Тема: Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично)
Мета:
Навчальна – формувати вміння правильно розставляти та обґрунтовувати розділові знаки в реченнях, помічати й виправляти пунктуаційні помилки; повторити вивчене про словосполучення, речення;
Розвиваюча – розвивати образне і логічне мислення учнів, усне і писемне мовлення;
Виховна – прищеплювати любов до мови, як засобу формування ціннісної позиції щодо громадянського патріотизму.
Соціокультурна змістова лінія: Мова – найцінніший скарб.
Наскрізна лінія: «Громадянська відповідальність» (НЛ-2)
Тип уроку: комбінований.
Методологічна основа: урок з технології розвитку креативного мислення
Обладнання: С.Я.Ярмоленко Рідна мова: підруч. для 5 кл., текстовий матеріал, сигнальні картки, відеопроектор.
Епіграф: Мудрим ніхто не родився,
а навчився.
Народна творчість
ЕТАПИ УРОКУ
І. ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ (5хв.)
1. Емоційне налаштування
Доброго дня!
І знову нам всім повідомив дзвінок,
Що вже починається новий урок.
Вам швидко потрібно усе пригадати,
Щоб гарно й активно могли працювати.
Бажаю лише позитивних емоцій,
Старанними будьте усі на уроці.
Оголошення правил уроку:
2. Проблемне запитання
- Поміркуйте, якою має бути сучасна людина?
3. Опрацювання епіграфа
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (5хв.)
ІІІ. РОБОТА З ТЕКСТОВИМ МАТЕРІАЛОМ (5хв.)
Українська мова є моєю рідною мовою.
Вона лунала у колискових піснях мого дитинства. Нею розмовляли мої предки. Батьки навчили мене любити її, не засмічувати поганими словами. Вона дзвенить на вулиці, у магазині, школі, бібліотеці. Щоб добре знати рідну мову, я вивчаю її на уроках у школі. Милозвучні рідні слова звучать у моїх піснях.
За допомогою мови я пізнаю світ.
ІV. ВИЗНАЧЕННЯ ОСНОВНИХ ПОНЯТЬ (5хв.)
V. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ (20хв.)
1. Робота біля дошки. Вправа «Редактор» (виправити лексичні, орфографічні помилки)
2. Оголошення теми уроку, мети, визначення цілей.
3. Пояснення учителя.
(Запис на дошці: «Вчитися не потрібно лінитися!».
Запитання до учнів: «Чи зміниться зміст в залежності від того, де ми поставимо кому?»)
4. Опрацювання схеми.
5.Робота з підручником (ст..93)
6. Відгадування загадок про розділові знаки (презентація). Відповіді записують у зошити.
7. Фізкультхвилинка.
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легенько потягнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
І за парти посідали.
8. Робота з текстом
Чи знаєте ви легенду про мову? Створив Господь звірів прудкими, птахів з крилами. Тільки людині не дав нічого. Зажурилася вона й прийшла до Бога, почала нарікати на долю. Всевишній вислухав людину і подарував їй мову. Вона сильніша за всяку силу! І наказав берегти цей неоціненний скарб, як зіницю ока.
* Відтворіть «текст з дірками», поставте розділові знаки (пропустити рядок)
* Виразне читання (двічі).
* Словникова робота.
* Бесіда за змістом.
* Визначення теми тексту. Робота в парах.
* Дібрати заголовок. Робота в парах.
* Читання речень, пояснення розділових знаків. Які ці речення за метою висловлення, емоційним забарвленням?
* Визначити граматичну основу 4,6 речення.
* Виписати словосполучення із 7 речення, (пояснити значення фразеологізму, записати у зошити). Від головного до залежного поставити питання.
* Знайти у тексті слова, які відповідають схемі (префікс, корінь, суфікс, закінчення).
9. Складання речень за схемою.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ (3хв.)
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ (1 хв.)
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1хв.)
«Метод-ПРЕС»
«Чи можна виправляти друга, якщо він допустив орфоепічну помилку? »