Конспект уроку: "Твір - опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі"

Про матеріал
Розробка уроку допоможе цікаво ознайомити учнів з особливостями опису зовнішності людини. До розробки додається презентація.
Перегляд файлу

СЛАЙД 1. Тема: Твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі

Мета: формувати вміння складати тексти –описи зовнішності людини за   картиною в художньому стилі, розвивати мислення, мовлення, спостережливість, увагу, збагачувати словниковий запас учнів, підвищувати мовленнєву культуру, виховувати   інтерес до історичного минулого  нашого народу.

Тип уроку: розвиток мовлення

Обладнання: проектор, презентація, чернетки, портреп Запорожця, приклади творів.

 

Ти знаєш, що ти - людина. 

Ти знаєш про це, чи ні? 

Усмішка твоя - єдина, 

Мука твоя - єдина, 

Очі твої - одні 

В.Симоненко

Перебіг уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

-У якому стилі може бути складений текст – опис зовнішності людини ?

-Чим ці тексти відрізняються ?

- Що беремо до уваги, описуючи зовнішність людини ?

СЛАЙД 2.

 Кожна людина - єдина і неповторна особистість. Люди різняться не лише зовнішністю, а й своїм внутрішнім світом, властивим тільки їм.

Ми повинні не лише навчитися описувати зовнішній вигляд людини, а й спробувати розкрити її внутрішній світ, характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної особистості.

Описати зовнішність людини - це відтворити її зовнішній вигляд, передати її одномоментні або постійні риси.

Опис зовнішності складається, як і опис предмета. «Відоме» - сам предмет або його частини; «нове» - ознаки.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Робота над описом картиною.

СЛАЙД 3. Сьогодні на уроці ми поринемо у чарівний світ мистецтва. Останнім часом люди чомусь перестали помічати, що навколо нас стільки багато прекрасного. А занурившись у свої гаджети, багато хто забуває про те, що він живе у реальному світі. Та на сьогоднішньому уроці за допомогою цих гаджетів ми зможемо привідкрити невеличку сторіночку, яка зветься «Неповторний світ мистецтва».

  • Повідомлення вчителя про художника.

СЛАЙД 4. Манастирський Антон Іванович народився 2 листопада 1878 року в селі Завалів Підгаєцького району на Тернопільщині, помер 15 травня 1969 року у Львові. ! 1895 -1899 роках навчався у Львівській художньо-промисловій школі, у 1900 -1905 рр. – У Краківській Академії мистецтв.

СЛАЙД 5. Серед його творів – «Катерина» (1913 рік), «Ярмарок у селі Літятині»(1914 рік), «Запорожець « (1932 рік), «У таборі Кармелюка» (1950 рік), « Козак розмовляє», «Козацька школа».

У 1957 році А. Монастирський удостоєний звання народного художника України. 1980 року видана праця Г. Островського про життєвий і творчий шлях митця «Антон Монастирський.»

  • Опрацювання пам’ятки.

СЛАЙД 6. Памʼятка “Як працювати над твором за картиною»

1. Поцікавтеся відомостями про художника.

2. Прочитайте назву картини, що свідчить про задум художника, підкреслює, що він виокремлює в картині як головне.

3. Уважно розгляньте картину, вдумайтеся в її зміст (що і з якою метою зображено).

4. Уявіть, що було до зображеного художником моменту і що буде потім.

5. Подумайте, хто буде адресатом вашого висловлювання, кого, в чому і як ви переконуватимете.

6. Сформулюйте тему й основну думку твору, доберіть заголовок, який не збігається з назвою картини.

7. Продумайте, які типи мовлення поєднуватимуться у вашому творі, котрий із них буде основним.

8. Поміркуйте над композицією твору і складіть план.

9. Додержуйте співмірності частин твору, зосереджуючи увагу на основному — змісті самої картини, а

    не на розмовах про неї.

