Конспект уроку з української мови для 11 класу на тему: «Частини мови»

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 11 класу на тему: «Частини мови» призачений, щоб узагальнити і систематизувати знання учнів про частини мови, удосконалювати вміння й навички стилістично доцільно їх використовувати у власному мовленні; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати в школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу любов до України, почуття патріотизму, шанобливе ставлення до Героїв Небесної сотні.
Перегляд файлу

11 клас

Частини мови

Мета:  узагальнити і систематизувати знання учнів про частини мови, удосконалювати вміння й навички стилістично доцільно їх використовувати  у власному мовленні; розвивати  комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, збагачувати словниковий  запас учнів;  виховувати в школярів  за допомогою мовленнєво-комунікативного  дидактичного матеріалу любов  до України, почуття патріотизму, шанобливе ставлення до Героїв Небесної сотні.

Обладнання:  таблиця, роздавальний матеріал.

Внутрішньопредметні  зв’язки:  синтаксис (текст),  лексикологія (терміни).

Міжпредметні зв’язки:  література, історія.

Тип уроку:  урок узагальнення і  систематизації знань.

 

Перебіг уроку

І.   Організаційний момент.

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів.

 Стратегія «Мікрофон».

1.   Що вивчає морфологія?

2.   Скільки частин  мови в українській мові?

3.   Яка відмінність між самостійними і  службовими частинами мови?

4.  Назвати самостійні частини  мови.

5.  Назвати службові частини мови.

ІІІ. Ознайомлення із темою, метою і  завданням уроку.

Учитель.  Сьогодні на уроці ми повторимо,  систематизуємо і узагальнимо знання про частини мови їх  морфологічні, лексичні і  синтаксичні  ознаки.

ІV.   Процесуально-діяльнісний етап.

1.   Робота з таблицею.

2.   Запишіть текст.  Визначте його тему, стильову належність,  над кожним словом  надпишіть  частину мови.

Україна вила  і стогнала від болю.  Вона  захлиналася від крові своїх найкращих синів.

Це не час Жовтневої революції, не час Великої Вітчизняної війни. Це 2014 рік.  Плаче небо, плачуть матері, дружини, діти,  плаче повсюди люд.  На очах і всього світу, у центрі Києва – Європейської столиці -  цинічно  розстрілювали  беззбройних людей: студентів,  викладачів, художників, фермерів, журналістів, робочих…

3.   Творчий  диктант.

Доповніть текст своїми міркуваннями.  У поданих реченнях  визначте прийменники  та сполучники.

Вони вийшли на мирний  протест.

Невимовний біль розриває груди, а сльози застилають обличчя кожного свідомого громадянина.  Убиті, покалічені і замордовані -  на совісті  злочинної української влади, тих, хто віддавав  і виконував накази  відстрілювати мирних громадян.

Душі загиблих завжди будуть над нами армією ангелів. В історію України  вони увійшли як Небесна  сотня.  Їх поховали під вигуки українців «Слава героям, Герої не вмирають».

4.   Робота в групах.

Група 1.    Запишіть  текст, знайдіть дієслова, визначте вид, час, спосіб.

Україна  давно так  багато і так  самовіддано не молилася,  як упродовж останніх місяців.  Від самого початку і дотепер поруч із людьми  на барикадах,  біля палаючих бочок на сцені, у храмах, наметах – священики Майдану.

Євромайдан – сучасне явище  всесвітнього значення.  Протягом короткого часу на ньому  не лише  сконцентрувалася величезна енергія народі, але й відбулося  одухотворення  майданівців  в умовах  безпосередньої загрози життю.  Люди втрачали страх смерті.  То був духовний прорив, то  подвиг в ім’я майбутнього.

Група 2.   Запишіть текст, знайдіть числівники.  Дайте визначення числівника.

 22 лютого  на барикаді  по вулиці Інститутській – гора шин. Горять свічки.

 Кияни  зносять квіти, кладуть у довгий ряд і хрестяться.  Вразлива картина:  одну поранену літню жінку почав добивати міліціонер.

 А друга  підскочила до нього,  як кішка,  і вчепилася в обличчя.  Він відступив і поранену  забрали. «Беркут»   зупинила тільки  стіна вогню.  Євромайданівці  відгороджувалися від них, як від дикого звіра.  А вони й були звірами:  тішилися,  коли хтось падав, раділи, добивали…

Група 3.  Підготуйтеся до виразного читання тексту, запишіть, знайдіть займенники, визначте їх  синтаксичну роль.

   Мамо, не плач.

   Я повернусь весною.

   У шибку пташинкою

   Вдарюсь твою.

   Прийду на світанні

   В садок із росою,

   А, може, дощем

   На поріг упаду.

   Голубко, не плач.

   Так судилося, ненько,

   Вже слово, матусю,

   Не буде моїм.

   Прийду і попрошуся

   В сон твій тихенько,

   Розкажу, як  мається

В домі новім.

5.   Творче завдання

Складіть речення, щоб  в одному випадку  подані слова  виступали  прислівниками, а в  іншому  однозвучними з ними  іменниками з  прийменниками.

Удень – у день.

Напам’ять – на  пам’ять.

Назустріч – на зустріч.

V.   Контрольно-рефлективний етап.

1. Перевірка роботи в мікрогрупах,  взаємооцінювання  і самооцінювання.

2.   Колективне складання усного повідомлення  про частини мови.

VІ.   Домашнє завдання (на вибір).

  • Складіть  за матеріалами уроку  опорний  конспект.
  • Розробіть  тестові завдання для перевірки знань про частини мови.
  • Напишіть  твір-мініатюру «Герої не вмирають».

 

 

doc
Додано
10 березня 2020
Переглядів
5069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку