Предмет, клас, тема уроку Українська мова. Активна і пасивна лексика. Застарілі слова (6 клас).
Назва методу, прийому Мовний твістер
Обладнання дошка з різнокольоровими колами, спеціальна рулетка, підказки, місткість для підказок.
Опис методичної знахідки
Пропонуємо учням та ученицям поділитися на команди. Перед цим важливо пригадати, щоб кожен учасник мав свої обов’язки. Вчитель роздає командам дошки (кількість можна варіювати). Дошка може мати вигляд білого картону, на якому прикріплені кола різного кольору (зелений, блакитний, червоний тощо). Кожен колір відповідає лексиці за ступенем уживаності (архаїзми - червоний, історизми - зелений, неологізми - блакитний). Вчитель розпочинає гру. На рулетці обирає колір. Наприклад, блакитний. Біля кожної команди є місткість (коробок тощо), де сховані зашифровані слова. Діти достають підказки того кольору, який випав на рулетці. Це може бути ребус, фотокартка, зображення, пазл, набір слів тощо. За відведений час діти вгадують зашифроване слово та вписують його в коло. Завдання кожної команди заповнити всі кола словами-відгадками. На завершення гри, команди представляють свої дошки з вписаними словами.
Приклад рулетки:
Приклад дошки:
Зміст роботи
Слово учителя: Пропоную перевірити ваші навички розрізнення лексики за ступенем уживаності. Поділіться на команди та розподіліть обов’язки (кількість команд залежить від кількості підготовлених дошок з різнокольоровими колами).
Лідер команди підходить вчителя та обирає місткість (коробку) із зашифрованими словами.
Слово учителя: Гра розпочинається. Першим кольором у нас випадає блакитний. Будь ласка, оберіть підказку з позначкою цього кольору (наприклад, це може бути скріпка чи шматочок паперу). На відповідь вам дається 30 секунд. Час пішов.
Вчитель вмикає таймер, а діти тим часом розгадують папірець з підказкою. Наприклад, одній з команд попалося зашифроване слово тренінг. Підказкою може бути перелік зображень (див. нижче). Важливість цього завдання в тому, що діти акумулюють свою увагу, пам’ять й кмітливість, проводять асоціації. Завершується раунд тим, що діти вписують свою відповідь в коло того кольору, який був обраний на рулетці. І вчитель переходить до наступного кольору. Коли усі слова будуть написані, діти презентують свою дошку класу. Можна запропонувати командам загадати своїм однокласникам декілька слів з їхніх дошок. Завдання вчителя полягає в тому, щоб слідкувати за ходом гри та направляти думки дітей до правильної розгадки.
Підказка до слів:
Тренінг
Зелейник
Злото
НЕ ВСЕ ТЕ .., ЩО БЛИЩИТЬ.
Або