Тема: Безособові речення
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про односкладні речення; дати поняття про безособові речення, пояснити, на яку дію вказує головний член безособового речення та способи вираження присудка в безособових реченнях; формувати вміння розпізнавати такі речення, визначати в них граматичну основу; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; сприяти вихованню любові до природи.
Очікувані результати: учні визначають способи вираження присудка в односкладному безособовому реченні; будують безособові речення, розрізняють види речень з головним членом присудком.
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми:
1) словесні: бесіда;
2) практичні: метод вправ;
3) інтерактивні: робота в парах; метод «Фішбоун»; ігрові елементи (гра «Мій настрій», «Позмагаймося з письменником»), вправа «П’ять відкриттів уроку».
4) наочні: робота зі схемою «Фішбоун», картками.
Обладнання: картки із завданнями, картки для самооцінювання, світлофор «Мій настрій», схема «Фішбоун», підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент (1хв)
"Психологічна настанова"
"До успіху"
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і уважними.
2. Вправа „Мій настрій”.(1хв)
Вчитель: Перед початком роботи пропоную визначити настрій та очікування
(Діти в кольорі показують свій настрій на початку уроку:
помаранчевий – хвилювання,
зелений – спокій, радість;
жовтий – байдужість.
ІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
БЕЗОСОБОВІ РЕЧЕННЯ
Усю любов, усе життя
Віддаю тобі, земле моя.
(О.Довженко)
Робота над епіграфом. (2хв)
- Яка основна думка висловлена автором у цих словах?
- Визначте тип речення.(односкладне чи двоскладне?...)
- Чим ускладнене це речення?
- Які типи односкладних речень ми вивчили?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Завдання. (Виконуючи наступне завдання, ми повторимо форми вираження головного члена у вивчених односкладних реченнях.)
Підказкою для вас буде схема «Фішбоун», складати яку ми почали з вивченням теми «Односкладні речення».
1. Робота з текстом. Вибірково-розподільне завдання (7хв)
Прочитайте уривок із оповідання Василя Пєскова «За ведмедя сильніший».З’ясуйте тему, головну думку тексту. Знайдіть (Іряд)означено-особові, (ІІ ряд)неозначено-особові, (ІІІ ряд) узагальнено-особові речення.
Запишіть в зошити відповідні номери обраних речень.
1.Люблю природу, а також тварин. 2.Завжди записую історії, пов’язані з ними. 3.Цікаво послухати про дивну пригоду? 4. Ось одна з історій, свідком якої я став. 5.Їдемо в парк Деналі на Алясці. 6.По дорозі нам розповіли про облогу ведмедя вовками. 7.Одного вовка бачили біля дороги. 8.Вовки оточили ведмедя, який наздогнав оленя й бенкетував. 9.Хижаки відібрали у ведмедя здобич.10. Шкода оленя. 11.Сльозами горю не допоможеш. 12.Тварини, на жаль, не можуть діяти за принципом: слабких захищай, скривдити не давай.
Уривок з оповідання В. Пєскова «За ведмедя сильніший».
Тема: природа і людина
Головна думка: людина повинна жити з природою в гармонії.
Серед людей повинні панувати закони ЛЮДЯНОСТІ.
Стиль - художній
Тип мовлення - розповідь
І ряд. Знайти означено-особові речення й довести правильність свого вибору(1,2,5)
ІІ ряд. Знайти неозначено-особові речення (6,7)
ІІІ ряд. Визначити узагальнено-особові речення.(11, 12)
Орієнтовні відповіді:
І ряд: (1, 2, 5)Люблю природу, а також тварин. Завжди записую історії, пов’язані з ними. Їдемо в парк Деналі на Алясці – це означено-особові речення, оскільки в них дія співвідноситься з визначеною особою – мовцем. Уявні підмети я, ми.
ІІ ряд: (6, 7).Нам розповіли про облогу ведмедя вовками. Одного вовка бачили прямо біля дороги - неозначено-особові речення, оскільки дія виконувалася неозначеною особою.
ІІІ ряд: (11, 12).Сльозами горю не поможеш. Слабких захищай, скривдити не давай – це узагальнено-особові синтаксичні одиниці, оскільки дія в них співвідноситься з усіма особами без винятку, за будь-якого часу, завжди.
Мінівисновки: ( 1хв.)
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми.
Пропоную провести творче спостереження та спробувати самостійно вивести правило щодо безособових речень.
1.Лінгвістичне дослідження (10хв)
Прочитайте речення. Знайдіть у них присудки. З'ясуйте, чим виражений у кожному з них головний член.
( У зошит діти записують речення, а в схему рибки: способи вираження присудка).
1. Сутеніло помалу. ( безособовим дієсловом – означає дію без відношення до будь-якої особи)
2. Цей краєвид нам не забути. (інфінітив)
3. Красу побаченого важко передати словами. (інфінітив у поєднанні з прислівником)
4. Надворі ясно й тепло.(прислівником)
5. Надворі було ясно й тепло. (І.Нечуй- Левицький), (прислівник із допоміжним дієсловом)
6. Полювання відкрито. (дієслівна форма на –но, -то)
7. Від ріки тягне проникливим холодом.. (особове дієслово в безособовому значенні)
(Такі дієслова мають форму ІІІ особи однини або форму середнього роду повіяло, пахне).
8. Кожній хвилині нема ж вороття. (Є.Гуцало), (словами нема, не було, не буде, при яких є додатки у родовому відмінку)
- Чи уявляється в даних реченнях дійова особа? (ні)
2.Хвилина ерудита (2хв.)
Прочитайте речення, з’ясуйте чим вони різняться
Красу важко передати словами - безособове речення
Передати красу словами важко – двоскладне речення, у якому підмет –передати, присудок – важко.
Звертай увагу на порядок слів: якщо спочатку йде інфінітив, а потім — прислівник, це двоскладне речення. У безособових реченнях - прислівник, а потім — інфінітив.
3. Теоретична хвилина. (2хв.)
Спробуймо самостійно дати визначення безособовим реченням, з’ясувати способи вираження головного члена в них. (Діти самостійно виводять правило)
Безособовими є односкладні речення, головний член яких називає дію або стан, які не мають виконавця.
4. Робота з підручником
Перевіримо свої судження з правилом, вміщеним у підручнику(п.19, ст.82)
-Чи всі способи вираження присудка ми з вами назвали?
- Ні, ми назвали неозначену форму дієслова в поєднанні з прислівником, а неозначена форма дієслова може поєднуватися з присудковими словами: треба, можна, час, жаль.
ДОДАЄМО інформацію про БЕЗОСОБОВІ РЕЧЕННЯ ДО СХЕМИ ФІШБОУН (1хв.)
- Що ж спільного в усіх вивчених односкладних реченнях?
(Вони всі мають головний член у формі ПРИСУДКА)
ДОДАЄМО запис у хвіст риби: З головним членом присудком
5.Завдання-моделювання (3хв.)
Подане двоскладне речення перебудувати на односкладне безособове.
Вітер віє з поля на долину. (Т. Шевченко.)
(Віє вітром з поля на долину. )
6. Синтаксичний розбір речення (2хв)
(Біля дошки усно, у зошитах - письмово).
Віє вітром з поля на долину. (речення записується на дошці).
( Розповідне, неокличне, просте, односкладне, БО, поширене,повне, неускладнене.Головний член виражено особовим дієсловом у безособовому значенні.)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Замість крапок вставити присудки, щоб утворилися односкладні безособові речення.(Учні отримують завдання на картках).
Словникова робота
Манячили –ледь виднілися , закурених - занесених, вкритих; бурхав –бушував.
(Звучить повільна музика, учні виконують завдання)
У лісі зовсім …. На землі і в повітрі білів сніг та манячили цупкі, замерзлі стовбури дерев, закурених снігом. Василько заблудивсь. Йому було … й …. Він заплакав. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом…
(М.Коцюбинський «Ялинка»)
Музика закінчується – діти зачитують відновлені речення.
Перевірочний слайд (читає учень)
У лісі зовсім потемніло. На землі і в повітрі білів сніг та манячили цупкі, замерзлі стовбури дерев, закурених снігом. Василько заблудивсь. Йому було голодно й страшно. Він заплакав. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом…
(М.Коцюбинський «Ялинка»)
- Визначте перше речення за складом граматичної основи?(Односкладне)
- Чим виражений присудок у цьому реченні?
(Безособовим дієсловом потемніло )
-У другому?
(Прислівником із допоміжним дієсловом було темно й холодно).
-З якою метою автор використовує безособові речення в тексті?
(Щоб зосередити увагу на дії, а не на виконавцеві).
- Який стиль мовлення? (Художній)
- Які засоби увиразнення автор використовує в тексті?
Епітети: замерзлі стовбури дерев, закурені снігом;
метафори: бурхав вітер, крутив снігом.
2. Лінгвістичний диктант (Виконати завдання на картках)
1.Односкладне речення, головний член якого називає дію або стан, не має виконавця чи носія або реалізується незалежно від них – це… безособове
2. Визначити вид односкладного речення (узагальнено-особове)
Не брудни криниці, бо схочеш водиці.
3. Визначити вид односкладного речення (неозначено-особове)
Там ціле підземне місто спорудили.
4. Визначити вид односкладного речення(означено-особове)
Бентежну молодість згадаєш у тих місцях.
5. Визначити вид односкладного речення (безособове)
Чутно плескіт у ставочку.
6. Головний член у безособовому реченні виражений…
Ніде немає літа (Л. Костенко).(Словом немає)
7. Головний член у безособовому реченні виражений…
До джерела покликано всіх.(Дієслівною формою на -но)
8. Головний член у безособовому реченні виражений…
У долині вечоріло. (безособовим дієсловом)
9. Головний член у безособовому реченні виражений…
У вухах якось дзвенить ( інфінітивом)
10. Головний член у безособовому реченні виражений…
У малиннику тихо (прислівником)
VІ. Домашнє завдання та інструктаж щодо його виконання (3хв.)
Середній рівень: § 19, Вправа 175 (с. 84)
Достатній рівень: Виписати з творів Т. Шевченка, Лесі Українки по 2 безособових речення. У кожному з речень підкреслити граматичну основу, довести, що вони є безособовими.
*Високий рівень: Написати твір-мініатюру на тему: «Червоне намисто зими»,
використовуючи безособові речення.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів (2хв)
Вправа «П’ять відкриттів уроку».
- Подумайте, які відкриття кожен з вас зробив для себе на уроці?
Підказка: незакінчені словесні конструкції.
- На уроці я відкрив для себе…
- Сьогодні мене здивувало…
- Виникли несподівані думки про…
- Сьогодні на уроці я дізнався,(як, що)…
- Сьогодні я зрозумів, що….. стане в нагоді мені в подальшому житті.
Вчитель. Отже, на цьому уроці ми засвоїли ще один тип односкладних речень – безособові. Односкладні речення урізноманітнюють, увиразнюють і збагачують наше мовлення.
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
Вправа «Мій настрій».
(Діти у кольорі показують свої почуття на кінець уроку: помаранчевий – хвилювання, зелений – спокій, радість; жовтий – байдужість).
Настав час повернутися до нашого епіграфа та відповісти на питання: (1хв)
«Чим він є актуальним для нас»?
-Як у повсякденному житті можна виявити любов до Батьківщини?
Учні відповідають на питання. Орієнтовні відповіді:
Поважати батьків, берегти природу, насаджувати дерева, сортувати сміття, економити воду…
Патріотизм наш повинен бути ДІЄВИМ!
КАРТКА САМООЦІНКИ
Прізвище, ім’я_________________________________________
ВПРАВА |
КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ |
Вибірково- розподільне завдання (робота з текстом) |
|
Лінгвістичне дослідження |
|
Завдання-моделювання |
|
Синтаксичний розбір речення |
|
Гра «Позмагаймося з письменником» |
|
Лінгвістичний диктант |
|
ВСЬОГО |
|
КАРТКА САМООЦІНКИ
Прізвище, ім’я_________________________________________
ВПРАВА |
КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ |
Вибірково- розподільне завдання (робота з текстом) |
|
Лінгвістичне дослідження |
|
Завдання-моделювання |
|
Синтаксичний розбір речення |
|
Гра «Позмагаймося з письменником» |
|
Лінгвістичний диктант |
|
ВСЬОГО |
|
КАРТКА САМООЦІНКИ
Прізвище, ім’я_________________________________________
ВПРАВА |
КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ |
Вибірково- розподільне завдання (робота з текстом) |
|
Лінгвістичне дослідження |
|
Завдання-моделювання |
|
Синтаксичний розбір речення |
|
Гра «Позмагаймося з письменником» |
|
Лінгвістичний диктант |
|
ВСЬОГО |
|
Робота з текстом
І ряд. Знайти означено-особові речення й довести правильність свого вибору.
(Визначити головний член речення, чим він виражений).
1.Люблю природу, а також тварин. 2.Завжди записую історії, пов’язані з ними. 3.Цікаво послухати про дивну пригоду? 4. Ось одна з історій, свідком якої я став. 5.Їдемо в парк Деналі на Алясці. 6.По дорозі нам розповіли про облогу ведмедя вовками. 7.Одного вовка бачили біля дороги. 8.Вовки оточили ведмедя, який наздогнав оленя й бенкетував. 9.Хижаки відібрали у ведмедя здобич.10. Шкода оленя. 11.Сльозами горю не допоможеш. 12.Тварини, на жаль, не можуть діяти за принципом: слабких захищай, скривдити не давай.
(Уривок з оповідання В. Пєскова «За ведмедя сильніший»)
Робота з текстом
І ряд. Знайти означено-особові речення й довести правильність свого вибору.
(Визначити головний член речення, чим він виражений).
1.Люблю природу, а також тварин. 2.Завжди записую історії, пов’язані з ними. 3.Цікаво послухати про дивну пригоду? 4. Ось одна з історій, свідком якої я став. 5.Їдемо в парк Деналі на Алясці. 6.По дорозі нам розповіли про облогу ведмедя вовками. 7.Одного вовка бачили біля дороги. 8.Вовки оточили ведмедя, який наздогнав оленя й бенкетував. 9.Хижаки відібрали у ведмедя здобич.10. Шкода оленя. 11.Сльозами горю не допоможеш. 12.Тварини, на жаль, не можуть діяти за принципом: слабких захищай, скривдити не давай.
(Уривок з оповідання В. Пєскова «За ведмедя сильніший»)
Робота з текстом
І ряд. Знайти означено-особові речення й довести правильність свого вибору.
(Визначити головний член речення, чим він виражений).
1.Люблю природу, а також тварин. 2.Завжди записую історії, пов’язані з ними. 3.Цікаво послухати про дивну пригоду? 4. Ось одна з історій, свідком якої я став. 5.Їдемо в парк Деналі на Алясці. 6.По дорозі нам розповіли про облогу ведмедя вовками. 7.Одного вовка бачили біля дороги. 8.Вовки оточили ведмедя, який наздогнав оленя й бенкетував. 9.Хижаки відібрали у ведмедя здобич.10. Шкода оленя. 11.Сльозами горю не допоможеш. 12.Тварини, на жаль, не можуть діяти за принципом: слабких захищай, скривдити не давай.
Особове дієслово у формі теперішнього й майбутнього часу
Я , МИ ТИ , ВИ
|
Наказовий спосіб
(уявні підмети – ти, ми, ви)
Означено-
особові
речення
Дієслово у формі ІІІ особи множини теперішнього чи майбутнього часу
Уявний підмет – ВОНИ |
Множина минулого часу
(уявні підмети – вони, ми, ви);
множина умовного способу
(уявні підмети – вони, ми, ви)
Неозначено-
особові
речення
Дієслово у формі ІІ особи однини теперішнього чи майбутнього часу
дійсного або наказового способу
СТОСУЄТЬСЯ ВСІХ |
Узагальнено-
особові
речення
БЕЗ ОСОБИ |
Безособовим дієсловом;
- особовим дієсловом у безособовому значенні;
- прислівником(з допоміжним дієсловом або без нього);
- дієслівною формою на -но, -то;
- неозначеною формою дієслова з прислівником чи словами : треба, можна,час, жаль;
- словами немає, не було, не буде
Безособові
речення
ОДНОСКЛАДНІ
РЕЧЕННЯ
З ГОЛОВНИМ ЧЛЕНОМ
ПРИСУДКОМ
ОДНОСКЛАДНІ
РЕЧЕННЯ
з головним членом
ПРИСУДКОМ