10.Задля повнішого і глибшого розкриття змісту картини доречно включити у твір елементи роздуму,

    оцінні судження.

  • Слово вчителя.

СЛАЙД 7. Я думою, що ви вже здогадались: розмова піде про картину Антона Монастирського «Запорожець». Отже, ми будемо описувати героя цієї картини.

Відтворюючи за допомогою слова зовнішній вигляд людини, потрібно передусім звернути увагу на ті ознаки, які для цієї особи є істотними, тобто впадають у вічі, відбиваючи певні риси її характеру, увиразнюють душевний стан або настрій. В одному випадку це риси обличчя, в іншому – одяг або манера говорити.

Ставлення до портретованої особи можна передати за допомогою оцінних слів і належно вибраних художніх засобів: порівнянь, епітетів, метафор тощо. Використання художніх засобів роблять словесний портрет виразним та емоційно наснаженим.

Перед початком роботи ознайомимося з Пам’яткою «Як складати твір - опис зовнішності людини в художньому стилі.

      СЛАЙД 8. ПАМ’ЯТКА    Як складати твір - опис зовнішності людини в художньому стилі

1.Розгляньте уважно картину, подумайте, чи її назва розкриває тему.

2.Доберіть художні засоби, що допоможуть описати зовнішність зображеної людини.

3.Розкажіть про передній план картини.

4.Опишіть головного героя картини: його портретні риси, одяг, взуття, позу, в якій його зображено.

5.Назвіть особливі деталі, використані художником для розкриття образу героя.

6.Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.

СЛАЙД 9. Але не забуваємо і про план нашого твору – опису зовнішності людини, який допоможе нам чітко і послідовно викласти наші думки. Нагадую, що він буде складним. Я пропоную вам орієнтовний план.

Орієнтовний план твору-опису зовнішності людини

I. Хто ця людина.

II. Її зовнішність.

    1. Що найперше впадає у вічі.

    2. Зріст, постава людини.

    3. Волосся, зачіска.

    4. Риси та вираз обличчя. Міміка, жести.

    5. Одяг.

III. Що подобається (запам'ятовується) в зовнішності людини.

СЛАЙД 10 – 11. Словникова робота.

На наступних двох слайдах вам запропоновані слова. Це «дане, або відоме» і «нове». Вони вам допоможуть при створенні образу нашого Запорожця.

Дане, або відоме

Нове

Обличчя

молоде, середнього віку, старої людини, продовгувате, округлене, худорляве,  суворе, вольове, бліде, зосереджене, розумне, життєрадісне, сумне ,без жодної зморшки, зморшкувате.

Очі

карі, темні, добрі, сумні, розумні, спокійні, лагідні, привітні, виразні, втомлені, задумані, запалі.

Погляд

уважний, зосереджений, проникливий, спокійний, сумний, зацікавлений, безрадісний, привітний, замріяний, замислений, спрямований у майбутнє.

Брови

чорні, темні, густі, широкі, приламані, високі.

Вії

довгі, чорні, темні , густі.

Чоло (лоб)

високе, світле, широке, відкрите, чисте.

Ніс

прямий, видовжений, гострий.

Вуса

густі, довгі, великі, закручені.

Волосся

темне, світле, пишне, рідке, зачесане назад, блискуче, хвилясте, пряме, оселедець.

Одяг

просторе й зручне вбрання, біла сорочка, червоний жилет, хутрова накидка, штани-шаровари, широкий пояс.

 

ІV. Робота над творами – описами зовнішності Запорожця з однойменної картини А. Монастирського.

  • Добір учнями мовних засобів до твору – опису із запропонованої таблиці.
  • Самостійна робота учнів на чернетках.
  • Редагування написаного.
  • Переписування твору в зошит.

V. Підсумок уроку.

VІ. Домашнє завдання: Написати опис – зовнішності людини за репродукцією картини «Запорожець» А. Монастирського.

 

Зразки учнівських робіт.

Переді мною репродукція картини А. Монастирського «Запорожець». Вона нагадує нам про  козацькі часи.  Тематичним центром полотна є образ бувалого воїна. Портрет вражає своєю проникливістю та щирістю. Внутрішньої значимості   зображенню немолодої , загартованої в боях людини надає поколінний обріз.  Неглибокий просторовий вимір сірого тла підкреслює нелегку долю захисника народу.

Увагу привертає смагляве, обвітрене обличчя з орлиним носом та поораним зморшками чолом . У запорожця – густі, довгі вуса, а на голові -  оселедець. Мабуть, найголовнішим у портреті цього козака є  його сумні, зажурені очі, які ховаються під густими навислими бровами.  Обличчя світиться силою та потаємним смутком. На ньому відбиті сліди часу й переживань.

Козак одягнений у білу  сорочку, червону кирею. На плечі накинутий   теплий жупан. Запорожець сидить, спершись лівою рукою на шаблю. Герой твору в глибокій задумі. Про що він міркує? Можливо, про ті далекі часи, коли він  з молодецьким запалом гнав ворогів із рідного краю, а може, сумує за овіяними славою літами.

Мені сподобалась картина А. Монастирського «Запорожець». Я пройнялася думками й переживаннями  козака, подумки перегорнула сторінки героїчного минулого українського народу, відчула гордість за цей період в історії держави.

 

 

Картина « Запорожець» А. Монастирського – свідок далеких козацьких часів. На полотні з особливою  художньою виразністю й майстерністю передано   зовнішність бувалого воїна. Картина пронизана сумним настроєм. Це підкреслюють темні кольори.

У козака худорлява, але міцна постава, мускулисті руки. Привертає увагу зосереджений грізний погляд, який, здається, пронизує душу ненавистю до ворогів і тугою за долю  рідного краю. Запорожець сидить, схиливши свою голову на  гостру шаблюку. Лице смагляве, обвітрене, на ньому видно сліди часу і переживань. З-під густих навислих брів дивляться в далечінь  сумні, зажурені очі. Нелегко, мабуть, було в житті цій людині. Про це свідчать глибокі зморшки на чолі. Особливої значимості зовнішності надає орлиний ніс із горбинкою  та густі довгі вуса. Запорожець одягнений у білу сорочку, що виглядає з-під червоного жупана. На плечах накинута кирея. Одяг підкреслює повну бойову готовність захисника народу.

Дивишся на цю картину і, здається,  огортає тебе  величний, вигартуваний у боях  козацький дух, промовляє голос далеких предків , нагадуючи про славне історичне минуле.

 

Мою увагу привернула картина «Запорожець» А. Монастирського. Полотно вражає проникливість, щирістю. Такого настрою художник досягає за допомогою змістовної психологічної характеристики та майстерного живописного рішення образу козака.

  Художник наближує до глядача постать немолодого чоловіка, зображує його в поколінному обрізі. Неглибоке  світло – сіре тло надає  внутрішньої значимості  портрету. Привертає увагу зосереджений погляд стомлених карих очей.   Вони ледь помітні , сховані під густими навислими бровами. На продовгуватому зажуреному обличчі помітні сліди часу й переживань. Чоловік має орлиний ніс і загострене підборіддя. Глибокі зморшки  свідчать про нелегку долю бувалого воїна. За довгими сивими вусами не видно губ.  Козак сидить, поклавши одну  руку на ногу, а другою тримає шаблю. Він про щось напружено думає.  Можливо, про  свою гірку долю, а, можливо, згадує товаришів, що залишилися десь у неволі. На ньому –  світла сорочка, червона кирея, теплий вовняний жупан. Зброя, одяг свідчать про те, що  запорожець завжди готовий до бою.

Мені сподобалася ця картина. Вона спонукає замислитися над  долею рідного народу, пам’ятати про  своє минуле.

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
4 лютого 2021
Переглядів
39213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку