Тема: Способи творення прислівників
Мета: - пояснити учням способи творення прислівників,формувати вміння визначати спосіб творення та утворювати прислівники, правильно розставляти наголос у прислівниках;
Хід уроку
I Актуалізація опорних знань
I група. Виправити помилки у прислівниках:
Віч навіч, по-козацьки,будьде;
Казна де, рано вранці,пліч опліч;
Подруге, як от, якнебудь;
Посвоєму, мало по малу, де не де.
II група. Утворити з кожної групи наведених складів прислівники.
1). Будь, не, де; ків, ськи, бать, по;
2). Ко, ко, важ, тяж; нець, кін, цем, кін;
3). Ки, ськи, їв, по; день, з, на, дня;
4). Зна, де, хто; сько, су, по, сід, му.
III група. Розкрийте дужки і запишіть прислівники у два стовпчики. 1) - ті, що пишуться через дефіз . 2) ті, що пишуться разом або окремо . З перших букв прислівників складеться слово, що входить до теми уроку ( «Способи ……. прислівників»).
Тяжко(важко),енергійно,(на)вмання, видимо(невидимо), огидно(огидно),
рано(вранці), (на)впростець, яко(сь).
II.Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності :
2.Творче конструювання.
Утворіть від поданих слів прислівники за допомогою суфіксів та префіксів. Виділіть морфеми, за допомогою яких утворились прислівники, і вкажіть спосіб творення.
Початок – спочатку…(п-с) Мій – по-моєму…(п-с)
Новий – по-новому…(п-с) Сидіти – сидячи…(суф)
Четверо – учетверо …(пр.) Завжди - назавжди…(преф)
Праворуч, завидна, повсякчас, навколо, навздогін, мимохідь, усередині, мимохіть,мимоволі, поночі, зрання, позаочі, воднораз, внічию, горілиць.
V. Закріплення нового матеріалу
Альтернативні завдання:
Прочитайте текст. Випишіть з тексту лише ті речення, у яких є прислівники. Визначте їх спосіб творення.
У бетонних буреломах усе узбережжя. Незадовго перед цим пройшов циклон, кілька днів лютував шторм ураганної сили і такого оце накоїв. Стихія тут показала себе. Важко повірити, що здатна на таке лагідна сила води.
Стугонить узбережжя. Буває вдень море на якусь годину пригамується, перепочине, а підвечір, зібравшися з силами, - знову за роботу!З темряви накочуються вали ще грізніші, ніж удень.
Спишіть, розкрийте дужки, утворивши від даних слів прислівники. Визначте спосіб творення утворених прислівників.
Так (пр..вітний) і так (милий) листя з вітром говорило. І клич журавлів кр..шталевий (прощальний) мені одбр..нів. І з..мовеє сонце (в..сняний) усміхається з неба мені. (В.Сосюра.) (Зустріч, на) нам твердий вітрюга. (П.Тичина.) (Ліва рука) місяць сплів м..режку і заст..лає нею стежку. (Двір, на) вечір настає. (Олександр Олесь.)
Відновіть фразеологізми, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники. Зробіть морфемний (за будовою) розбір вставлених прислівників,визначте спосіб творення. Складіть 2 речення із фразеологізмами.
Бачити….., під стіл….. ходити, …… було повернутися, звалити все ……, перевертати ……. дном, держати …… носа, видимо і ……., …….. літати.
Довідка: наскрізь, високо, докупи, пішки, невидимо, ніде, вверх, угору.
VI Підсумок уроку
VI Домашнє завдання.
Вивчити $$30 . Виконати вправи на вибір:
Завдання за підручником О. Глазової.
Альтернативні завдання:
Дослідники-археологи (8 б.)
Прочитайте текст. Випишіть з тексту лише ті речення, у яких є прислівники. Визначте їх спосіб творення.
У бетонних буреломах усе узбережжя. Незадовго перед цим пройшов циклон, кілька днів лютував шторм ураганної сили і такого оце накоїв. Стихія тут показала себе. Важко повірити, що здатна на таке лагідна сила води.
Стугонить узбережжя. Буває вдень море на якусь годину пригамується, перепочине, а підвечір, зібравшися з силами, - знову за роботу!З темряви накочуються вали ще грізніші, ніж удень.
Модельєри-конструктори (10 б.)
Спишіть, розкрийте дужки, утворивши від даних слів прислівники. Визначте спосіб творення утворених прислівників.
Так (пр..вітний) і так (милий) листя з вітром говорило. І клич журавлів кр..шталевий (прощальний) мені одбр..нів. І з..мовеє сонце (в..сняний) усміхається з неба мені. (В.Сосюра.) (Зустріч, на) нам твердий вітрюга. (П.Тичина.) (Ліва рука) місяць сплів м..режку і заст..лає нею стежку. (Двір, на) вечір настає. (Олександр Олесь.)
Дизайнери (12 б.)
Відновіть фразеологізми, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники. Зробіть морфемний (за будовою) розбір вставлених прислівників,визначте спосіб творення. Складіть 2 речення із фразеологізмами.
Бачити….., під стіл….. ходити, …… було повернутися, звалити все ……, перевертати ……. дном, держати …… носа, видимо і ……., …….. літати.
Довідка: наскрізь, високо, докупи, пішки, невидимо, ніде, вверх, угору.
Перевірка домашнього завдання
I група. Виправити помилки у прислівниках:
Віч навіч, по-козацьки,будьде;
Казна де, рано вранці,пліч опліч;
Подруге, як от, якнебудь;
Посвоєму, мало по малу, де не де.
II група. Утворити з кожної групи наведених складів прислівники.
1). Будь, не, де; ків, ськи, бать, по;
2). Ко, ко, важ, тяж; нець, кін, цем, кін;
3). Ки, ськи, їв, по; день, з, на, дня;
4). Зна, де, хто; сько, су, по, сід, му.
III група. Розподіліть прислівники, розкривши дужки, у 2 стовпчики ті, що пишуться через дефіз - у 1-й, ті, що пишуться разом або окремо – у 2-й. З перших букв слів складеться слово із теми уроку «Способи ……. прислівників».
Тяжко(важко),енергій(но),(на)вмання, видимо(невидимо), огидно(огидно), рано(вранці), (на)впростець, яко(сь).