Урок № 1
Стилістика як розділ науки про мову. Фонетичні, лексичні, фразеологічні, словотворчі засоби стилістики
Мета: повторити знання учнів про стилістику, фонетичні, лексичні, фразеологічні, словотворчі засоби стилістики, удосконалювати вміння визначати стиль мовлення й стилістичну роль різних мовних засобів у тексті; розвивати навички роботи з текстами, уміння робити лінгвістичний аналіз тексту, навички роботи з інформацією, збагачувати словниковий запас; виховувати дбайливе та уважне ставлення до рідної мови
Тип уроку: повторення знань, удосконалення вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент3
I. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку
III. Виконання системи практичних вправ, спрямованих на повторення вивченого
Орфографічна робота
► Запишіть під диктовку назви розділів мовознавства. Усно поясніть, які одиниці мови вивчає кожна наука.
Орфоепія, фонетика, словотвір, морфеміка, лексикологія, фразеологія, морфологія, граматика, орфографія, пунктуація, синтаксис, етимологія, стилістика.
► Чи згодні ви з думкою про те, що мова є системою? Які аргументи на користь цього твердження можете навести?
Робота з опорною таблицею
► Що таке стилістичні засоби? Яке забарвлення вони мають?
► Заповніть таблицю, назвавши основні засоби стилістики.
Фонетичні |
|
Лексичні |
|
Фразеологічні |
|
Словотворчі |
|
Морфологічні |
|
Синтаксичні |
|
Розподільна робота
► Заповніть таблицю, розподіливши подані нижче жанри за їхньою стильовою характеристикою.
Книжні стилі |
Розмовний стиль |
Мова художньої літератури |
||
науковий |
діловий |
публіцистичний |
|
|
|
|
|
|
|
Тези, протокол, нарис, репліка, повість, дисертація, реферат, звіт, роман, оповідання, поема, заява, акт, конспект, доповідна, звинувачувальний акт, діалог, лозунг, листівка, закон, постанова, анкета, характеристика, ода, казка, стаття, замітка, оголошення, угода, виступ.
► Які ще жанри ви знаєте? Доповніть таблицю своїми прикладами.
Лексична робота
► Попрацюйте в парах. Запишіть по черзі словосполучення, добираючи з дужок найбільш точне слово. Мотивуйте свій вибір.
(Прихильник, шанувальник, послідовник) таланту; (доступний, зрозумілий, досяжний) виклад; (сперечання, спір, дискусія) у пресі; (обіймати, осягати, охоплювати) посаду; (говорити, казати, висловлювати) думки; (оплачувати, сплачувати, платити) борги; (діставати, здобувати, набувати) освіту; (вичерпна, фундаментальна, глибока) відповідь; (хиба, помилка, вада) в розрахунках; (проведення, здійснення) валютних операцій.
IV. Підсумок уроку
► Закінчіть речення.
Українська мова — це мова…
Для мене українська…
Діамантом дорогим називав мову…
Стилістичні засоби — це…
Українська літературна мова має… стилів.
Жанри публіцистичного стилю…
Сьогодні на уроці для мене важливим було…
V. Домашнє завдання
► Напишіть твір-мініатюру, у якому довести або спростувати одну з тез: «Людина, байдужа до рідної мови,— дикун» або «Кожна мова має свій шлях розвитку, на якому позначились історичні події, пережиті народом… Усе це створює… національну психіку, що так виразно відбивається в мові» (Б. Антоненко-Давидович)