Матеріал допоможе навчити учнів розуміти лексичні та граматичні особливості паронімів, правильно вживати пароніми в усному і письмовому мовленні; розвивати усне та писемне мовлення , здатності до аналізу своєї навчальної діяльності на уроці.
Тема: Пароніми (практично)
Мета: навчитися розуміти лексичні та граматичні особливості паронімів, правильно вживати пароніми в усному і письмовому мовленні; розвивати усне та писемне мовлення учнів, здатності до аналізу своєї навчальної діяльності на уроці; виховувати шанобливе ставлення один до одного, вміння радіти успіху іншої людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Слово вчителя.
Сьогодні ми дізнаємося про дуже цікаві словах - пароніми. Знання і розуміння паронімів допоможе вам правильно вживати їх у мовленні, збагатить ваш словниковий запас, навчить мислити. Але на початку нашої роботи давайте згадаємо, розповімо про інші цікаві слова - синоніми і антоніми.
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
IV. Введення нового матеріалу
Слово вчителя.
Пароніми
Часто у мові вживаються слова, близькі за звучанням, але різні за значенням – пароніми. Не всі слова, схожі за звучанням, можна вважати паронімами. До паронімічних належать тільки ті, що мають невелику відмінність у вимові:
Уява –уявлення,
Дефектний –дефективний,
Декваліфікація – дискваліфікація.
Часто вони мають один корінь, а відрізняються лише суфіксом, префіксом, закінченням, наявністю чи відсутністю частки (-ся). Серед паронімів є слова з різними коренями (плюш і плющ).
Незначна різниця у вимові паронімів спричинює труднощі у їх засвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильної заміни одного слова іншим. Тому треба особливо уважно стежити за вживанням малознайомих слів і завжди звертатися до відповідних словників, щоб уточнити значення, правопис і вимову потрібного слова.
У діловому мовленні найчастіше зустрічаються такі пароніми.
Виборний. Виборчий
Виборний - посада, агітація.
Виборчий - кампанія, право, бюлетень.
Виключно. Винятково
Виключно - тобто лише, тільки.
Винятково - дуже, особливо, надзвичайно.
VII. Закріплення навчального матеріалу
1.Пошукова робота
─ Складіть словосполучення з такими паронімами: авторитетний – авторитарний, людний – людяний, континент - контингент, музичний – музикальний, рідкий – рідкісний, сердечний - сердешний, тактовний – тактичний. Складіть речення з чотирма словами (на вибір).
2 Гра «Я ─ редактор»
─ Прочитайте подані речення, відредагуйте їх та запишіть правильні
відповіді.
1.Зачекай пару мінуток, я запишу її адрес і телефон.
2.Він не мав ніякої уяви про те, що сталося.
3.Громадяни України називають свої гроші гривнами.
4. Виконуючи домашнє завдання, я мимохідь згадав про літній
відпочинок.
5.Надія купила для своєї бабусі сердешні ліки.7.Голова виборної дільниці повідомив про порушення.
3Робота зі словником
З'ясувати значення паронімів: абонемент, абонент, горластий – горлатий, звичай – звичка.
4. Коментоване письмо
Перепишіть речення, добираючи з дужок потрібне слово. Обґрунтуйте свій вибір.
В акціонерному товаристві посада голови правління (виборча, виборна).
Проведення виборів до Верховної Ради забезпечують (виборчі, виборні) комісії.
Мій товариш охоче виконує різні (громадські, громадянські) доручення.
(Громадський, громадянський) мотив є одним із провідних у творчості В. Сосюри.
Між учнями та вчителем були дружні (відношення, відносини).
На сьогоднішньому занятті ми вчилися розпізнавати типи синтаксичних (відносин, відношень).
Дівчина була в складному матеріальному (стані, становищі).
Катя була в поганому (стані, становищі) і не могла йти далі.
VII. Підсумок
VIIІ. Домашнє завдання