Тема. Уживання апострофа. Вимова та написання слів з апострофом
Мета. Створити умови для повторення учнями відомостей про правопис апострофа в словах, для засвоєння ними знань про правила написання слів з апострофом та їх вимову; спонукати до розвитку вмінь обґрунтовувати написання слів відповідними орфографічними правилами, презентувати результати досліджень, аргументовано доводити думку про важливість правильного вживання слів з апострофом; заохочувати до виховання власної мовної особистості через правильне вживання в мовленні слів з апострофом.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
- називати слова, які пишуться з апострофом;
- пояснювати правила написання слів з апострофом;
- підбирати приклади слів з апострофом відповідно до правил написання;
- відредаговувати правопис слів із неправильним уживанням апострофа, презентувати результати досліджень;
- будувати речення та висловлювання із використанням слів з апострофом;
- аргументовано доводити думку про важливість правильного вживання слів з апострофом.
Тип уроку: формування компетентностей
Обладнання: телевізор, ноутбук, підручник, опорні картки, картки для рефлексії емоційного стану та рефлексії змісту навчальної діяльності
Хід уроку
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності
1. Прийом «Художня рефлексія» (Рефлексія емоційного стану учнів: здобувачі освіти вибирають картинку, яка відповідає їхньому настрою)
2. Інтелектуальна розминка
2.1.Гра «Пальчики» ( Визначення слів, у яких букви я, ю, є позначають два звуки)
Синє, сім’я, буря, пір’я, єнот, буряк, моя, п’є, юрист, мільярд.
2.2. Гра «Допоможемо»
- До мене звернулися з проханням відредагувати оголошення (Текст оголошення спроектовано на екран телевізора)
Оголошення
11 березня на майданчику біля пятого підїзду будинку №3 на вул. Лукянівській загубив зв’язку ключів із деревяним брелоком, на якому вирізьблено імя Св’ятослав.
Того, хто знайшом, прошу повідомити за телефоном: 0123456789.
Наперед вдячний.
- На що потрібно звернути увагу автору оголошення? (Правопис апострофа)
- Яку тему, на вашу думку, будемо вивчати на уроці?
ІІ. Етап цілевизначення і планування
ІІІ. Етап цілереалізації
Доповнити опорну картку словами із вправи 356 (Діти записують слова в опорну картку відповідно до правила)
Львів..янин, уп..ятьох, цв..яшок, возз..єднати, м..ята, медв..янин, риб..ячий, р..ясно, свя..тковий, дит..ясла, черв..як, відв..язати, міжгір..я, з матір..ю, під..їхати, Лук..яненко.
ОПОРНА КАРТКА |
|
Апостроф перед я, ю, є, ї |
|
пишемо |
|
Після букв б, п, в, м, ф |
б’ють, солов’ї
|
Після букви р, що позначає твердий звук [р] |
подвір’я, пір’їна, матір’ю
|
Після префіксів або першої частини складних слів, що закінчуються твердим приголосним |
без’язикий, з’їзд, від’їхати, дієт’їдальня |
Після букви к в імені Лук’ян та в споріднених словах |
Лук’янець, Лук’янівка,
|
не пишемо |
|
Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними в корені слова є буква на позначення приголосного, крім р |
свято, духмяний, морквяний
але: арф’яр, торф’яний, верб’я
|
Після букви р, що позначає м’який приголосний [рˊ] |
рядок, рюкзак
|
3. Гра «Найуважніший»
Запиши у дві колонки слова: 1) у яких ставимо апостроф; 2) у яких апостроф не ставимо.
Слов’янський, морквяний, в’юн, різьбяр, духмяний , здоров’я, дит’ясла, інтер’єр, сузір’я, зяблик, святкувати
Підкресли другу букву кожного слова першої колонки , продовж назву оповідання В.О. Сухомлинського «Як Федько відчув у собі…».
- Чому саме так називається твір?
- Що може відбутися в оповіданні з такою назвою?
ЯК ФЕДЬКО ВІДЧУВ У СОБІ ЛЮДИНУ
Пішов раз малий Федько з матір’ю на поле картоплю копати.
— Вісім років тобі, — каже мати, — працювати час по-справжньому.
Викопує мати кущ, а Федько вибирає з ямки картоплю й у відро кидає.
Не хочеться Федькові працювати. Визбирує картоплю, що зверху, а в землі не хоче копирсатися.
Залишив картоплю в одному кущі, у другому. Мати помітила таку роботу та й каже:
— Хіба тобі не соромно? Людина ж дивиться і все бачить!
- Як ви вважаєте, що відбудеться далі?
- Чому ви так вважаєте?
Оглядається Федько довкола і дивується:
— Де ж та Людина? Що вона бачить?
— У тобі, Федьку, Людина. Усе вона бачить, усе помічає, та тільки ти не завжди дослухаєшся до того, що вона тобі говорить. Ось прислухайся до її голосу, вона тобі й скаже, як ти працюєш.
— А де ж вона в мені — Людина? — дивується Федько.
— У голові твоїй, у грудях, у серці, — підказує мати.
Перейшов Федько до іншого куща, позбирав картоплю, що зверху лежала. Хотів було вже залишити його, аж тут мов і справді хтось докоряє: що ж ти, Федьку, робиш? Порийся, там ще є картопля у землі.
Здивувався Федько, оглянувся. Нікого немає, а мов хтось дивиться на його роботу й соромить.
- Як ви вважаєте, що відбудеться далі?
- Чому ви так вважаєте?
«І справді, мабуть-таки, Людина бачить мою роботу», — подумав Федько, зітхнув, розгріб землю біля викопаного куща й знайшов ще кілька картоплин.
Легше стало на душі Федькові. Аж пісеньки веселої заспівав.
Працює він годину, працює другу і все більше дивується. Ледве подумає: «Навіщо так глибоко гребтися, мабуть, уже немає картоплі», а тут хтось і підслухає його думку. І соромно стає Федькові. Але й радісно, ой, як радісно. «Гарний цей друг - Людина», — думає Федько.
Пішов Федько з матір'ю…. (копати картоплю).
Хлопчику було… (8 років).
Федькові не хотілося… (працювати).
Визбирував картоплю ту, що… (зверху).
Мама сказала, що усе бачить… (Людина).
Федько зрозумів, що гарний цей друг - … (Людина).
- Як ви розумієте думки Федька? Гарний цей друг – Людина?
- Чи маєте ви такого друга?
- Чому вчить нас цей текст?
Подаруємо вузлики на пам’ять для Федька з використанням слів з апострофом (Записати відредаговані речення та доповнити власними)
- м’япатай: дилюна чипоєтьнася з брадо.
- бредо яім' — кранайще гатбаство.
- нігар виспра годов м’япаютьтася.
- вдапра і з дна рямо навиєри.)
Відредаговані речення:
- Пам’ятай: людина починається з добра.
- Добре ім'я — найкраще багатство.
- Гарні справи довго пам’ятаються.
- Правда і з дна моря виринає.
Матір’ю, пам’ятається, ім’я, моря.
ІV. Етап рефлексивно – оцінювальний
1. Гра «Допоможемо» (Перевіряємо правильність редагування оголошення. Учні пояснюють правила написання слів з апострофом, доводять думку про важливість правильного вживання слів з апострофом)
Оголошення
11 березня на майданчику біля п’ятого під’їзду будинку №3 на вул. Лук’янівській загубив зв’язку ключів із дерев’яним брелоком, на якому вирізьблено ім’я Святослав.
Того, хто знайшом, прошу повідомити за телефоном: 0123456789.
Наперед вдячний.
2. Рефлексія змісту навчальної діяльності. Прийом «Рефлексивний екран». Початки речень спроектовано на екран телевізора
Сьогодні я дізнався/дізналася…
Я виконував/виконувала завдання…
Я навчився/навчилася…
Я зміг/змогла…
Мені було корисно дізнатися…
Я розповім батькам…
3. Прийом «Художня рефлексія» (Рефлексія емоційного стану учнів: здобувачі освіти вибирають картинку, яка відповідає їхньому настрою на кінець уроку)
V. Етап повідомлення домашнього завдання
Диференційовані завдання:
1.Виписати 5 речень із художніх творів, у яких вживаються слова з апострофом.
2. Скласти словниковий диктант.
3. Скласти гру «Знайди зайве слово».