Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему "Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприслівниковим зворотом"

Про матеріал

Урок з теми «Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприслівниковим зворотом» розроблено відповідно до чинної програми. Запропоновані види робіт сприяють різнобічному особистісному та мовленнєвому розвиткові здобувачів освіти.

Серед форм робіт є ті, що формують у дітей потребу у вивченні рідної мови, сприяють вихованню загальнолюдських цінностей, виробленню умінь та навичок користуватися засобами мови, засвоєнню базових граматичних, лексичних, правописних, стилістичних, пунктуаційних умінь та навичок.

Перегляд файлу

 

Тема уроку. Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті. Тренувальні вправи

  Мета уроку: поглибити  знання учнів  про дієприслівниковий зворот, виділення його на письмі комами; навчити правильно використовувати дієприслівникові звороти в мовленні, знаходити їх у тексті та будувати з ними речення;

 розвивати в учнів логічне мислення, пам’ять, уміння виділяти головне, істотне;                          

 виховувати почуття гордості за «славних прадідів великих».

Тип уроку:  урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок на    основі знань .

Обладнання: роздатковий матеріал (індивідуальні та колективні картки), тлумачний словник, схеми, ілюстрації. 

Епіграф уроку.   Є і нам про що згадати,

                               Пісне, душу возвелич,

                               Ой, була в нас ненька-мати

                               Запорозька славна Січ.

                                                     В. Крищенко

                                            Перебіг уроку

I. Повторення вивченого, перевірка домашнього завдання

1. Зв’язна розповідь одного з учнів про дієприслівниковий зворот, виділення його  на письмі комами та в усному мовленні паузами.

2. Робота з картками (два учні біля дошки виконують завдання на картках).

                                             Картка № 1

Записати речення, розставляючи  розділові знаки (речення подано без вилучення розділових знаків).  Пояснити. Виділити дієприслівниковий зворот. Накреслити схему. Пояснити виділені орфограми.                                                                      Зі сльозами на очах вирушали в чужий край запорозькі козаки, несучи з собою образ святої Богородиці-Покрови. Ця ікона супроводжувала й оберігала їх у далекій дорозі (В. Скуратівський).

                                              Картка № 2

Записати речення, виділивши дієприслівниковий зворот (речення подано без вилучення розділових знаків). Пояснити. Накреслити схему.

Малоросійська Сафо. Так називали Марусю Чурай дослідники минулого, прирівнюючи талант дівчини до таланту античної поетеси.             

Зробити синтаксичний розбір речення та морфологічний розбір виділеного слова (усно).                                                                                                 

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Діти, на попередньому уроці ми вивчили теоретичний матеріал про дієприслівниковий зворот. Сьогодні в нас урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок на основі знань (називаю тему уроку). Спробуйте самостійно сформулювати цілі сьогоднішнього уроку та визначити кожен для себе мету. Поділіться думками (учні називають цілі уроку).

  Я погоджуюся з визначеними цілями,  поважаю вашу думку. Отже, після сьогоднішнього уроку ви повинні

                                           знати:

-  що таке дієприслівниковий зворот;

                                            уміти:

- знаходити дієприслівникові звороти в реченнях;

- правильно уживати їх у мовленні;

- розставляти розділові знаки при дієприслівникових зворотах;

- створювати  власні висловлювання з дієприслівниковими  зворотами.     

 

Учитель називає епіграф уроку. Учні записують у зошит.

Є і нам про що згадати,

Пісне, душу возвелич,

Ой, була в на ненька-мати

Запорозька славна Січ.

                                                               В. Крищенко

  •                 Пояснити орфограми в реченні (усно).

III. Тренувальні вправи на осмислення знань, формування вмінь і навичок

1. Пояснювальний диктант         Записати речення, правильно розставляючи розділові знаки. Пояснити. Накреслити схеми.

1. Високо цінуючи вчителів, козаки присвоювали їм почесні на той час звання «військових служителів» (А. Кащенко). 2. Кінь, добігаючи до хати, раптом спіткнувся. Він, мов у тій пісні, зажурився і  пішов поруч (Г. Косинка). 3. Данило Братковський склав для повстанців маніфест, змалювавши в ньому гірку долю українського народу (Г. Петренко).

2. Словникова робота

Маніфест – писане звернення верховної влади до населення з приводу подій винятково важливого значення.

3. Вибірковий диктант

Виписати з тексту дієприслівникові звороти.

Багато уваги віддавали козаки сторожовим службам. На високому кургані в степу стояли на чатах, пильно вдивляючись у далину, молоді зіркоокі вартові. Забачивши десь ворога, вони швидко запалювали в котлі смолу. Стовп чорного диму здіймався в небо. Помітивши його, запалювала смолу сторожа з іншого кургану. І коли в українських степах з’являлася орда, до дніпрових порогів ішли чорні димові стовпи. Козаки вже були готові до відсічі. Важко було заскочити їх зненацька (М. Слабошпицький).

4. «Читай – міркуй – роби висновки» ( використовую  метод «Прес»)

Засперечалися два учні. Один говорив, що в даному реченні потрібно ставити після сполучника і кому, другий заперечував це. Хто з них має рацію? Поясніть.

Утративши у вирі лихоліття сім’ю  і не бажаючи гнути спину перед лівобережною старшиною, козак утікав на Низ і поповнював Сіркове військо (В. Малик).

5. Зорово-слуховий диктант

Зачитати текст, назвати в ньому дієприслівникові звороти. Після повторного разу читання записати його по пам’яті.

Військо польське вже спало. Тільки вартові, перегукуючись, чатували по болотах, змагаючись з дрімотою.

Запорожці облягли Кодак з усіх боків. Без гомону, без галасу наближалися козаки з боку  Дніпра, дряпаючись по скелі. Припадаючи до землі, рухались вони з боку байраку.

Скоро у Кодаку запалали будинки, зайнялися башти по стінах. Велике полум’я, скаженіючи, освітило криваву боротьбу братніх народів, що не вміли порозумітися і жити у згоді (За А. Кащенком).

6. Робота з колективною карткою ( робота в парах)

Записати речення, правильно розставивши розділові знаки. Підкреслити дієприслівникові звороти. Пояснити.

1. Почувши лиху звістку, запорожці почали просити в Бога помочі (В. Скуратівський).

2. Побачивши хорунжого, всі зрозуміли, що він прибіг з добрими вістями (А. Кащенко).

3. Батько Марусі Чурай, не стерпівши знущань з боку шляхтича, зарубав його, а сам подався на Січ.

ІV. Вправи з розвитку усного й писемного мовлення

Учитель. Частина запорозьких козаків після розорення царськими військами Січі, прагнучи зберегти рештки своєї колишньої волі, стала підданими Туреччини й у гирлі Дунаю заснували Задунайську Січ.

Запорозьким же степом продовжували гуляти вільні вітри, час від часу наспівуючи новим степовим мешканцям «Козацькому роду нема переводу».

Ми ж, нащадки славних запорозьких козаків, додаємо сьогодні: «І не буде!»

Діти, переходимо з вами до виконання творчої роботи.

 

Творча робота в групах диференційованого характеру.

Завдання для групи А. Написати зв’язний текст (7-8 речень) на тему «Козацькому роду нема переводу», використовуючи дієприслівникові звороти.              Завдання для групи Б. Скласти окремі речення, не пов’язані за змістом, але з дотриманням виховної мети та девізу уроку. Ужити в реченнях дієприслівникові звороти.

V. Підсумок уроку. Аргументація оцінок

1. Буквений диктант

Указати, на якому місці в реченні стоїть дієприслівниковий зворот, позна-чаючи відповідь буквою:

А - на початку речення

Б - у середині речення

В - у кінці речення

1. Козаки сиділи біля багать, співаючи сумних пісень.

2. Картини із зображенням козака Мамая розліталися по всій Україні, не минаючи жодної світлиці.

3. Згодом почали осідати в долині й інші переселенці, спорудивши на Лисій  Горі сторожові вежі, поставивши  на них бочки зі смолою.

4. Дійшовши до Молочної [річки], Сірко дав війську денний перепочинок.

5.Козаки, не шкодуючи ні сил, ні самого життя, невтомно воювали зі своїми одвічними ворогами.

6. Споконвіку воюючи з ворогами й показуючи справжні чудеса творчості, козаки своїми подвигами викликали в сучасників почуття мимовільного подиву й змушували прославляти козацьку відвагу та діяння.

Відповідь. ВВВАБА

2. Рефлексія

  Чого я навчився(-лася) на уроці?

 Чи задоволений(-на) я собою?

 Що мені вдалося краще?

   У чому відчував(-ла) труднощі?

   Чи вдалося їх подолати і як?

   Над чим мені ще потрібно попрацювати?

VI. Повідомлення домашнього завдання

Повторити параграф 25.

Виконати вправу 290 (група А); вправу 286 (група Б).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
31 грудня 2023
Переглядів
744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку