Конспект уроку з української мови для учнів 7 класу на тему "Безособові дієслова"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 7 класу на тему "Безособові дієслова"
Перегляд файлу

         

Безособові дієслова

Мета:  ознайомити учнів із безособовими дієслівними формами;  формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, уміння розрізняти особові й безособові дієслова, визначати їх морфологічні ознаки;  розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на –но, -то у висловлюваннях; виховувати повагу  до матеріальної й духовної культури східних слов’ян.

        Тип уроку:урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

        Обладнання: дошка, картки.

                                        Хід уроку

1. Визначення елементів настрою.

Повернулися один до одного обличчям, узялися за руки, посміхнулися, побажали успіху.

2. Актуалізація опорних знань.

2.1. Перевірка домашнього завдання.

2.2. Тестування.

1. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово

З дитинства маю непереборне бажання  побувати в горах.

А підмет  Б присудок В означення Г додаток Д обставина

2.   Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.
...батьки познайомилися й одружилися близько ... років тому, і вони неодмінно
... відсвяткувати цей ювілей у колі ...
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

А. Юлині, п’ятдесяти, хотять, родичів         Б. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

В. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичей        Г. Юліни, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

Д. Юлині, п’ятидесяти, хочуть, родичів 

         3.   Дієслова лише доконаного виду подано в рядку 

А. грюкнув, полетіла, перекажу                   Б.  сядемо, спечете, робитимуть

В.  застелимо, плакав, прогнала                    Г. стрибав, пофарбувала, надрукували 

Д. приїхав, кликала, проводжали 

4.  Зʼясуйте, яким членом речення є виділене слово 

1 присудок  2  додаток   3 підмет  4  означення 

А. Піду шукати правди і тієї слави. 

Б. Без діла жить — тільки небо коптить. 

В. Не вчи орла літати, а соловейка співати. 

Г. Після роботи має він звичку пройтись надбережжям. 

Д.  Марнувати скраби духа — це злоба. 

5. Установіть відповідність

"(1)Приготувавши крем, (2)змастіть ним (3)випечені коржі, і - вуаля! - торт (4)зготовлено"

А-дієприслівник, Б - особова форма, В – інфінітив, Г- дієприкметник, Д- безособова форма дієслова

Відповіді (взаємоперевірка, оцінювання):

1. В

2. Б

3. А

4. БВДГ

5. АБГД

Сьогодні ми з вами більш детально ознайомимося з однією з форм дієслова. А от з якою саме я пропоную вам дізнатися, прочитавши вірш і визначивши форми дієслова.

Світає…
Світає, горить, розвидняється, дніє,
Захоплює, світить, палить і ясніє,
Зжимає, турбується, б’ється, тріпоче

І рветься, і плаче, говорить, шепоче…
І кличе, і вабить, світає, горить….
І от починається, знову болить,
Заводить, тугує, голосить, ридає.
Світає…

3. Оголошення концепту теми. Мотивація навчальної діяльності.

Тема нашого уроку: «Безособові дієслова». Запишіть її у зошит.

2.1. Метод «Очікування»

Запишіть на окремому промінці квітки знань, що ви очікуєте від уроку за такими напрямами:

Я очікую від себе…

…від однокласників…

…від учителя…      (Діти записують)

4. Оголошення мети уроку(записані на дошці)

Мета нашого уроку:  визначати в реченнях безособові форми дієслів; перебудовувати речення так, щоб дієслова в них набули безособового значення; складати тексти – описи, тексти - розповіді, використовуючи безособові дієслова.

5. Вивчення нового матеріалу.

5.1. Вибірково - дослідницька робота (взаємоперевірка)

Прочитати записані на дошці речення, виписати дієслова, що означають дію без відношення до будь-якої особи.

І варіант – дієслова, що означають явища природи (світає, холоднішає, мрячить, залило, вечоріє)

ІІ варіант — фізичний або психічний стан людини (не спиться, бракує, не хочеться, не терпиться, лихоманить)

 

А вже світає. Сумно - сумно навкруги. Холоднішає з кожним днем. Вечоріє, мрячить, залило навкруги.  Ой не спиться мені. Бракує тепла, барв літа. Не хочеться нічого. Не терпиться поїхати кудись. Аж лихоманить…

Отже, яку форму дієслова використано в тексті? На що вказують безособові дієслова?

5.2.Робота зі схемою.

Роздивіться схему, що лежить у кожного з вас на парті. Що ви можете сказати про безособові дієслова?

 

C:\Users\Ольга\Desktop\image041.jpg

5.3. Робота із підручником.

Розгорніть підручник на сторінці 103 і ознайомтеся із правилом. Чим би ви доповнили вашу схему? Що б дописали про безособові дієслова? Поверніться один до одного і поставте запитання за змістом правил.

6. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

6.1. Творча робота  у групах.

Переробити подані речення так, щоб  у ньому було вжито безособове дієслово. Працювати ви будете по групах. І якщо ви впораєтесь із завданням, то зможемо насолодитися описом прекрасного пейзажу.

 

І група - Усі вулиці звечора засипало листя. Вітер розвіяв його. Заморозки прибили на деревах зав’язь. Туман покрив усе навкруги. У повітрі пахне глиця. 

 

ІІ група – Рясний осінній дощ покропив землю. Вода залила луки. Вітер позамітав сліди. У саду пахне зів’ялою травою.  Раптом грім струснув землю.

 

ІІІ – Пісок позаносив молоді посадки. З моря віє холод. Тепло війнуло в розчинене вікно.  Радісне почуття охопило душу.  Вечірнє золото зорі залило поле.

Отже, який текст вийшов у кожної з груп? Які дієслова називаються безособовими?

6.2. Мовний кросворд

Розгадати кросворд. У горизонтальні рядки вписати дієслова, що вживаються тільки в безособовому значенні у формі однини теперішнього або минулого часу.

  1.      Явище природи, що свідчить про початок дня.
  2.      Дієслово на позначення випадкового успіху у справах.
  3.      Явище природи, що свідчить про початок вечора.
  4.      Спільнокореневе слово до слова «талан».
  5.      Стало холодніше.
  6.      Стан людини, коли підвищується температура, людина погано почувається.

Ключ:

1.Світає. 2. Щастить. 3. Вечоріє. 4.Таланить  5.Похолодало. 6.Лихоманить

1

С

В

І

Т

А

Є

2

Щ

А

С

Т

И

Т

Ь

3

В

Е

Ч

О

Р

І

Є

4

Т

А

Л

А

Н

И

Т

Ь

5

П

О

Х

О

Л

О

Д

А

Л

О

6

Л

И

Х

О

М

А

Н

И

Т

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

6.3. Інтернет – пошук.

Спробуйте з’ясувати різницю між словом «талан» і «талант», скориставшись мережею Інтернет.

Талан – доля, життєвий шлях.

Талант – природний хист людини, обдарованість.

7. Систематизація й узагальнення знань із теми. Бесіда.

Які дієслова називають безособовими?

Чи може при безособових дієсловах стояти підмет?

Що виражають безособові дієслова?

8. Рефлексія.

Чи досягли ми цілей, поставлених на уроці?

8.1.Перевірка методу «Мої очікування».

Діти зачитують і відзначають, чи справдилися їх очікування.

8.2. Оцінювання.

9. Домашнє завдання.

Параграф 16, вивчити правила, вправа 205 (письмово).

  • Скласти 3-4 речення до одного з малюнків на с.105

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестування.

1. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово

З дитинства маю непереборне бажання  побувати в горах.      А підмет  Б присудок В означення Г додаток   Д обставина

2.   Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.

...батьки познайомилися й одружилися близько ... років тому, і вони неодмінно ... відсвяткувати цей ювілей у колі ...
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

А. Юлині, п’ятдесяти, хотять, родичів        

Б. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

В. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичей       

Г. Юліни, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

Д. Юлині, п’ятидесяти, хочуть, родичів 

 3.   Дієслова лише доконаного виду подано в рядку 

А. грюкнув, полетіла, перекажу                  

Б.  сядемо, спечете, робитимуть

В.  застелимо, плакав, прогнала                   

Г. стрибав, пофарбувала, надрукували 

Д. приїхав, кликала, проводжали 

4.  Зʼясуйте, яким членом речення є виділене слово 

1 присудок  2  додаток   3 підмет  4  означення 

А. Піду шукати правди і тієї слави. 

Б. Без діла жить — тільки небо коптить. 

В. Не вчи орла літати, а соловейка співати. 

Г. Після роботи має він звичку пройтись надбережжям. 

Д.  Марнувати скраби духа — це злоба. 

5. Установіть відповідність

"(1)Приготувавши крем, (2)змастіть ним (3)випечені коржі, і - вуаля! - торт (4)зготовлено"

А-дієприслівник, Б - особова форма, В – інфінітив,                 Г- дієприкметник, Д- безособова форма дієслова

Тестування.

1. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово

З дитинства маю непереборне бажання  побувати в горах.      А підмет  Б присудок В означення Г додаток   Д обставина

2.   Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.

...батьки познайомилися й одружилися близько ... років тому, і вони неодмінно ... відсвяткувати цей ювілей у колі ...
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

А. Юлині, п’ятдесяти, хотять, родичів        

Б. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

В. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичей       

Г. Юліни, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

Д. Юлині, п’ятидесяти, хочуть, родичів 

 3.   Дієслова лише доконаного виду подано в рядку 

А. грюкнув, полетіла, перекажу                  

Б.  сядемо, спечете, робитимуть

В.  застелимо, плакав, прогнала                   

Г. стрибав, пофарбувала, надрукували 

Д. приїхав, кликала, проводжали 

4.  Зʼясуйте, яким членом речення є виділене слово 

1 присудок  2  додаток   3 підмет  4  означення 

А. Піду шукати правди і тієї слави. 

Б. Без діла жить — тільки небо коптить. 

В. Не вчи орла літати, а соловейка співати. 

Г. Після роботи має він звичку пройтись надбережжям. 

Д.  Марнувати скраби духа — це злоба. 

5. Установіть відповідність

"(1)Приготувавши крем, (2)змастіть ним (3)випечені коржі, і - вуаля! - торт (4)зготовлено"

А-дієприслівник, Б - особова форма, В – інфінітив,                 Г- дієприкметник, Д- безособова форма дієслова

Тестування.

1. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово

З дитинства маю непереборне бажання  побувати в горах.      А підмет  Б присудок В означення Г додаток   Д обставина

2.   Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.

...батьки познайомилися й одружилися близько ... років тому, і вони неодмінно ... відсвяткувати цей ювілей у колі ...
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

А. Юлині, п’ятдесяти, хотять, родичів        

Б. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

В. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичей       

Г. Юліни, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

Д. Юлині, п’ятидесяти, хочуть, родичів 

 3.   Дієслова лише доконаного виду подано в рядку 

А. грюкнув, полетіла, перекажу                  

Б.  сядемо, спечете, робитимуть

В.  застелимо, плакав, прогнала                   

Г. стрибав, пофарбувала, надрукували 

Д. приїхав, кликала, проводжали 

4.  Зʼясуйте, яким членом речення є виділене слово 

1 присудок  2  додаток   3 підмет  4  означення 

А. Піду шукати правди і тієї слави. 

Б. Без діла жить — тільки небо коптить. 

В. Не вчи орла літати, а соловейка співати. 

Г. Після роботи має він звичку пройтись надбережжям. 

Д.  Марнувати скраби духа — це злоба. 

5. Установіть відповідність

"(1)Приготувавши крем, (2)змастіть ним (3)випечені коржі, і - вуаля! - торт (4)зготовлено"

А-дієприслівник, Б - особова форма, В – інфінітив,                 Г- дієприкметник, Д- безособова форма дієслова

Тестування.

1. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово

З дитинства маю непереборне бажання  побувати в горах.      А підмет  Б присудок В означення Г додаток   Д обставина

2.   Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.

...батьки познайомилися й одружилися близько ... років тому, і вони неодмінно ... відсвяткувати цей ювілей у колі ...
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

А. Юлині, п’ятдесяти, хотять, родичів        

Б. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

В. Юлині, п’ятдесяти, хочуть, родичей       

Г. Юліни, п’ятдесяти, хочуть, родичів 

Д. Юлині, п’ятидесяти, хочуть, родичів 

 3.   Дієслова лише доконаного виду подано в рядку 

А. грюкнув, полетіла, перекажу                  

Б.  сядемо, спечете, робитимуть

В.  застелимо, плакав, прогнала                   

Г. стрибав, пофарбувала, надрукували 

Д. приїхав, кликала, проводжали 

4.  Зʼясуйте, яким членом речення є виділене слово 

1 присудок  2  додаток   3 підмет  4  означення 

А. Піду шукати правди і тієї слави. 

Б. Без діла жить — тільки небо коптить. 

В. Не вчи орла літати, а соловейка співати. 

Г. Після роботи має він звичку пройтись надбережжям. 

Д.  Марнувати скраби духа — це злоба. 

5. Установіть відповідність

"(1)Приготувавши крем, (2)змастіть ним (3)випечені коржі, і - вуаля! - торт (4)зготовлено"

А-дієприслівник, Б - особова форма, В – інфінітив,                 Г- дієприкметник, Д- безособова форма дієслова

 

 

 

C:\Users\Ольга\Desktop\image041.jpgC:\Users\Ольга\Desktop\image041.jpg 

C:\Users\Ольга\Desktop\image041.jpg 

 

 

 

 

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

 

 

C:\Users\Ольга\Desktop\image041.jpg 

 

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Ольга\Desktop\image041.jpg____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

____________________

 

 

 

 

 

 

 

 

І група - Усі вулиці звечора засипало листя. Вітер розвіяв його. Заморозки прибили на деревах зав’язь. Туман покрив усе навкруги. У повітрі пахне глиця. 

 

ІІ група – Рясний осінній дощ покропив землю. Вода залила луки. Вітер позамітав сліди. У саду пахне зів’ялою травою.  Раптом грім струснув землю.

 

ІІІ – Пісок позаносив молоді посадки. З моря віє холод. Тепло війнуло в розчинене вікно.  Радісне почуття охопило душу.  Вечірнє золото зорі залило поле.


C:\Users\Ольга\Desktop\index.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мойсеєнко Світлана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
8343
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку