Конспект уроку з української мови для 9 класу "Основні види складнопідрядних речень. Складнопідрядні речення з підрядними означальними та з'

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 9 класу "Основні види складнопідрядних речень. Складнопідрядні речення з підрядними означальними та з'ясувальними".
Перегляд файлу

 

ОСНОВНІ ВИДИ ПІДРЯДНИХ РЕЧЕНЬ. СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ ТА З’ЯСУВАЛЬНИМИ

МЕТА: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому, формувати вміння розрізняти підрядні означальні та з’ясувальні частини, знаходити в  тексті  такі види складнопідрядних речень, аналізувати їх; розвивати творчі вміння моделювати, конструювати складнопідрядні речення ; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість, збагачувати словниковий запас; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного слова.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ.  Презентація,  підручники, зошити, ілюстративний і роздатковий матеріал.

                                                                               ХІД УРОКУ

     ЕПІГРАФ

   Освіта — це вид гігієни. Письмо з помилками — то як невмиті руки чи зуби…Освіта потрібна людині не для іспиту і вступу до технікуму, а для неї самої… Бо теперішня людина — тільки освічена. (Василь Стус. Із листів до сина Дмитра).

I.Організаційний момент. Робота з епіграфом.

II. Актуалізація опорних знань.

МОВНА РОЗМИНКА

« Упіймай помилку» (тема «Освіта»)

Лекції по математиці –  лекції з математики.

Минулорічна практика – торішня практика.

Отримати освіту – здобути освіту.

Документи здавати в любий заклад – подавати в будь- який заклад.

Учень справився з завданням – впорався із завданням.

Заставляє вчити напам’ять – примушує.

Чи вірний цей вираз? – Чи правильний цей вислів?

Хто знає, підніміть руку. – Хто знає, піднесіть руку.

 

Вправа « Продовж думку»

1.Складнопідрядним називається речення, у якому… .

2.Підрядна частина залежить від… і може з’єднуватися  за допомогою…(сполучників й сполучних слів).

3.Підрядна частина по відношенню до головної може стояти… .

4.Головні частини СПР можуть мати….(вказівні слова), які зазвичай виражені…(займенниками той, все, кожен та ін. або прислівниками там, туди, так, стільки і т.ін.)

5.На відміну від сполучників, сполучні сова…(відповідають на питання, є членами підрядної частини).

6. Між головною і підрядною частинами СПР ставимо…(кому).

7. Тире ставлять між частинами СПР для…(інтонаційного виділення підрядної частини, що стоїть перед головною). Н-д. Якщо болить серце – тобі, друже, поталанило (В.Стус).

Вправа «Два- чотири – всі разом»

Я швидко вивчив вірш, який здався мені легким.

Я швидко вивчив вірш, бо він здався мені легким.

Я знав, який вірш потрібно вивчити.

Завдання. Прочитайте речення. З”ясуйте, у якому з них підрядна частина залежить від іменника в головній частині, у якому – від дієслова,  а в якому пояснює головну частину в цілому. Зробіть висновок, за якими критеріями можна поділити СПР на три основні види.

  • Зробити припущення, якою буде тема нашого уроку. Пропоную разом її сформулювати.

III. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

IV.Сприйняття й усвідомлення матеріалу.

1. Робота з підручником. Опрацювання правил, таблиці  на с. 100.

 

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!  Для того, щоб визначити вид СПР, потрібно врахувати :

а) від чого залежить підрядна частина;

б) засоби зв’язку між частинами;

в) смислові  відношення між частинами (за допомогою питань).

 

2. СПР з підрядними означальними.

     Складнопідрядним реченням із підрядною означальною частиною називають таке складне речення, у якому підрядна частина пояснює голодний або другорядний член головної частини, виражений іменником або іншою частиною мови в ролі іменника, і відповідають на питання який? чий? котрий?

    Підрядна означальна частина поєднується з головною за допомогою сполучних слів який, котрий, чий, що, де, куди, звідки і підрядних сполучників що, щоб, ніби, наче, як.

   Для виділення іменника і залежної від неї підрядної частини використовуються вказівні слова хто, такий, той, кожен, весь.

   Підрядна означальна частина завжди стоїть після означуваного слова.

Спостереження над текстом

   Гопак – український танець, який, на думку дослідників, виник серед козаків. Спочатку його виконували лише чоловіки, котрі показували в танці силу, спритність, завзяття, веселу вдачу. Нині хлопці танцюють гопак разом із дівчатами, які підкреслюють рухами свою ніжність, граційність і вроду.

  Сьогодні набув популярності тритомний мальований роман-блокбастер «Даогопак», у якому йдеться про пригоди майстрів бойових мистецтв Запорозької Січі. До назви народного танцю додано давньокитайське слово «дао», що перекладають як «життєвий шлях», «сенс життя людини». В основу сюжету твору покладено давні українські міфи, із якими автори прагнуть ознайомити читачів. Найважливіше завдання, яке поставили автори роману, - допомогти читачеві знайти героя в самому собі.

А. Прочитайте текст. Визначте його тему та основну думку.

Б. Словникова робота

ГОПА́К, а, чол. Український народний швидкий танець, одиночний, парний або груповий.  Походження слова: ГОП (вигук) наявність вигуку у всіх основних словʼянських мовних групах робить можливим припущення про його виникнення в період, близький до прасловʼянського.

ГРА́ЦІЯ- запозичення з латинської мови; лат. grātia «краса» повʼязане з імʼям богинь краси Grātiae «Грації», утвореним від основи прикметника grātus «приємний, привабливий; вдячний».

 - Дібрати синоніми до слова граційний.

В. Завдання до тексту.

Визначити складнопідрядні речення, указати головну й підрядну частини.

Який вид підрядної частини? Як ви це визначили?

Підрядна частина стосується всієї головної чи якогось слова?

Чим приєднується підрядна частина до головної? Як це визначити?

 

Г. Виписати перше речення. Дати йому загальну характеристику, накреслити схему.

     Гопак – український танець, який, на думку дослідників, виник серед козаків.

 «Спостережливе око». Порівняйте свої висновки з матеріалом підручника  на  с. 103.

3. Складнопідрядні займенниково- означальні.

     Підрядна частина, яка пояснює в головній частині займенник, конкретизуючи його зміст, називається займенниково-означальною. Підрядна частина відповідає на питання хто саме? що саме? : Багато знає той (хто саме?), хто багато читає.

    Займенниково- означальні підрядні частини найчастіше відносяться до вказівних та означальних займенників той, такий, кожний, усякий. Займенник у головній частині не можна вилучити або замінити.

Конструювання речень (усно).

 Відновити прислів’я, вибравши з довідки другу частину. Від головної до підрядної поставити питання.

Зразок. Найменше матиме той (хто саме?), хто хоче найбільше.

  1. Лише той уміє кохати,… . 2. Той не друг жодному,… . 3. Той збере будяки, … . 4. Усього доб’ється той,… .

 Довідка: хто душею багатий; хто друг кожному; хто сіє колючки; хто бореться.

  • Перебудуйте усно останнє речення так, щоб головна частина стояла після підрядної. Накресліть схему цього речення, усно дайте його характеристику.

             Усього доб’ється той, хто бореться. – Хто бореться, той усього доб’ється.

  1. СПР з підрядними з’ясувальними.

Складнопідрядним реченням із підрядною з'ясувальною частиною називають таке складне речення, у якому підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст одного зі слів головної частини.  Відповідає на питання непрямих відмінків.

Із головною частиною підрядні з'ясувальні поєднується за допомогою:

— сполучних слів хто, який, котрий, де, куди, коли, як;

— сполучників хто, що, як, щоб, ніби, мов, наче.

Найчастіше підрядні з'ясувальні залежать від дієслів із значенням:

— мовлення (говорити, казати, розповідати, повідомити, запитати, пояснити, нагадати тощо);

— мислення (думати, передбачати, упевнитися, згадувати, розуміти тощо);

— відчуття, сприймання (бачити, помічати, чути, відчувати, пишатися, бажати тощо).

Підрядні з'ясувальні можуть залежати від прислівників (відомо, зрозуміло, видно, треба, жаль тощо), прикметників та дієприкметників (певен, радий, задоволений, переконаний тощо).

Робота в парах. Творче конструювання та спостереження. Вправа 179 (с. 109 підручника).

До поданих головних частин додати підрядні, які пояснювали б виділені слова. Утворити текст «Перший подих зими». Записати, розставляючи розділові знаки.

  1. У міському парку ми милувалися, …(як перший сніг тихо  й неквапно припорошував алеї).
  2. Було видно, … (що  на обличчях людей розквітають радісні посмішки).
  3. За якийсь час ми побачимо, … (що парк порине в зимову казку).
  4. І всі будуть утішені, … ( що зима завітала й до нашого міста).
  5. Дуже хотілося б,… ( щоб перші сніжинки не танули так швидко).
  6. Та хіба ж не зрозуміло, … (що в зима тільки-тільки вступила у свої права).
  7. Цієї пори не може людина не замислитися, … ( скільки радості принесуть із собою  зимові  свята).

Завдання до вправи

  • Прочитати утворені речення.
  • Поставити питання від головної частини до підрядної.
  • На питання якого другорядного члена речення відповідає підрядна частина?
  • Яке місце підрядної частини щодо головної?
  • Визначити в головній частині слово, яке роз’яснює підрядна частина. Якою частиною мови воно є?
  • Визначити, яким сполучником чи сполучним словом підрядні частини поєднані з головними.
  • Дати загальну характеристику 1-го речення.

    Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складнопідрядне з підрядною з’ясувальною, склад. з двох частин.

   Перша частина- головна, співвідноситься з простим, двоскладним, поширеним, повним, неускладненим реченням.

   Друга частина – підрядна, відповідає на питання чим? і є підрядною з’ясувальною, стоїть після головної, роз’яснює дієслово милувалися в головній частині,  відокремлюється комою. Співвідноситься з простим, двоскладним, поширеним, повним, ускладненим однорідними обставинами.

V. Узагальнення вивченого; оцінювання діяльності здобувачів освіти.

Вправа «Так- ні»

  1. СПР поділяються на 2 види: означальні та з’ясувальні.
  2. Головну частину в цілому пояснюють лише з’ясувальні речення.
  3. З’ясувальні речення відповідають на питання непрямих відмінків.
  4. Підрядна означальна завжди стоїть перед означуваним словом.
  5. Займенниково-означальна підрядна частина відповідає на питання хто саме? що саме?
  6. Займенник в займенниково-означальній підрядній частині вилучити або замінити не можна.
  7. Найчастіше підрядні з’ясувальні  частини стоять після головної частини.

Картка самооцінювання (кожне питання – по 4 бали).

  1. Повторив (-ла) раніше вивчений матеріал.
  2. Результативно працював у парі та індивідуально.
  3. Зможу узагальнити вивчений матеріал.

 

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати параграфи  14-16.

Вправи 183 (достатній рівень).

Скласти речення за схемами вправа 178 (високий рівень).

 

Література

 

1.Сербенська О.  Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити. К.: Апріорі, 2019. 304 с.

2. Глазова О.П. Українська мова: підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. Закладів/О.П.Глазова. Харків: Вид-во «Ранок», 2017. С. 100-111.

3. Академічний тлумачний словник   http://sum.in.ua/s/ghracija

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
6506
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку