Ситуативні завдання як ефективний засіб розвитку комунікативної компетенції учнів на уроках української мови

Про матеріал

Майстер-клас «Ситуативні завдання як ефективний засіб розвитку комунікативної компетенції учнів на уроках української мови» .Завданя підібрані згідно програмних вимог. У презентації розкрито зміст ситуативних завдань, їх практичне застосування на уроках української мови у 5-6 класах


Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ситуативні завдання як ефективний засіб розвитку комунікативної компетенції учнів на уроках української мови Сидорак М. М. Майстер-клас

Номер слайду 2

Мова необхідна, для того щоб:– спілкуватися (люди обмінюються думками й почуттями);– формувати думки (думки формуємо та виражаємо за допомогою слів);– пізнавати світ (людина пізнає світ, здобуває знання про нього);– об’єднувати людей ( люди об’єднуються в одну спільноту)

Номер слайду 3

Вимоги до мовлення. Доречність. Неодхідно враховувати умови спілкування: офіційними чи неофіційними є обставини, розуміти зацікавлення адресанта мовлення. Змістовність. Слід підпорядковувати висловлювання заздалегідь визначеним темі та головній думці. Послідовність. Думки треба викладати чітко й послідовно. Точність Слова необхідно вживати відповідно до їхніх значень. Правильність. Багатство Виразність. Необхідно.правильно добирати і вимовляти слова, будувати речення. Потрібно вживати різноманітні мовні засоби (слова, речення тощо). Думки треба передавати яскраво й образно.

Номер слайду 4

Функції мови та мовлення спілкуваннямисленняакумулятивнапізнавальнамислетворчаестетичнаекспресивнаномінативнаінформативнакомунікативна

Номер слайду 5

Зв'язним називається таке мовлення, що спрямоване на задоволення потреби висловлення, передає тему (тобто представляє єдине ціле), організоване за законами логіки й граматики, має самостійність, закінченість й ділиться на частини, зв'язані між собою.

Номер слайду 6

Одиницями зв'язного мовлення можна вважати оповідання, статтю, роман, доповідь, звіт і т. п., а в умовах школи – розгорнута усна відповідь учня на поставлене вчителем питання, письмовий твір , переказ або виклад і т. п.

Номер слайду 7

На сучасному етапі розвитку школи особливого значення набуває ефективне використання на уроці як традиційних, так і нових методів роботи з учнями. До нових методів можна віднести ситуативні завдання та вправи, розв’язання яких потребує творчого підходу.

Номер слайду 8

орієнтуватися в умовах спілкування; планувати і створювати власні висловлювання відповідно до ситуації спілкування; добирати мовні засоби, які б відповідали окресленій мовленнєвій ситуації; корегувати висловлювання з урахуванням ситуації спілкування, тобто досягнення адекватності мовлення.формування основних комунікативних умінь;Мета системи ситуативних завдань:

Номер слайду 9

Завдання 1 Уявіть ситуацію: у вас вдома, у дворі чи у когось із знайомих та рідних є тварини, яких ви любите. Оберіть собі адресата мовлення і розкажіть йому про свої спостереження за тваринами. Чи однаковим буде ваше мовлення, якщо адресатом стане вчитель, бабуся, ваш ровесник?

Номер слайду 10

Завдання 2 Опишіть кімнату, в якій би жив ваш друг, що займається, наприклад, спортом. Подумайте, які предмети і де саме ви розмістите в цій кімнаті. Складіть опис кімнати за схемою «де? — що? »

Номер слайду 11

Завдання 3 Уявіть ситуацію: під час прогулянки по парку до вас підійшов кореспондент, який просить вас розповісти про парк у різні пори року, про ваше улюблене місце відпочинку в парку. Складіть розповідь, урахувавши стиль мовлення. В якому стилі ви побудуєте розповідь? Чому?

Номер слайду 12

Завдання 4 Розгляньте репродукції з картинами природи. Уявіть, що ви були на виставці картин.. Розкажіть про один із пейзажів. Продумайте своє висловлювання тапідготуйтеся до нього.

Номер слайду 13

Завдання 5 Побудуйте розповідь про випадок з вашого життя, використовуючи подані фразеологізми. (два-три). Ведмідь на вухо наступив, замилювати очі, дати драпака, не спускати ока, прикусити язика, як риба у воді, зарубати на носі, чути як муха сіла, як кіт наплакав.

Номер слайду 14

Завдання 6 Вам потрібно довести вашому однокласнику, що у наведених прикладах є помилки. Побудуйте свою розповідь , розпочинаючи словами: «Це слово неправильно написане, тому що... » Яких правил він не знає? Розкажіть їх. Н: Нешанувати, не дочувати, невиконали, неслухати, не зчутися, незнати,

Номер слайду 15

Завдання 7 Запишіть прізвища учнів вашого класу чи знайомих, які пов'язані з видами діяльності, іменами, професіями тощо. Згрупуйте ці прізвища. Напишіть розповідь про походження цих прізвищ.

Номер слайду 16

Завдання 8 Уявіть, що ваш однокласник пропустив заняття і ви повинні йому пояснити матеріал про правопис не з іменниками. В якому стилі ви будуватимете розповідь? Запишіть її, використовуючи дані приклади ; не річка, а озеро; не друг, а ворог; не сталь, а залізо; незнайомка, немовля, необачність, незграба, ненависть, неволя.

Номер слайду 17

Завдання 9 Уявіть себе в ролі вчителя, який пояснює учням написання складних прикметників разом чи через дефіс. Побудуйте усну розповідь, використовуючи наведені приклади. Перевірте правильність написання і виправте, де потрібно, помилки. Криво різький, фізико математичний, добре випрасуваний, коло подібний, літо писний, математико технічний, машино тракторний.

Номер слайду 18

Завдання 10 Уявіть собі, що ви зустріли іноземця, який не розуміє вживання числівників. Розкажіть йому про вживання та написання простих , складних і складених числівників,використовуючи наведені приклади. Двадцять вісім, вісімдесят, сто двадцять п'ять, чотирнадцять, четверо, двісті.

Номер слайду 19

Завдання 11 На засідання лінгвістичного гуртка підготуйте усну розповідь про вживання не з дієсловами. Складіть таблицю з цього граматичного матеріалу. Наведіть по 5 прикладів на кожний з випадків правопису.

Номер слайду 20

Завдання 12 Вам доводилось спостерігати влітку за природою. Прочитайте опис галявини, зверніть увагу на вживання дієслів. У якому стилі написаний текст? Побудуйте свій опис побаченого, використовуючи дієслова. Подумайте, яким стилем писатимете.

Номер слайду 21

Завдання 13 Ознайомтесь з текстом, у якому є діалектні слова. Знайдіть їх. У якій місцевості вони вживаються? Наведіть приклади діалектизмів вашої місцевості. Побудуйте розповідь з використанням діалектизмів. Напишіть цю саму розповідь літературною мовою.

Номер слайду 22

Завдання 14 Чи любите ви гратися з друзями в ігри? Опишіть одну з них, використовуючи дієслова та дієприслівники. Подумайте, який стиль слід використати. Для прикладу ознайомтесь із записаною грою. Знайдіть у тексті дієслова.

Номер слайду 23

Завдання 15 Складіть оповідання про випадок з життя, яку вам доводилося бачити, коли люди гарною справою виявляють своє ставлення до оточуючих. Пригадайте всі особливості твору-роздуму. Назва може бути «Друг пізнаєтьсяу біді», «Не той друг, хто медом маже, а хто правду скаже» та ін.

Номер слайду 24

Виховна спрямованість проблемно-ситуативних завданьвизначається такими факторами : - впливом поданої інформації на думки й почуття школярів;- актуалізацією суспільно - політичних знань, морально - етичних переконань під час відповіді на питання;- активним аналізом інформації, у ході якого відбувається процес уточнення, формування уявлень про навколишній світ.

Номер слайду 25

Застосування вчителем ситуативних завдань з розвитку зв'язного мовлення підвищує інтерес до вивченого матеріалу, показує шляхи практичного застосування теоретичних знань, позитивно впливає на результат навчального процесу.

Номер слайду 26

Дякую за увагу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жук Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
5558
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку