Конспект уроку з української мови для 6 класу. "Творення і правопис складноскорочених слів"

Про матеріал
Конспект уроку української мови. 6 клас "Творення і правопис складноскорочених слів"
Перегляд файлу

Тема: Творення складноскорочених слів. Правопис складноскорочених слів.

Мета: поглибити знання учнів про складні слова, їх творення і написання, удосконалювати орфографічні вміння, формувати навик правильно узгоджувати складноскорочені слова з пприкметниками і дієсловами; розвивати увагу, зв’язне мовлення учнів, логічність, аналітичність; виховувати інтерес до історії української держави, позитивне світосприйняття.

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація, картки.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

Доброго дня. Шановні учні, я хочу повідомити вам, що сьогодні у нас незвичайний урок, адже ми знаходимось у студії телепередачі «Мовознавчі цікавинки». Я – головний редактор, а ви   - експерти І наша сьогоднішня передача буде присвячена правилам творення і правопису складноскорочених слів.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Шановні експерти, темою попередньої передачі було написання складних слів разом і через дефіс. Вдома ви мали опрацювати впр. 184. (Підручник з української мови, 6 клас, О.Заболотний, В.Заболотний). Давайте перевіримо цю вправу. Поруч із вами лежать картки двох кольорів – блакитного і жовтого. Я буду називати слова цієї вправи, а ви піднімати відповідні картки. Якщо слово написане вами разом – картка має бути синьою, а якщо через дефіс – жовтою. Отже, починаємо.

 

 

 

Бачу, що вправу опрацювали як гаразд, а зараз слід надати слово нашим ведучим.

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  • Доброго дня, шановні експерти!
  • Ми радо вітаємо вас у студії телепередачі «Мовознавчі цікавинки» Сьогодні для вас працюють:( Імена і прізвища ведучих)
  • У попередній телепередачі ми вивчали складні слова. Тож сьогодні нам треба пригадати, які саме слова називаються складними
  • Вміти пояснити як саме вони утворюються.
  • Вміти розбирати їх за будовою.
  • Вміти не тільки утворювати складні слова, але знати, як вони пишуться, а також вміти використовувати їх у своєму мовленні.
  • Отже, у сьогоднішньому ефірі ми ще раз повторимо та закріпимо свої знання про правопис складних слів та вміння іх утворювати. Тож, подивіться на екран та запишіть тему уроку

 

Слайд №1

Актуалізація та корекція вивченого

  • Машо, а ти пам’ятаєш, який розділ мовознавства ми зараз вивчаємо?
  • Я думаю для того , щоб краще згадати розділи мовознавства, та основні поняття, які знадобляться нам на сьогодні , слід звернутися до головного редактора(Ім’я вчителя)
  • Дякую дівчата, тож, давайте разом подивимось на дошку і знайдемо серед розділів мовознавства саме той, який вивчаємо зараз.

Слайд 2

Фразеологія, Лексикологія, Словотвір, Фонетика, Синтасис, Морфологія.

Для засвоєння будь-якої теми необхідно володіти певними знаннями. Давайте усно пригадаємо, які основні поняття ми вже вивчили.

  1. Розділ науки про мову, що вивчає способи творення слів (Словотвір)
  2. Спільна частина споріднених слів (Корінь)
  3. Змінювана частина споріднених слів (закінчення)
  4. Слова, утворені від інших слів називаються (похідними)
  5. Основа, від якої утворюється інше слово, називається (Твірною)
  6. Нові слова утворюються за допомоги словотворчих афіксів (суфіксів і префіксів)
  7. Спосіб творення нових слів шляхом укорочення твірної основи (безафіксний)
  8. Слово «землекоп» утворено яким способом (Складання основ)
  9. Яке слово утворене від слова зелени безафіксним способом (зелень)
  10. Слово «дощовий» утворене за допомогою (Суфікса ов)

Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Лунає телефонний дзвінок.

  • Так, так. Я вас зрозуміла. Тетяно Олександрівно, терміново!!! Наші журналісти мають гарячий репортаж стосовно теми нашого уроку!!! Можна пряме включення?
  • Так. Звичайно.
  • Відеоматеріал.(Відеоролик записаний учнями, транслюється за допомогою телевізора)

 - Доброго дня, шановні однокласники. Сьогодні з вами ми – Імена і прізвища репортерів. І ми готові пояснити вам  Що таке складноскорочені слова, як їхправильно утворити, а головне – правильно написати.

1. Складноскорочені слова – це слова утворені складанням початкових частин слів, початкових звуків чи букв..

Спеціальний випуск – спецвипуск.

  1. Складноскорочені слова, утворені з початкових звуків чи букв називають абревіатурами.

Сполучені Штати Америки - США

  1. Усі складноскорочені слова та похідні від них слова пишемо разом.

4. Якщо складноскорочені слова називають одиничні установи, то вони пишуться з великої літери: Донецькоблгаз.

5. Якщо складноскорочені слова є загальними назвами, то вони пишуться з маленької літери, наприклад: зоопарк

6. Складноскорочені слова, утворені з початкових (ініціальних) букв, пишуться великими літерами: США( Сполучені Штати Америки). ЄС (Європейський Союз), ООН(Організація Об’єднаних Націй)

7. Скорочення змішаної форми (сполучення ініціальної абревіатури з усіченою частиною слова) пишеться разом тоді, коли воно при читанні вимовляється як одне слово:  санітарний батальйон - санбат.

8. Разом пишуться складноскорочені назви, які є частковими скороченнями всіх складових компонентів (універсам) чи поєднанням скорочень та повних слів (медінститут).

9. В ініціальних абревіатурах, які вживаються на позначення марок машин і механізмів, цифри, що стоять перед абревіатурою, пишуться разом; якщо після неї, то відділяються дефісом: «Славутич 51ТЦ—311Д».

Закріплення здобутих знань

Шановні експерти, я сподіваюсь, ви уважно слухали пряме включення. І готові до обговорення і опрацювання нового матеріалу.

На дошці ви бачите словосполучення. Вам потрібно утворити від цих словосполучень похідні складноскорочені слова і правильно їх записати. Тож, до дошки запрошується:….

Словосполучення на дошці:

Будівельний майданчик, фізична культура, технічний нагляд, сільська рада, національна гвардія, спортивна база, Кабінет Міністрів, медичний пункт, хімічні добрива, державна установа.

У наступному завданні вам потрібно відредагувати речення. Шановні експерти, згадайте як визначається рід абревіатур? Так  за головним словом. Тобто, який рід буде у головному слові абревіатури – такий рід буде у всієї абревіатури.

Слайд 3.

  1. ООН ухвалив рішення про відзначення 200-ліття Т.Г.Шевченка на міжнародному рівні.
  2. ГЕС на Дніпрі збудований далекого 1922 року.
  3. КБ Антонова запропонувала модернізацію українського літопарку.
  4. СБУ провело брифінг для українських і закордонних ЗМІ
  5. ЗМІ оголосила конкурс юних літераторів.
  6. НАН України провів конференцію археологів.

 

 

 

 

 

Справжнісінькі експерти, все знають. Дійсно, маленькі мовознавці.

 А тепер я пропоную вам трохи пограти і перепочити.

Я задаватиму вам жартівливі питання, а ви маєте усно відповідати, використовуючи складноскорочені слова. Відповіді необхідно записати до своїх зошитів.

Слайд 4

1.Яка лікарська рослина може вбити звіра? (звіробій)

2. У якого співочого птаха горить хвіст? (горихвістка, жар-птиця)

3. Яка рослина живе сто літ? (столітник)

4. У якої рослини горить цвіт? (горицвіт)

5. У назві якої тварини «заховалися» мурахи? (мурахоїд)

6. Який птах і яка рослина ловлять мух? (мухоловка)

7. У назві якої лікарської рослини «заховано» золото? (золототисячник)

8. Яка африканська тварина має на переніссі ріг? (носоріг)

 

Так, записали. Нажаль, наш ефірний час добігає кінця. Але перш, ніж ми відключимось, я пропоную вам невелике анкетування. Ваші відповіді нададуть мені інформацію стосовно того, якою мірою ви опанували тему сьогоднішньої телепередачі, на що слід звернути увагу під час наступних телепрограм, а також допоможуть виставити оцінки за роботу сьогодні.

Підбиття підсумків уроку,  рефлексія, оцінювання.

Анкетування для учнів

1) Словотвір вивчає… (творення слів)

2) Складними називаються слова, які… (мають декілька основ).

3) Для творення складних слів використовуються сполучні… (о,е).

4)  Складноскорочені слова, утворені з початкових (ініціальних) букв мають назву … (абревіатури)

5) Рід абревіатури визначаємо за (головним словом).

6)Складноскорочені слова, що називають одиничні установи, пишуться ( з великої літери) .

7). Якщо складноскорочені слова є загальними назвами, то вони пишуться (маленької літери)

9)Слово «зоопарк» утворене способом …().

10)Сполучні о,е називають ще… (інтерфіксами).

 Домашнє завдання

 

docx
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
4581
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку