Мета:познайомити учнів зі складним реченням, безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. Вчити розрізняти складні речення серед інших, пояснювати пунктограми. Удосконалювати навички синтаксичного розбору простого речення. Розвивати творчі здібності, формувати навички зв’язного мовлення, використовуючи елементи креативного та інтерактивного навчання. Виховувати любов до природи, повагу до творців мистецтва. Створювати умови для самоствердження і розвитку особистості школяра.
Ой, як чарує мою душу мелодії осені краса!.. В. Сосюра. Вступне слово - Природа. Вона завжди навколо нас і об’єднує нас. Я найбільше люблю природу. І хочу, щоб і ви доторкнулися серцем до її краси. А в цьому нам допоможе тема нашого уроку :”Складне речення. Безсполучниковий і сполучниковий зв'язок.” Навчимося розрізняти ці речення. Я поведу вас сходинками до вершини пізнання. Мене завжди хвилює осінь. Ота, що небо тче із кришталю, Ота, що сріблом наливає росиІ сторожує тишу у гаю. (Н. Матюх)Осінь. Це чудова пора року. Кожен любить її по-своєму. В процесі нашої роботи ми пізнаємо її краще. А зараз нам потрібно провести дослідження. Але перед цим пригадаємо, що ми знаємо про речення.
1сходинка”Радість пізнання”- Дослідивши речення, з’ясуємо, яке речення називається складним?1. Мене завжди хвилює осінь. 2. Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині. 3. Природа завмирає, і все навколо чекає зими. 4. Я знаю, що осінь минає. -Визначте граматичну основу першого речення. Назвіть її. Скільки граматичних основ у 1 реченні? То яке це речення?-А скільки граматичних основ у 2 реченні? А в 3-му? Чи пов’язані вони за змістом і інтонаційно?Отже, складне речення – це…
2 сходинка „Спробуй сам”Робота в групах Вибірковий диктант-Випишіть з-поміж речень складне. Обґрунтуйте. І група. На височенькому пагорбі стоїть струнка берізка. Ще нещодавно її вкривало золоте листя. Але подув холодний вітерець, випав сніг, і листя обсипалося. ІІ група. Сьогодні в лісі справжній листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. На восковому листі з’являються брудні плями, і вони здаються відбитком чиїхось пальців. ІІІ група На лісовій дорозі роса. Вона тут не висихає, бо осінньому сонцю важко пробити товсту крону і дібратися до лісової землі. Тут прохолодно і вогко.
3 сходина „Крок до мистецтва” Не кує вже зозуля в діброві, Лиш хитаються тіні криві, І зоря у пожовклій траві Розгубила стрічки пурпурові. - Як ви розумієте вислів „ І зоря у пожовклій траві Розгубила стрічки пурпурові.”В. Сосюра дуже любив природу і він написав збірку „Осінні мелодії” (1964р.)Запишемо це речення і пояснимо розділові знаки в ньому.
4 сходика „Натхнення” Робота в групах.1. „Поети.” Скласти невеличкий віршик про осінь за поданою строфою: ____________________ летять, Як __________________ шелестять. 2. „ Письменники.” Написати твір - мініатюру за поданою картиною „Осінь”, використовуючи складні речення. 3.”Художники”. Намалювати картину „ОСІНЬ”. 4. „Музиканти.” Прослухайте музичний твір Антоніо Вівальді „Пори року”(«Осінь») і напишіть, які картини ви уявляєте , коли слухаєте його, починаючи словами: „Коли я слухаю музику, то мені здається, що ….”
5 сходинка „Я в полоні радості й печалі” Підсумок уроку- Що ми сьогодні вивчали на уроці ?- Які речення називаються складними ?- Який зв'язок називається сполучниковим ?- А який безсполучниковим ?- Який розділовий знак ставиться на межі між частинами складногоречення ?„Мікрофон”За що ж ви любите О С І Н Ь ?( „ Я люблю осінь за те, що …..” )