Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему "Особливості відмінювання іменників, що вживаються тільки в множині. Незмінювані іменники"

Про матеріал
Запропонований урок у 6 класі з теми "Особливості відмінювання іменників, що вживаються тільки в множині. Незмінювані іменники" забезпечить підвищення якості навчання, розвиток самостійності та творчості учнів. Використані на уроці інтерактивні методи сприятимуть активізації навчально-пізнавальної діяльності учасників освітнього процесу, збагачуватимуть їх словниковий запас, зроблять урок цікавим, ефективним, пізнавальним.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Особливості відмінювання іменників, що вживаються тільки в множині. Незмінювані іменники

Мета уроку:

домогтися засвоєння учнями особливостей відмінювання іменників, що вживаються тільки в множині, та відомостей про незмінювані іменники, навчити визначати рід незмінюваних іменників;

розвивати логічне мислення учнів, учити виділяти головне, аналізувати й порівнювати явища;

виховувати культуру  усного й писемного мовлення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, тлумачний словник, словник іншомовних слів, узагальнюючі таблиці й схеми, роздатковий матеріал.

Методи та форми роботи: методи  «Прес» та «Незакінчене речення», робота в парах, робота в групах.

 

                                                     Перебіг уроку

І. Етап емоційної орієнтації (організаційний етап)

Словесна розминка (мета: активізувати мислення, формувати думки).

Учитель. У народі говорять: «Слова щирого вітання – дорожчі частування».

– Діти, сьогодні в нас на уроці присутні гості. Тож поверніться й привітайтеся (учні вітаються й сідають на свої місця).

–  Усміхніться один до одного – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені. Людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди, коли говорить: «Мені це вдалося!». Пропоную вам на уроці розкрити свої здібності.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Розподільний диктант

 Записати іменники в чотири колонки за відмінами. Визначити групи іменників І та ІІ відміни.

Гетьманщина, ім’я, честь, звіробій, пасовище, роль, радість, шапка, повір’я, українець, Запоріжжя, здобич, біль, спориш, ковзаняр, жар, мак, пуща, лікар, гадання, глід, косар, синь.

2. Бесіда з учнями

–  Визначити, за яким принципом поділяються іменики І та ІІ відміни на групи.

– Провідміняти іменники ІV відміни плем’я, мавпеня.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу. Виконання різних видів вправ

1. Бесіда з учнями

–  Чи можна визначити рід та відміну іменників сіни, двері, Альпи?

( Іменники, що вживаються лише в множині, не мають роду й  не належать до жодної  відміни).

 

2. Робота з підручником. Самостійна робота учнів за таблицею «Відмінювання іменників, що вживаються лише у множині».

Висновок. Іменникам, що вживаються лише у множині, властиві  ті ж форми відмінювання, що й іменникам І, ІІ та ІІІ відмін.

 

3. Переписати прислів’я. На місці крапок записати дібрані з довідки іменники, поставивши їх у потрібній формі.

1. За роботою добро ходить, а за … –  зло. 2. Щастя з бідою на одних … їздять. 3. Довго … не проживеш. 4. Моря … не перепливе. 5. Немає …, то розміняй гривню.6. Поганий танцюрист і в … заплутається.

Довідка. Сани. Лінощі. Ночви. Хитрощі. Гроші. Штани.

 

4. Робота в парах. Подані  іменники поставити у формі родового, орудного та місцевого відмінків.

Хитрощі, ковзани, канікули, коноплі, Карпати, ласощі, іменини, Кардильєри, Чернівці, мощі, хащі, шахи, нарди.

 

5. Словникова робота. З’ясувати лексичне значення виділених слів за тлумачним словником.

 

6. Колективна  робота  учнів за таблицями «Незмінювані іменники» та «Рід незмінюваних іменників», що вміщені в підручнику (с. 106-107)..

Завдання. Скласти усну зв’язну розповідь за таблицями на тему «Рід незмінюваних іменників».

 

7. Дібрати до поданих іменників іншомовного походження прикметники. Пояснити, як визначаємо рід.

Токіо, брошура, парфуми, колібрі, депо, рандеву, таксі, какаду, фойє, феєрверк,пюре, бюро,боржомі, поні.

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру

      

Творча робота в групах

Група А. Записати назви міст України, які є іменниками, що вживаються тільки в множині. Скласти з ними речення.

Група Б. Увести в речення слова журі, брошура, парфуми, конвеєр, фоє, феєрверк. Пояснити їх правопис.

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Бесіда з учнями за питаннями

– Що характерно для відмінювання іменників, які вживаються лише в множині? Наведіть приклади.

– Які іменники належать до незмінюваних?

 – Як визначаємо рід незмінюваних іменників?

 

 2. Рефлексія

–  Діти, а чи досягли ми поставленої мети? Спробуйте продовжити речення, використовуючи метод «Незакінчене речення».

  На сьогоднішньому уроці я закріпив(ла)…

  Я знаю…

  Я вмію…

  Мені було цікаво, тому що…

  Я задоволений(на) уроком…

 

VII. Повідомлення домашнього завдання

§ 33 та 43 вивчити;

виконати вправи 287 та 385.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

 

                                    КАРТКА №1

 

1. Записати речення, указати над кожним словом частину мови.

2. Із поданого речення виписати одне словосполучення, зробити його синтаксичний розбір.

Красива осінь вишиває клени червоним, жовтим, срібним, золотим.

 

 

 

 

 

Додаток №2

 

’’Читай-міркуй-роби

           висновки’’

1.Позиція: я вважаю, що…

2.Обґрунтуй: …тому, що…

3.Приклад: …наприклад,…

4.Висновок: отже,…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №3

                                         Колективна картка

 

  1. Вибірковий диктант

     Прочитати. Пояснити розділові знаки у вказаному реченні.

     З’ясувати лексичне значення виділеного слова.

     Виписати по два  словосполучення, які складаються:

  1.     з прикметника та іменника;
  2.     з дієслова та іменника.

 

                                                      Осінь

  Непомітно, але впевнено вступила у свої права осінь, котру ознаменував один із найшанованіших у слов’ян місяців – жовтень.

  Опало листя з дерев, у дібровах замовкло птаство, тихі ставки та озера вкрилися густим падолистом. Ранками левади й видолинки все частіше сизіють густою памороззю, і дошкульний вітер нагадує, що настала пора витягати зі схованки рукавиці.

 

 

  1. Мовна гра «Коректор»

  Відредагувати неправильно записані словосполучення.

 Яка помилка допущена при утворенні словосполучення?

Вибачити товариша –

Глузувати над дівчинкою –

Подякувати вчителя –

Не з’явився по хворобі –

 

 

  1. Творча робота

Група А. Скласти міні-твір «Осінні мелодії» за поданим початком.

  Згасло барвисте літо, і осінь стала повноправною господинею в лісах, полях, на річках і ставках.

Група Б. Із поданих слів утворити словосполучення. Два (на вибір) увести в речення.

  Осінній, сонце; золото, листя; пишатися, краса; радий, осінь; темний, хмара; рухатися, по, небо; стукотіти, у, вікно; прощається, з, тепло.

 

 

 

Додаток №4

 

«Кубування». На гранях паперового куба записано питання. Кидаючи кубик один одному, учні усно відповідають на них.

 

 

 

                                                                                                                                                      

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
28 березня
Переглядів
70
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку