Календарно-тематичне планування з української мови для 5-их класів Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори

Про матеріал
Календарно-тематичне планування з української мови для 5-их класів на 1 семестр Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) пілотниці КЗ «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 47 Маріупольської міської ради Донецької області» Ігнатової Марини Олександрівни. Макет модельної програми із розписаними очікуваними результатами й мовленнєвою лінією стане корисним для роботи в класах НУШ.
Перегляд файлу

Календарно-тематичне  планування

з  української  мови  для  5-их  класів

 

Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.)

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України

 від 12.07.2021 № 795)

пілотниці КЗ «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 47 Маріупольської міської ради Донецької області»

Ігнатової Марини Олександрівни

 

№ з/п

Дата

Зміст 

 

Кількість годин

Очікувані результати

Мовленнєва лінія

І семестр

 

 

  ВСТУП Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України

 

 

 

 

 

 

Мова як основний засіб спілкування. Інші функції мови: формування думки, пізнавальна, об’єднувальна.

Мовні й немовні засоби спілкування, які люди використовують у повсякденному житті.

 

 Значення української мови як державної в житті Української держави та її громадян. • Зміст статті 10 Конституції України.

 

 

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

1. Чому українською мовою варто пишатися?

 2. Чи можна без мови побудувати собор, подолати стихійне лихо чи провести Олімпійські ігри?

3. Як за допомогою мови людина пізнає світ?

4. Чому суспільству було б важко без мови?

 5. Чому потрібно берегти українську мову?

6. Чи обов’язково знати мову того народу, серед якого живете?

 

 

Розуміє та відтворює зміст почутого повідомлення, толерантно реагує, використовую

чи формули мовного етикету, етично висловлює власне ставлення до почутого доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або суперечливість почутої інформації

 

Міркування та відповіді на запитання за змістом висловлень відомих людей про значення мови в житті людини й суспільства (усно).  Записування речень, висловлень. Колективне складання ланцюжка-продовження твердження «Мова необхідна людям, щоб…» (наприклад, спілкуватися, формувати думки, пізнавати світ, передавати досвід

 

 

 

 

Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), їхні особливості.

 

 

 

Основні правила спілкування: ввічливість, привітність, доброзичливість, уважність до співрозмовника, стриманість, тактовність (практично).

 Складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації онлайн-середовища.

 

 

Складання телефонних розмов, що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам

 

 

 

Читання мовчки тексту, аналіз прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного та виконання тестових завдань

 

Читає тексти різних функціональ

них стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо) відповідно до мети читання характеризує порушені в тексті проблеми знаходить у тексті відому і нову інформацію формулює тему та основну думку тексту виокремлює в тексті мікротеми формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу опрацьованого тексту

Формулювання правил спілкування на основі прочитаних крилатих висловів. Колективне складання словника найпоширеніших етикетних формул (привітання, прощання, вибачення, висловлення вдячності та ін.).  Складання висловлення з урахуванням ситуації спілкування за ілюстрацією (або коміксом).  Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних з неврахуван

ням умов спілкування.  Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.  Виконання проєкту (участь у теле- чи радіопереда

чі, інтерв’ю про значення української мови в житті нашого народу),

обґрунтовує значення інформації, здобутої в прочитаному тексті складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними мовними нормами взаємодіє з іншими особами в цифровому середовищі, дбаючи про безпеку дотримуєть

ся норм етикету під час онлайн-спілкування

 

 

ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ.

 

Текст. Речення. Слово

 

 

 

 

 

Текст. Заголовок тексту. Поділ тексту на речення. Інтонація речень, різних за метою висловлювання.

 

Слово як компонент речення. Лексичне значення слова.

Слово як частина мови. Роль слів різних частин мови. Граматичні форми слів різних частин мови (практично).

 

Вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), вибірково переказує зміст почутого повідомлення складає простий план почутого передає з використання окремих способів і засобів візуалізації враження від почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту)

 

Тлумачення лексичного значення слова. Добирання синонімів і антонімів.  Доповнення речень словами в правильних граматич

них формах.  Обґрунтування ролі слів різних частин мови.  Визначення в слові орфограм, записування правильно слів з вивченими орфограма

ми  Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправиль

ним уживанням слів

 

 

 

 

Текст. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення.  Простий план тексту.  Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка).  Ключові слова в тексті.  Усна й письмова форми тексту (висловлення).

 

 

Добирання заголовка тексту.  Формулювання теми й основної думки тексту.  Визначення мікротем і тематичних речень. Колективне складання простого плану прослуханого або прочитаного тексту

 

 

Типи мовлення: розповідь, опис, роздум.  Особливості будови опису предмета.

 

Складання висловлення за коміксом (малюнком).

