Урок "Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників.", 6 клас

Про матеріал

Розробка уроку надасть можливість учням отримати відомості про поділ прикметників на тверду і м'яку групи, сформувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, розвинути вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів;

розвивати пам'ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення;

прищеплювати почуття любові і поваги до звичаїв та традицій українського народу.

Перегляд файлу

Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників. (Слайд 1)

(Соціокультурна змістова лінія «Традиції та звичаї українського народу.»)

Мета:

дати учням відомості про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів;

розвивати пам’ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення;

прищеплювати почуття любові і поваги до звичаїв та традицій українського народу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, роздавальний матеріал.

Хід уроку.

 

(Слайд 2) «Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає» (Нар.творч.)

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

  1. Пояснення епіграфу уроку.
  • Прочитайте епіграф, записаний на дошці. Як ви його розумієте?
  • Про що, на вашу думку , піде мова на уроці?
  1. «Асоціативний кущ». (Слайд 3)

Які епітети вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «весна»? Давайте разом впишемо їх у «пелюстки» нашої квітки. До якої частини мови належать названі вами слова?

 

 

 

                                  весна

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Бесіда(Слайд 4)
  • Як утворюється найвищий ступінь порівняння?
  • Яка частина мови називається прикметником?
  • Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні?
  • Назвіть розряди прикметників за значенням.
  • Які прикметники належать до якісних? Відносних? Присвійних?
  • Які ступені порівняння утворюють якісні прикметники?
  • Які прикметники не утворюють ступенів порівняння?
  • Як утворюється вищий ступінь порівняння?
  • Від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?
  1. Розповідь вчителя.
  • Народ наш  у своїх казках створив чудовий образ весни. Це гарна молода дівчина з вінком квітів а голові. Вона бажаний і довгожданий гість . Її закликають дівчата піснями-веснянками. Зустрічають їх і діти з дарами – солодким печивом у вигляді пташок. Її уособлює найкраща з дівчат «Леля». Вона одягає на себе білу вишиту сорочку, кладе на голову вінок з весняних  квітів і роздає дівчатам дари.
  • Народний образ весни – це образ краси, сили, надії.
  1. Запис речень.

Хороводи дівчат, забави дітей, зустріч птахів – чарівна казка нашої старовини. Все це - українська весна, голос предків наших, дорога поезія нашої Батьківщини.

  • Назвіть прикметники, визначте групи за значенням, від прикметника дорога утворіть ступені порівняння.

Дорога – дорожчий, менш дорогий, найдорожчий, найбільш дорогий.

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

           - Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчення теми «Прикметник», ви дізнаєтесь про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, будете вчитися визначати належність прикметників до певної групи та відмінювати їх.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу на стор. 162,165.

  2. Колективне заповнення схеми «Прикметники твердої і м’якої груп». (Слайд 5)

 

Прикметник

Тверда група

М’яка група

Не належать ні до твердої, ні до м’якої групи

 

IV. Виконання вправ на закріплення.

  1. Розподільний диктант. (Слайд 6)

Запишіть прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки.

Зелений, синій, високий, сонний, крайній, справжній, водний, широкий, сторонній, художній, дружний (одностайний), дружній (приязний), коштовний, правильний, вологий, братів.

  1. Завдання. (Слайд 7)

«Чарівна скринька».

Учень витягає із скриньки картку, на якій – рядки із прислів'їв.

Завдання: випишіть з тексту прислів'я словосполучення з прикметниками і провідміняйте їх. Позначте відмінкові закінчення прикметника і означуваного ним слова (іменника).

Весняне сонце як дівчини серце. Ранні ластівки – щасливий рік.

  1. Перегляд відеосюжету. (Слайд 8)
  • Разом з пробудженням природи від зимового сну на нашій землі, в Україні, починаються весняні свята. Вони пов'язані із стародавніми віруваннями, супроводжуються піснями, іграми та хороводами. Прогляньте, як це відбувалось.
  1. Дослідження-реконструювання. (Слайд 9)

Відновіть текст, вписавши відмінкові закінчення прикметників, вкажіть відмінок кожного з них.

Веснянки

Веснян(…) обрядов(…) пісні й хороводи в наддніпрянськ(…) Україні називаються веснянками. Веснянки співаються від Благовіщення до Зелен(…) Свят. Співаються вони скрізь: на вулицях села, в лісі, а найчастіше на зелен(…) луках понад річкою.

Веснянки в переважн(…) більшості – пісні дівоч(…). Співаючи веснянки, дівчата беруться за руки і творять коло або півколо. У колі рухаються повільніше і повільніше співають.

Ні один з європейськ(…) народів, крім слов'ян, не зберіг їх у своєму народн(…) мистецтві. І ніхто з слов'янськ(…) народів не розвинув хоровідн(…) забав так широко і різноманітно, як наш, українськ(…).

Виразно прочитайте текст. Визначте тему і основну думку.

  1. Дослідження-пошук. (Слайд 10)
  • У 2016 році ми відзначаємо 145 років від дня народження Лесі Українки. З уроків української літератури вам відомо, що Леся Українка  протягом тридцяти років вела «боротьбу з хворобою». Але прихід весни, відродження природи в цю пору року, дарували їй надії на одужання, надихали на життя.  Прочитайте вірш.
  • Знайдіть прикметники, визначте їх рід, число, відмінок, розряд за значенням та групу за характером відмінювання.

Ні, не забула! У вікно до мене
Заглянули від яблуні гілки,
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.

Прилинув вітер, і в тісній хатині
Він про весняну волю заспівав,
А з ним прилинули пісні пташині,
І любий гай свій відгук з ним прислав.

V. Підведення підсумків уроку.

  - Весна -  довгоочікувана пору року. Саме сьогодні, в перший весняний день, я вітаю вас і бажаю зустріти цю пору року у всій пишності - бути щасливими, життєрадісними! Нехай ваше життя розцвітає з кожним днем!

- Шо запапам'яталось вам сьогодні?

- Чого ви навчились?

- Що нового дізнались про прикметник?

VI. Оцінювання.

VIІ. Домашнє завдання: § 30, вправа 369, стор.165(Слайд 11)

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Виктория\Desktop\документы раб\картинки\2451864.png

 

 

 

 

 

C:\Users\Виктория\Desktop\документы раб\картинки\2451864.png

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Козіна Надія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Шелюк Альона
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
7 січня 2018
Переглядів
12906
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку