УКРАЇНСЬКА МОВА 5клас
Тема. Подорож до країни «Лексикології»
Мета: Закріпити знання учнів про лексикологію; вдосконалювати навички та вміння учнів розпізнавати групи слів за значенням; розвивати мислення, мовлення, увагу, пам'ять; збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу, поглиблення знань.
Форма уроку: подорож.
Епіграф до уроку.
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!
Д. Білоус.
Хід заняття
Організаційна частина.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Що всіх нас навчає й збагачує мову
II. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми вирушимо в чудову країну «Лексика». Поставимо собі за мету повторити вивчений матеріал з розділу «Лексикологія», поглибити свої знання і переконатися, що ми грамотні і допитливі, що знаємо рідну мову.
Епіграфом уроку є записаний на дошці вислів відомого українського поета Д. Білоуса, який створив декілька прекрасних віршованих книг про мову.
III. Перед тим, як вирушити в подорож, проведемо
Розумову розминку.
IV. Естафета
(По черзі учні повинні розтлумачити слова).
Школа, клас, учень, дисципліна, урок, перерва.
V. «Загадковий» словник.
— Раз ми так добре знаємо «шкільні слова», можна вирушати в подорож. Як ви думаєте, що є в кожній країні? (Відповіді учнів; міста, села, гори, річки…) І у нашій казковій країні є багато міст. І всі вони дуже цікаві. То ж мандруємо!
VI. Місто Синонімів.
Діти, перше місто, в яке ми потрапили, має назву Синонімів. Що таке синоніми?
В місті Синонімів живуть слова-побратими, тобто ті, які в усьому готові стати за свого названого брата, прийти на допомогу, замінити його в потрібну хвилину.
Гра «Аукціон».
На дошці записано по одному слову з синонімічного ряду. Діти називають слова синоніми. Учень, який останнім закінчує синонімічний ряд, оголошується переможцем.
Смуток (журба, печаль, ….)
Сильний (дужий, міцний, ….)
Хуртовина (віхола, завія, ….)
Лагідно (любо, приязно, ….)
VІІ. Місто Антонімів.
Доповнити прислів’я.
Важко в навчанні, але … в роботі.
Маленька праця краща за … безділля.
М’яко стеле , та … спати.
Що вранці не зробиш, то … не наздоженеш.
На чорній землі … хліб родить.
Які слова пропущені? Як їх можна назвати?
- Отже, ми потрапили в країну Антонімів.
А тепер спробуймо попрацювати в групах.
Дібрати антоніми до різних значень багатозначного слова (завдання на картках)
1 команда 2 команда 3 команда
сухий одяг чисті руки свіжий хліб
суха погода чиста совість свіжий журнал
сухий хліб чисте небо свіжа сорочка
суха мова чистий сніг м’який клімат
сухе літо чиста ріка м’який матрац
Фізкультхвилинка. Гра «Спіймай м’яч». (Учні по черзі кидають один одному м’ячик, називаючи слово. Хто піймає, називає антонім).
Білий (чорний), важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно), сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати (сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд), радість (горе), зустрічати (проводжати), хворіти (видужувати), день (ніч), товстий (тонкий).
VIII. Місто Омонімів.
— Ми знаємо, що тезками називають людей з однаковими іменами. Слова, що живуть уцьому місті, однакові за звучанням і різні за значенням, також можна назвати тезками. Як називаються такі слова? (Омоніми).
Відгадайте загадки.
1. Загадки.
Який прут не можна переламати? (Ріку)
Чи літають ключі? (Журавлині)
Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)
На якій лаві не всидиш ? (На вулканічній)
Слово це – старовинна будова
З гостряками мурованих веж.
Щойно зміниш ти наголос слова –
То одразу будову замкнеш. (Замок-замок)
- І прийменник я і нота,
Завжди в мене є робота. (До)
Завдання. Скласти речення із словами-омонімами: бал, бабка, такса, вити, гриф, ласка, бокс.
Записати їх в зошити.
IX. Повернення додому.
На дошці записані прислів’я і приказки, у яких пропущено слово , що є антонімом до одного із записаних. Треба дібрати його й записати.
Грудень рік кінчає – зиму …( починає ).
У червні на полі густо, а в коморі … ( пусто ).
Осінь збирає, а весна … ( з’їдає ).
Робота в парах.
— Нас зустрічають слова з переносним значенням. Впізнайте їх і запишіть. (один записує слова з прямим значенням, інший з переносним)
Розпалити сварку — розпалити в печі. Холодна вода — холодна людина, розбиті мрії — розбиті тарілки, спить ліс — спить людина, співає душа — співає дівчина, гострий ніж — гострий язик, теплий день — теплий погляд, шепоче хлоп'я — шепоче трава.
Х. Оцінювання знань і вмінь учнів.
Настав час завершити нашу подорож.(Оцінювання знань і вмінь учнів.)Ви сьогодні показали свої міцні й глибокі знання, уміння, довели, що добре володієте рідною мовою. Тож хай рідна мова пригорнеться до вас і зміцнить вам творчі крила у майбутньому! І скажу я про це поетичними рядками Л.Забашти.
Пригорнись до мене, слово,
Коли щира ллється мова.
Відвернись від мене, слово,
Коли думка, як полова.
XІ. Підсумок уроку.
- Що ви розкажете про сьогоднішню подорож вдома?
- Про які групи слів за значенням пам'ятаєте?
1