Тема: Творення складноскорочених слів. Правопис складноскорочених слів.
Мета: поглибити знання учнів про складні слова, їх творення і написання, удосконалювати орфографічні вміння, формувати навик правильно узгоджувати складноскорочені слова з пприкметниками і дієсловами; розвивати увагу, зв’язне мовлення учнів, логічність, аналітичність; виховувати інтерес до історії української держави, позитивне світосприйняття.
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація, картки.
Хід уроку
Доброго дня. Шановні учні, я хочу повідомити вам, що сьогодні у нас незвичайний урок, адже ми знаходимось у студії телепередачі «Мовознавчі цікавинки». Я – головний редактор, а ви - експерти І наша сьогоднішня передача буде присвячена правилам творення і правопису складноскорочених слів.
Шановні експерти, темою попередньої передачі було написання складних слів разом і через дефіс. Вдома ви мали опрацювати впр. 184. (Підручник з української мови, 6 клас, О.Заболотний, В.Заболотний). Давайте перевіримо цю вправу. Поруч із вами лежать картки двох кольорів – блакитного і жовтого. Я буду називати слова цієї вправи, а ви піднімати відповідні картки. Якщо слово написане вами разом – картка має бути синьою, а якщо через дефіс – жовтою. Отже, починаємо.
Бачу, що вправу опрацювали як гаразд, а зараз слід надати слово нашим ведучим.
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Слайд №1
Актуалізація та корекція вивченого
Слайд 2
Фразеологія, Лексикологія, Словотвір, Фонетика, Синтасис, Морфологія.
Для засвоєння будь-якої теми необхідно володіти певними знаннями. Давайте усно пригадаємо, які основні поняття ми вже вивчили.
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Лунає телефонний дзвінок.
- Доброго дня, шановні однокласники. Сьогодні з вами ми – Імена і прізвища репортерів. І ми готові пояснити вам Що таке складноскорочені слова, як їхправильно утворити, а головне – правильно написати.
1. Складноскорочені слова – це слова утворені складанням початкових частин слів, початкових звуків чи букв..
Спеціальний випуск – спецвипуск.
Сполучені Штати Америки - США
4. Якщо складноскорочені слова називають одиничні установи, то вони пишуться з великої літери: Донецькоблгаз.
5. Якщо складноскорочені слова є загальними назвами, то вони пишуться з маленької літери, наприклад: зоопарк
6. Складноскорочені слова, утворені з початкових (ініціальних) букв, пишуться великими літерами: США( Сполучені Штати Америки). ЄС (Європейський Союз), ООН(Організація Об’єднаних Націй)
7. Скорочення змішаної форми (сполучення ініціальної абревіатури з усіченою частиною слова) пишеться разом тоді, коли воно при читанні вимовляється як одне слово: санітарний батальйон - санбат.
8. Разом пишуться складноскорочені назви, які є частковими скороченнями всіх складових компонентів (універсам) чи поєднанням скорочень та повних слів (медінститут).
9. В ініціальних абревіатурах, які вживаються на позначення марок машин і механізмів, цифри, що стоять перед абревіатурою, пишуться разом; якщо після неї, то відділяються дефісом: «Славутич 51ТЦ—311Д».
Закріплення здобутих знань
Шановні експерти, я сподіваюсь, ви уважно слухали пряме включення. І готові до обговорення і опрацювання нового матеріалу.
На дошці ви бачите словосполучення. Вам потрібно утворити від цих словосполучень похідні складноскорочені слова і правильно їх записати. Тож, до дошки запрошується:….
Словосполучення на дошці:
Будівельний майданчик, фізична культура, технічний нагляд, сільська рада, національна гвардія, спортивна база, Кабінет Міністрів, медичний пункт, хімічні добрива, державна установа.
У наступному завданні вам потрібно відредагувати речення. Шановні експерти, згадайте як визначається рід абревіатур? Так за головним словом. Тобто, який рід буде у головному слові абревіатури – такий рід буде у всієї абревіатури.
Слайд 3.
Справжнісінькі експерти, все знають. Дійсно, маленькі мовознавці.
А тепер я пропоную вам трохи пограти і перепочити.
Я задаватиму вам жартівливі питання, а ви маєте усно відповідати, використовуючи складноскорочені слова. Відповіді необхідно записати до своїх зошитів.
Слайд 4
1.Яка лікарська рослина може вбити звіра? (звіробій)
2. У якого співочого птаха горить хвіст? (горихвістка, жар-птиця)
3. Яка рослина живе сто літ? (столітник)
4. У якої рослини горить цвіт? (горицвіт)
5. У назві якої тварини «заховалися» мурахи? (мурахоїд)
6. Який птах і яка рослина ловлять мух? (мухоловка)
7. У назві якої лікарської рослини «заховано» золото? (золототисячник)
8. Яка африканська тварина має на переніссі ріг? (носоріг)
Так, записали. Нажаль, наш ефірний час добігає кінця. Але перш, ніж ми відключимось, я пропоную вам невелике анкетування. Ваші відповіді нададуть мені інформацію стосовно того, якою мірою ви опанували тему сьогоднішньої телепередачі, на що слід звернути увагу під час наступних телепрограм, а також допоможуть виставити оцінки за роботу сьогодні.
Підбиття підсумків уроку, рефлексія, оцінювання.
Анкетування для учнів
1) Словотвір вивчає… (творення слів)
2) Складними називаються слова, які… (мають декілька основ).
3) Для творення складних слів використовуються сполучні… (о,е).
4) Складноскорочені слова, утворені з початкових (ініціальних) букв мають назву … (абревіатури)
5) Рід абревіатури визначаємо за (головним словом).
6)Складноскорочені слова, що називають одиничні установи, пишуться ( з великої літери) .
7). Якщо складноскорочені слова є загальними назвами, то вони пишуться (маленької літери)
9)Слово «зоопарк» утворене способом …().
10)Сполучні о,е називають ще… (інтерфіксами).
Домашнє завдання