Конспект уроку з української мови для 8 класу на тему: "Безособове речення"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 8 класу з використанням методу критичного мислення"Фішбоун"
Перегляд файлу

       Тема: Безособові речення

 

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про односкладні речення; дати поняття про безособові речення, пояснити, на яку дію  вказує головний член безособового речення та  способи вираження присудка в безособових реченнях; формувати вміння розпізнавати такі речення, визначати в них граматичну основу; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; сприяти вихованню любові до природи.

 

Очікувані результати: учні  визначають способи вираження присудка в односкладному безособовому реченні; будують безособові речення, розрізняють види речень з головним членом присудком.

 

Тип уроку: комбінований

 

Методи і прийоми:

  1) словесні: бесіда;

  2) практичні: метод вправ;

  3) інтерактивні: робота в парах; метод «Фішбоун»; ігрові елементи (гра «Мій  настрій», «Позмагаймося з письменником»), вправа «П’ять відкриттів уроку».

 4) наочні: робота зі схемою «Фішбоун», картками.

 

Обладнання: картки із завданнями, картки для самооцінювання, світлофор «Мій настрій», схема «Фішбоун», підручник.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент   (1хв)

"Психологічна настанова"

 "До успіху"

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і уважними.

 

2. Вправа  „Мій настрій”.(1хв)

Вчитель: Перед початком роботи  пропоную визначити настрій та очікування

(Діти в кольорі показують свій настрій на початку уроку:

 помаранчевий  – хвилювання,

зелений – спокій, радість;

жовтий – байдужість.

  • Дякую вам за щирі відповіді. Сподіваюсь, що хто прийшов на урок із поганим настроєм, то він поліпшиться, а ті, хто прийшли з гарним, то ваш настрій не зіпсується.
  •   Розгортаємо зошити, записуємо число, класна робота, тема  (1хв.)

 

 ІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

                                    БЕЗОСОБОВІ  РЕЧЕННЯ

 

                                   Усю любов, усе життя

Віддаю тобі,  земле моя.

(О.Довженко)

  • Що саме ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

  • Очікування:
  • Познайомитися з новою темою;
  • Поглибити знання з теми «Односкладні речення»
  • Вчитель:
  •    (Мотивація) Сьогодні на уроці ми з вами навчимося визначати безособові речення, а також правильно використовувати в писемному та усному мовленні безособові речення.Вміння правильно будувати та використовувати односкладні речення урізноманітнить ваше мовлення. Знання з даної теми допоможуть успішно скласти ЗНО в 11 класі.                                             (2хв.)

 

 

Робота над епіграфом.     (2хв) 

- Яка основна думка висловлена автором у цих словах?

- Визначте тип речення.(односкладне чи двоскладне?...)

- Чим ускладнене це речення?

- Які типи односкладних речень ми вивчили?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Завдання. (Виконуючи наступне завдання, ми повторимо форми вираження головного члена у вивчених односкладних  реченнях.)

Підказкою для вас буде схема «Фішбоун», складати яку ми почали з вивченням теми «Односкладні речення».

                         

1. Робота з текстом. Вибірково-розподільне завдання     (7хв)
Прочитайте уривок із оповідання Василя Пєскова «За ведмедя   сильніший».З’ясуйте тему, головну думку тексту. Знайдіть (Іряд)означено-особові, (ІІ ряд)неозначено-особові,  (ІІІ ряд) узагальнено-особові речення.

Запишіть в зошити відповідні номери обраних речень.

 

1.Люблю природу, а також тварин. 2.Завжди записую історії, пов’язані з ними. 3.Цікаво послухати про дивну пригоду? 4. Ось одна з історій, свідком якої я став. 5.Їдемо в парк Деналі на Алясці. 6.По дорозі нам розповіли про облогу ведмедя вовками. 7.Одного вовка бачили біля дороги. 8.Вовки оточили ведмедя, який наздогнав оленя й бенкетував. 9.Хижаки відібрали у ведмедя здобич.10. Шкода оленя. 11.Сльозами горю не допоможеш. 12.Тварини, на жаль, не можуть діяти за принципом: слабких захищай, скривдити не давай.

                            Уривок з оповідання В. Пєскова «За ведмедя   сильніший».

  • З’ясуйте тему, головну думку тексту.

Тема: природа і людина

Головна думка: людина повинна жити з природою в гармонії.

Серед людей повинні панувати закони ЛЮДЯНОСТІ.

  • З’ясуйте стиль, тип мовлення.

 Стиль - художній

Тип мовлення - розповідь

І ряд. Знайти означено-особові речення й довести правильність свого вибору(1,2,5)

ІІ ряд. Знайти неозначено-особові речення (6,7)
ІІІ ряд. Визначити узагальнено-особові речення.(11, 12)

Орієнтовні відповіді:

І ряд: (1, 2, 5)Люблю природу, а також тварин. Завжди записую історії, пов’язані з ними. Їдемо в парк Деналі на Алясціце означено-особові речення, оскільки в них дія співвідноситься з визначеною особою – мовцем. Уявні підмети  я, ми.

ІІ ряд: (6, 7).Нам розповіли про облогу ведмедя вовками. Одного вовка бачили прямо біля дороги - неозначено-особові речення, оскільки дія виконувалася неозначеною особою.

ІІІ ряд: (11, 12).Сльозами горю не поможеш. Слабких захищай, скривдити не давай – це узагальнено-особові синтаксичні одиниці, оскільки дія в них співвідноситься з усіма особами без винятку, за будь-якого часу, завжди.

Мінівисновки:                                                                  ( 1хв.)

  • Що ж об’єднує означено-особові, неозначено-особові та узагальнено-особові речення?
    (Ці речення мають один головний член у формі присудка)
  • Чому жоден з вас не виписав речення №3?
  • Це речення не має виконавця, відсутній уявний підмет, присудок виражений неозначеною формою дієслова.

 

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми.

Пропоную  провести  творче спостереження  та спробувати самостійно вивести правило щодо безособових речень.

1.Лінгвістичне дослідження     (10хв)

 Прочитайте речення. Знайдіть у них присудки. З'ясуйте, чим виражений у кожному з них головний член.

( У зошит діти записують речення, а в схему рибки: способи вираження присудка).

1. Сутеніло помалу. ( безособовим  дієсловом – означає дію без відношення до будь-якої особи)

 2. Цей краєвид нам не забути. (інфінітив)

 3. Красу побаченого важко  передати словами. (інфінітив у поєднанні з прислівником)

4. Надворі ясно й тепло.(прислівником)

5. Надворі було ясно й тепло. (І.Нечуй- Левицький), (прислівник із допоміжним дієсловом)

6. Полювання відкрито. (дієслівна форма на –но, -то)

7. Від ріки  тягне   проникливим холодом.. (особове дієслово в безособовому значенні)

    (Такі дієслова мають форму ІІІ особи однини або форму середнього роду повіяло, пахне).

8. Кожній хвилині нема ж вороття. (Є.Гуцало),  (словами нема, не було, не буде, при яких є додатки у родовому відмінку)

   - Чи уявляється в даних реченнях дійова особа? (ні)

2.Хвилина ерудита                             (2хв.)

Прочитайте речення, з’ясуйте чим вони різняться

Красу важко передати словами -  безособове речення

Передати красу словами важко – двоскладне речення, у якому підмет –передати, присудок – важко.

Звертай увагу на порядок слів: якщо спочатку йде інфінітив, а потім — прислівник, це двоскладне речення.  У безособових реченнях - прислівник, а потім — інфінітив.

3. Теоретична хвилина.                                                                     (2хв.)

    Спробуймо самостійно дати визначення безособовим реченням, з’ясувати способи вираження головного члена в них. (Діти самостійно виводять правило)

Безособовими є односкладні речення, головний член яких називає дію або стан, які не мають виконавця.

  4. Робота з підручником

 Перевіримо свої судження з правилом, вміщеним у підручнику(п.19, ст.82)

-Чи всі способи вираження присудка ми з вами назвали?

- Ні, ми назвали неозначену форму дієслова в поєднанні з прислівником, а неозначена форма дієслова може поєднуватися з присудковими словами: треба, можна, час, жаль.

 

ДОДАЄМО інформацію про БЕЗОСОБОВІ РЕЧЕННЯ ДО СХЕМИ ФІШБОУН                   (1хв.)

- Що ж спільного в усіх вивчених односкладних реченнях?

(Вони всі мають головний член у формі ПРИСУДКА)

ДОДАЄМО запис у хвіст риби:  З головним членом присудком

 

5.Завдання-моделювання                                       (3хв.)

Подане двоскладне речення перебудувати на односкладне безособове.

  •  Яким членом речення є слово вітром  у другому реченні?

Вітер віє з поля на долину. (Т. Шевченко.)

(Віє вітром з поля на долину. )

 

6. Синтаксичний розбір речення                           (2хв)

(Біля дошки усно, у зошитах - письмово).

Віє вітром з поля на долину. (речення записується на дошці).

( Розповідне, неокличне, просте, односкладне, БО, поширене,повне, неускладнене.Головний член виражено особовим дієсловом у безособовому значенні.)

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

  1.  Гра «Позмагаймося з письменником»                                      (5хв.)

Замість крапок вставити присудки, щоб утворилися односкладні безособові речення.(Учні отримують завдання на картках).

Словникова робота

  • Чи всі слова вам зрозумілі?

 Манячили –ледь виднілися , закурених - занесених, вкритих; бурхав –бушував.

 (Звучить повільна музика, учні виконують завдання)

У лісі зовсім …. На землі і в повітрі білів сніг та манячили цупкі, замерзлі стовбури дерев, закурених снігом. Василько заблудивсь. Йому було … й …. Він заплакав. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом…

                                                                                (М.Коцюбинський «Ялинка»)

Музика закінчується – діти зачитують відновлені речення.

 

Перевірочний слайд (читає учень)

У лісі зовсім потемніло. На землі і в повітрі білів сніг та манячили цупкі, замерзлі стовбури дерев, закурених снігом. Василько заблудивсь. Йому було голодно й страшно. Він заплакав. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом…

                                                                                (М.Коцюбинський «Ялинка»)

- Визначте перше речення за складом граматичної основи?(Односкладне)

- Чим виражений присудок у цьому реченні?

(Безособовим дієсловом потемніло )

-У другому?

(Прислівником із допоміжним дієсловом  було темно й холодно).

-З якою метою автор використовує безособові речення в тексті?

(Щоб зосередити увагу на дії, а не на виконавцеві).

- Який стиль мовлення? (Художній)

- Які засоби увиразнення  автор використовує в тексті?

Епітети: замерзлі стовбури дерев, закурені снігом;

метафори: бурхав вітер, крутив снігом.

 

2. Лінгвістичний диктант (Виконати завдання на картках)

 

1.Односкладне речення, головний член якого називає дію або стан, не має виконавця чи носія або реалізується незалежно від них – це… безособове

 

2. Визначити вид односкладного речення (узагальнено-особове)

Не брудни криниці, бо схочеш водиці.

 

3. Визначити вид односкладного речення (неозначено-особове)

Там ціле підземне місто спорудили. 

 

4. Визначити вид односкладного речення(означено-особове)

Бентежну молодість згадаєш у тих місцях.

 

5. Визначити вид односкладного речення (безособове)

Чутно плескіт у ставочку.

 

6. Головний член у безособовому  реченні  виражений…

Ніде немає літа (Л. Костенко).(Словом немає)

 

7. Головний член у безособовому  реченні  виражений…

До джерела покликано всіх.(Дієслівною формою на -но)

 

8. Головний член у безособовому  реченні  виражений…

У долині вечоріло. (безособовим дієсловом)

 

9. Головний член у безособовому  реченні  виражений…

У вухах якось дзвенить ( інфінітивом)

 

10. Головний член у безособовому  реченні  виражений…

У малиннику тихо  (прислівником)

 

VІ. Домашнє завдання та інструктаж щодо  його виконання     (3хв.)

Середній рівень: § 19, Вправа 175 (с. 84)

Достатній рівень: Виписати з творів Т. Шевченка, Лесі Українки по 2 безособових речення. У кожному з речень підкреслити граматичну основу, довести, що вони є безособовими. 

*Високий рівень: Написати твір-мініатюру на тему:  «Червоне намисто зими», 

використовуючи безособові речення.

 

 

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів  (2хв)

Вправа «П’ять відкриттів уроку».

- Подумайте, які відкриття кожен з вас зробив для себе на уроці?

Підказка: незакінчені словесні конструкції.

- На уроці я відкрив для себе…

- Сьогодні мене здивувало…

- Виникли несподівані думки про…

- Сьогодні на уроці я дізнався,(як,  що)…

- Сьогодні я зрозумів, що….. стане в нагоді мені в подальшому житті.

 

Вчитель. Отже, на цьому уроці ми засвоїли ще один тип односкладних речень – безособові. Односкладні речення урізноманітнюють, увиразнюють і збагачують наше мовлення.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Вправа «Мій настрій».

(Діти у кольорі показують свої почуття на кінець уроку: помаранчевий  – хвилювання, зелений – спокій, радість; жовтий – байдужість).

 

Настав час повернутися до нашого епіграфа та відповісти на питання:   (1хв)

«Чим він є актуальним для нас»? 

-Як у повсякденному житті можна виявити любов до Батьківщини?

Учні відповідають на питання. Орієнтовні відповіді:

Поважати батьків, берегти природу, насаджувати дерева,  сортувати сміття, економити воду…

Патріотизм наш повинен бути ДІЄВИМ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАРТКА САМООЦІНКИ

Прізвище, ім’я_________________________________________

 

ВПРАВА

КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ

Вибірково- розподільне завдання (робота з текстом)

 

Лінгвістичне дослідження

 

Завдання-моделювання

 

Синтаксичний розбір речення

 

Гра «Позмагаймося з письменником»

 

Лінгвістичний диктант

 

ВСЬОГО

 

 

КАРТКА САМООЦІНКИ

Прізвище, ім’я_________________________________________

 

ВПРАВА

КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ

Вибірково- розподільне завдання (робота з текстом)

 

Лінгвістичне дослідження

 

Завдання-моделювання

 

Синтаксичний розбір речення

 

Гра «Позмагаймося з письменником»

 

Лінгвістичний диктант

 

ВСЬОГО

 

 

 

КАРТКА САМООЦІНКИ

Прізвище, ім’я_________________________________________

 

ВПРАВА

КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ

Вибірково- розподільне завдання (робота з текстом)

 

Лінгвістичне дослідження

 

Завдання-моделювання

 

Синтаксичний розбір речення

 

Гра «Позмагаймося з письменником»

 

Лінгвістичний диктант

 

ВСЬОГО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з текстом

І ряд. Знайти означено-особові речення й довести правильність свого вибору.

(Визначити головний член речення, чим  він виражений).
 

 

1.Люблю природу, а також тварин. 2.Завжди записую історії, пов’язані з ними. 3.Цікаво послухати про дивну пригоду? 4. Ось одна з історій, свідком якої я став. 5.Їдемо в парк Деналі на Алясці. 6.По дорозі нам розповіли про облогу ведмедя вовками. 7.Одного вовка бачили біля дороги. 8.Вовки оточили ведмедя, який наздогнав оленя й бенкетував. 9.Хижаки відібрали у ведмедя здобич.10. Шкода оленя. 11.Сльозами горю не допоможеш. 12.Тварини, на жаль, не можуть діяти за принципом: слабких захищай, скривдити не давай.

                            (Уривок з оповідання В. Пєскова «За ведмедя   сильніший»)

 

 

Робота з текстом

І ряд. Знайти означено-особові речення й довести правильність свого вибору.

(Визначити головний член речення, чим  він виражений).

 

1.Люблю природу, а також тварин. 2.Завжди записую історії, пов’язані з ними. 3.Цікаво послухати про дивну пригоду? 4. Ось одна з історій, свідком якої я став. 5.Їдемо в парк Деналі на Алясці. 6.По дорозі нам розповіли про облогу ведмедя вовками. 7.Одного вовка бачили біля дороги. 8.Вовки оточили ведмедя, який наздогнав оленя й бенкетував. 9.Хижаки відібрали у ведмедя здобич.10. Шкода оленя. 11.Сльозами горю не допоможеш. 12.Тварини, на жаль, не можуть діяти за принципом: слабких захищай, скривдити не давай.

                            (Уривок з оповідання В. Пєскова «За ведмедя   сильніший»)

 

 

Робота з текстом

І ряд. Знайти означено-особові речення й довести правильність свого вибору.

(Визначити головний член речення, чим  він виражений).

 

1.Люблю природу, а також тварин. 2.Завжди записую історії, пов’язані з ними. 3.Цікаво послухати про дивну пригоду? 4. Ось одна з історій, свідком якої я став. 5.Їдемо в парк Деналі на Алясці. 6.По дорозі нам розповіли про облогу ведмедя вовками. 7.Одного вовка бачили біля дороги. 8.Вовки оточили ведмедя, який наздогнав оленя й бенкетував. 9.Хижаки відібрали у ведмедя здобич.10. Шкода оленя. 11.Сльозами горю не допоможеш. 12.Тварини, на жаль, не можуть діяти за принципом: слабких захищай, скривдити не давай.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Особове дієслово у формі теперішнього й майбутнього часу

 

Я ,  МИ

ТИ , ВИ

 

 

Наказовий спосіб

(уявні підмети – ти, ми, ви)

  •        Любімо навколишній світ!

 

 

 

Означено-

особові

речення

 Дієслово у формі ІІІ особи множини теперішнього чи майбутнього часу

  •        Скоро нам усе розкажуть.

Уявний підмет –

    ВОНИ

Множина минулого часу

(уявні підмети – вони,  ми, ви);

  •        У двері тихенько постукали.

 

множина умовного способу

(уявні підмети – вони, ми, ви)

  •      Краще б посварили, та й забули про це.
     

Неозначено-

особові

речення

Дієслово у формі ІІ особи однини теперішнього чи майбутнього часу

дійсного або наказового способу

 

 СТОСУЄТЬСЯ

         ВСІХ

  •        Розум за гроші не купиш.

     

 

Узагальнено-

особові

речення

 

 

 БЕЗ ОСОБИ

   Безособовим дієсловом;

- особовим дієсловом у безособовому   значенні;

- прислівником(з допоміжним дієсловом або без нього);

- дієслівною формою на -но, -то;

- неозначеною формою дієслова з прислівником чи словами : треба, можна,час, жаль;
- словами немає, не було, не буде

  •        Взимку швидко сутеніє.
     

 

Безособові

речення

 

 

 

 

ОДНОСКЛАДНІ

   РЕЧЕННЯ

 

 

З  ГОЛОВНИМ ЧЛЕНОМ

     ПРИСУДКОМ

 

 

ОДНОСКЛАДНІ

   РЕЧЕННЯ

 

 

 

з головним членом

     ПРИСУДКОМ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 січня 2022
Переглядів
1894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку