Конспект уроку з української мови для 6 класу за темою "Мово рідна, слово рідне"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 6 класу за темою: "«Мово рідна, слово рідне» проводиться у формі брейн-рингу до Міжнародного дня мови. Лінгвістичні ігри, пізнавальні конкурси,орфографічна хвилинка,пошукова та творча робота учнів, використані на уроці, сприяють оптимізації уроку та підвищенню пізнавального інтересу учнів.

Перегляд файлу

НВК «Гімназія № 11 — спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов 1 ступеня —дошкільний навчальний заклад «Еврика» м. Кам’янського

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель української мови та літератури

Золотоноша

Олена Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017-2018 н.р.

 

Брейн-ринг з української мови

«Мово рідна, слово рідне» (до Міжнародного дня мови)

 

 

Мета: збагачувати й удосконалювати знання учнів про мову, учити творчо мислити; розвивати вміння аналізувати, синтезувати й систематизувати слова, також розвивати зв'язне мовлення, виховувати повагу до рідної мови, дружбу, згуртованість, бажання змагатись і перемагати у чесній грі

 

Обладнання: Презентація з висловами  відомих людей про мову та її значення , цікава інформація про  мову, роздатковий матеріал.

 

Очікувані результати: розуміння учнями мови та усвідомлення ними важливості збереження рідної мови, шанобливого ставлення до неї. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом, використовувати її  в самостійно створених  висловленнях , усних повідомленнях.

 

Умови гри: перед початком гри клас ділиться на 2 команди, які очолюють 2 капітани. У ході змагання команди набирають бали, виграє та, у якої кількість балів більша. По закінченні гри для команд передбачені нагороди (грамоти), а для найактивніших учасників – заохочувальні призи.

 

 Тип уроку: урок брейн-ринг.                                                                            

                                                                    Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми.

ІІІ. Вступне слово вчителя.

Учитель. Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ви маєте можливість позмагатися за звання кращих знавців  мови. Проведемо його у формі брейн –рингу (Команди «Пізнайки» та «Розумнички»).

 21 лютого відзначається Міжнародний день рідної мови. Історія свята починається 1952 року , коли 21 лютого в Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання бенгальської мови. Відтоді в Бангладеші цей день став днем полеглих за рідну мову.
Минуло багато часу. Аж у 1999 році на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було прийнято Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні (учні зачитують заздалегідь підготовлені слова).
 

1 учень. Мова! Що можна про неї сказати? Народ каже: «Слово до слова – зложиться мова», а ось як про неї писав Т. Шевченко:
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос –
Більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!..

2 учень.  Рідна мова – це скарбниця народної мудрості, криниця живої води, невичерпне
джерело добра, нескінченна річка слів, струмок надії.

 3 учень.  Українська мова – це мова віршів, пісень, казок, прислів’їв, приказок, скоромовок, легенд нашого краю. Це наше багатство.

4 учень.  Слово – найтонше доторкання до серця. Воно може стати і ніжною квіткою, і живою водою, що навертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом , і брудом. Мудре і добре слово дає радість, незрозуміле і зле, необдумане і нетактовне – приносить біду. Словом можна вбити й оживити, поранити і вилікувати, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльзи, народити віру в людині і зародити невіру, надихнути на працю і скасувати силу душі... Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину.
 

5 учень.  Справді, слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися словом – велике мистецтво. Словом можна створити красу душі,а можна й спотворити її. Тож оволодіваймо словом так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса.

6 учень.  Не грайся словом. Є святі слова,
Що матері з доріг вертають Сина.
Спіши до неї, доки ще жива,
Допоки розум і допоки сила.
Знайди те слово – вічне і земне,
За часом час нам світ перестилає.
 

