Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему: «Дієслово. Повторення та узагальнення вивченого»)

Про матеріал
Розробка конспекту уроку української мови у 7 класі як повторення вивченого про дієслово в попередніх класах. Завдання створенні на основі народознавчого та краєзнавчого матеріалів.
Перегляд файлу

Тема.   Дієслово. Повторення та узагальнення  вивченого

 

Мета:   повторити й поглибити вивчене про дієслово як части­ну мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфо­логічних ознак дієслова; формувати загальнопізнаваль­ні вміння знаходити дієслова в текстах, визначати їх роль у реченнях; правила вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях;

                розвивати зв'язне мовлення, творче і логічне мислення, образне уявлення,  пам'ять, увагу;             

                   виховувати шанобливе ставлення до минулого українського народу.

Тип уроку: урок  узагальнення й систематизації  вивченого;                         урок- мандрівка

Обладнання:   мультимедійний  супровід , мапа мандрівки, відеозапис мультфільму

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

- Добрий день!   Здоров’я щиро зичу Вам,  усім учням і гостям! І запрошую  Вас на сьогоднішній урок.

- Тож  з гарним настроєм розпочинаємо наш урок.

 

ІІ. Повідомлення  теми  та  мети  уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- З давніх-давен відомо: «Дерево життя – це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок – символ минулого, другий – сучасного, а третій – майбутнього». Щоб правильно орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба знати минуле свого народу, його звичаї та традиції.

   А у минулому українського народу було таке явище як чумацтво.

  • Що вам відомо про цей  промисел? (відповіді дітей, на презентації матеріал із словничка)
  • А яку чумацьку пісню ми вивчали на уроках української літератури? («Ой у степу криниченька »)

Тож я запрошую всіх побувати у ХУІІ-ХІХ ст., відкрити для себе нове про життя українців, осягнути джерела мудрості.

Тож розгорнімо зошити і

(запис на дошці та слайді)

Запишемо  у  зошит  сьогоднішню  дату,

Та   «класна робота»   старанно  пишіть.

І  тему  цікаву повторимо з вами:

«Повторення та узагальнення  вивченого. Дієслово»,   запишімо.

 

- Дорогі  учні, як ви вважаєте, які завдання стоять перед нами на сьогоднішньому уроці? Визначитися вам допоможуть ключові слова:

Повторити (вивчене про дієслово  як  частину мови).

Формувати (уміння розпізнавати  дієслово у реченнях).

Визначати (вид, час, дієвідміну дієслів)

Проведемо урок у формі мандрівки.  По завершенні якої на вас чекає подарунок. Отже, перед нами цікаве й водночас складне завдання: гортаючи сторінки життя українців, ми повинні довести, що:

  • Знаємо: тему дієслово, його морфологічні ознаки, яку синтаксичну роль виконує; правила вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях;
  • Уміємо: розрізняти дієслова, використовувати їх у своєму мовленні.

Отож вирушаємо в путь.

А по що поїдемо підкажуть нам герої  мультфільму (відео «Як козаки по сіль їздили»)

  • Тож по що поїдемо? (по сіль-знання)
  • А ще хто їздив по сіль? (чумаки)
  • Куди їздили чумаки  та козаки по сіль? Який  вид транспорту обирали для цього? (віз, воли)                
  • А називався цей віз мажа. (на слайді малюнок мажі та волів) . Це чумацький віз, який знаходиться в нашому краєзнавчому музеї. 
  • Отже, час вирушати. А їхати ми будемо до Сиваша.   

 (Учитель  коментує  мапу подорожі)

ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Мандрівка  розпочинається!

«Тематична торбина»

  • Чумаки брали із собою в дорогу торбину, у яку складали речі та харчі. У нас є теж така торбинка, тільки в  ній  містяться запитання з теми «Дієслово»

Експрес - опитування

  • Дієслово – це…
  • Синтаксична роль дієслова …
  • Морфологічні ознаки …
  • Форми дієслова 
  • Назвіть часи дієслова …
  • За чим змінюються дієслова теперішнього та майбутнього часу…
  • Минулого часу …
  • Яких видів є дієслова …
  • На які питання відповідають дієслова доконаного виду …
  • На які питання відповідають дієслова недоконаного виду …

 

  • До І дієвідміни належать …
  • До ІІ дієвідміни …
  • НЕ з дієсловами пишеться … 
  • Молодці , діти. Отже, вперед!

ІV.  Узагальнення   та  систематизація знань  з  теми  дієслово. Зупинка 1. Пустовійтівка. Звучить козацький марш

  • Перша зупинка Пустовійтівка.
  • Як ви думаєте, чому ми тут зупинилися?
  •  Більше про Калнишевського дізнаєтеся, коли познайомитеся із текстом, який знаходиться у вас на партах та на слайді.
  • Прочитайте текст уголос та визначте тему та головну думку.

У  козацьких реєстрах він записаний під іменем Петра Калниша.
В історію ж увійшов як Петро Калнишевський, останній кошовий
отаман Запорозької Січі. Ще з молодих літ пов'язав він свою
долю з козацтвом.
    У різних документах час од часу натрапляємо то на військового
осавула Петра Калниша, то на військового суддю.
     1761 року його, людину вже похилого віку, обрано кошовим отаманом. Очевидно, й у цьому віці Калнишевський не втратив сили і здоров'я (на той час він мав уже сімдесят літ!), бо немічних людей ніхто й ніколи не обирав на Січі проводирем.
      Як свідчать сучасники, він справді відзначився в численних битвах і особистою хоробрістю, і мудрим керівництвом. Очолюване ним козацтво показало високе володіння воєнним мистецтвом.

  • Тож, яка тема.


   Тема. Розповідь про кошового отамана Петра Калнишевського

Головна думка. Уславлення останнього кошового отамана.

Вправа «Знайди слово»

  • А тепер запишіть у зошит «Знайди слово»                                
                                                                                                                
  • Із тексту випишіть дієслова та вкажіть до якої форми кожне з них належить.
  • Перевірка. Зачитайте виписані дієслова. На слайді дієслова, діти по черзі називають.
  • Справилися з цим завданням, можемо рушати далі.

 

Зупинка 2. «Сорочинський ярмарок» (лунає «Гопак»)

  • Куди ми прибули? Скільки краму тут продається! Але у нас є завдання.
  • Записуємо в зошит
  • Завдання з ключем. 

Дієслова, які з НЕ пишуться окремо, записати в зошит у рядок через кому. А дієслова, що пишуться разом не записуємо.

  • Обміняймося зошитами й здійснимо взаємоперевірку (звіряємося із слайдом)

Не пролітав, не ходила,не почула, нестямитися, не  поспішали, не таланить, неславити, не колосяться, не боїться, не скликати, неволити, не розкидати, не підіймали, ненавидіти, не засіяти, не утворилася,не розуміє, не зникають, не підтримувати,не приходить, не спілкуватися.

  • Поверніть зошити і скажіть, хто виконав це завдання без помилок, а хто допустив 1 помилку?
  • А тепер  підкресліть 5 букву від початку, не враховуючи частку НЕ, отримаєте ключове словосполучення.
  • Тож яке словосполучення отримали? (Іллінський ярмарок)
  • Де він відбувався?
  • Що вам про нього відомо?
  • Ось так і відпочили. Можна їхати далі.

 

Зупинка 3. Опішня

Нас зустрічає  Опішня.

  • Чим вона славиться? А вам доводилося бувати там? І що ви там бачили?
  • Хто виготовляє ці речі?
  • А як це вони робили ми дізнаємося, поринувши у світ віртуальної екскурсії. Попрацюємо в парах. Запишіть у зошит Вибірковий диктант
  •  Перегляньте сюжет: і з почутої розповіді запишіть дієслова, що почуєте під час екскурсії.
  • А тепер побачимо наскільки ви були уважні. Скільки дієслів виписали, зачитайте їх. Під час подорожі звучало  … дієслів.
  • А тепер визначить у дієсловах дієвідміну, вид.
  • З цим завданням також справилися. Рушаємо далі.

 

Зупинка 4. Моринці та Керелівка. ( звучить «Заповіт»)

Ми потрапили на батьківщину Шевченка.

  • Як ви думаєте, чому ми завітали сюди? 
  • Чим займався батько Шевченка?
  • Може хто знає як називався  цей промисел?
  • Де був розвинений цей промисел, дізнаємося, коли попрацюємо з текстом.

« Ти - коректор».

  • Завдання поставити дієслова в правильній часовій формі. ( текст на слайді та на партах).

   Сте́льмаство -  це промисловість, яка виготовила колеса, вози та сани; відома в Україні з ранньої доби. Стельмахи були знані у 19 ст. майже в кожному селі; звичайно вони працюють сезоново. Найбільше  стельмаство було розвинене на Полтавщині, де в ньому працюватимуть в кін. 19 ст. понад 2 400 родин; менше на Київщині. Відомим центром стельматсва буде село Дорогоща Хмельницької області.

Перевірка.  Один учень читає, решта звіряють із слайдом. Як добре.

  • Тож де було найбільше розвинене стельмаство?

Гайда в дорогу! Нас чекає Петриківка. А чим вона славиться?

 

Зупинка 5. Петриківка.

  • Нам не дозволять оглянути виставку робіт місцевих художників, поки ми не виконаємо завдання, що міститься в цій красивій скриньці.

Завдання за варіантами.

  • Визначити вид кожного дієслова й дібрати до нього протилежний, вказати відповідні способи творення видової пари.

І варіант. Любити,  малювати, берегти, брати, схаменутися

ІІ варіант. Сподіватися, думати, ламати, гинути, ловити.

— З одним  дієсловом складіть речення, ускладнене або звертанням, або вставними словами, або однорідними членами речення. І запишіть його в зошит.

  • Один учень біля дошки записує своє речення і робить синтаксичний розбір.
  • Рушаймо далі!

 

Зупинка 6. Озеро Сиваш

Ось і дісталися до берегів славнозвісного Сиваша. Щоб набрати солі й повернутися додому, потрібно правильно дати відповіді на запитання тесту. Вони незвичайні, бо мають варіанти відповіді букви не в алфавітному порядку. Якщо правильно дасте відповіді на запитання, то отримаєте слово-ключ.

Тест

                Дієслово як частина мови                                                 

 

1. Дієслово - це частина мови, яка:

   а) виражає ознаку дії, предмета чи іншої ознаки;

   п) означає дію або стан предмета;

   р) означає назву предмета;

   г) означає назву ознаки предмета або його приналежності.

2. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова записані в неозначеній формі:

   о) робити, сидить, читала;

   б) світає, співають, світить;

   а) писати, читати, малювати;

   г) дивитися, розмовляти, слухає.

3. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова недоконаного виду:

   т) читав, малюю, буду вчити;

   ф) проводити, прочитав, глянула;

   в) вивчати, привітав, говорити;

   а) казати, принести, ворушиться.

4. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова доконаного виду:

   і) пообіцяла, стояли, доказати;

   д) падало, мріяв, вміти;

   ж) люблю, думав, відпочивати;

   р)прочитав, відвідала, забули.

5. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова теперішнього часу:

   і) пишу, малюю, читаємо, співає;

   б) росте, буде вчити, напишу, скажу;

   х) повіває, малюватиму, виріже, виконає;

   м) сидить, буде виконувати, зріжемо, вивчу.

6. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова 1 дієвідміни:

   ш) говорити, ходити, кричати, стати;

   н) вчити, малювати, працювати, спати;

   в) бігти, сидіти, любити, боротися;

   о) мати, везти, казати, іти.

7. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова 2 дієвідміни:

   а) писати, гратися, дивитися, різати;

   т) говорити, бачити, стояти, садити;

   с) думати, спостерігати, гадати, лежати.

   ю) сидіти, летіти, грати, думати.

 

- І яке слово вийшло?

Слово ПАТРІОТ

  •  Хто для вас патріот? Це ми з’ясуємо , застосувавши метод

Асоціативний кущ.

  • Перед вами кольорові смужки, на них запишіть хто такий патріот для вас. А тепер свої відповіді озвучте і прикріпіть їх магнітами до дошки.
  • Ви вважаєте ви себе патріотами? Чому саме ви напишете у своїй домашній роботі.

VІІ. Домашнє  завдання.

 Рівень А написати твір-мініатюру ( «Патріотизм  починається з …»)

Рівень Б виписати з художньої літератури 6 речень про Україну, визначити в них вид, час, дієвідміну

VІ.  Підсумок уроку

Рефлексія

- Чи сподобалась вам мандрівка? Чим саме?

- Чи виконали ті завдання, що ставили на початку уроку? Яких?

- Мені  було  дуже  цікаво з  вами  мандрувати.

- Ось і завершилася наша мандрівка. Ви спитаєте де подарунок.

- А як ви думаєте, який це подарунок?

- Це ваші знання. А я бачу, що ми подорожували недаремно. І мені б хотілося, щоб ви знали: де б ви не були, завжди пам’ятайте про свою домівку повертайтеся додому, бо 

Одна Батьківщина, і двох не буває, 
Місця, де родилися, завжди святі. 
Хто рідну оселю свою забуває, 
Той долі не знайде в житті.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
850
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку