Урок української літератури. 7 клас. Тема "Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів (після означуваного слова)"

Про матеріал
Розробка уроку містить пояснення нового матеріалу з теми "Дієприкметниковий зворот" на краєзнавчій основі.
Перегляд файлу

Урок української мови в 7 класі

Тема. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів (після означуваного слова).

Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот, пояснити правила відокремлення дієприкметникових зворотів; розвивати пунктуаційну грамотність, увагу, пам’ять  школярів, творчі здібності;

виховувати    почуття патріотизму, любов до рідного міста, інтерес до історії рідного краю.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: картки, мультимедійна презентація.

Основні поняття: дієприкметниковий зворот.

 

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.

 Добрий день, діти!

 Щойно пролунав дзвінок на урок. Отже, настав час сісти за парти. Я чую, як від хвилювання стукають ваші серця. Тому не буду довго випробовувати вас. Зараз ви займете місця за партами залежно від … своєї домашньої адреси.

Увага! Приготувалися мешканці вулиць Київської, Петропавлівської, Снайпера.

Увага! За ІІ столик сядуть мешканці провулків Михайленка, Євгена Ткаченка, Марини Медведєвої.

Далі займають місця мешканці вулиць Шевченка, Батюка, провулка Криничного.

І проходять за четвертий столик мешканці провулків Вербового, Заводського, Симиренка та вулиці Московської.

Так само, як учасники гри «Що? Де? Коли?», потисніть одне одному руки – і до роботи!

Чому саме так ви будете сидіти і які назви матимуть ваші групи? Мабуть, це вас цікавить найбільше.

Отож досить тримати інтригу.

Усі ми – мешканці міста Охтирка. Хтось із вас тут народився, тут з’явилися на світ його батьки, бабусі, дідусі… Тому таку людину ми вважаємо корінним мешканцем. А когось нещодавно доля закинула до нашого невеликого міста з багатою історією.

Колись давно Охтирка була козацьким полковим центром. Полк поділявся на сотні. Думаю, вам відомо, що й до цього часу мікрорайони міста називають сотнями. Відомими були І, ІІ сотні, Білчанська сотня – на території містечка Білка (нині – село Тростянецького району), не забута до сьогодні і 8 сотня.

Ви теж об’єдналися в так звані “сотні»:

мешканці вулиць Київської, Петропавлівської, Снайпера – І сотня;
 мешканці провулків Михайленка, Євгена Ткаченка, Марини Медведєвої – ІІ сотня;

мешканці вулиць Шевченка, Батюка, провулка Криничного - Білчанська сотня;

мешканці провулків Вербового, Заводського, Симиренка та вулиці Московської – 8 сотня.

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання.

А зараз запишіть у зошитах число, класна робота, тему уроку та епіграф.

 

ЕПІГРАФ (без розділових знаків)                                           

                                                               

                                                                                            У рідний край, грозою вмитий,

                                                                                             ведуть усі шляхи на світі.

                                                                                                           М. Стельмах

- Поясніть, як ви розумієте зміст епіграфа.

 

До епіграфа ми ще повернемося.   

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 А зараз пригадаємо вивчений матеріал про дієприкметник.

БЛІЦ-ДИКТАНТ «Так чи ні?»

  1. Дієприкметник – це частина мови. (НІ)
  2. Дієприкметник відповідає на питання який? Яка? Яке? Які? (ТАК)
  3. Дієприкметник виражає ознаку предмета (НІ)
  4. Дієприкметник виражає ознаку предмета за дією (ТАК)
  5. Дієприкметник поєднує граматичні ознаки дієслова і прикметника (ТАК)
  6. Дієприкметник має вид (ТАК)
  7. Дієприкметник змінюється за відмінками (ТАК)
  8. Усі учні на попередньому уроці знали правило (НІ)
  9. Дієприкметники не мають форми майбутнього часу (ТАК)
  10. Дієприкметник може виступати в реченні присудком (ТАК)
  11. Активні дієприкметники мають суфікси –уть, -ють (НІ)
  12. Від дієслів на –ся дієприкметники не утворюються (ТАК)

 

                             ( ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ (с. 116- 120).

 

РОБОТА З ЕПІГРАФОМ

  • Знайдіть дієприкметниковий зворот в епіграфі.
  • Назвіть означуване слово.
  • Поставте необхідні розділові знаки та поясніть їх уживання.

 

РОБОТА З ТЕКСТОМ, ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ

 

ОХТИРКА

 Завдання: прочитати текст. Знайти речення, ускладнені дієприкметниковими зворотами. Записати їх, розставивши розділові знаки, виділити означувані слова та дієприкметникові звороти. Пояснити вживання розділових знаків. Виконати синтаксичний розбір І речення.

 

 Охтирка – маленьке містечко, овіяне духом козацької доблесті та гусарських подвигів.               На вас чекає зустріч з визначною пам’яткою – Покровським кафедральним собором, у якому зберігається чудотворна ікона Божої Матері, шанована в усьому світі. Дивним чином з’явилася вона тут у ХVІІІ столітті. Служитель церкви, прибираючи траву, побачив світло і знайшов ікону з незвичайним образом Богородиці (вона зображена з непокритою головою). Біля  дзвіниці, розташованої поруч із храмом, знаходиться велика позолочена статуя Андрія Первозванного.

 Цікава історія виникнення Христоріздвяної церкви, побудованої графинею Чернишовою, мати якої померла в Охтирці. Перед смертю їй з’явилася Матір Божа та заповіла роздати свої багатства жебракам і не турбуватися про долю своїх маленьких дочок, бо сама Богородиця візьме їх під свій патронат. Одна з доньок, чия доля склалася дуже вдало, на знак подяки пожертвувала гроші на храм.

 Спасо-Преображенська церква, храм Георгія Побідоносця, Архангела Михаїла – велич і неповторна краса міста. А ще Охтирський Свято-Троїцький монастир, розташований на Охтирській горі. У минулі часи слава про його красу поширювалася по світу.

 Усе в місті, навіть повітря, насичене благодаттю храмів та чарівним дзвоном.

 Охтирка – місто, у якому кожен відчує особливе натхнення.

 

РОБОТА В ГРУПАХ

1. Виправити помилки.

В мальовничьому куточку сумщіни роскинулося місто Охтирка обрамлене віночком лісів.

 

2. З двох речень побудувати одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом. Поставити необхідні розділові знаки.

 У місті багато пам’ятників. Їх зведено на честь визначних подій та осіб.

 

3. Перебудувати речення так, щоб дієприкметниковий зворот відокремлювався комою.

 Місто Охтирка засноване 1641 року.

 

4. Записати речення, розставивши розділові знаки.

 У центрі міста є багато старовинних будівель збережених для нащадків.

 

ІІІ. Підсумок. Рефлексія.

 

  • Яке правило ви засвоїли на сьогоднішньому уроці?
  • Що нового ви дізналися?
  • Чим був корисний цей урок?
  • Що вам сподобалося на уроці?

 

Завершуючи урок, я хочу, щоб ви не тільки продовжили досліджувати історію нашого міста, а й самі вписали славні сторінки до його здобутків. Адже в нас мають багато нагород спортсмен Пухальський Нікіта, балерина Сергієнко Анна. Можливо, майбутнім ученим-біологом стане Явтушенко Максим.

 Успіхів вам!

 

ІV. Домашнє завдання.

 

Вивчити правила п. 19. А. Виконати впр. 237.

Б. Виконати впр. 238.

doc
Додано
3 лютого 2021
Переглядів
697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку