Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему: «Іменник як частина мови»

Про матеріал
Урок призначений для учнів 6 класу, щоб узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник як частину мови.
Перегляд файлу

 

Іменник як частина мови.

Мета: узагальнити систематизувати знання учнів про іменник як частину

мови; продовжити вчити визначати іменники в реченні, їх граматичне значення; сприяти розвиткові мислення; розвивати усне й писемне мовлення, а також асоціативне мислення; продовжити проводити дослідження та робити висновки; удосконалювати навички роботи в групі; пробуджувати інтерес до походження свого роду, прізвища, імені; виховувати любов до родини, повагу та шану до людей праці та виробляти культуру спілкування.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: роздатковий матеріал, індивідуальні картки, словники, довідники.

Епіграф.

Взагалі без імення ніхто між людей не буває.

Хто б не родився на світ -

родовита людина чи проста,

Кожного з них, породивши,

Іменням батьки наділяють.

Гомер.

Хід уроку.

  1.                Організаційний момент.
  2.            З’ясування емоційної готовності учнів (Кольоровий настрій).
  3.         Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Ось вам загадка:

А відгадайте-но: що я таке?

Всі хочуть, як народиться дитина, Щоб я було красиве і дзвінке, Бо носить все життя мене людина.

Яке твоє ім’я, прізвище, хто твої батьки, де живеш, як називається твій край? - запитують людину, знайомлячись. І кожен називає своє ім’я, не задумуючись, чому він так зветься, звідки прийшла ця назва і що вона означає. Варто замислитися: як увічнити ім’я своєї родини, свого роду.



 

Отож, на сьогоднішньому уроці, ми з вами поговоримо про значення імені для людини. Ми закінчили тему «Іменник» і в нас є можливість перевірити якість засвоєння знань, вміння їх практично застосовувати, а саме: розпізнавати іменники в реченні, визначати їх граматичні ознаки.

  1.         Актуалізація опорних знань.

Закінчити речення.

         Іменник - частина мови, що:

означає ... ;

відповідає на запитання ... ;

змінюється за ... ;

         Іменники бувають назвами ....

         Яка форма числа вживається на позначення одного предмета? Двох і більше?

         У реченні іменник може бути ....

  1.              Сприйняття навчального матеріалу.

Робота зі словниками. Знайти у тлумачному словнику лексичне значення слів:

  1.      група - Ім’я - це юридично зафіксоване слово, яке індивідуалізує конкретну особу.
  2.      група - Прізвище - це родова назва людини, що її вона отримує після народження або в шлюбі й передає своїм нащадкам.

Робота в групах. Виразно прочитати текст. Виписати прізвища людей. Перша група - другий абзац, друга група - третій абзац. Які асоціації виникають у вас з цими прізвищами.

Цікавий, сповнений несподіваних знахідок світ прізвищ. Якщо розпитати обізнаних людей, пошукати в книжках, то віднайдемо потаємний смисл кожного прізвища. Йому довго слугувати людині й нащадкам, тому й обирали влучне, значуще.

Ясна річ, чимало прізвищ пов’язано з різноманітними професіями. От маємо: Бондар, Коваль, Швець.

Є й такі прізвища, що вказують на село, місто, річку, звідки родом предки: Поліщук, Дончик, Придніпрянський.

Робота з лінгвістичним ключем.

Розподілити слова за відмінами, записавши їх колонками в такій послідовності: 1) III в.; 2) II в.; 3) І в.; 4) IV в.



 

Зустріч, ожеред, стерня, оленя, осінь, мир, свічка, кора, піч, стукання, крапля, звіря, атом, миша, смерть, м’яч, отрута, лоша, тьма, вмикач.

Ключ. Підкресліть у словах 1 - 3-ої колонок другу від початку букву і ви прочитаєте останній рядок поезії Д. Білоуса:

Ти народивсь, і думає про тебе Уся сім’я, уся твоя рідня,

Дають ім’я тобі, та згодом треба

.......своє ім’я.

Відповідь: Усім життям творить.

Розв’язування кросворда. Прочитайте поезію. Як ви гадаєте, про яке ім’я йдеться?

Багато імен жіночих,

У кожного своя краса.

Та є те одне, оте пророче, Що вибрали нам небеса.

Воно, як святиня, як воля, Як муза любові й життя,

Єдине, як кожного доля, Минуле і все майбуття.

Т. Кукуруза.

Відповідь одержите, вписавши по горизонталі такі жіночі імена: давньоєврейське, що означає пальма (Тамара); грецьке, що означає світло (Олена); грецьке, що означає мирна (Ірина); латинське, що означає рідна (Наталія); грецьке, що означає життя (Зоя).




 

Проекти. Презентація домашнього завдання.

  1.    Удома учні досліджували походження і лексичне значення свого імені.
  2. Двоє учнів готують міні-жарт «Прогноз погоди в школі», використовуючи імена вчителів школи і свої асоціації з цими людьми.

Робота в парах. Дібрати до іменників, що означають загальні назви, іменники - власні назви (4-5 прикладів).

1) Персонажі казок: ... . 2) Сузір’я: ... . 3) Європейські країни: ... .

4) Східні країни: ... . 5) Острови (або півострови): ... . 6) Моря: ....

7) Гори: ... . 8) Вулиці: ... . 9) Стадіони: ... . 10) Назви цукерок: ....

11) Марки автомобілів: ... . 12) Діячі спорту і культури ....

Робота з індивідуальними картками. Створити асоціативний кущ за поданими іменами:

Анатолій, Богдан, Валентина, Віра, Інна, Любов, Ольга.

Вибіркова робота. Виразно прочитати вірш. Чому розсердилася Баба- Яга? Герої яких казок згадуються у вірші?

Бабуся-Ягуся.

Сьогодні ця паличка буде чарівна.

Це жаба не проста, це жаба-царівна.

Он котик-воркотик, он Баба-Яга

між добрих людей на мітлі сновига.

Одне ж бо дівчатко, як біле гуся,

сказало їй раптом: - Бабуся-Ягуся.

А баба як тупне на нього ногою!..

Ото щоб Ягу називали Ягою.

Ліна Костенко.

Виписати іменники зі зменшено-пестливим значенням, визначити суфікси, пояснити правила їх написання.

Усне малювання.

  1.         варіант. Опишіть, яким ви уявляєте «дівчатко, як біле гуся.»
  2.         варіант. Опишіть, якою ви уявляєте Бабу-Ягу.


 

Перевірка знань з правопису власних іменників («німий» диктант).

(Учитель показує малюнки із зображенням предметів, які означають власні назви. Діти записують їх, а тоді перевіряють правопис.)

Усний переказ. Прослухайте уважно оповідання.

Колгоспний стельмах Овсій дозволяє Посилкові попрацювати ножівкою чи рубанком.

Якось Овсій питає:

-         Ти чого це такий невеселий?

-         Та ... - похнюпив голову хлопець.

Мовчить Йосип, тільки сині очі повні сліз.

-         Розказуй ...

І Йосипок поскаржився: ім’я, бач, у нього не таке, як у людей: Йо-сип. Сусідська дівчинка дражниться: «Йо-сип, муку сип, печи паляниці, клади на полиці!»

— Нікудишнє ім’я, — зітхає хлопець.

-         Хм, - невдоволено хмикнув стельмах, - а моє ім’я - «Овсій - гречку сій» - по-твоєму, гарне?

-         Авжеж, гарне! - жваво озвався Йосипок. - Про вас по радіо розповідали і в газетах писали.

-           Ну-ну, про що там розповідали-писали?

-           Як ви працюєте, як вас поважають ...

-           То про що все-таки мовилось - про ім’я чи про ... роботу?

-           Та про роботу ж!

Тут Йосипок здогадався, що мав на думці мудрий Овсій.

(За Г. Храпачом).

ІЦо стало причиною сліз Йосипка?

Який висновок зробив хлопчик після розмови з дядьком Овсієм?

Доберіть прислів’я для заголовка.

Землю сонце красить, а людину — праця.

Справи ім’я величають.

Не ім ’я красить людину, а людина своє ім ’я.

Ім’я тоді сяє, коли людина його величає.

Перекажіть оповідання близько до тексту.



 

  1.          Підсумки уроку.

Скласти сенкан за вивченою темою.

Алгоритм написання сенкану:

  1.      ий рядок - тема - одне слово (іменник);
  2.       ий рядок - означення - два слова (прикметник);
  3.       ій рядок - активність, дія - три слова (дієслово);
  4.       ий рядок -- фраза, яка виявляє ставлення автора до теми - чотири слова;
  5.       ий рядок - асоціація до теми - одне слово (іменник).

Мікрофон. Продовжити речення.

Зразок. У києві проживають кияни.

У Житомирі - ... .

У Вінниці - ... .

У Полтаві - ... .

В Одесі - ... .

У Рівному - ... .

У Гощі - ... .

У Жаврові - ... .

Бесіда. Чи досягай ви того чого очікували від уроку?

  1.     Домашнє завдання.

Творча робота. Напишіть твір-роздум за поданим початком і кінцем.

В Україні з діда-прадіда дбали про честь власного імені, щоб не знеславити свій рід...

Бо людина залишається жити у своєму доброму імені.


 

docx
Додано
5 червня
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку