Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему «Узагальнення вивченого про складнопідрядне речення»

Про матеріал
Даний урок спрямовує учнів на розвиток таких ключових компетентностей: математичної (виокремлення головної та другорядної інформації), інформаційно-цифрової (дія за алгоритмом), «спілкування державно мовою», «загальнокультурна грамотність». Під час уроку використано (застосовано) наступні методи та прийоми: розподільний диктант, дослідження-відновлення, графічне читання, комунікативний практикум. Крім того, для виховання учня, як свідомого патріота України, використано елементи українознавства.
Перегляд файлу

Підготувала вчитель

української мови та літератури

Макотченко Світлана Євгенівна

Тема. Узагальнення вивченого про складнопідрядне речення.

Мета: націлити на усвідомлення, осмислення  й засвоєння відомостей про СПР, розвивати уміння і навички розпізнавання СПР серед інших видів складних речень; формувати навички аналізу; удосконалювати уміння створювати висловлювання на задану тему; виховувати культуру мовлення, уміння бачити перспективу, патріотизм, любов до рідного краю, гордість за свою Батьківщину.

Очікувані результати

Учні повинні знати:

- визначення СПР;

- особливості будови СПР;

- відмінності між СПР та іншими видами складних речень;

- види СПР.

Учні повинні уміти:

- визначати серед складних речень СПР;

-визначати його вид, засіб зв’язку;

- створювати висловлювання за темою

Компетентності: «Спілкування державно мовою», математична, інформаційно-цифрова компетентності, «загальнокультурна грамотність».

Тип уроку: повторення вивченого матеріалу.

Перебіг уроку

Свою Україну любіть,

Любіть її….во время люте,

В останню тяжкую минуту,

За неї Господа моліть.

Т.Шевченко

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання.

Взаємоперевірка

III. Повідомлення теми та мети уроку.

Діти записують у зошити число і тему уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель:

Розпочну із притчі.

Троє чоловіків тягнуть на собі каміння в місто. Піт застилає їм очі, мускули тремтять від напруження. Одного спитали:

- Що ти робиш?

- Тягну цей проклятущий камінь.

Другого спитали, що він робить?

       - Заробляю собі і своїй родині на хліб насущний, - бадьоро відповів другий.

Третій чоловік усміхнувся і сказав:

- Будую дивовижний храм, котрий стоятиме вічно на радість і втіху людям.

То ж сьогодні ми будемо складати цеглинки дивовижного храму, що називається “Храм  знань”, вони знадобляться вам у житті й ніколи не будуть тягарем, як двом першим чоловікам.

Та чи можна побудувати дім без фундаменту?

Тому сьогодні нашою надійною опорою стануть знання, які ви здобули на попередніх уроках при вивченні  складнопідрядних речень.

А епіграфом будуть слова Т.Шевченка, оскільки мовна тема пов’язана  із мальовничими кутками нашої Батьківщини.

V. Актуалізація опорних знань.

Учитель:

- Пропоную вашій увазі інтерактивний вправу. Виконайте її та перегляньте відео, яке з’явиться після правильного виконання завдання.

https://learningapps.org/display?v=pu7bjtcq517

VІ. Виконання вправ на закріплення знань, умінь і навичок.

Розподільний диктант.

Розподіліть речення на прості, складносурядні та складнопідрядні. (Можлива робота в групах.)

Людину, як і дерево, з усім корінням з рідного ґрунту не викинеш. (Ю. Збанацький) Щодень приносив лагідніші подихи вітер і зеленіла на пагорбках земля. (М. Олійник) Душа душу чує, а серце серцю вість подає. (Нар. творч.) Як я люблю оці години праці, коли усе навколо затиха під владою чаруючої ночі! (Леся Українка) Для мене нема нічого дорожчого чи солодшого, ніж душа, яка мене любить, хоч би бракувало всього іншого. (Г. Сковорода) Привчав мене батько трудитись до поту, а мати — співати пісні. (П. Воронько) Добробут народний та воля — то наша найперша засада.                    (П. Грабовський) У густій мряці, білій, як молоко, все пропадало: небо, гори, ліси, пастухи. (М. Коцюбинський) Тягне мене до лісу, аби там лягти під деревом по-звірячому і слухати, як шелестить жито на узліссі. (П. Загребельний). Блискучий лиман розливавсь вшир на вісім верстов, мов розтоплене скло. (І. Нечуй-Левицький)

Творчий диктант.

Запишіть прості речення, утворіть складнопідрядні з кількома підрядними, визначте їх вид. Виконати синтаксичний розбір одного речення на вибір.

Земля світиться, барвиться, коли... Батько сподівався, що... Деякі дослідники, які... ..., що вона вишила, що... Коли..., почало вечоріти, бо... Г. Сковорода не любив ніякого дару, котрий... Щоб..., треба дотримуватись правил, які... Ще вони пам’ятали, як... Линемо подумки туди, куди... Я дуже радію, коли...

Дослідження-відновлення

З’єднати частини прислів’їв та приказок, визначити вид підрядної частини в кожному реченні. Скласти схеми до поданих речень.

https://learningapps.org/display?v=pxnr72tfc17

Фізкультхвилинка

Графічне читання

Речення, хаотично розташовані, за допомогою графічної схеми розставити так, щоб утворився текст. Навпроти схеми вказати номер речення.

1.[    ], який(…..)

2.[    ],(що……)

3.[    ], (що….)

4. [    ], (де…)

5. [    ], (незважаючи на….)

6.(Коли…), [    ]

7. [    ], (яка…)

8. [    ], (який…..)

9. [    ], (що…)

10. [    ], (де…..)

1.Угорські хроніки згадують про три городища Мукачево, Борша (Боржавський замок), зараз село Вари, і власне Ужгород, де Лаборець і організував оборону проти угорців.2. Одна з найвідоміших і найтаємничіших легенд є розповідь про князя Лаборця, який заснував місто Ужгород. 3.Вони  швидко його розбили, незважаючи на виснаження після переходу. 4.Його наздогнали і вбили біля річки, яка з того часу і донині носить ім’я Лаборець .5. Сьогодні можна стверджувати, що легендарний князь Лаборець - це зібраний образ кількох історичних постатей та періодів.6. Це гарний міф, який звичайно має під собою історичну основу. 7.Із писемних джерел ясно, що сутички за територію були і до угорців між Болгарським царством та Великою Моравією.8. Нестор Літописець пише, що "И жили здесь словины и влахи".9.Адже це  територія , де знаходилися родовища солі. 10. Коли  угорці взяли замок, князь утік.

 Диференційоване завдання (пропонується на вибір учнів)

Перевірка навичок складати зв’язний текст (6-8 речень) з використанням СПР.

1.Завдання . «Візитівка мого міста». Складіть міні-есе у художньому стилі про свій рідний край. Ваше завдання: описати те місце, де ви живете, що є для вас найдорожчим та найріднішим.

Або

2. Завдання. Доповніть подані речення

Гори Карпати навіть на перший погляд навіюють всілякі дивовижні образи, так як …ваблять своєю красою та чарівністю. Замки та палаци, храми та монастирі, археологічні знахідки ховають від нас чимало таємниць минулої доби, яка…… могла зруйнувати  створене або відродити щось нове. Вони захоплюють нас, переносячи в різні історичні епохи, пронизують духом героїчних та легендарних часів, які ……уславили наш народ та край. Взагалі історія Закарпаття ставить більше питань ніж відповідей, бо…. до сих пір ще не вивчена. Події минулого настільки розмиті та багатозначні, що….. виникає великий простір для бурхливої уяви. Звідси випливають різноманітні версії щодо тієї чи іншої події, яка….. цікавить нас все більше та більше.

VII. Систематизація й узагальнення знань

Комунікативний практикум

Скласти  зв’язну  розповідь  у  науковому  стилі,  розкриваючи тему «Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому». Зосередити увагу на питаннях:

1. Які ознаки має  складнопідрядне речення?

2. З яких частин воно  складається? Навести приклад.

3. Як  пов’язані  між  собою  частини  складнопідрядного  речення?

4. Як  відрізнити  головну  і  підрядну  частини  в  складнопідрядному реченні?

5. Порівняти будову й засоби зв’язку складнопідрядного і складносурядного речень.

VIII. Підсумок уроку

Оцінювання. Рефлексія

IX. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання за темою «Складнопідрядне речення».

 

docx
Додано
10 квітня 2021
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку