Матеріали уроку дають змогу учням розвивати культуру писемного мовлення, спостережливість, увагу до влучного слова; виховувати любов і пошану до найріднішої у світі людини - матері
Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Підготовка до написання твору -опису зовнішності людини « Рідна мати моя…» 7 клас
Мета уроку: формувати в учнів текстотворчі вміння: осмислювати тему, межі теми та головну думку майбутнього тексту, добирати і систематизувати матеріал для твору; заздалегідь підбирати найбільш доречний для розкриття теми тин мовлення та стиль висловлювання;
розвивати культуру писемного мовлення школярів, спостережливість, увагу до влучного слова;
виховувати в учнів любов і пошану до найдорожчої в світі людини – матері.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення
Обладнання: записи на дошці, запис колискових пісень, легенди про матерів
Записи на дошці: Бо, хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають. ( Т. Г. Шевченко)
Усі мовчіть: говорить мати
Вустами неба і землі. ( В. Крищенко)
Можна вибрать друга
І по духу брата,
Та не можна рідну
Матір вибирати. (В. Симоненко)
Хід уроку
Емоційне налаштування
Сьогодні у нас незвичний урок.
До світу фантазії зробимо крок.
Ми з творчістю тут зустрічались не раз,
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на нас
В країні відомій, в країні чудовій,
Що так нас чекає й збагачує мову.
Прийом « Незакінчене речення»
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми також будемо вчитися працювати над твором-описом, а ось про що буде цей твір спробуйте здогадатися.
Слово вчителя. Так, сьогодні ми будемо говорити про найдорожчу, найріднішу для кожного з нас людину - маму.
Мама… заплющ очі й прислухайся. І ти почуєш мамин голос. Він живе в тобі, такий знайомий, рідний. Його не сплутаєш ні з яким іншим. Навіть коли станеш дорослим, завжди будеш пам’ятати мамин голос, мамині руки, мамині очі.
Протягом 2-3 хв. Підберіть до слова мати синоніми. Запишіть їх узошити .
Пригадайте , які слова називаються синонімами?
Учні працюють індивідуально. ( Мати – мама, мамуля, мамуня, мамулька, матінка, неня, ненечка, ненька, матуся).
Робота в парах. Учні обмінюються своїми міркуваннями, зачитують свої варіанти синонімів, записують ті, яких у них немає.
Перевірка виконання роботи.
Учитель робить підсумок про виконану роботу.
Слово вчителя. Якою ніжністю озивається в душі образ матері, якими тільки чарівними словами її не називають. Ненечка, матуся, матінка… Тільки біля її серця під її крилом, на її долонях добре й затишно: вона і пожаліє, і захистить, і розуму навчить. Слово нені й лікує, й привертає сили після хвороби, і захищає від злих сил, і надає наснаги з першої хвилини нашого життя.
Щоб не були слова, які ми підібрали, самотніми, підберемо до них інші, які спадають вам на думку з обраної теми. ( Учні в парах складають асоціативний кущ до слова мати).
усмішка лагідна
очі ніжна працьовита
ласка мати сонечко
зіронька ясная руки
А тепер давайте поєднаємо слова у словосполучення. ( Мати ніжна; мати лагідна; мати, як сонечко; мати, як ясная зіронька; ласкава усмішка; лагідні руки; турботливі руки).
Краще й мудріше за народ ніхто ще не сказав про матір. Легенди, прислів’я, приказки – саме вони і переконують нас у тому, що мати – найдорожчий і неоціненний скарб наш. Є багато прислів’їв про маму.
У вас на партах лежать карточки з частинами прислів’їв. Складіть їх. ( Робота в парах. Діти складають прислів’я і записують у зошитах ).
Мати однією рукою б’є, а другою гладить.
На сонці тепло, а біля матері добре.
У дитини болить пальчик, а в матері – серце.
Матері не купити, не заслужити.
Материна молитва із дна моря вийме.
Слово вчителя. Немає, друзі, любові сильнішої від материнської, немає ніжнішої ласки і клопотів за материнські, немає тривоги, тривожнішої і безсонних ночей, і не зімкнутих очей материнських. Людство існує тільки тому, що існує любов материнська.
Хто пригадає, які ви знаєте легенди про материнську любов. ( Відома трагічна легенда, про сина, що на вимогу коханої дружини вбив власну матір, а її серце поніс дівчині. Та коли він спіткнувся й упав, материне серце, стікаючи останніми краплинками крові, спитало: « Ти не забився, синок?» Тільки мати здатна на таке).
Легенда « Як мати зозулею стала»
Були собі чоловік і жінка і мали четверо дітей. Жили вони з риболовлі. Якось чоловік застудився і помер. Жінка сама ловила рибу і годувала дітей. Та незабаром і вона застудилась і злягла хвора. Лежить у постелі, а дітей і немає чим годувати. Вже й у неї пересохло в горлі, мовила тихо до дітей:
— Діточки, діточки, подайте мені води. Бо не дам собі ради, щоб підвестися самій, а пити так хочеться.
— Нема в хаті води,— одказують діти.
— Візьміть глечик,— каже мати,— підіть до річки та й наберіть води.
Одізвався старший хлопець:
— Я не маю чобіт, нехай іде сестра.
Мати до дочки:
— Піди, доню, принеси мені води.
— Я не маю хустки завинутися. Нехай іде менший.
Просить мати меншого сина:
— Піди, Івасику, принеси мені водички.
— Я не маю в що вдягнутися,— одказує той.
Так ніхто і не приніс хворій матері води.
Пішли діти надвір, граються, а мати в хаті ледве-ледве підводиться з ліжка, обростає пір'ям. А найменший хлопчина саме вбіг у хату, бачить —— мати вже стає зозулею, став гукaти до брата і сестрички:
-— Наша мати стає зозулькою, хоче одлетіти од нас. Скоренько біжімо по воду для неї.
Схватили діти хто що: глечик, кружечку, відро. Всі побігли до річки, набрали води і кричать навперебій:
— Мамочко, мамочко, пий воду.
А мати вже вся обросла пір’ям, стала зозулькою, одлітає од хати:
— Ку-ку, ку-ку... Пі-зно, ді-ти, пі-зно... Ку-ку, ку-ку…
І стала одлітати. А діти за нею бігли, бігли, збиваючи по грудах ноги до крові. І до цих пір у лісах, на полянах стелиться мох з червоними краплинами: то, кажуть, ті краплини крові, що стікали отоді з ніг дитячих.
А мати назавжди одцуралася рідних дітей і донині літає зозулею.
Слово вчителя. А ще є у нас святиня – мамина пісня-колискова – це пісня материнської душі і безмежної любові, ласки й неповторної ніжності. А тому в неї так щільно переплетені радість і біль, тривога й надія.
Колискова пісня! Скільки їх створив народний геній. Лагідний материн наспів засіває дитячу душу любов’ю до людей, до природи, до всього живого. Під спів неньчиної пісні виростають поети й композитори, хлібороби та захисники рідної землі, філософи і політики, просто люди. Якби не мамина пісня, сказав якось один давній історик, яким убогим було б наше життя.
Хто з вас пам’ятає колискові, які співала мама. (Діти виконують колискові)
Слово вчителя. Слово «мама» росте з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розквітає квітка; гладить по голівці дитину рідна рука. І так же тихо воно приходить на уста – промінцем маминої усмішки й ласкавістю її очей, теплою лагідністю руки й вечірньою молитвою. Мати – це мить, і це - вічність, бо вона завжди з нами, вона живе в нас і в наших дітях, у всьому нашому роді і береже нас та благословляє на добро.
- Чи досягли ми поставленої мети?
- Чого ми навчилися на уроці?
- Де можна застосувати набуті на уроці знання, уміння і навички?
VI. Домашнє завдання.
Написати твір-опис на тему « Рідна мати моя…»