Розробка уроку надасть можливість учням отримати відомості про поділ прикметників на тверду і м'яку групи, сформувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, розвинути вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати пам'ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення;
прищеплювати почуття любові і поваги до звичаїв та традицій українського народу.
Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників. (Слайд 1)
(Соціокультурна змістова лінія «Традиції та звичаї українського народу.»)
Мета:
дати учням відомості про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати пам’ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення;
прищеплювати почуття любові і поваги до звичаїв та традицій українського народу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, роздавальний матеріал.
Хід уроку.
(Слайд 2) «Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає» (Нар.творч.)
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчання.
Які епітети вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «весна»? Давайте разом впишемо їх у «пелюстки» нашої квітки. До якої частини мови належать названі вами слова?
весна
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Хороводи дівчат, забави дітей, зустріч птахів – чарівна казка нашої старовини. Все це - українська весна, голос предків наших, дорога поезія нашої Батьківщини.
Дорога – дорожчий, менш дорогий, найдорожчий, найбільш дорогий.
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчення теми «Прикметник», ви дізнаєтесь про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, будете вчитися визначати належність прикметників до певної групи та відмінювати їх.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу на стор. 162,165.
2. Колективне заповнення схеми «Прикметники твердої і м’якої груп». (Слайд 5)
Прикметник |
|
Тверда група |
М’яка група |
Не належать ні до твердої, ні до м’якої групи |
IV. Виконання вправ на закріплення.
Запишіть прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки.
Зелений, синій, високий, сонний, крайній, справжній, водний, широкий, сторонній, художній, дружний (одностайний), дружній (приязний), коштовний, правильний, вологий, братів.
«Чарівна скринька».
Учень витягає із скриньки картку, на якій – рядки із прислів'їв.
Завдання: випишіть з тексту прислів'я словосполучення з прикметниками і провідміняйте їх. Позначте відмінкові закінчення прикметника і означуваного ним слова (іменника).
Весняне сонце як дівчини серце. Ранні ластівки – щасливий рік.
Відновіть текст, вписавши відмінкові закінчення прикметників, вкажіть відмінок кожного з них.
Веснянки
Веснян(…) обрядов(…) пісні й хороводи в наддніпрянськ(…) Україні називаються веснянками. Веснянки співаються від Благовіщення до Зелен(…) Свят. Співаються вони скрізь: на вулицях села, в лісі, а найчастіше на зелен(…) луках понад річкою.
Веснянки в переважн(…) більшості – пісні дівоч(…). Співаючи веснянки, дівчата беруться за руки і творять коло або півколо. У колі рухаються повільніше і повільніше співають.
Ні один з європейськ(…) народів, крім слов'ян, не зберіг їх у своєму народн(…) мистецтві. І ніхто з слов'янськ(…) народів не розвинув хоровідн(…) забав так широко і різноманітно, як наш, українськ(…).
Виразно прочитайте текст. Визначте тему і основну думку.
Ні, не забула! У вікно до мене
Заглянули від яблуні гілки,
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.
Прилинув вітер, і в тісній хатині
Він про весняну волю заспівав,
А з ним прилинули пісні пташині,
І любий гай свій відгук з ним прислав.
V. Підведення підсумків уроку.
- Весна - довгоочікувана пору року. Саме сьогодні, в перший весняний день, я вітаю вас і бажаю зустріти цю пору року у всій пишності - бути щасливими, життєрадісними! Нехай ваше життя розцвітає з кожним днем!
- Шо запапам'яталось вам сьогодні?
- Чого ви навчились?
- Що нового дізнались про прикметник?
VI. Оцінювання.
VIІ. Домашнє завдання: § 30, вправа 369, стор.165(Слайд 11)