Урок з української мови" Пароніми"

Про матеріал

Матеріал допоможе навчити учнів розуміти лексичні та граматичні особливості паронімів, правильно вживати пароніми в усному і письмовому мовленні; розвивати усне та писемне мовлення , здатності до аналізу своєї навчальної діяльності на уроці.

Перегляд файлу

Тема: Пароніми (практично)

Мета: навчитися розуміти лексичні та граматичні особливості паронімів, правильно вживати пароніми в усному і письмовому мовленні; розвивати усне та писемне мовлення учнів, здатності до аналізу своєї навчальної діяльності на уроці; виховувати шанобливе ставлення один до одного, вміння радіти успіху іншої людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності


II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. 
Слово вчителя.

Сьогодні ми дізнаємося про дуже цікаві словах - пароніми. Знання і розуміння паронімів допоможе вам правильно вживати їх у мовленні, збагатить ваш словниковий запас, навчить мислити. Але на початку нашої роботи давайте згадаємо, розповімо про інші цікаві слова - синоніми і антоніми.

 III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

IV. Введення нового матеріалу

Слово вчителя.

Пароніми

Часто у мові вживаються слова, близькі за звучанням, але різні за значенням – пароніми. Не всі слова, схожі за звучанням, можна вважати паронімами. До паронімічних належать тільки ті, що мають невелику відмінність у вимові:

Уява –уявлення,

Дефектний –дефективний,

Декваліфікація – дискваліфікація.

Часто вони мають один корінь, а відрізняються лише суфіксом, префіксом, закінченням, наявністю чи відсутністю частки (-ся). Серед паронімів є слова з різними коренями (плюш і плющ).

Незначна різниця у вимові паронімів спричинює труднощі у їх засвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильної заміни одного слова іншим. Тому треба особливо уважно стежити за вживанням малознайомих слів і завжди звертатися до відповідних словників, щоб уточнити значення, правопис і вимову потрібного слова.

У діловому мовленні найчастіше зустрічаються такі пароніми.

Виборний. Виборчий

Виборний - посада, агітація.

Виборчий - кампанія, право, бюлетень.

Виключно. Винятково

Виключно - тобто лише, тільки.

Винятково - дуже, особливо, надзвичайно.

VII. Закріплення навчального матеріалу

1.Пошукова  робота

─ Складіть  словосполучення  з   такими паронімами:  авторитетний – авторитарний,  людний – людяний,  континент  -  контингент,  музичний – музикальний, рідкий – рідкісний,  сердечний  -   сердешний,  тактовний – тактичний. Складіть  речення  з чотирма  словами (на  вибір).

2  Гра  «Я ─ редактор»

─ Прочитайте  подані  речення,  відредагуйте  їх  та  запишіть  правильні

відповіді.

1.Зачекай  пару  мінуток,  я  запишу  її адрес  і  телефон.

2.Він  не  мав  ніякої  уяви  про  те,  що  сталося.

3.Громадяни  України  називають  свої  гроші  гривнами.

4. Виконуючи  домашнє  завдання,  я  мимохідь   згадав  про  літній

відпочинок.

5.Надія  купила  для  своєї  бабусі  сердешні  ліки.7.Голова  виборної  дільниці  повідомив  про  порушення.

3Робота зі словником

З'ясувати значення паронімів: абонемент, абонент, горластий – горлатий, звичай – звичка. 

4. Коментоване письмо

Перепишіть  речення,  добираючи  з  дужок  потрібне  слово.  Обґрунтуйте свій вибір.

В акціонерному товаристві посада голови правління (виборча, виборна).

Проведення виборів до Верховної Ради забезпечують (виборчі, виборні) комісії.

Мій  товариш  охоче  виконує  різні  (громадські,  громадянські) доручення.

(Громадський,  громадянський)  мотив  є   одним  із  провідних у  творчості В.   Сосюри.

Між  учнями  та  вчителем  були  дружні  (відношення,  відносини).

На  сьогоднішньому  занятті  ми  вчилися  розпізнавати  типи синтаксичних (відносин, відношень).

Дівчина була в  складному матеріальному (стані, становищі).

Катя була в  поганому (стані, становищі) і  не могла йти далі.

VII. Підсумок

VIIІ.  Домашнє  завдання

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Максимович Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Вознюк Оксана Олексіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
13963
Оцінка розробки
4.4 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку