Урок на тему " Способи дієслів: дійсний, умовний, наказовий"

Про матеріал
Урок-дослідження. Мета уроку поглибити знання семикласників про способи дієслів та їх граматичні ознаки.
Перегляд файлу

 

СПОСОБИ ДІЄСЛІВ (ДІЙСНИЙ, УМОВНИЙ, НАКАЗОВИЙ)

Мета     поглибити знання семикласників про способи дієслів та їх граматичні ознаки;

 формувати  в учнів  вміння відрізняти дієслова наказового, умовного та дійсного

способів , правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль  дієслів; удосконалювати навички правильного й доречного використання  дієслів різних способів в усному та писемному мовленні; пояснювати основні орфограми дієслів, використовуючи різні правила правопису; розвивати навички пошуково  – дослідницької роботи; робити узагальнення; через смислове навантаження текстів поезій А. Малишка, І.Цюпи, Г. Бондаренка сприяти вихованню в дітей бережливого ставлення до українського рушника та рідного слова. 

 

Тип уроку

 урок – дослідження.

Внутрішньопредметні зв’язки

 орфографія (вживання м’якого знака, чергування приголосних звуків, е/и в ненаголошеному складі); будова слова, лексикологія.

Міжпредметні зв’язки

українська література, художня вишивка.

 

Епіграф    уроку                                         Рушники,  рушники,  рушники,

                                                                      Ви всі різні, як доля людськая. 

                                                                       Всю чарівність, красу зберегли

                                                                       Українського рідного краю.

                                                                                                 С. Новосад                                         

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Слово вчителя

Рушники…Вишиваний рушник – він розквітає розмаїттям барв, безмежною материнською любов’ю матері до дітей. Вишиваний рушник щедро простелений близьким і далеким друзям. Його дбайливо оберігають, пов’язують  на заручинах,   загортають маля, що з’явилося на світ , беруть у дорогу,  хліб у нього загортають та добрих людей пригощають.

 Тож, вишиваний рушник один з найдорожчих, найцінніших оберегів людини протягом її життя.

А ось цей рушничок хай буде оберегом сьогоднішньої  нашої діяльності на уроці.

  Епіграфом якого  стануть слова  неперевершеної майстрині волинської вишивки Світлани  Ігнатівни   Новосад.

 Тема нашого уроку способи дієслів : ми розглянемо з вами морфологічні ознаки, дійсного, умовного та наказового способів дієслів досліджуючи тексти українських письменників.

 

 

 

 

 

    А ще дітки ми будемо вишивати рушник різними способами дієслів та їх граматичними ознаками.

ІІІ. Актуалізація опорних знань .

 Бесіда.

Діти давайте пригадаємо:

  1. Що таке дієслово? ( дієслово – це самостійна частина мови, що означає дію або стан і відповідає на питання що робити? що зробити?
  2. А які форми дієслова ви знаєте?( неозначена форма( інфінітив),особові дієслова, дієприкметник,дієприслівник, безособові дієслова, форми на –но,-то).
  3. Назвіть, будь – ласка види дієслів? (доконаний/ недоконаний)
  4. Які часи має дієслово? (теп., майб., мин. - питання )
  5. Назвіть особи дієслів?( а що має ІІІ ос. одн. – рід)
  6. Діти, а дієслово має число?

Дійсно дієслово – це частина мови, яка має вид, час, особу, число. І означає дію.

 А для того щоб нам з вами знати яка дія: реальна  чи можлива за певних умов чи спонукає до дії необхідно вивчити способи дієслів.

             Тож, гіпотеза нашого уроку є дієслово – це самостійна частина мови, яка має категорію способу – дійсного, умовного чи наказового. Так чи ні?

 Любі друзі, я запрошую вас до роботи.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Дослідження – спостереження

 

 

 

 

 

 

 

  Робота з текстом( завдання на слайді)

 Прочитати речення. Знайти й виписати з них у три колонки дієслова, що виражають: 1) реальну дію; 2) не реальну, а бажану, можливу дію; 3) спонукання до дії.

Підкреслене дієслово розібрати як частину мови.( біля дошки)

Рушники

Сучасну і традиційну оселю на Україні ніхто не уявляє  без рушників. Їх тчуть і вишивають для краси у домі, на щастя в ньому, для душі.

 А подивіться, де висять рушники. Над вікнами і над дверима, на покуті – як  обереги од усього злого.

Рушники подавали і брали, коли йшли у свати, рушниками пов’язували молодих на заручинах, на рушничок ставали, коли вінчалися в церкві. Дівчата напередодні говорили: « Діждала б неділі, неділі  діждала б,  на рушничок стала б» . Молодим гості бажали : «Хай стелиться вам доля рушниками!» .

 

 

 

Дієслова, що означають

Дієслова, що означають

Дієслова, що виражають

реальну дію

не реальну, а бажану,

спонукання до дії

 

можливу дію

 

 

 

 

Оцінювання .

Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань з базовими

Увага на екран

 

 

 

 

 

 

Дослідження – відновлення.Опрацювання теоретичного матеріалу за слайдом та за підручником.

  •                    Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою узагальнювальної таблиці.

Способи дієслів( звернімось до таблиці)

Спосіб дієслова вказує на відношення дії до дійсності, встановлене тим,

 

хто говорить

 

Дійсний

Умовний

Наказовий

Дієслова означають реальну дію, тобто ту, яка відбувалася, відбувається чи відбуватиметься

Дієслова означають дію не реальну, а тільки бажану або можливу за певних умов

Через наказ, прохання, побажання, пораду, заклик виражає спонукання до дії

2. Робота з підручником.( стор. 48)

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

 

Дослідження-відновлення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Відновити народні вислови, поставивши дієслова, що в дужках, у формі 2-ої особи однини дійсного способу. Записати в зошит.

1. Як (дбати), так і (мати). 2) Як (працювати), так і (мати). 3) Як (робити), так і (ходити).

 4) Як (шити), так і (пороти) (Нар. творчість).

Ланцюжкова гра ( усно на слайді)

 

 

 

 

 

 

  •                    Утворити від поданих дієслів теперішнього часу (ІІ ос.одн, ІІ ос. мн)  наказового способу. (Учитель називає дієслова теперішнього часу, а учні по черзі утворюють форму наказового способу.)

Бережуть, плекаю, вишиваємо, переплітаєте, шануємо.

 Утворити форми умовного  способу ( письмово). Робота зі словником.( на слайді)

 

 

 

 

 

 

Зразок. Працювати – працював би, працювала б, працювало б, працювали б.

Гаптувати –

Слово лексикологу

Проводжати –

Скласти речення з будь – яким дієсловом, наказового чи умовного способу, записати у зошиті.

Робота з підручником

Вправа 82 ( 1,5, 7)

А зараз запишіть в рядок слова

Орфографічна хвилинка. Робота в парах. Взаємоперевірка.( пам’ятка)

Запишіть дієслова  ріж, вірте, стеж, удармо,висип, залишіть, поклич, сядьмо, стань,примнож, нехай летять, хотів би.

Дослідження – конструювання( робота в групах)

Записати речення з учнями від дієслів утворити різні форми умовного способу.

Коли син вирушав  із дому в далеку дорогу, мати дарувала рушник, щоб беріг від лиха.

Утворити форми наказового способу. Робота лексиколога( слово покут)

Рушником накривали діжу після випікання хліба, ставили її під образами на покуті( робота лексиколога).

 

Діти зробіть узагальнення з приводу умовного та наказового способу.

Випереджаюче завдання( скласти творчу роботу, використовуючи різні способи дієслів)

Рушники

Життя з них починається і доля. Вишиваний рушник…Він супроводжує людське життя завжди. З рушником приходили до породіллі, вшановували появу немовляти, з ним виряджали в далеку дорогу батька, чоловіка, коханого, проводжали людину в останню путь.

 Багато рушників вишила матуся за своє життя  різними візерунками, або смужечками. Придивіться: червона, зелена, коричнева, жовта, синя.

 Червона смуга означала: нехай подорожньому завжди світить сонце, а люди нехай зігріють мандрівника й нагодують його.

 

 Зелена барва провіщала зустріч із добрими людьми; коричнева, синя й жовта –

Хай щасливою буде дорога з чистим небом та ясним сонцем.

Оцінювання.

V. Узагальнення  й  систематизація знань

 Отже, підтверджуючи гіпотезу …… Так, дієслова мають категорію способу : дійсний, умовний, наказовий.

 Шановні діти! Досліджена і підтверджена  гіпотеза.

А тепер подивіться! Наш рушник майже вишитий. Але на наступних уроках ми його неодмінно допрацюємо.

Слово вчителя

Дорогі діти! За вашу працю, старанність, доброзичливість та активність на уроці. Я дарую вам символічний рушничок пам’ятку. Хай рушник оберігає вас від лихих слів, горя, образ. А пам’ятка способи дієслів допоможе вам при написанні текстів та контрольних при вивченні солов’їної  української мови, а текст пісні А. Малишка « Пісня про рушник» знадобиться вам для вивчення у 11-му класі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тож, хай стелиться вам доля рушниками!!!

Етап уроку              Рефлексія

Назва прийому       Підіб’ємо підсумки

Опис прийому

Один з найпоширеніших прийомів усної рефлексії, що, як правило, застосовується на етапі завершення уроку,- це промовляння за такою схемою:

На уроці я...

- дізнався...

- зрозумів...

- навчився...

- найбільший мій успіх - це...

- найбільші труднощі я відчув...

- я не вмів, а тепер умію...

- я змінив своє ставлення до...

- на наступному уроці я хочу...

 

V. Підсумок уроку 

VI. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

§ 10 Вправа 83

§ 10 Вправа 84

§ 10 Вправа 89

Скласти творчу роботу на тему: « Рушник – символ любові й незрадливості».

 


 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
1894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку