Тема. Поділ іменників на відміни та групи. Тренувальні вправи
Мета: систематизувати знання учнів про поділ іменників на відміни; формувати навички визначати відміни й групи іменників; розвивати вміння самостійно відмінювати іменники, визначаючи орфограми у відмінкових закінченнях.
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок на основі знань.
Обладнання: підручники, мультимедійна презентація «Поділ іменників на відміни та групи», дидактичний матеріал (картки для колективної роботи та роботи в групах), тлумачний словник та словник синонімів.
Епіграф уроку. Є щось святе в словах: мій рідний край.
Для мене – це матусі пісня ніжна,
І рідний сад від квіту білосніжний,
І твій калиновий у тихій музі гай.
Любов Забашта
Проблемне питання. Від чого залежить поділ іменників на відміни та групи? Чому іменники одного й того ж роду належать до різних відмін?
Методи, прийоми, форми роботи: методи «Робота в парах», «Незакінчене речення», бесіди, робота з таблицею, робота з підручником, метод «Прес», інтерактивні вправи.
Елементи ОЗОН: словесна розминка «Побажай мені успіху», аутотренінг, цілевизначення, рефлексія.
Перебіг уроку
І. Етап емоційної орієнтації (організаційний момент)
1. З΄ясування емоційної готовності до уроку («Побажай мені успіху»)
Учитель. Діти, найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього, тому зараз мені б хотілося звернутися до народної мудрості.
Хтось дуже давно сказав: «Від настрою, із яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня знайти його позитивний момент».
Сьогодні таким позитивом стане цей урок, на якому ви маєте змогу показати, як багато знаєте й умієте. То ж не будемо гаяти часу.
Діти, посміхніться один одному, скажіть добрі слова своїм товаришам, від яких приємно й радісно на серці. У своїй душі віднайдіть чарівне тепло, побажайте успіхів тим, хто поруч із вами! (Робота в парах).
Я сподіваюся, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці. Для цього слід працювати дружно, з натхненням, використовувати знання й навички з попередніх уроків.
2. Щоб наша спільна робота була результативною, пригадаємо закони уроку.
ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів. Цілевизначення й планування навчальної діяльності
– Діти, запишіть, будь ласка, у зошити тему уроку.
Проблемне питання. Від чого залежить поділ іменників на відміни та групи? Чому іменники одного й того ж роду належать до різних відмін?
Учитель. Відповідь ми спробуємо знайти під час опрацювання теоретичного матеріалу, а щоб легше було розібратися з цим питанням, визначимо цілі уроку.
Підґрунтям нам стануть знання про рід іменників та їх закінчення.
Діти, подивіться на тему уроку. Назвіть цілі. У кінці уроку побачимо, чи справдилися ваші очікування.
Отож після закінчення уроку ми повинні
знати:
- матеріал про поділ іменників на відміни та групи.
уміти:
- знаходити іменники в тексті;
- визначати їх рід та закінчення;
- визначати відміну іменників та групу;
- аналізувати текст;
- знаходити помилки та виправляти їх.
Епіграфом до уроку будуть слова української поетеси, нашої з вами землячки Любові Василівни Забашти:
Є щось святе в словах: мій рідний край.
Для мене – це матусі пісня ніжна,
І рідний сад від квіту білосніжний,
І твій калиновий у тихій музі гай.
Учитель. Діти, у прослуханому уривку, присвяченому рідному краєві, ужито багато іменників. Усі вони належать до різних відмін, мають рід. Саме цю тему ми й повинні засвоїти сьогодні з вами на уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка теоретичних знань учнів методом «Незакінченого речення».
1. За особливостями відмінювання іменники в українській мові поділено на … відміни.
2. Щоб визначити, до якої відміни належить іменник, потрібно…
3. До І відміни належать іменники…
4. До ІІ відміни належать іменники …
5. Іменники жіночого роду, що мають нульове закінчення, належать до … відміни.
6. До ІV відміни належать іменники...
7. В іменниках ІІ та ІV відміни спільним є … рід та закінчення …
8. Щоб відрізнити іменники ІV відміни від ІІ, потрібно…
Якщо при відмінюванні з’являється суфікс -ат (-ят), -ен, тоді цей іменник належить до … відміни.
2. Робота біля дошки
Картка
Виписати з поезії Л. Забашти іменники та визначити відміну.
Є щось святе в словах: мій рідний край.
Для мене – це матусі пісня ніжна,
І рідний сад від квіту білосніжний,
І твій калиновий у тихій музі гай.
3. Робота з колективною карткою. Вибірковий диктант
Прочитайте текст. Випишіть із перших двох абзаців іменники, поставивши їх у початковій формі. Визначте відміну.
У кожної людини мати є початком життєвого шляху, доброти, совісті. У ній втілюється вся краса світу, його сонячність, безмежність, життєдайність, незбагненність.
Перше слово людської чистоти – мати. Із її образом пов’язане все найдорожче для нашої душі.
Це рідний дім, яблуні й вишні в цвіту, журлива річка, запашний луг – усе те, що зветься батьківщиною, материзною. Народ опоетизовував матір у словах мама, мамонька, мамочка, мамуня, мамуся. У цих словах бринить щира любов , ніжний сум, наші святощі, вічність матері (За І. Вихованцем).
Завдання
Що це за слова? (Доведіть, використовуючи метод «Прес»).
4. Словникова робота
Поясніть лексичне значення слова «материзною»
МАТЕРИЗНА, и, ж. Спадщина від матері.
Материзна - іменник, жіночий рід, неістота.
ІV. Застосування знань, умінь і навичок на практиці
Учитель. Молодці! Діти, ви легко справились із завданням. Бачу: усі готові працювати далі й на практиці закріпити знання про поділ іменників на відміни та групи.
1. Робота з підручником та таблицею
– Діти, звернімося до підручника (с. 116-117) і згадаймо, як іменники поділено на групи.
Поділ іменників на відміни та групи
Відміна |
Рід |
Закінчення в Н.в. однини |
Група |
Приклади |
І |
жіночий, чоловічий, спільний |
-а (-я) |
тверда, м’яка, мішана |
парта, ручка, сирота, Марія, школа |
ІІ |
чоловічий, середній |
нульове, -о, -о, -е, -я |
тверда, м’яка, мішана |
місто, сонце, насіння, морж |
ІІІ |
жіночий |
Нульове |
|
любов, молодь, мати |
ІV |
середній |
-а, (-я) (у непрямих відмінках з’являється суфікс -ат (-ят), -ен) |
|
каченя, лоша, теля, дівча, |
До жодної відміни не належать:
- незмінювані іменники (табу, бюро);
- іменники, що вживаються тільки у формі множини (двері, ворота);
- іменники прикметникового походження ( майбутнє, сучасне);
- жіночі прізвища на приголосний та - о: Гірус Ольга, Шевченко Марія.
2. Розподільний диктант
Випишіть іменники у 4 колонки за відмінами. Якщо слова не належать до жодної – пропустіть. Визначте групу іменників І та ІІ відміни.
Якщо правильно розставите всі іменники, то, підкресливши в трьох стовпчиках другу букву, отримаєте народне прислів’я.
Обнова, окуляри, шосе лелека, осінь, лоша, спостерігач, освітлення, оздоба, кенгуру, сирість, вугілля, вдача, сім’я, каченя, слоненя, алея, з’єднання, столяр, зайча, манго, блакить, мати, льон, ослятко, каліка, дядько.
Ключ. Без діла псується сила.
3. Гра «Четверте зайве». Знайдіть «зайвий» іменник. Свою думку доведіть.
1. Холод, кінь, море, мати.
2. Мідь, січ, радість, квітка.
3. Вишня, Микола, плем’я, сім’я.
4. Ім’я, насіння, каченя, коліща.
Зайвий іменник провідміняти за відмінами.
4. До якої відміни належать подані іменники? Думку обґрунтуйте (див. фото тварин).
1. Ведмідь, ведмедиця, ведмежа, ведмежатко.
2. Лев, левиця, левеня, левенятко.
– Дякую вам, діти. Справились і з цим завданням.
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру
Творча робота в парах
Написати мінітвір «Люби й бережи свій рідний край!», використовуючи іменники різних відмін (для учнів із високим та достатнім рівнем навчальних досягнень).
Скласти окремі речення, які відповідатимуть виховній меті уроку. Використати в тексті іменники та визначити відміни (для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень).
VІ. Підсумок уроку
Учитель. Діти, кожен із вас активно працював на уроці. Я можу відзначити плідну роботу таких учнів: …
– А тепер згадаємо, що цікавого було під час уроку? Що вам найбільше запам’яталося? Діти, а чи досягли ми поставленої мети? Спробуйте продовжити речення (використовуємо метод «Незакінчене речення»).
Рефлексія «На шляху до успіху»
― На сьогоднішньому уроці я закріпив (-ла) …
― Я знаю …
― Я вмію …
― Мені було цікаво, тому що …
― Я задоволений (-на) уроком …
Підсумкове слово вчителя. Діти, по-різному складеться ваше життя в майбутньому, та куди б не закинула вас доля, завжди повертайтеся до рідного дому, до батьківського порогу, бо це найсвятіше, що є в житті людини. Не забувайте тієї землі, яка зростила вас, навчила добра й любові. Бережіть природу рідного краю, примножуйте її багатства. Пам’ятайте слова, сказані Любов’ю Забаштою.
Дякую за урок. З вами ми добре попрацювали. А тепер занотуйте домашнє завдання.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Вивчити §36; повторити § 8.
Написати невелике висловлювання «Екскурсія до зоопарку», використовуючи іменники IV відміни. Обсяг – 0,5 с.