Херсонська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 57
з поглибленим вивченням іноземних мов
Херсонської міської ради
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ЗА ТВОРАМИ ТАРАСА ГРИГОРОВИЧА ШЕВЧЕНКА
Підготувала : Рудзінська Ірина Іванівна
Дидактичний матеріал з української мови за творами
Тараса Шевченка
Пояснювальна записка
Дидактичний матеріал призначений для допомоги вчителям в організації як самостійної роботи учнів на уроці, так і в позаурочний час.
Призначення запропонованого дидактичного матеріалу – сприяти повторенню та узагальненню основних граматичних та фонетичних понять, удосконаленню навичок зв’язного усного мовлення, а також виховання в учнів самостійності, навичок самоперевірки.
Тексти для завдань дібрані з творів геніального українського поета – Т.Г.Шевченка. Вони розкривають перед дітьми багатий світ поетичних образів, вчать любити і берегти Україну, шанувати батьків, жити дружно.
вода, з-під, Тече, явора
на, Яром, долину.
над, водою, Пишається
калина, Червона.
калинонька, Пишається
молодіє, Явір
їх, верболози, кругом, А
зеленіють, Й, лози.
2. Підкресли слова, в яких звуків більше, ніж букв.
3. В першому реченні підкресли головні члени речення.
1. Розташуй речення в такій послідовності, щоб вийшов текст вірша Т.Шевченка, і запиши його.
Вітер з гаєм розмовляє.
Один над водою,
Пливе човен по Дунаю,
Шепоче з осокою.
2. Зроби фонетичний розбір слова виділеного слова.
3. Знайди і підкресли слова, вжиті в переносному значенні.
1. Спиши. Визнач головні члени в перших двох реченнях.
Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає,
Дочка вечерять подає…
(Т.Шевченко)
2.Випиши словосполучення. Зроби їх синтаксичний розбір.
3. Знайди спільнокореневі слова. Виділи в них корінь.
1. Спиши. Зміни слова в дужках так, щоб вийшли речення.
Вранці-рано на (калина)
Пташка щебетала;
Під (калина) дівчина
Спала, не вставала…
(Т.Шевченко)
2. Добери синоніми до слова «щебетала».
3. Зроби фонетичний розбір слова виділеного слова.
1. Спиши текст вірша Т.Г.Шевченка, вставляючи пропущені букви.
Світає,
Край неб… палає,
Соловейк… в темнім гаї
Сонц… зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степ…, лан… мріють,
Між яр… над став…
Верб… зеленіють.
2. До виділених слів добери протилежні за значенням слова.
3. Поділи на склади слово зеленіють.
1. Прочитай. Зі слів кожного рядка, змінюючи, де треба, закінчення слів, склади речення і запиши.
Із-за, сонце, гай, сходить,
заходить, і, гай, За.
Увечері, По, долина
смутний, ходить, Козак.
(Т.Шевченко)
2. Визнач головні члени в першому реченні.
3. Випиши спільнокореневі слова і виділи в них корінь.
1. Спиши вірш, розкриваючи дужки і вставляючи пропущені букви.
За сонцем хмаронька пл….ве,
Ч…рвоні поли (роз) стилає,
І сонце (с) патоньки зове
У синє море: (по) криває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину.
(Т.Шевченко) [
2. До виділеного слова добери:
А) спільнокореневі слова;
Б) синоніми;
В) слова, які відрізняються тільки закінченнями.
1. Спиши. Підкресли власні іменники.
У тієї Катерини
Хата на помості,
Із славного Запоріжжя
Наїхали гості.
Один Семен Босий,
Другий Іван Голий,
Третій славний вдовиченко,
Іван Ярошенко.
(Т.Шевченко)
2. Провідміняй Іван Ярошенко .
3. Підкресли дієслова, визнач їх час.
1. Прочитай вірш. Визнач, де прийменники, а де – префікси. Спиши вірш, розкриваючи дужки.
Тече вода край города,
Вода ставом стала.
(При) йшло дівча воду брати,
Брало, (за) співало.
(Ви) йшли (з) хати батько й мати
(В) садок (по) гуляти;
(По) радитись, кого б то їм
Своїм зятем звати.
(Т.Шевченко)
2. Знайди в тексті іменники та визнач їх число.
3. Випиши спільнокореневі слова, познач у них префікси. Поділи ці слова для переносу.
1. Спиши текст вірша Т.Шевченка. Слова, що в дужках, постав у потрібному числі.
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє… (лан), (гай), (сад)!
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до води.
2. Підкресли іменники, в яких кількість звуків і букв не співпадає.
3. З виділеним словосполученням склади і запиши два речення.
1. Прочитай. Запиши текст вірша Т.Шевченка, вставляючи пропущені букви та прийменники і змінюючи закінчення іменників.
Садок в…шневий …(хата).
Хрущі … (в…шні) гудуть,
Плугатарі … (плуг) йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері в…черять ждуть.
2. Випиши спільнокореневі слова. Розбери їх за будовою.
3. Склади звукову модель виділеного слова.
1. Спиши текст, вставляючи пропущені букви.
Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з в…рбою
Ч…рвону калину;
На калині одиноке
Гніздечко гойдає, –
А де ж дівся соловейко?
Не питай, не знає.
(Т.Шевченко)
2. Іменники, вжиті в однині, підкресли однією лінією, у множині – двома.
3. Визнач рід іменників.
1. Спиши, розкриваючи дужки.
А я (к, К)аневі родилась.
Ще й не говорила,
Мене мати ще й сповиту
На руках носила,
Як їхала (к, К)атерина
В (к, К)анів по (д, Д)ніпрові.
А ми з матір’ю сиділи
На горі в діброві.
(Т.Шевченко)
2.Підкресли слова, в яких кількість звуків і букв не співпадає.
3.Розбери виділені слова за будовою.
1.Прочитай. Випиши словосполучення іменників з прикметниками. У дужках запиши питання до прикметників.
Породила мати сина
В зеленій діброві,
Дала йому карі очі
І чорнії брови.
(Т.Шевченко)
2. Виділи закінчення прикметників.
3. Визнач число прикметників.
1. Спиши, вставляючи пропущені букви. Добери перевірні слова.
І ш…рокую долину,
І в…сокую могилу,
І в…чірнюю годину.
І що снилось-говорилось,
Не забуду я.
(Т.Шевченко)
2. Від прикметників утвори спільнокореневі іменники. Виділи корінь.
3. Склади звукову модель виділеного слова.
1. Прочитай. Випиши словосполучення прикметників з іменниками.
Попрощалось ясне сонце
З чорною землею,
Виступає круглий місяць
З сестрою зорею.
(Т.Шевченко)
2. Визнач рід прикметників.
3. До прикметників добери слова, протилежні за значенням.
4. Склади звукову модель виділеного слова.
1.Прочитай. Спиши. Постав слова, що у дужках, у потрібну форму.
І досі сниться: під горою,
Між вербами та над (вода),
(Біленькі) хаточка. Сидить,
Неначе й досі, (сива) дід
Коло хатиночки і бавить
(Хороший) та (кучерявий)
Своє (маленький) внуча.
(Т.Шевченко)
2. Визнач число та рід прикметників.
3. Випиши спільнокореневі слова і розбери їх за будовою.
1. Спиши текст. Підкресли дієслова.
Село! – і серце одпочине.
Село на нашій Україні –
Неначе писанка село,
Зеленим гаєм поросло.
(Т.Шевченко)
2. Добери спільнокореневі слова до слова «село».
3. Зроби фонетичний розбір слова виділеного слова.
1. Прочитай вірш. Випиши дієслова теперішнього часу. Добери до них форми минулого та майбутнього часу.
Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє,
Радіють люди, що одпочинуть.
А я дивлюся… і серцем лину
В темний садочок на Україну.
(Т.Шевченко)
2. Зроби синтаксичний розбір другого речення.
1. Спиши, розкриваючи дужки. Префікси виділи, прийменники підкресли.
(За) цвіла (в) долині
Червона калина,
Ніби (за) сміялась
Дівчина-дитина.
Любо, любо стало,
Пташечка (з) раділа
І (за) щебетала.
(Т.Шевченко)
2. До дієслів добери іменники.
Зацвіла …, зраділа …, засміялась …, защебетала … .
3. З виділеним словосполученням склади і запиши речення.