Конспект уроку з української мови 8 клас "ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ."
Тема: Означення, додаток і обставина як другорядні члени речення (повторення) ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.
Мета поглибити знання учнів про другорядні члени речення- означення, додаток і обставину ; сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати повагу до рідного слова та духовного надбання народу.
Очікувані результати: учні повинні зрозуміти, що таке прикладка, знаходити її в тексті, наводити власні приклади та застосовувати орфографічні правила при використанні прикладок.
Обладнання: мультимедійна презентація, опорні схеми, підручник, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований
Методи, прийоми:фронтальне опитування, розповідь вчителя, робота з підручником, робота біля дошки, вибірково-розподільний диктант, робота в парах, взаємоперевірка, взаємооцінювання, творча робота, гра «Склади прикладки», словниковий диктант, складання «Карти пам’яті», «Мікрофон»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Доброго здоров’я, любі діти!
Вас покликав дзвоник в рідний клас.
Знання на уроці будете здобувати
Тож ростіть здорові, в добрий час!
Сподіваюсь, що ви почуваєте себе комфортно. Адже до вас сьогодні завітали гості. Не хвилюйтесь! Краще привітайте гостей посмішкою. Привітайте посмішкою один одного.
А тепер за парти всі сідайте рівно
І до роботи візьмімось сумлінно!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу, спрямовану на вивчення другорядних членів речення.
1. Завдання-гіпотеза.
— Доведіть або спростуйте тезу: «Слово другорядний означає: не основний, менш важливий. Отже, другорядні члени речення менш важливі для вираження думок».
2. Мовний експеримент.
— Спробуйте розповісти про свої канікули, вживаючи речення, що складаються лише з головних членів. Який висновок можна зробити про роль другорядних членів у мовленні?(Другорядні члени речення (додатки, означення, обставини) пояснюють і доповнюють головні члени або інші другорядні і залежать від них.)
3. Фронтальне опитування.
— Назвіть другорядні члени речення.
(Додаток — другорядний член речення, який означає предмет і в реченні відповідає на питання непрямих відмінків, тобто всіх, окрім називного. Найчастіше додаток, як і підмет, виражається іменником або займенником.
Означення — другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета, відповідає на питання який?чий?котрий? і найчастіше виражається прикметником, зрідка — займенником або іменником.
Обставина — другорядний член речення, що характеризує дію з точки зору її місця, часу, причини, мети, способу або ступеня і відповідає на питання як?куди?звідки?коли?чому?з якою метою?якою мірою?де? Обставини виражаються прислівниками, сполученням іменника у непрямому відмінку з прийменником.)
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
А зараз я вам зачитаю речення, а ви спробуйте знайти означення.
Гора Говерла найвища в Україні (Відповіді учнів).
Діти, ми сьогодні з вами поведемо розмову про ще один вид означення, який називається прикладка та будемо розвивати наші правописні вміння написання прикладок з означуваними словами.
Розповідь вчителя
Гора Говерла найвища,вершина Карпатських гір, висота якої досягає 2067 метрів!
Це найвища вершина в Україні. І мені дуже хочеться, щоб ви в своїх знаннях з теми нашого уроку досягли найвищої вершини.
Отже , вирушаємо в дорогу по темі ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.(запис теми до зошитів)
А працювати будемо під гаслом «Здоров’я дітей – багатство нації».
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Отже, давайте спробуємо розібрати наш матеріал за допомогою фреймової структури
1. Робота зі схемою
( Презентація слайди)
1) Прикладка як різновид означення.
Прикладка - це різновид означення. Вона називає ознаку предмета й водночас дає йому нову назву.
Прикладка, як і взагалі означення, відповідає на запитання який?, наприклад:
Гора (яка?) Говерла найвища в Україні. (П. Воронько) Прикладка виражається іменником і, як правило, стоїть у тому ж відмінку, що й означуване слово: тітка Олена, тітці Олені.
Прикладками зазвичай виступають: власні назви (рік, озер, гір, міст, тощо): гори Карпати,місто Одеса, село Черкаська Лозова; характеристики особи за родом занять, національністю, соціальним становищем, місцем, віком тощо: дівчина-українка, хлопець-одесит; видові загальні назви при родових: дерево дуб, трава звіробій; характеристики за якістю чи властивістю предмета або особи: дуб-велетень, зима-чарівниця.
2) Прикладки поширені й непоширені. Їх правопис.
Прикладки можуть бути непоширеними (вираженими одним словом): риба карась, місто Київ, дівчина-підліток і поширеними (вираженими кількома словами): А он старе Монастирище, колись козацькеє село. (Т. Шевченко)
Прикладка з означуваним словом пишеться окремо або через дефіс.
1. Якщо спочатку йде родове поняття, а потім видове, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:
трава звіробій звіробій-трава
/ \ / \
родове видове видове родове
Але: жук-короїд, льон-довгунець, заєць-русак, гриб-паразит. У цих словах прикладка входить до складу терміна. І ці прикладки- терміни ви можете чути на уроках біології
2. Якщо спочатку йде загальна назва, а потім власна, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:
Красуня Марія Марія-красуня
/ \ / \
Загальна власна власна загальна
3. В інших випадках прикладка з означуваним словом, як правило, пишеться через дефіс – незалежно від її місця. Це, зокрема, прикладки, які характеризують предмет за якісними ознаками, за віком, за національністю, за місцем проживання, за фахом: учитель-мовник, мовник-учитель, красуня-яблуня, яблуня-красуня.
Пишемо в лапках
Умовні власні назви підприємств, установ, організацій, творів мистецтва, журналів, газет, пароплавів тощо пишуться в лапках. Прикладки, приєднувані до означуваних слів за допомогою слів імені, пам'яті, на ім'я, по імені, в лапки не беруться. Кінотеатр«Київська Русь», журнал «Всесвіт», Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Ст. 50-52 -теоретичний матеріал.
4. Практична робота.
Вправи №110.
З прикладкою лікар-терапевт скласти речення.
5. Робота біля дошки
Вправа 112
6. Вибірково-розподільний диктант (Робота в парах)
Вправа 114
7. Творча робота.
До поданих малюнків доберіть і запишіть прикладки, поясніть їх правопис
8. Гра «Склади прикладку» (роздаються парам конверти з пазлами-словами, з яких треба скласти прикладки)
9. Словниковий диктант.
Відповідь-репліка, трава звіробій, Дніпро-ріка, голуб-вертун, лікар-еколог, драма-феєрія, Лисичка-сестричка, деревій - трава, газета «Літературна Україна», твір-опис, санаторій «Україна», бібліотека імені В. Короленка.
Щоб перевірити правильність написання вами словникового диктанту, ви здійсните взаємоперевірку, обмінявшись зошитами в парах. Правильний варіант ви можете побачити на слайді. Кожне правильне написання прикладки оцінюється в один бал.
V. Систематизація й узагальнення вивченого
Робота в групах – складання «Карти пам’яті»
Давайте, діти, з вами підсумуємо сьогоднішній теоретичний матеріал за допомогою «Карти пам’яті», яку складе кожна із груп на ватманах .
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Дайте відповідь на запитання.
«Що на уроці виявилося для вас цікавим і найскладнішим?»
VІ. Домашнє завдання
Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:
1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;
2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.
І завершити наш урок я хочу словами із поезії В.Симоненка
Вигаптуй на небі райдугу-доріжку,
Простели до сонця вишивку-маніжку.
Щоб по тій доріжці з лебедями-снами
Плавати до щастя білими човнами.
В. Симоненко.
Дякую за увагу! Будьте здорові!