 

Усний опис малюнка, за допомогою якого можна проілюструвати прочитаний текст.

 

Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.

 

 

 

 

Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним простим планом. Редагування переказу.

 

Визначає головну і другорядну інформацію у прочитаному тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) формулює тему та основну думку тексту ,виокремлює в тексті мікротеми розрізняє тексти різних стилів і типів , переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними, граматичними, орфографічни

ми нормами ,виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (текст, речення, слово, форми слова) ,порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів за визначеними ознаками вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні

Тлумачення лексичного значення слова. Добирання синонімів і антонімів.  Доповнення речень словами в правильних граматич

них формах. Обґрунтування ролі слів різних частин мови.  Визначення в слові орфограм, записування правильно слів з вивченими орфограма

ми.  Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправиль

ним уживанням слів.  Робота зі словниками та довідкови

ми джерелами. Обмін враженнями щодо здобутої в них інформації. Ігри зі словами (вікторини, кросворди, ребуси).

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

 

 

 

 

 

Лексичне значення слова.  Однозначні й багатозначні слова (повторення).  Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Роль слів у переносному значенні в художньому стилі мовлення.

 

 Синоніми (повторення і поглиблення). Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті та для уникнення невиправданих повторів слів.

 

 Антоніми (повторення і поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках.

 

 

 Омоніми (повторення і поглиблення). Розрізнення омонімів і багатозначних слів.

 

 Пароніми.

 

 Лексична помилка (практично).

 Тлумачний словник, словники антонімів, синонімів, омонімів, паронімів (практично).

 

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

1. Чи може слово збагатитися новим лексичним значенням? Якщо так, то коли це відбувається?

2. З якою метою укладають словники?

3. Як виникають переносні значення слів?

4. Чим омоніми відрізняються від багатозначних слів?

5.Чи може слово вилікувати людину? А поранити?

 

 

Аудіювання і читання тексту, у якому використано слова, ужиті в переносному значенні.  Аналіз, оцінювання, інтерпретація тексту.  Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого.

 

Редагування речень і текстів (зокрема оголошень), у яких допущено лексичні помилки, з коментуванням.  Складання речень з опорними словами та певного змісту.

 

 

Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.  Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами. 

 

Складання і розігрування діалогу-розпитування про корисність різних видів спорту (правила користування смартфоном та ін.) з використанням синонімів, антонімів.

 

 

Складання і розігрування діалогу етикетного характеру з використанням синонімічних етикетних формул вітання, прохання, вдячності (у музеї, бібліотеці, магазині, спортзалі та ін.) з урахуванням віку та статусу співрозмовника.  Складання діалогу про погоду з використанням запропонованих або дібраних самостійно антонімів.

 

Складання опису природи з використанням слів у переносному значенні, а також епітетів і порівняння

 

Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним простим планом).

 

 

 

 

 Докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (або тварини), що містить синоніми та антоніми (за самостійно складеним простим планом). Редагування переказу.

 

Самостійно складає простий план почутого, вказує на окремі особливості, що  сприяють або заважають ефективній комунікації в конкретній ситуації спілкування дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів читає тексти різних функціональ

них стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо),відповідно до мети читання формулює тему та основну думку тексту, розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо, використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіа

текстові джерела інформації

Тлумачення лексичного значення слова. Зіставлення лексичного та граматичного значення слова.  Лінгвістич

не мінідослі

дження.  Тлумачення лексичних значень багатознач

них слів, омонімів і паронімів з урахуван

ням контексту.  Добирання синонімів, антонімів.  Доповнення речень словами з урахуван

ням контексту.  Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправиль

ним уживанням слів. Робота зі словниками та іншими джерелами інформації. Обмін враженнями щодо здобутої в них інформації.  Ігри зі словами (вікторини; наприклад, відгадуван

ня за лексичним значенням, добирання синонімів, антонімів тощо).

 

 

 

Діагносична контрольна робота

 

 

Тема 2 БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ

 

 

 

 

 

 

Основа слова й закінчення.

Незмінні й змінні слова (повторення і поглиблення).

Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення).

 

Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті.

 

Префікс і суфікс (повторення і поглиблення).

 

 

Суфікси та префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності.

 

Правопис значущих частин слова (повторення). 

 

Написання префіксів пре-, при-, прі-.

 

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

1. Для чого словам закінчення? Чи всі слова його мають?

2. Для чого словам різні форми?

3. Чи може існувати слово без кореня?

 4. Чим спільнокореневі слова відрізняються від форм слова?

 5. Що спільного й відмінного між суфіксом і префіксом? Яка роль цих значущих частин слова?

 

Аудіювання і читання текстів, що містять слова із суфіксами, які надають слову значень зменшуваності й пестливості.

 

 Особливості твору-опису тварини (предмета).

 

 

Створення казки, текст якої містить слова, що надають слову значення збільшеності та згрубілості .

 

 Складання мікротексту зі словами, що мають суфікси та префікси, які надають їм емоційного забарвлення і виразності .

 

 

 Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією.

 

Складання речень - компліментів з використанням слів із префіксом пре - (наприклад, для привітання з днем народження).

 

 Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами.

 

 Усне повідомлення на лінгвістичну тему (наприклад, «Префікси - антоніми») .  Підготовка відеопам’ятки (постер, слайди, відеоролик) про написання префіксів.

 

Написання твору-опису тварини (або предмета) з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі). Редагування творуопису.

 

Дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів, знаходить у тексті відому і нову інформацію, розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них обґрунтовує значення інформації, здобутої в прочитаному тексті, створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід, складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними словотвірними, орфографічни

ми, стилістичними нормами, створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень

Добирання спільнокореневих слів, слів з певними префіксами та суфіксами, слів за схемами.  Виділення у слові значущих частин.  Лінгвістич

не мінідослі

дження (наприклад: «Фемініти

ви – це прекрасно», «Найуживаніші суфікси для творення фемініти

вів»). Визначення в реченнях (текстах) і добирання слів, що містять антонімічні префікси.  Визначен

ня в слові орфограм, обґрунтування написання значущих частин слова, записування правильно слів з вивченими орфогра

мами. Складання «хмари слів» до теми «Правопис префіксів». Робота зі словником.  Ігри зі словами (наприклад, добирання слів, відгадуван

ня тощо).

 

Тема 3 ФОНЕТИКА. ГРАФІКА.ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ

 

Звуки мови й звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос

 

 

 

 

 

Звуки мови і звуки мовлення. Відмінність їх від інших звуків, які створює людина (кашляння, свист), звуків природи, фізичних явищ тощо.

 

 • Голосні і приголосні звуки. • Приголосні тверді і м’які, дзвінкі і глухі, шиплячі (повторення).

 

Напівпом’якшені (пом’якшені) приголосні. • Вимова звуків, які позначаємо буквами ґ і г

 

Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука).

 

 Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення).

 Склад.  Основні правила переносу.  Наголос. Логічний наголос для виділення слів зі смисловим навантаженням.

 

 Орфоепічний словник і словник наголосів.

 

 Орфоепічна помилка (практично).

 

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

1. Чим звук відрізняється від букви?

2. Чому в українській мові звуків більше, ніж букв?

 3. Навіщо потрібно знати алфавіт?

4. Чи є в алфавіті букви, без яких можна обійтися?

 

Складання електронної мапи (малюнка) звуків української мови.

 

 Робота з орфоепічним словником і словником наголосів.  Ігри зі словами (вікторини).

 

Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами.

 

Складання та розігрування діалогів з використанням слів, у вимові яких часто трапляються помилки (черговий, новий, випадок, вимова, запитання, завдання, разом та ін.)

 

 

Складання речень і мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки.  Підготовка аудіоповідомлення для соцмереж про поширені помилки в наголошуванні слів.

 

Складання тексту, у якому всі слова починаються однаковою буквою.

 

Написання творурозповіді на основі власного досвіду в художньому стилі (за планом). Редагування твору.

 

Вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення, виявляє і відтворює прихований зміст повідомлення, розрізняючи невербальні засоби (інтонацію, силу голосу, логічні наголоси, темп, паузи, міміку, жести, пози), використані для передачі прихованого змісту, визначає основну мету почутого, аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом, дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів, розрізняє тексти різних стилів і типів, висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, висловлює своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо, записує власні міркування або інформацію з інших джерел, створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід

Записуван

ня слова фонетич

ною транскрип

цією. Визначення належності звуків до певної групи: голосних і приголос

них, твердих і м’яких, дзвінких і глухих, шиплячих.  Фонетич

ний розбір слова. Лінгвістич

не мінідослі

дження.  Мовленнє

вий експери

мент (наприклад, зсув наголосу в слові).

Визначення складів у слові. Перенесен

ня слів із рядка в рядок.  Визначення наголосу в слові.  Використання логічного наголосу для виділення слів зі смисловим навантаженням.  Упорядкування за алфавітом прізвищ письменни

ків (співаків, імен героїв улюблених мультфільмів та ін.).  Виправлен

ня орфоепіч

них помилок.

 

 

 

 

Діагностична контрольна робота

 

 

 

 

 

 

 

 

Повторення та узагальнення вивченого

 

 

 

 

 

 

Узагальнення й систематизація вивченого протягом семестру

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Палчей Маріанна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2.  Rimma
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 грудня 2021
Переглядів
20387
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку