Конспект уроку з української мови на тему "Узагальнення та систематизація вивченого з теми “Прислівник”

Про матеріал
Конспект уроку з української мови на тему "Узагальнення та систематизація вивченого з теми “Прислівник”. 7 клас
Перегляд файлу

 

Клас: 7

 

 

Тема: Узагальнення та систематизація вивченого з теми “Прислівник”

 

Мета:       узагальнити і систематизувати вивчені відомості про прислівник, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль;

                  формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні;сприяти розвиткові логічного мислення, збагаченню їх лексичного запасу; прищеплювати учням сталий інтерес до навчання;

                   виховувати повагу до багатства і виразності української мови; бачення        

                 навколишньої краси.            

Тип уроку: узагальнення та систематизація набутих знань, умінь та навичок

Форма уроку: урок з елементами змагання

 

 

Завдання:

 

  • повторити відомості про прислівник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

 

  • удосконалювати вміння знаходити прислівники у реченні, визначати розряди за значенням, утворювати ступені порівняння;

 

  • поглиблювати вміння вводити прислівники у самостійно складенні речення, вживати їх у мовленні;

 

  • продемонструвати вміння правильного написання прислівників разом,

     окремо і через дефіс;

 

  • застосовувати вивчений матеріал на конкретних вправах.

 

Обладнання: роздавальний дидактичний матеріал, наочність “Дерево настрою”, “Галявина успіху”, кросворд “Прихована частина мови”, картина Костенко І.Г. “Травень”, схема “Прислівник у промінцях сонця”, індивідуальні картки, бейджики.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

1. Вступне слово вчителя.

 

                                  День добрий, друзі! Ще один урок

                                  До вас прийшов за розкладом сьогодні.

                                  Отож озбройтесь книгою й пером,

                                  Щоб упірнуть у мовну нам безодню.

 

     Мені приємно сьогодні зустрітися з вами. Хочу, щоб від нашого уроку залишились приємні враження. Щоб ваші серця і розум поповнились новими знаннями. Урок знову відчинить для вас двері у багатий і прекрасний світ рідного слова.

 

2. Вправа “Хвилинка настрою ”

     Перш ніж перейти до оголошення теми нашого уроку, хочу запропонувати вам оцінити своє самопочуття “тут і тепер” (настрій, емоційний стан, фізичний стан тощо) за допомогою “кольоротесту” і “дерева настрою”.

     Зверніть увагу на дошку, тут є кольорові картки, які демонструють певний фізичний стан або настрій.

                   Червоний – активне прагнення до діяльності

                   Жовтий – позитивний емоційний стан

                   Зелений – спокійний стан

                   Синій – стан хвилювання

                   Коричневий – напруга

     Для того, щоб оцінити свій емоційний стан, настрій і поділитися ним з усіма присутніми, вам потрібно обрати і наклеїти квіточку певного кольору, який відображатиме ваш стан на початку уроку, на наше “дерево настрою”. У кожного на парті є квіточки з 5-ти кольорів, прошу подумати і зробити свій вибір. А вкінці уроку, коли ми з вами спільними зусиллями  досягнемо мети, квіточки на дереві перетворяться на соковиті плоди.

 

ІІ. Мотивація навчання.

1. Слово вчителя

     Колись Марк Твен сказав: “Хто не знає куди прямує, дуже здивується, якщо потрапить не туди.”

     А для того, щоб дізнатися, куди м прямуємо і що зустрінеться на нашому шляху, ми повинні згадати, над якою темою працювали впродовж останніх уроків української мови.

 

     Пропоную вам зараз спробувати відгадати загадку, яка допоможе нам в цьому.

  1. Відгадайте загадку

                                                 Чим від інших я відмінний,

                                                 Тим, що є я сам незмінний.

                                                 Розібратись як? детально,

                                                 Моє значення загальне –

                                                

                                                 Це найперш ознака дії:

                                                 Швидко їде, тихо мріє.

                                                 Чи ознака ще ознаки:

                                                 Дуже добре, надто м’яко.

                                                 А чи ознака предмета:

                                                 Місяць знизу, зорі зверху.

                                                 А скажу Вам тут дослівно –

                                                 Називаюсь я … прислівник.

     Сьогодні на уроці ми повторимо, узагальнимо та систематизуємо знання з теми: “Прислівник ”

     Записуємо сьогоднішнє число, класна робота, тема…

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

1. Вправа “Прислівник у промінцях сонця” (проводиться подібно до “мозкового штурму”).

     Завдяки вашим знанням, ми сьогодні на уроці завітаємо до творчої лабораторії при товаристві “Лінгвіст” і відчуємо себе справжніми дослідниками.

     Але для цього нам потрібно об’єднатися у групи (об’єднуємося за допомогою кольорової ромашки).

 

     Зараз у нашій творчій лабораторії є дві групи: “Мовознавці” і “Словесники”.

І нам потрібно буде з’ясувати, яка ж з груп краще засвоїла знання з теми: “Прислівник”. Ви будете займатися однією справою, і для того, щоб робота була плідною, давайте оберемо керівників наших груп. З усіх питань ви можете  звертатися до мене як куратора вашої творчої лабораторії.

     Кожна творча група має свою “галявину успіху”, на якій протягом уроку будуть з’являтися різнокольорові квіточки, що символізуватимуть ваші знання з теми: “Прислівник”.

     За кожне завдання ви будете отримувати певну кількість квіточок і поповнювати свою “галявину”. А в кінці уроку ми з вами, дивлячись на “галявину успіху”, яка відображатиме ваші досягнення, визначимо найактивнішу групу, що результативно працювала протягом уроку.

     Починаємо нашу роботу.

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого

1. Вибірковий диктант.

     Завдання. Виписати словосполучення з прислівниками.

Робота в групах.

І група “Мовознавці”. Прислівник позначає ознаку предмета.

ІІ група “Словесники”. Прислівник позначає ознаку ознак. 

Всі разом. Прислівник позначає ознаку дії.

     Надзвичайно весело, широко розстилатися, таємничо кружляючи, ніколи не забувати, зупинка на півдорозі, падіння сторчака, вічно молоді, зовсім інший, перекинутий догори, шлях назад.

     Максимальна кількість балів – 3 квіточки.

 

2.Змагання «Хто швидше?»

     Завдання полягає в тому, що ви, почувши словосполучення з прислівником, повинні швидко поставити до нього питання і вказати його розряд за значенням.

Часу на роздуми нема. Якщо ви не знаєте,  то кажете слово “далі”. Тоді відповідає наступний гравець іншої групи.

Наприклад: любо навколо (де?) – місця  

І група

ІІ група

1.Почули тут (Де? – місця)

1.Зустрів учора (Коли? – часу)

2.Сказав спересердя (Чому? – причин.)

2.Виглядав гарно (Як? – способу дії)

3.Відвідує щодня (Коли? – часу)

3.Дуже добрий (В якій мірі?)

4.Сказав для сміху (Для чого? – мети)

4.Спеціально чекав (Як? - спос. дії)

5.Зустрілися вчора (Коли? – часу)

5.Гляньте вниз (Куди? – місця)

6.Їдемо верхи (Як? – способу дії)

6.Розрізав навпіл (Як? – спос. дії)

7.Розказував цікаво(Як? – способу дії) 

7.Не знайшов ніде (Де? – місця)

 

3.Робота в групах.

І група “Мовознавці”. Утворіть просту і складену форму вищого ступеня порівняння від прислівників гарно, темно, зручно.

ІІ група “Словесники”. Утворіть форму найвищого ступеня від прислівників часто, швидко, просто.

     Максимальна кількість балів – 2 квіточки.

 

4. Конкурс керівників творчих груп.

Вправа “Відремонтуй слова”

          І група “Мовознавці”                                                    ІІ група “Словесники”

                -Н-, -НН-                                                           и та і в кінці прислівників

Стара…о; задушев…о; зра…я;                                           звідусюд…; довол…;

     сум…о; попідвіко…ю;                                                   навкруг…; по-заяч…;

               безпереч…о.                                                            лежач…; удвіч….

     Максимальна кількість балів 2 квіточки.

 

5. Індивідуальна робота на картках.

Картка №1            додаток

Дібрати до поданих слів антоніми.

Високо, далеко, вдень, темно, влітку.

 

Картка №2

Утворити від поданих слів прислівники.

Ліва, рука; о, північ; по, другий;

по, мій; в, зима.

 

Картка №3

Визначити спосіб творення прислівників.

Недавно, гарно, по-твоєму,

силоміць, більш-менш.

 

 

 

Картка №4

Записати прислівники знімаючи риску.

Пояснити написання не і ні з прислівниками.

Не/забаром; не/далеко; не/весело, а сумно; не/дуже; ні/скільки; ні/сюди ні/туди.

     Максимальна кількість балів – 3 квіточки.
 

6. Гра «Упіймай прислівник».
     Учитель читає речення, учні, почувши прислівник, піднімають сигнальні картки.

 

1. Сьогодні чудова погода.

 

2.Тихо над річкою, в ніченьку теплую,

   спить зачарований ліс. (Народна творчість)

 

3. Зверху ревла вода,

    внизу кипіла хвиля. (І. Нечуй-Левицький)

 

4. Як парость виноградної лози,

    Плекайте мову. Пильно й ненастанно

    Політь бур'ян. Чистіша від сльози

    Вона хай буде. Вірно і слухняно

    Нехай вона щоразу служить вам,

    Хоч і живе своїм живим життям. (М. Рильський)

 

     Максимальна кількість балів – 1 квіточка за кожну правильну відповідь.

 

7. Розподільний диктант

     Запишіть слова у 3 колонки: разом, окремо, через дефіс. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то з перших літер кожного прислівника, який слід писати разом і через дефіс, прочитаєте початок і закінчення афоризму О.Довженка, іншу частину якого треба доповнити.
     На льоту, де-не-де, позаду, одвіку, от-таки, спереду, без угаву, будь-як, під силу, посередині, інколи, на сміх, уві сні, швидкоплинно, один в один, рано-вранці, абияк, по троє, ймовірно,ось-ось, тим часом, тимчасово, в цілому, екстравагантно.
                              ПОСПІШАЙТЕ   творити   ДОБРО!

     –Слова О.Довженка беремо до уваги і йдемо далі.

     Максимальна кількість балів – 3 квіточки.

 

8. Розгадайте анаграму:

Анаграма – це переставлення букв і складів, внаслідок чого утворюються нові

                      слова; слово, утворене таким переставленням.

                      Зворотне читання слова, яке дає нове значення.

 

         кузран (зранку);

         лесево (весело);

         днохоло (холодно);

         норга (гарно);

         олма (мало).

На які питання відповідають ці слова?

До якої частини мови належать?

     Максимальне кількість балів – 1 квіточка за кожну правильну відповідь.

 

9. Творча робота.

І група “Мовознавці

     Скласти зв’язне висловлювання з 5-6 речень на тему “Прихід весни”, використовуючи прислівники з попередньої вправи.

ІІ група “Словесники”

     Розгляньте картину  Інни Григорівни Костенко «Травень». Спробуйте описати настрій, який дарують людині квіти, використовуючи подані: надзвичайно весело, святково, радісно, різнокольорово, по-весняному.

08

 

     Максимальна кількість балів – 5 квіточок.

 

     А для того, щоб якнайкраще налаштуватися на роботу, отримати позитивний заряд емоцій. Щоб гарний настрій, почуття краси і творчість перебували у повній гармонії. Пропоную вам прослухати відому усьому світові “Місячну сонату” Бетховена. Ви можете насолоджуватися музикою і творити.

 

     Слово вчителя.

     Узагальнення і систематизація вивченого з теми “Прислівник” було б неповним, якби ми не згадали, яку синтаксичну роль він виконує у реченні. Пропоную вам з’ясувати  синтаксичну роль прислівника на конкретних прикладах.

 

10. Підкреслити члени речення.

І група “Мовознавці”.

     Вода дорогу знайде всюди.

ІІ група “Словесники”.

     Василько вибрав шлях направо.

Максимальна кількість балів – 2 квіточки.

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

1. Слово вчителя.

     Підводячи підсумки сьогоднішнього уроку і завершуючи роботу нашої творчої лабораторії , нам потрібно розгадати кросворд. Я пропоную  ще раз  наостанок звернутися до нашої теми і у формі інтелектуального відпочинку повторити, закріпити знання з теми “Прислівник”.

 

2.Інтелектуальний відпочинок.

     Розгадайте кросворд, вписавши в порожні клітинки правильні відповіді. Якщо завдання виконано вірно, то у виділеному рядочку прочитаєте приховану частину мови.

Кросворд “Прихована частина мови”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

Р

Е

Д

М

Е

Т

А

 

 

 

 

 

 

 

П

Р

А

В

О

Р

У

Ч

 

 

 

 

 

 

Б

Р

И

Д

К

О

 

 

 

 

С

А

М

О

С

Т

І

Й

Н

А

П

Р

Е

Ф

І

К

С

А

Л

Ь

Н

И

М

 

 

 

 

 

 

 

М

І

С

Ц

Я

 

 

 

О

Б

С

Т

А

В

И

Н

И

 

 

Н

Е

З

М

І

Н

Н

І

С

Т

Ь

 

 

 

 

Н

А

Й

В

И

Щ

И

Й

 

 

 

Д

З

В

І

Н

К

О

  1. Назвіть одну з ознак прислівника, закінчивши речення. Прислівник означає ознаку …
  2. Дібрати антонім до слова ліворуч.
  3. Дібрати синонім до прислівника гидко.
  4. Прислівник – це самостійна чи службова частина мови?
  5. Яким способом утворений прислівник уголос?
  6. Прислівники якого розряду відповідають на питання де? куди? звідки?

     в якому напрямку?

7.  Яким другорядним членом речення виступає прислівник найчастіше?

8.  Найважливішою морфологічною ознакою прислівника є…

9.  Визначити ступінь порівняння прислівника найглибше.

10. Знайдіть у поданому реченні прислівник. Голос її дзвінко лунав, переливався, 

      линув.

 

Слово вчителя.

     Підведення остаточних підсумків уроку неможливе без оцінювання наших знань, умінь і навичок, які ми демонстрували протягом уроку. Тому  пропоную кожній групі поділитися своїми  “галявинами  успіху”, які поповнились і розквітли завдяки плідній праці.

     Обговорення “галявин успіху”. Оцінювання. Нагородження групи-переможця грамотою, а менш активну групу – подякою.

 

VII. Домашнє завдання

Слово вчителя.

                   Ось і уроку кінець!

                   Хто працював, той молодець.

                   Час урок кінчати,

                   Додому завдання писати.

 

Диференційоване завдання:

І група “Мовознавці”  – скласти діалог на мовознавчу тематику “Я знаю прислівник”.

ІІ група “Словесники” – виписати із творів художньої літератури п’ять речень із прислівниками,   зробити їх морфологічний розбір

 

Бажаючі. Завдання на 12 балів 

     Скласти кросворд використовуючи прислівники.

 

     Наприкінці нашого уроку давайте знову звернемося до “дерева настрою”. Урок майже закінчився. Ми з вами упорядкували наші знання з теми «Прислівник». Ви відвідали творчу лабораторію, попрацювали у групах, отримали оцінки. А зараз я хочу, щоб ви оцінили свій настрій в кінці уроку.

     Дуже вам вдячна за плідну співпрацю. До нових зустрічей!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 січня 2021
Переглядів
1275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку