, тобто за допомогою означальних слів: Ріс я круглим сиротою. Бува і чоловік сьому колючці пара: людей товче, та й жде, щоб хто його кохав. Де вона тепер, бідолаха? — задумався Григорій.

Деякі іменники чоловічого роду, що позначають осіб за родом занять, можуть називати й осіб жіночої статі. Вони не мають паралельних форм жіночого роду: адвокат, депутат, директор, інженер, менеджер, мер, міністр, нотаріус, прокурор, професор, тренер, юрист. Від деяких слів творяться назви осіб жіночого роду, але вони належать до нейтральної лексики: вчитель — вчителька, дипломник — дипломниця, журналіст — журналістка, майстер — майстриня, продавець — продавщиця, перекладач — перекладачка.

Кілька іменників жіночого роду, що позначають традиційно жіночі професії і заняття, не мають відповідників чоловічого роду: рукодільниця, домогосподарка, манікюрниця.

 

2.   Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 100.


Для того, щоб почистити струмок Дружби, нам треба виконати завдання, попрацювавши в парах. 

3. Робота в парах

Запишіть іменники за родами. Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших літер прочитаєте слово (Джерело)

Дуб, лошатко, екскаватор, річка, енергія, жир, олово.

 

Нарешті ми можемо допомогти і срумку  Знаннь. Для цього виконаймо наступні завдання. 

4. Вибірковий диктант. 

Виписати іменники спільного роду.
Базіка набалака – і в торбу не збереш. Соня та ледацюга – рідні брати. Гуляка гуляв: ні чобіт, ні халяв, а додому прийшов – не знайшов підошов. З достатків хороших не йдуть в міхоноші. Білоручки – дармоїди та недоучки. Нероба гірше пияка. Вереда сам себе раз на рік любить.

 

5. Дослідницька робота 

Перекласти слова  з української мови на російську мову. Визначити рід кожного слова. Дослідити чи збігається рід.
Парасолька-зонт
Тополя – тополь
Цибуля – лук
Квітка - цветок
Собака – собака

 

Отож, щоб почистити срумок Кмітливості, виконайте наступні завдання. 

6. Гра « Екстрасенси» 
Розподіліть іменники за родами . користуючись цифровим кодом: 1 – чоловічий, 2- жіночий. 3- середній, 4 – спільний.
Книга, козацтво, булава, історія, дитя, патріот, честь, літопис, кобзар, нероба, шлях, сирота, лікар, директор, меню, поні.


Ключ: 2,3,1,2.3,1,2,1,1,4,1,4,1,1,3,1.

 

7. Творчий диктант
Замініть подані вирази одним словом – іменником спільного роду. 
Людина, яка пише лівою рукою - 
Людина, яка багато теревенить -
Той, хто плаче без причини -
Неуважна людина -… 
Працівник пошти, який розносить газети та журнали -
Людина, у якої немає батьків - 
Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь

Матеріал для вчителя: листоноша, сусіда, роззява, пустоме­ля, роботяга, лівша, базіка, плакса, сирота 


Які ви сьогодні молодці! Ви дуже гарно попрацювали, і нам залишилося почистити струмок  Мудрості.

 

А чи знаєте ви, що листоноші поставлено пам’ятник? Так, він єдиний у світі, знаходиться  у Закарпатській області.

E:\озеро\F_Feketa.jpg


8. Фізкультхвилинка
Молодці! У вас усе вийшло! Ви почистили всі струмки. А тепер  послухаємо, як хлюпочуться  хвилі наших струмочків.

E:\озеро\518926_640.jpg

VІ. Підсумок уроку.

Робота з епіграфом

Зверніть увагу, будь-ласка, на наш епіграф. Ви згодні з цими словами? Поділіться, будь ласка, своїми враженнями про урок, відповівши на запитання. 
На уроці я: 
- дізнався… 
- навчився…

-мені сподобалось…

 
VII. Домашнє завдання. 
Опрацювати теоретичний матеріал параграфа 30, виконати вправу 237. 
Високий рівень: скласти й записати діалог, використовуючи іменники спільного роду.

 

docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку