План-конспект уроку.
Тема уроку: Числівник. Складні випадки узгодження числівника.з іменником.Відмінювання числівників.
Мета уроку:
Матеріали до уроку:
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Слайд 1- 2. Перебіг уроку
Епіграф: Числа – це невід’ємне знаряддя сучасної цивілізації. що використовується для впорядкування сфери її діяльності.
Ф. Дейвіс
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Ознайомлення з темою та метою уроку .
Кожна сучасна людина не обходиться без складання ділових документів із наявністю числівників. Індивідуальна мовна культура – це своєрідна візитна картка особи незалежно від її віку, фаху, посади. Навряд чи матиме належний авторитет і вплив той, хто не вміє правильно висловити свою думку, хто неспроможний дібрати лексичні вирази відповідно до конкретної ситуації.
Отже, щоб мовлення наше було не лише багатим, а й правильним, сьогодні на уроці повторимо загальне значення числівника, його розряди і будову , його поєднання з іменником , також особливості відмінювання. узагальнимо знання про вживання числівників в житті.
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
Запишіть у зошити тему уроку.
Що ви вже знаєте про числівник? (Слайд 3--5).
IV.ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ
Методичний коментар . Учні поділені на групи. Це завдання виконується на швидкість, бо воно не є складним.
З поданих слів випишіть числівники. Визначте їх розряд за значенням.
Сто, дюжина, півтора, десяток, двічі, перший, по-третє, пара, двоє, чверть, сорок другий, одна десята, третина, двійка, триповерховий, утричі, двадцятип’ятилітній, тринадцятий, подвоїти, утроє, восьмеро, кільканадцять, по-перше, шістдесят вісім.
Матеріал для вчителя
Викладач: Прочитайте уважно текст. Укажіть кількість числівників, використаних автором у поданому тексті.
Пароль – романтика
Без малого тридцять років тому авторитетний дослідник пригодницького жанру Абрам Вуліс визначив ідеальний авантюрний роман як історію, котру автор-забудовник зводить на два поверхи. Подолати сходи, аби піднятися вище, герой, а разом із ним – читач може, лише пройшовши певний шлях. Прийнявши відразу кілька викликів.
Перший – розгадати загадку. Тобто зробити те, заради чого все почалося. Другий – намагатися при цьому жити нормальним людським життям, на яке процес розв’язання кросворда з таємниць жодним чином вплинути не повинен.
Сергій Бут
Листи з того світу.
1) група з тих, у яких немає числівника;
2) група з тих, у яких є числівники.
- Викладач: І так, 1-а група зібрала своє слово? Яке ж воно?
- Учні: Слово – «холодним».
-Викладач:А яке слово зібрала ІІ-агрупа?
- Учні: Слово –«словом»
Викладач:
Якщо ви правильно виконали завдання, то має вийти прислів’я: »Холодним словом серця не запалиш»(Cлайд 8).
Викладач:
Переходимо до наступного етапу виконання завдань на позначення часу. (Слайд9).
З усіх утрат утрата часу найтяжча.
Г. Сковорода.
Для вживання правильних форм часу слід запам’ятати, що години в українській мові – жіночого роду, і для позначення часу слід використовувати порядкові числівники, які відповідають на питання «Котра?»
Зауважте! Правильне запитання українською мовою звучить: «Котра година?», «О котрій годині?».
Хвилини та секунди позначаються кількісними числівниками, що відповідають на питання «Скільки?» Тож говоримо «двадцять хвилин», «п’ять секунд».
Якщо потрібно сказати точний час (без хвилин), слід використовувати прийменники О чи ОБ: о третій годині, об одинадцятій годині.
Для позначення половини використовуємо прийменник НА: пів на десяту, о пів на сьому.
Викладач:
Пригадайте, як ми визначаємо час.(Слайд10-11)
Учні: Називаючи точний час із хвилинами, слід пам’ятати, що до 30 хвилин треба вживати прийменник НА або ПО, а після 30 хвилин – прийменник ЗА або ДО. Наприклад: 7.15 – сьома година п’ятнадцять хвилин, п’ятнадцять на восьму, п’ятнадцять по сьомій, чверть на восьму, чверть по сьомій.
Коли мовиться не про означення часу доби, поділеної на 24 години, а про кількість часу, витрачену на якусь роботу чи дію, тоді слід користуватись кількісними числівниками: витратив сім годин.
Викладач:
1-а група-на перших двох годинниках;
2-а група- на двох наступних.
Перевірте, чи впорались ви з поставленими завданнями. (Слайд13-14).
1 П'ятнадцять хвилин на першу
2 Десять хвилин по десятій
3 За п'ять дванадцята
4 Десять хвилин до чотирнадцятої
5 Десять хвилин по другій
Викладач:
ЗВ’ЯЗОК ЧИСЛІВНИКІВ З ІМЕННИКАМИ (Слайд15.)
Числівники граматично поєднуються з іменниками. Числівники керують (вимагають певного відмінку) іменниками або узгоджуються (у роді, числі, відмінку) з ними.
Давайте згадаємо, як поєднуються різні категорії числівників. Скористайтеся опорною таблицею, що є у вашому зошиті, а також інформацією на слайді (Учні пригадують теоретичний матеріал).
№ |
Числівник |
Зв’язок з іменником |
Приклад |
1 |
Один (одна, одно, одне, одні) |
узгоджуються в роді, числі, відмінку |
один хлопець, одному хлопцю, одним хлопцем; одна калина, одної (однієї) калини, одною (однією) калиною |
2 |
Два, три, чотири + ім. чол. роду |
вимагають Н.в. множини |
два рушники, три герби, чотири закони |
Зауважте! При сполученні з цими числівниками іменників із суфіксом -ин, який зникає у формах множини, останні набувають форми Р.в. однини: два громадянина, три селянина, чотири киянина |
|||
Два, три, чотири + ім. ж.р. та с. р. |
вимагають Р.в. однини |
дві школи, три калини, чотири слова |
|
3 |
П’ять, шість, сім, неозначено-кількісні, збірні |
вимагають Р.в. множини |
шість журналістів, четверо товаришів, багато виборців |
Зауважте! Якщо числівники означають приблизну кількість, вони вживаються у формі З.в. і здебільшого стоять після іменника в Р.в. множини: майданчиків із п’ять, дівчат із тридцять |
|||
4 |
Півтора (одна ціла одна друга) + ім. сер. або чол. роду |
вимагає Р.в. однини |
півтора року, півтора яблука |
Півтори (одна ціла одна друга) + ім. жін. роду |
вимагає Р.в. однини
|
півтори години |
|
5 |
Півтораста (сто п’ятдесят) |
вимагає Р.в. множини |
півтораста кілометрів, півтораста курчат |
6 |
Дробові числівники |
вимагають Р.в. однини |
одна друга зошита (цю форму визначає пропущене слово частина: одна друга частина зошита), вісім цілих три п’ятих кілометра; три четверті кілограма |
7 |
Мішані дроби (зі словами з половиною, з чвертю) |
керування визначається числівником, який виражає цілу частину |
два з половиною метри, п’ять з половиною кілометрів
|
8 |
Складені числівники |
уживаються в тому відмінку, якого вимагає останнє слово |
п’ятсот один козак, двісті чотири козаки, сто сорок сім козаків |
9 |
2, 3, 4 + половина
|
вимагають Н.в. множини |
тридцять два з половиною метри |
5, 6… + половина |
вимагають Р.в. множини |
дев’ять з половиною метрів |
|
10 |
Половина, третина, чверть (якщо мають кількісне значення) |
вимагає Р.в. однини або множини (залежно від значення) |
третина кімнати – третина кімнат |
Зауважте! Слово половина не може вживатися із словами більша, менша, значна, переважна (половина не може бути більшою, меншою, значною тощо): більше половини працівників або більшість працівників. |
|||
11 |
Тисяча, мільйон, мільярд |
вимагають Р.в. множини
|
мільйон жителів, мільйона жителів; тисяча кілометрів, тисячі кілометрів |
12 |
Збірні числівники вживаються з іменниками:
|
вимагають Р.в. множини
|
четверо жабенят, п’ятеро каченят |
|
семеро львів’ян, п’ятеро юнаків |
||
|
двоє імен, троє вікон |
||
|
шестеро окулярів, двоє воріт |
||
Обидва, обидві |
вимагають Н.в. множини |
обидві жінки; обидва учні |
|
|
Зауважте! З іменниками жін.р. та чол.р. – назвами неістот збірні числівники не вживаються. |
||
13 |
Порядкові |
узгоджуються в роді, числі, відмінку |
сьомого дня, сьома година; (на) першому етапі (М.в.) |
Зауважте! Порядкові числівники можуть мати нестягнену форму, яка вживається переважно у фольклорі: третяя зима, сороковоє літо. |
|||
14 |
Числівник обоє можна вживати тільки тоді, коли йдеться про чоловіка й жінку: «А ідіть лишень сюди; та йдіть обоє» (Т.Шевченко); «Обоє рябоє» (приповідка). |
Викладач:
А два учня
Б півтора торти
В чотири столи
Г одна третя апельсин
Відмінювання числівників (Слайд17-18). (Учні працюють з опорною таблицею ).
. Числівник один змінюється за родами, числами, відмінками, як займенник той.
|
ч.р. |
с.р. |
ж.р. |
мн. |
Н.в. |
один |
одне |
одна |
одні |
Р.в. |
одного |
однієї, одної |
одних |
|
Д.в. |
одному |
одній |
одним |
|
З.в. |
один, одного |
одне, одно |
одну |
одні, одних |
О.в. |
одним |
однією, одною |
одними |
|
М.в. |
(на) одному |
(на) одній |
(на) одних |
2. Числівники два, обидва, обидві, обоє, три, чотири, багато, кілька відмінюються за зразком числівника три.
Н.в. |
три |
Р.в. |
трьох |
Д.в. |
трьом |
З.в. |
три, трьох |
О.в. |
трьома |
М.в. |
(на) трьох |
3. Числівники чотири та багато в О.в. мають лише закінчення -ма: чотирма, багатьма.
4. Числівники від п’яти до двадцяти, тридцять та кільканадцять відмінюються, як шість.
Н.в. |
шість |
Р.в. |
шести, шістьох |
Д.в. |
шести, шістьом |
З.в. |
шість, шістьох |
О.в. |
шістьма, шістьома |
М.в. |
(на) шести, шістьох |
5. У складних числівниках п’ятдесят – вісімдесят, кількадесят відмінюється лише друга частина.
Н.в. |
шістдесят |
Р.в. |
шістдесяти, шістдесятьох |
Д.в. |
шістдесяти, шістдесятьом |
З.в. |
шістдесят, шістдесятьох |
О.в. |
шістдесятьма, шістдесятьома |
М.в. |
(на) шістдесяти, шістдесятьох |
6. Числівники сорок, дев’яносто, сто в усіх відмінках, крім Н.в. та З.в., мають закінчення -а.
Н.в. |
сто |
Р.в. |
ста |
Д.в. |
ста |
З.в. |
сто |
О.в. |
ста |
М.в. |
(на) ста |
7. У складних числівниках від двохсот до дев’ятисот, а також кількасот відмінюються обидві частини.
Н.в. |
триста |
п’ятсот |
Р.в. |
трьохсот |
п’ятисот |
Д.в. |
трьомстам |
п’ятистам |
З.в. |
триста |
п’ятсот |
О.в. |
трьомастами |
п’ятьмастами |
М.в. |
(на) трьохстах |
на п’ятистах |
8. Числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд відмінюються, як відповідні іменники.
Поставте числівники разом з іменниками в орудний та місцевий відмінки. З трьома словосполученнями складіть речення.
200 учнів, 432 тонна, 48 літрів, 375 глядачів, 943 грами, 687 кілограмів, 253 дні, 92 дерева, 86 зошитів, 464 столи, 745 сторінок.
1. Допущено помилку у відмінюванні числівника
А (на) двадцятьох вісьмох
Б семидесяти трьом
В тридцятьома трьома
Г дев’яноста одного
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
“ Потрібен людині в житті числівник чи ні?”( Слайд21).