До розіграшу
залишилось:
15 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку з української мови "ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ."

Про матеріал

Конспект уроку з української мови 8 клас "ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ."

Перегляд файлу

Тема:  Означення, додаток і обставина як другорядні члени речення (повторення) ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.

Мета поглибити знання учнів про другорядні члени речення- означення, додаток і обставину ;   сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати повагу до рідного слова та  духовного надбання народу.

Очікувані результати:  учні повинні зрозуміти, що таке прикладка, знаходити її в тексті, наводити власні приклади та застосовувати орфографічні правила при використанні прикладок.

Обладнання: мультимедійна презентація, опорні схеми, підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку:   комбінований

Методи, прийоми:фронтальне опитування, розповідь вчителя, робота з підручником,  робота біля дошки, вибірково-розподільний диктант, робота в парах, взаємоперевірка, взаємооцінювання, творча робота, гра «Склади прикладки», словниковий диктант, складання «Карти пам’яті», «Мікрофон»

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Доброго здоров’я, любі діти!

Вас покликав дзвоник в рідний клас.

 Знання на уроці будете здобувати

Тож ростіть здорові, в добрий час!

Сподіваюсь, що ви почуваєте себе комфортно. Адже до вас сьогодні завітали гості. Не хвилюйтесь! Краще привітайте гостей посмішкою. Привітайте посмішкою один одного.

А тепер за парти всі сідайте рівно

І до роботи візьмімось сумлінно!

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

   Сьогодні на уроці ми продовжимо  роботу, спрямовану на вивчення другорядних членів речення.

1. Завдання-гіпотеза.

— Доведіть або спростуйте тезу: «Слово другорядний означає: не ос­новний, менш важливий. Отже, другорядні члени речення менш важ­ливі для вираження думок».

2. Мовний експеримент.

— Спробуйте розповісти про свої канікули, вживаючи речення, що складаються лише з головних членів. Який висновок можна зробити про роль другорядних членів у мовленні?(Другорядні члени речення (додатки, означення, обставини) пояснюють і доповнюють головні члени або інші другорядні і залежать від них.)

3.    Фронтальне опитування.

— Назвіть другорядні члени речення.

  • Який член речення називається додатком?
  • На які питання відповідає додаток?
  • Чим виражається додаток?
  • Який член речення називається обставиною?
  • На які питання відповідає обставина?
  • Чим виражається обставина?
  •  Який член речення називається означенням?
  • На які питання відповідає означення?
  • Чим виражається означення?

(Додаток — другорядний член речення, який означає предмет і в реченні відповідає на питання непрямих відмінків, тобто всіх, окрім називного. Найчастіше додаток, як і підмет, виражається іменником або займенником.

Означення  другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета, відповідає на питання який?чий?котрий? і найчастіше виражається прикметником, зрідка — займенником або іменником.

Обставина  другорядний член речення, що характеризує дію з точки зору її місця, часу, причини, мети, способу або ступеня і відповідає на питання як?куди?звідки?коли?чому?з якою метою?якою мірою?де? Обставини виражаються прислівниками, сполученням іменника у непрямому відмінку з прийменником.)

 

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.

     Мотивація навчальної діяльності школярів.

А зараз я вам зачитаю речення, а ви спробуйте знайти означення.

   Гора Говерла найвища в Україні   (Відповіді учнів).

   Діти, ми сьогодні з вами поведемо розмову про ще один вид означення, який називається прикладка та будемо розвивати наші правописні вміння написання прикладок з означуваними словами.

  • Про що б ви хотіли дізнатися на уроці? Напишіть це на стікерах і прикріпіть до підніжжя гори. (перед дітьми на дошці  картина із зображенням гори Говерли)

Розповідь вчителя

Гора Говерла найвища,вершина Карпатських гір, висота якої досягає 2067 метрів!

Це найвища вершина в Україні. І мені дуже хочеться, щоб ви в своїх знаннях з теми нашого уроку досягли найвищої вершини.

  Отже , вирушаємо в дорогу по темі  ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.(запис теми до зошитів)

А працювати будемо під гаслом «Здоров’я дітей – багатство нації».

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

   Отже, давайте спробуємо розібрати наш матеріал за допомогою фреймової структури

1. Робота зі схемою

 

  1. Слово вчителя

( Презентація слайди)

 

1)   Прикладка як різновид означення.

Прикладка - це різновид означення. Вона називає ознаку предмета й водночас дає йому нову назву.

Прикладка, як і взагалі означення, відповідає на запитання який?, наприклад:

Гора (яка?) Говерла найвища в Україні. (П. Воронько) Прикладка виражається іменником і, як правило, стоїть у тому ж відмінку, що й означуване слово: тітка Олена, тітці Олені.

Прикладками зазвичай виступають: власні назви (рік, озер, гір, міст, тощо): гори Карпати,місто Одеса, село Черкаська Лозова; характеристики особи за родом занять, націо­нальністю, соціальним становищем, місцем, віком тощо: дівчина-українка, хлопець-одесит; видові загальні назви при родових: дерево дуб, трава звіробій; характеристики за якістю чи властивістю предмета або особи: дуб-велетень, зима-чарівниця.

 

2)   Прикладки поширені й непоширені. Їх правопис.

Прикладки можуть бути непоширеними (вираженими одним словом): риба карась, місто  Київ, дівчина-підліток і поширеними (вираженими кількома словами): А он старе Монастирище, колись козацькеє село. (Т. Шевченко)

 

 

  1. Пишемо через дефіс

Прикладка з означуваним словом пишеться окремо або через дефіс.

1. Якщо спочатку йде родове поняття, а потім видове, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:

трава звіробій       звіробій-трава

/         \                /            \

родове  видове    видове   родове

 

Але: жук-короїд, льон-довгунець, заєць-русак, гриб-паразит. У цих словах прикладка входить до складу терміна. І ці  прикладки- терміни ви можете чути на уроках  біології

 

 

2. Якщо спочатку йде загальна назва, а потім власна, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:

 

Красуня Марія        Марія-красуня

/       \                  /       \

Загальна власна   власна загальна

 

3. В інших випадках прикладка з означуваним словом, як правило, пишеться через дефіс – незалежно від її місця. Це, зокрема, прикладки, які характеризують предмет за якісними ознаками, за віком, за національністю, за місцем проживання, за фахом: учитель-мовник, мовник-учитель, красуня-яблуня, яблуня-красуня.

Пишемо в лапках

Умовні власні назви підприємств, установ, організацій, творів мистецтва, журналів, газет, пароплавів тощо пишуться в лапках. Прикладки, приєднувані до означуваних слів за допомогою слів імені, пам'яті, на ім'я, по імені, в лапки не беруться. Кінотеатр«Київська Русь», журнал «Всесвіт», Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  1. Робота з підручником

Ст. 50-52 -теоретичний матеріал.

4. Практична робота.

Вправи  №110.

 З прикладкою лікар-терапевт скласти речення.

5. Робота біля дошки

Вправа 112

6. Вибірково-розподільний диктант (Робота в парах)

Вправа 114

7.  Творча  робота.

До поданих малюнків доберіть і запишіть  прикладки, поясніть їх правопис

8. Гра  «Склади прикладку» (роздаються парам конверти з пазлами-словами, з яких треба скласти прикладки)

9.  Словниковий диктант.

Відповідь-репліка, трава звіробій, Дніпро-ріка, голуб-вертун, лікар-еколог, драма-феєрія, Лисичка-сестричка, деревій - трава, газета «Лі­тературна Україна», твір-опис,  санаторій «Україна», бібліотека імені В. Короленка.

Щоб перевірити правильність написання вами словникового диктанту, ви здійсните взаємоперевірку, обмінявшись зошитами в парах. Правильний варіант  ви можете побачити на слайді.  Кожне правильне написання прикладки оцінюється в один бал.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

Робота в групах – складання  «Карти пам’яті»

   Давайте, діти, з вами підсумуємо сьогоднішній теоретичний матеріал за  допомогою «Карти пам’яті», яку   складе кожна із груп  на ватманах .

 

 

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Дайте відповідь на запитання.

«Що на уроці виявилося для вас цікавим і  найскладнішим?»

 

VІ. Домашнє завдання

Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:

1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;

2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.

І завершити наш урок я хочу словами із поезії В.Симоненка

Вигаптуй на небі райдугу-доріжку,
Простели до сонця вишивку-маніжку.
Щоб по тій доріжці з лебедями-снами
Плавати до щастя білими човнами.
В. Симоненко.

Дякую за увагу! Будьте здорові!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
15 січня
Переглядів
2625
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку