Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему: " Способи творення прислівників"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему: " Способи творення прислівників" . Підготувала вчитель криворізької гімназїї № 84 Гордієнко Світлана Анатоліївна
Перегляд файлу

Тема:   Способи творення прислівників

Мета:    - пояснити учням способи творення прислівників,формувати вміння визначати спосіб творення та утворювати прислівники, правильно розставляти наголос у прислівниках;

  • розвивати мовлення,логічне мислення,увагу, пам‘ять;
  • виховувати любов до природи, інтерес до навчання.

Хід уроку

I    Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання

I група.   Виправити помилки у прислівниках:

 

Віч навіч, по-козацьки,будьде;

Казна де, рано вранці,пліч  опліч;

Подруге, як от, якнебудь;

Посвоєму, мало по малу, де не де.

 

II група.   Утворити з кожної групи наведених складів прислівники.

1). Будь, не, де; ків, ськи, бать, по;

2). Ко, ко, важ, тяж; нець, кін, цем, кін;

3). Ки, ськи, їв, по; день, з, на, дня;

4). Зна, де, хто; сько, су, по, сід, му.

 

III група.  Розкрийте дужки і запишіть прислівники у два стовпчики. 1) - ті, що пишуться через дефіз . 2) ті, що пишуться разом або окремо . З перших букв прислівників складеться слово, що входить до теми уроку ( «Способи ……. прислівників»).

 

Тяжко(важко),енергійно,(на)вмання,  видимо(невидимо), огидно(огидно),

рано(вранці), (на)впростець, яко(сь).

       II.Оголошення теми і мети уроку.

           Мотивація навчальної діяльності :

  • Які способи словотвору ви знаєте?
  • Якими способами, на вашу думку, можуть утворюватися прислівники?

 

  1. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

  1. Робота з таблицею

http://notatka.at.ua/_pu/20/10153476.jpg

2.Творче конструювання.

Утворіть від поданих слів прислівники за допомогою суфіксів та префіксів. Виділіть морфеми, за допомогою яких утворились прислівники, і вкажіть спосіб творення.

Початок – спочатку…(п-с)                         Мій – по-моєму…(п-с)

Новий – по-новому…(п-с)                        Сидіти – сидячи…(суф)

Четверо – учетверо …(пр.)                        Завжди  - назавжди…(преф)

  • Так від яких частин мови походять прислівники?

 

  1. Робота з підручником.   (Вправа 339- усно)
  • Прочитайте. Визначте прислівники. Яким способом вони утворені?

 

  1. Виконання практичних завдань  (можлива  диференціація).
  1. Прочитайте прислівники, правильно їх наголошуючи. Випишіть лише ті, що утворені злиттям основ.

Праворуч, завидна, повсякчас, навколо, навздогін, мимохідь, усередині, мимохіть,мимоволі, поночі, зрання, позаочі, воднораз, внічию, горілиць.

  1. Дібрати до схем прислівники.

http://notatka.at.ua/_pu/20/85530670.jpg

V.  Закріплення нового матеріалу

Альтернативні завдання:

  1. Дослідники-археологи (середній рівень)

Прочитайте текст. Випишіть з тексту лише ті речення, у яких є прислівники. Визначте їх спосіб творення.

 

     У бетонних буреломах усе узбережжя. Незадовго перед цим пройшов циклон, кілька днів лютував шторм ураганної сили і такого оце накоїв. Стихія тут показала себе. Важко повірити, що здатна на таке лагідна сила води.

     Стугонить узбережжя. Буває вдень море на якусь годину пригамується, перепочине, а підвечір, зібравшися з силами, - знову за роботу!З темряви накочуються вали ще грізніші, ніж удень.

 

  1. Модельєри-конструктори (достатній рівень)

Спишіть, розкрийте дужки, утворивши від даних слів прислівники. Визначте спосіб творення утворених прислівників.

 

Так (пр..вітний) і так (милий)  листя з вітром говорило. І клич журавлів кр..шталевий (прощальний) мені одбр..нів. І з..мовеє сонце (в..сняний) усміхається з неба мені. (В.Сосюра.) (Зустріч, на) нам твердий вітрюга. (П.Тичина.)  (Ліва рука) місяць сплів м..режку і заст..лає нею стежку. (Двір, на) вечір настає. (Олександр Олесь.)

 

  1. Дизайнери (високий рівень)

Відновіть фразеологізми, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники. Зробіть морфемний (за будовою) розбір вставлених прислівників,визначте спосіб творення. Складіть 2 речення із фразеологізмами.

 

Бачити….., під стіл….. ходити, …… було повернутися, звалити все ……, перевертати ……. дном, держати …… носа, видимо і …….,  …….. літати.

 

Довідка: наскрізь, високо, докупи, пішки, невидимо, ніде, вверх, угору.

 

VI  Підсумок уроку

  • Які способи творення прислівників ви сьогодні вивчили?
  • Від яких частин мови творяться прислівники?

VI   Домашнє завдання.

Вивчити $$30 . Виконати вправи на вибір:

  1. Вправа 341 – ( максимальний бал – 9б)
  2. Вправа 342 – ( максимальний бал – 12б)

Завдання за підручником О. Глазової.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Альтернативні завдання:

Дослідники-археологи (8 б.)

Прочитайте текст. Випишіть з тексту лише ті речення, у яких є прислівники. Визначте їх спосіб творення.

 

     У бетонних буреломах усе узбережжя. Незадовго перед цим пройшов циклон, кілька днів лютував шторм ураганної сили і такого оце накоїв. Стихія тут показала себе. Важко повірити, що здатна на таке лагідна сила води.

     Стугонить узбережжя. Буває вдень море на якусь годину пригамується, перепочине, а підвечір, зібравшися з силами, - знову за роботу!З темряви накочуються вали ще грізніші, ніж удень.

 

Модельєри-конструктори (10 б.)

Спишіть, розкрийте дужки, утворивши від даних слів прислівники. Визначте спосіб творення утворених прислівників.

 

Так (пр..вітний) і так (милий)  листя з вітром говорило. І клич журавлів кр..шталевий (прощальний) мені одбр..нів. І з..мовеє сонце (в..сняний) усміхається з неба мені. (В.Сосюра.) (Зустріч, на) нам твердий вітрюга. (П.Тичина.)  (Ліва рука) місяць сплів м..режку і заст..лає нею стежку. (Двір, на) вечір настає. (Олександр Олесь.)

 

Дизайнери (12 б.)

Відновіть фразеологізми, уставивши з довідки потрібні за змістом прислівники. Зробіть морфемний (за будовою) розбір вставлених прислівників,визначте спосіб творення. Складіть 2 речення із фразеологізмами.

 

Бачити….., під стіл….. ходити, …… було повернутися, звалити все ……, перевертати ……. дном, держати …… носа, видимо і …….,  …….. літати.

 

Довідка: наскрізь, високо, докупи, пішки, невидимо, ніде, вверх, угору.

 

 

 

Перевірка домашнього завдання

I група.   Виправити помилки у прислівниках:

 

Віч навіч, по-козацьки,будьде;

Казна де, рано вранці,пліч  опліч;

Подруге, як от, якнебудь;

Посвоєму, мало по малу, де не де.

 

II група.   Утворити з кожної групи наведених складів прислівники.

1). Будь, не, де; ків, ськи, бать, по;

2). Ко, ко, важ, тяж; нець, кін, цем, кін;

3). Ки, ськи, їв, по; день, з, на, дня;

4). Зна, де, хто; сько, су, по, сід, му.

 

III група.  Розподіліть прислівники, розкривши дужки, у 2 стовпчики ті, що пишуться через дефіз -  у 1-й, ті, що пишуться разом або окремо – у 2-й. З перших букв слів складеться слово із теми уроку «Способи ……. прислівників».

 

Тяжко(важко),енергій(но),(на)вмання,  видимо(невидимо), огидно(огидно), рано(вранці), (на)впростець, яко(сь).

 

 

docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
1647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку