Слово. Значення слова. Ліс – це диво, ліс – це казка. Робота з тлумачним словником. Комікс. М.Стельмах «Дятел».

Про матеріал
Розробка уроку для 2-го класу (НУШ). Предмет: Українська мова (Тема: "Слово") та читання (Тема: "Ліс - це диво, ліс - це казка").
Перегляд файлу

Предмет: Українська мова

Клас: 2-й

Дата: 22.11.2021р.

Тема: Слово. Значення слова. Ліс – це диво, ліс – це казка. Робота з тлумачним словником. Комікс. М.Стельмах «Дятел».

 

Мета.

Навчальна: дати дітям уявлення про слово як мовну одиницю, ознайомити їх із лексичним значенням слова; навчати виразно читати віршовані твори.

Розвивальна: розвивати навички користування тлумачним словником, комунікативні навички, увагу та пам’ять.

Виховна: виховувати любов до природи, пробуджувати інтерес до знань.

 

Обладнання: підручник,  демонстраційний матеріал,  презентація, тлумачні словники, цеглинки LEGO.

 

Хід уроку

 

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

Організація класу


Ти поглянь лише в віконце!

Заглядає у клас сонце!

Посміхається, моргає,

дітям успіхів бажає:

всім старанно потрудитись,

працювати не лінитись.

Бо знання – як джерело,

Напуває всіх воно.

Тож, і ти часу не гай,

До роботи приступай.


ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Повідомлення теми уроку

– Отже, ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови.

– Сьогодні розпочинаємо вивчення нового розділу. А для того, щоб дізнатись як він називається нам потрібно розгадати кросворд.

1. Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…(лисиця).
2. Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька.
Не звірятко – просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку, з гілки ...
Хто ж це буде, діти? (Білка.)

3. Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий…(вовк).
4. Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни. (Ведмідь.)
5. Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить. (Бджола.)

 

1.

л

и

с

и

ц

я

 

 

2.

б

і

л

к

а

 

 

3.

в

о

в

к

 

4.

в

е

д

м

і

д

ь

  5.

б

д

ж

о

л

а

 

 

– Молодці, діти, ви відгадали всі загадки. Яке ж слово у нас утворилося? (Слово.)

– Так, правильно!

– Отже, на уроці ми поговоримо про слово і його значення.

2. Пояснення нового матеріалу

– З чого складається мова? (Мова складається зі слів.) Без слів немає мови. Слово – це найменша та основна одиниця мови.

– Що ми використовуємо, коли нам необхідно записати речення? (Логічно зв’язані слова.)

– Коли нам необхідно написати слово ми використовуємо … (букви). Отже, з чого складається слово? (З букв.)

Вправа «Очікування»

– Прочитайте назву розділу з читання. (Ліс – це диво, ліс – це казка.)

– Про що, на вашу думку, йтиметься у творах розділу?

– Отож, на основі творів про ліс ви дізнаєтесь чимало цікавого про слово.

– Сьогодні ми помандруємо до лісу. Це допоможе нам набратися нових вражень та знань, також поговоримо про значення слова, попрацюємо з тлумачним словником.

Вправа «Мандрівка з передбаченням»

(Аудіо запис звуків лісу та спокійної мелодії.)

– Будь ласка, заплющте очі та уявіть, що ви потрапили до лісу. Нам приємно, дихаємо легко та вільно. Уявіть себе осіннім личком, з яким грається ніжний вітерець, то піднімає вас в гору, то опускає вниз, то крутить немов на каруселі. Ось повз пробігає їжачок і ви плавно опускаєтеся на його спинку.

– Як ви думаєте, що буде далі? Куди ви помандруєте з їжачком?

Гра «Чи знаєш ти лісових мешканців?»

Кого ми ще можемо побачити в нашому лісі? Давайте пограємо в гру.

Учитель називає слова, учні сигналізують зеленою карткою, якщо тваринка водиться у наших лісах, червоною – якщо ні.

Слова: лисиця, верблюд, заєць, ведмідь, слон, кобра, вуж, вовк, кенгуру, борсук, білка, страус, їжак, сорока, кабан, крокодил, олень, бегемот, сова.

Відгадування загадки

– Молодці! Ви чудово справилися із завданням! А чи відгадаєте таку загадку?

Тук-тук-тук чути стук

Та цей звук не від рук.

Птаха дзьобом стовбур б’є,

лікарем для лісу є. (Дятел)

Каліграфічна хвилинка

Зписування в зошит буквосполучень, слів дя ят ел те тл дятел

Звуко-буквений аналіз слова Дятлик – 2 скл., 6 б., 6 зв.

Робота з коміксом

Вправа 2, друге завдання (с.80)

– Розглянь комікс. Кого ви бачите? (Двох дівчаток.)

– Прочитайте їхню розмову сестричок.

Слухання вірша

Буває, що слово відоме давно,

А знає не кожен, що значить воно.

І тут у пригоді стає визначник

Скарбів наших мовних –

Тлумачний словник.

                        Дмитро Білоус

– Діти, пам’ятайте, що значення слів підкаже вам тлумачний словник.

Робота з тлумачним словником

Індивідуальна робота з тлумачним словником.

– Перші словники виникли дуже давно. Але правила записування слів досі залишилося те саме – їх розташовують в алфавітному порядку.

– Інколи значення слова потрібно шукати за його початковою формою. Початкова форма слова дятлик – це дятел.

– Знайдіть у тлумачному словнику слово дятел. Прочитайте його значення.

– Що ви знаєте про дятла, окрім того, що він є «лісовим санітаром»?

– Де ще можна довідатися про дятла?

– Пропоную вам переглянути відео матеріал про дятла.

Робота над віршем Михайла Стельмаха «Дятел»

1) Чистомовка

Бі-бі-бі – добрий дятел жив на дубі.

Ав-ав-ав – дзьобом дерево довбав.

Да-да-да – де жука, де короїда.

Ду-ду-ду – роздобуде до обіду.

2) Скоромовка. Дятел дзьобом довбе дуба, дім будує діткам любим.

8. Словникова робота

Натягнув – надів.

Трудитись – працювати.

Зашивсь під кору – сховався під кору.

Щоденні 5. Слухаю і розумію.

Учитель читає вірш, учні визначають свій настрій після слухання.

Щоденні 5. Читаю для себе.

– Прочитайте вірш про себе упівголоса. З якою інтонацією слід читати вірш? (Вірш слід читати дружним тоном, у помірному темпі.)

Робота з тлумачним словником

Вправа 5

– Прочитай виділені слова. Знайди у тлумачному словнику значення одного з них (на вибір) значення. Запиши пояснення (тлумачення) цього слова.

– Склади і запиши речення зі словом дятел.

Робота в групах.

– Знайти у тлумачному словнику значення слів. Записати пояснення в зошит.

1 група – рецепт, 2 група – базар, 3 група – окуляри.

– Спікери груп зачитайте пояснення своїх слів.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Підсумок уроку. Рефлексія.

– А з яким настроєм ви закінчуєте урок? Про що дізналися на уроці?  Чи справдилися ваші очікування?  Оцініть свою роботу.

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
25 січня 2022
Переглядів
559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку