Українська мова, 6 клас 24.01.1018
Тема. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень або за картиною в художньому стилі.
Мета: удосконалювати навичку складати простий план власного висловлювання, формувати вміння описувати картину, дотримуючись послідовності викладу думок; дотримуватися точності слововживання, різноманітності використання синтаксичних конструкцій; розвивати усне і писемне мовлення; виховувати естетичний смак.
Очікувані результати: учні вміють будувати опис приміщення за картиною, складають усні та письмові висловлювання відносно до комунікативної мети.
Обладнання: фотографії та малюнки, репродукція картини О. Гридлевського «Темно-червона зала Підгорецького замку» .
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення; формування вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
-
Привітання-побажання.
-
Почнемо сьогодні наш урок із ланцюжка слів-побажань: «Бажаю тобі…»
-
Мотивація навчальної діяльності.Постановка завдання.
-
Сьогодні у нас особливий урок. На ньому ми перенесемося в атмосферу минувшини, історичності і загадковості. А ви спробуєте себе у нових і незвичайних ролях.
-
Давайте помандруємо нашою красивою і мальовничою Україною. Свій погляд ми зупинемо на Львівській області. Там, серед загальної краси, ми можемо побачити дуже незвичайний куточок – Підгорецький замок. Ви – не учасники екскурсії, а мистецтвознавці. Ваше завдання – підготувати буклети про замок так, щоб зацікавити відвідувачів.
-
Оголошення теми і мети уроку.
-
Сьогоднішній урок – урок розвитку зв’язного мовлення. Слід усно описати приміщення за картиною в художньому стилі з використанням прикметників, попередньо склавши план.
-
Для виконання цього завдання ми об’єдналися у групи. Три групи складатимуть свої буклети.
-
Буклет – видання у вигляді одного аркуша друкованого матеріалу, складеного у будь-яким способом у два чи три згини; рекламне чи дитяче видання на одному аркуші, яке не потребує розрізання під час читання.
-
Для роботи в групах складемо правила (учні пропонують, вчитель записує) . кожна група старається краще, барвистіше, милозвучніше розповісти про замок.
-
Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
-
Як називається внутрішнє оформлення приміщення? (інтер’єр)
-
До якого стилю можна вдатися, описуючи приміщення? (наукового і художнього)
-
Чим відрізняються описи в різних стилях?
-
Яка частина мови нам допоможе зробити текст-опис емоційним, яскравим, виразним? (прикметник)
-
Що таке прикметник?
-
Що ми включаємо в значення «ознака предмета»?
-
За якими категоріями змінюється прикметник?
-
Яку синтаксичну роль відіграє в реченні?
-
Які групи прикметників за значенням ви знаєте?
-
Прокоментуйте кожну з груп: якісні, відносні, присвійні.
ІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
-
Перед кожною групою картки з прикметниками. Прочитайте і підкресліть ті, які допоможуть у виконанні сьогоднішньої роботи.
-
Складання інструктажу роботи.
Щоб вдало описати приміщення, ми повинні бути:
пасивні, активні, уважні, неуважні, розсіяні, спостережливі, точні, неточні, творчі, прагматичні, послідовні, хаотичні, емоційні, спокійні.(Зачитування вибраних слів.)
-
Підготовча робота
Розповідь про Підгорецький замок.
(Використання ілюстрацій)
-
Вдома ви виконували випереджуючу роботу на сьогоднішній урок і підготували інформацію про замок. Тощо ви можете сказати про нього?
-
Замок був побудований на замовлення коронного гетьмана Станіслава Конєцпольського у 17 ст. Його онук дарує замок польському королю Яну ІІІ Собеському разом із селами. Згодом замок переходив до інших власників. (Фото фасаду. ) У замку, крім спалень, спочивалень та каплички є різні зали: Зелена, Червона, Золота, Китайська та Лицарська. Меблі були відповідними, тематичними. (Фото) Не менш гарним є екстер’єр замку, тобто вигляд із замку на вулицю: його оточує парк із різноманітними деревами та скульптурами. (фото) Час від часу замок руйнувався в періоди різних воєн, навіть горів. Відновити красу залів вдалося лише частково, але його дух, таємничість і дивовижа зачаровує і до сьогодні.
-
Зверніть увагу, деякі з представлених фотографій та малюнків є досить старими. Погляньте на ще один малюнок: це репродукція картини О. Гридлевського «Темно-червона зала Підгорецького замку», робота виконана 1871 року.
-
Робота над добором лексичного матеріалу.
Складання діаграми
-
Яке перше враження справила на вас картина?
-
Якими прикметниками можна описати кімнату? Свої враження запишіть на листках-самоклейках. Укладемо діаграму. За основу візьмемо слово «Темно-червона зала». Працюємо в групах.
(Діти записують прикметники, клеять на дошці по колу у вигляді діаграми.)
Доповнення ланцюжка
-
А тепер працюємо над виконанням спільного завдання. На смужках – предмети інтер’єру у кімнаті. Кожна група підбирає по одному слову, яке характеризує даний предмет, записує і передає наступній групі.
Приміщення – (велике, світле, акуратне)
Стіни – (розписані, наповнені, яскраві)
Двері – (масивні,обрамлені, декоровані )
Вікна – (світлі)
Підлога – (блискуча, дерев’яна,фарбована )
Меблі – (старовинні, яскраві)
Камін – (чорний, прикрашений, великий)
Люстри – (ошатні, блискучі, важкі)
Дзеркало - (оздоблене, велике, позолочене).
Пояснення нових слів
-
Діти, зверніть увагу, що на вікнах висять портьєри, на стінах – художня ліпка та розпис, багато портретів, на стелі висять важкі люстри, а на комодах багато статуеток (вивішую слова на дошці).
Портьєри
Художній розпис
Портрети
Люстри
Комоди
Статуетки
-
Складання плану опису. (колективне складання і записування у буклети)
Загадковість темно-червоної зали
1.Призначення приміщення.
2. Його розмір, форма, освітлення.
3. У яких кольорах оздоблено інтер’єр.
4. Наявні в приміщенні меблі та речі. (Де їх розташовано і які вони).
5. Моє враження від приміщення.
-
Самостійна робота учнів над твором-описом (в групах). Записування його у буклет.
-
Представлення своїх робіт
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
-
Рефлексія
-
Охарактеризуйте сьогоднішній урок, використовуючи самі лише прикметники. Я бажаю вам, діти, обов’язково відвідати всі цікаві і мальовничі місця нашої України, і Підгорецький замок в тому числі.
-
Оцінювання
-
Оцініть свою роботу в групах. Поставте оцінку собі та своїм колегам.
3. Домашнє завдання.
Література та інтернет-ресурси:
-
http://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=198467&pg=2 – Клуб Поезій.
-
vsviti.com.ua/makepeaple/40212 – інформація про замок.