                                             Сценка «Багатство нашої мови»

Автор. Один випадок, який яскраво засвідчує багатство нашої мови.
У купе вагона першого класу потяга Львів – Відень їхало четверо пасажирів-інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був відомий львівський юрист Степан Бондаренко. Розмова точилася навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща, багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав вихваляти свою рідну.
Першим заговорив англієць:
- Англія – країна великих завойовників і мореплавців, які поширили славу англійської мови, рознесли по всьому світу.
- Ха-ха – Німецька мова – то мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.
Тут усміхнувся італієць і стиха мовив:
- Панове, ви обидва не маєте рації. Бо італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.
Степан Бондаренко довго думав і нарешті промовив:
- Ви ж бо, по суті, нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, своїми мовами прочитати невеликий твір, у якому всі слова починалися б з однакової літери?
- Ні, ні, це неможливо!
- Ось вашими мовами це неможливо, а нашою зовсім просто. Назвіть якусь букву.
- Хай буде «ес».
- Гаразд.

Вірш називається «Самотній сад»
Сипле, стелить сад самотній
Сірий смуток – срібний сніг.
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сміх.
Серед саду страх сіріє,
Сад – солодкий спокій – спить.
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи –
Срібні співи серенад.
Стиха стеляться сніжинки –
Спить самотній сонний сад.
 

- Геніально! Неймовірно!
Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби. Тож шануйте, любіть свою мову , говоріть нею, не цурайтеся  її.

 Починаємо брейн-ринг. Щоб дізнатися, яка команда буде першою починати гру, вам треба відгадати загадку.

Без неї жити не можливо,

Для всіх людей вона важлива.

Без неї пісні не співати,

Без неї й слова не сказати.

  1.  
  2. Закріплення вивченого матеріалу.

Завдання 1

Конкурс «Філологічна розминка»

Команда відповідає на запитання і  за кожну правильну відповідь отримує 1 бал. Починає та команда, яка відгадала загадку. 10 правильних відповідей -  10 балів.

 

Команда: «Розумнички»

 

1. Назвіть останній відмінок української мови (клична форма). 
2. Якими бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні).

3. Скільки звуків у слові «кущ»?(4).
4. Слово, що вживається лише в певній місцевості (діалектизм).
5. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови). 
6. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків (додаток). 

7. Чуже мовлення, передане дослівно (пряма мова). 
8. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного (апостроф).
9. Слово, яке щойно з'явилося в мові (неологізм). 

 10. Частина слова без закінчення (основа слова). 

 

 

Команда: «Пізнайки»

 

1.  Слово, близьке за значенням (синонім).   

2 Назвіть типи текстів, які ви знаєте? (Розповідь, опис,роздум).

3.  Частина слова, що стоїть перед коренем (префікс).

7. Зв’язані за змістом слова — це... (речення).

4. Як  називаються  слова для  вираження  впевненості,  невпевненості,  різних  почуттів  тощо?(вставні)       

5.У якому  стилі  пишуть  заяву?(офіційно-діловий).        

6. Як  називаються  слова, що однаково звучать, утворилися внаслідок випадкового збігу? (омоніми)

7.Який  звук  є першим у слові «юшка»? ([й])     

8.Як  називається  розмова  двох  осіб? (діалог)     

9.  Як називається розділ науки про правильне написання слів (орфографія).     

10.Який розділовий знак ставиться при звертанні (кома або знак оклику).                                         

 

Завдання 2

 Гра «Швидко пригадаймо»

Робота з фразеологізмами. За 3 – 4 хвилини ви повинні записати якомога більше фразеологізмів зі словами:голова, язик, ноги, вухо, ніс, око.

За кожен фразеологізм команда отримує 1 бал

Матеріал для журі.1.Набивати голову, брати в голову, одна голова добре, а дві краще.             2. Тримай язик за зубами, язик по коліна. 3. Ноги на плечі, ноги в руки. 4. По самі вуха, розпустити вуха, одним вухом. 5. Клювати носом, комар носа не підточить, закарбувати на носі.. 6. Замилювати очі, стріляти очима.

 

Завдання 3

Гра «Хто більше?».

На дошці записано іменники, з якими вам потрібно скласти по 2 словосполучення так, щоб у першому словосполученні цей іменник був у прямому значенні, а в другому – в переносному. За кожну пару словосполучень команда отримує 1 бал.

 Н:  буря

 нічна буря – буря оплесків

Запропоновані іменники: море, гора, ріка, ліс,  джерело, стовп.

(Учитель збирає аркуші з виконаним завданням для оцінки журі). Чорне море – море сліз, високі гори – гори зерна, глибокі ріки – ріки нафти, сосновий ліс – ліс рук,  підземне джерело – джерело знань, дерев’яний стовп – стовп куряви.)

 

Завдання 4

Гра «Термінологічна  ідентифікація».

Гравці обох команд одержують картки двох типів – перший тип карток містить певні лінгвістичні терміни, другий – їхні визначення.  Встановити відповідність між картками двох типів. Максимальна кількість балів-10.

 

ФОНЕТИКА

ТРАНСКРИПЦІЯ

СКЛАД

ФРАЗЕОЛОГІЯ

РЕЧЕННЯ

АБРЕВІАТУРА

СИНОНІМИ

НЕОЛОГІЗМИ

ОМОНІМИ

ПУНКТУАЦІЯ

 

Розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови та різноманітні звукові зміни, які відбуваються в мовленнєвому потоці.

 

Спеціальне письмо,  запроваджене для точної передачі звукового складу слів і текстів.

 

Частина слова, яка вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.

 

Розділ мовознавства, що вивчає стійкі сполучення слів.

 

Граматично й інтонаційно оформлена синтаксична одиниця, що виражає закінчену думку.

 

Слова, які однакові за написанням, але різні за лексичним значенням.

 

Слова, що мають близьке чи однакове значення, але різні за написанням.

 

Слова, що зявилися  в мові  нещодавно і ще не ввійшли до активного словникового запасу.

 

Система  загальноприйнятих правил про вживання розділових знаків.

 

Утворення нових слів за допомогою складання початкових частин.

 

 

 

 

Завдання 5

«Орфографічний практикум»

 Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки. Кожне правильно записане слово оцінюється в півбала. Максимальна кількість балів-12. Час обмежений -1 хв.

Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, кіс_лявий, кін_чик, моркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, сіл_ський,спросон_я, пр_нтер, вил_ю, граєш_ся,узбереж_я,куз_ня.

 

 

 

Завдання 6

Гра«Показуха»

Капітан з учасниками команди  має показати за допомогою жестів зміст поданих фразеологізмів. Команда-суперник відгадує фразеологізми і пояснює їх. Максимальна кількість балів-5.


Водити за носа

Зуб на зуб не попадає

Води в рот набрати

Дивитись крізь пальці

Дати драпака

 

Намотати на вус

 Надувати губи

Як кіт наплакав

На лобі написано

Розкидатися

грошима


 

Завдання 7

Конкурс капітанів. Гра "Ти - оратор".

Від кожної команди обирається один учасник, який повинен швидко, чітко прочитати скоромовку, що спроектована  на екрані. Для підготовки дається 1 хвилина. Завдання оцінюється в 3 бали.

 


У долині жив удав.
Удавав, що він все знав.
Удавав, що все умів.
У траві хвостом вертів.

Обережний хитрий лис
До нори вечерю ніс.
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.


 

 

Завдання 8

Презентація малюнка

«Карта міста Лексикологія»

Уявіть собі, що ви мандруєте містом Лексикологія. Накресліть карту цього міста, доберіть відповідні слова, поняття, назвіть ними вулиці, райони. Завдання оцінюється в 10 балів.

 

 

  1.    Підбиття підсумків та нагородження переможців.

Учитель. Діти, сьогодні ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Робімо все, щоб наше слово зазвучало всюди, щоб рідна мова зайняла почесне місце в нашій державі, бо «мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ми всі плекатимемо її».

 А наша гра «Брейн-ринг закінчилася, члени журі підрахували бали. Виявилися в нас і переможці, але нагороди отримають усі команди, а також найактивніші учасники. Молодці, що підготувалися. Усім дякую за увагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
20 березня 2018
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку