Конспект уроку з української мови "ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ."

Про матеріал

Конспект уроку з української мови 8 клас "ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ."

Перегляд файлу

Тема:  Означення, додаток і обставина як другорядні члени речення (повторення) ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.

Мета поглибити знання учнів про другорядні члени речення- означення, додаток і обставину ;   сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати повагу до рідного слова та  духовного надбання народу.

Очікувані результати:  учні повинні зрозуміти, що таке прикладка, знаходити її в тексті, наводити власні приклади та застосовувати орфографічні правила при використанні прикладок.

Обладнання: мультимедійна презентація, опорні схеми, підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку:   комбінований

Методи, прийоми:фронтальне опитування, розповідь вчителя, робота з підручником,  робота біля дошки, вибірково-розподільний диктант, робота в парах, взаємоперевірка, взаємооцінювання, творча робота, гра «Склади прикладки», словниковий диктант, складання «Карти пам’яті», «Мікрофон»

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Доброго здоров’я, любі діти!

Вас покликав дзвоник в рідний клас.

 Знання на уроці будете здобувати

Тож ростіть здорові, в добрий час!

Сподіваюсь, що ви почуваєте себе комфортно. Адже до вас сьогодні завітали гості. Не хвилюйтесь! Краще привітайте гостей посмішкою. Привітайте посмішкою один одного.

А тепер за парти всі сідайте рівно

І до роботи візьмімось сумлінно!

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

   Сьогодні на уроці ми продовжимо  роботу, спрямовану на вивчення другорядних членів речення.

1. Завдання-гіпотеза.

— Доведіть або спростуйте тезу: «Слово другорядний означає: не ос­новний, менш важливий. Отже, другорядні члени речення менш важ­ливі для вираження думок».

2. Мовний експеримент.

— Спробуйте розповісти про свої канікули, вживаючи речення, що складаються лише з головних членів. Який висновок можна зробити про роль другорядних членів у мовленні?(Другорядні члени речення (додатки, означення, обставини) пояснюють і доповнюють головні члени або інші другорядні і залежать від них.)

3.    Фронтальне опитування.

— Назвіть другорядні члени речення.

  • Який член речення називається додатком?
  • На які питання відповідає додаток?
  • Чим виражається додаток?
  • Який член речення називається обставиною?
  • На які питання відповідає обставина?
  • Чим виражається обставина?
  •  Який член речення називається означенням?
  • На які питання відповідає означення?
  • Чим виражається означення?

(Додаток — другорядний член речення, який означає предмет і в реченні відповідає на питання непрямих відмінків, тобто всіх, окрім називного. Найчастіше додаток, як і підмет, виражається іменником або займенником.

Означення  другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета, відповідає на питання який?чий?котрий? і найчастіше виражається прикметником, зрідка — займенником або іменником.

Обставина  другорядний член речення, що характеризує дію з точки зору її місця, часу, причини, мети, способу або ступеня і відповідає на питання як?куди?звідки?коли?чому?з якою метою?якою мірою?де? Обставини виражаються прислівниками, сполученням іменника у непрямому відмінку з прийменником.)

 

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.

     Мотивація навчальної діяльності школярів.

А зараз я вам зачитаю речення, а ви спробуйте знайти означення.

   Гора Говерла найвища в Україні   (Відповіді учнів).

   Діти, ми сьогодні з вами поведемо розмову про ще один вид означення, який називається прикладка та будемо розвивати наші правописні вміння написання прикладок з означуваними словами.

  • Про що б ви хотіли дізнатися на уроці? Напишіть це на стікерах і прикріпіть до підніжжя гори. (перед дітьми на дошці  картина із зображенням гори Говерли)

Розповідь вчителя

Гора Говерла найвища,вершина Карпатських гір, висота якої досягає 2067 метрів!

Це найвища вершина в Україні. І мені дуже хочеться, щоб ви в своїх знаннях з теми нашого уроку досягли найвищої вершини.

  Отже , вирушаємо в дорогу по темі  ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.(запис теми до зошитів)

А працювати будемо під гаслом «Здоров’я дітей – багатство нації».

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

   Отже, давайте спробуємо розібрати наш матеріал за допомогою фреймової структури

1. Робота зі схемою

 

  1. Слово вчителя

( Презентація слайди)

 

1)   Прикладка як різновид означення.

Прикладка - це різновид означення. Вона називає ознаку предмета й водночас дає йому нову назву.

Прикладка, як і взагалі означення, відповідає на запитання який?, наприклад:

Гора (яка?) Говерла найвища в Україні. (П. Воронько) Прикладка виражається іменником і, як правило, стоїть у тому ж відмінку, що й означуване слово: тітка Олена, тітці Олені.

Прикладками зазвичай виступають: власні назви (рік, озер, гір, міст, тощо): гори Карпати,місто Одеса, село Черкаська Лозова; характеристики особи за родом занять, націо­нальністю, соціальним становищем, місцем, віком тощо: дівчина-українка, хлопець-одесит; видові загальні назви при родових: дерево дуб, трава звіробій; характеристики за якістю чи властивістю предмета або особи: дуб-велетень, зима-чарівниця.

 

2)   Прикладки поширені й непоширені. Їх правопис.

Прикладки можуть бути непоширеними (вираженими одним словом): риба карась, місто  Київ, дівчина-підліток і поширеними (вираженими кількома словами): А он старе Монастирище, колись козацькеє село. (Т. Шевченко)

 

 

  1. Пишемо через дефіс

Прикладка з означуваним словом пишеться окремо або через дефіс.

1. Якщо спочатку йде родове поняття, а потім видове, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:

трава звіробій       звіробій-трава

/         \                /            \

родове  видове    видове   родове

 

Але: жук-короїд, льон-довгунець, заєць-русак, гриб-паразит. У цих словах прикладка входить до складу терміна. І ці  прикладки- терміни ви можете чути на уроках  біології

 

 

2. Якщо спочатку йде загальна назва, а потім власна, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:

 

Красуня Марія        Марія-красуня

/       \                  /       \

Загальна власна   власна загальна

 

3. В інших випадках прикладка з означуваним словом, як правило, пишеться через дефіс – незалежно від її місця. Це, зокрема, прикладки, які характеризують предмет за якісними ознаками, за віком, за національністю, за місцем проживання, за фахом: учитель-мовник, мовник-учитель, красуня-яблуня, яблуня-красуня.

Пишемо в лапках

Умовні власні назви підприємств, установ, організацій, творів мистецтва, журналів, газет, пароплавів тощо пишуться в лапках. Прикладки, приєднувані до означуваних слів за допомогою слів імені, пам'яті, на ім'я, по імені, в лапки не беруться. Кінотеатр«Київська Русь», журнал «Всесвіт», Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  1. Робота з підручником

Ст. 50-52 -теоретичний матеріал.

4. Практична робота.

Вправи  №110.

 З прикладкою лікар-терапевт скласти речення.

5. Робота біля дошки

Вправа 112

6. Вибірково-розподільний диктант (Робота в парах)

Вправа 114

7.  Творча  робота.

До поданих малюнків доберіть і запишіть  прикладки, поясніть їх правопис

8. Гра  «Склади прикладку» (роздаються парам конверти з пазлами-словами, з яких треба скласти прикладки)

9.  Словниковий диктант.

Відповідь-репліка, трава звіробій, Дніпро-ріка, голуб-вертун, лікар-еколог, драма-феєрія, Лисичка-сестричка, деревій - трава, газета «Лі­тературна Україна», твір-опис,  санаторій «Україна», бібліотека імені В. Короленка.

Щоб перевірити правильність написання вами словникового диктанту, ви здійсните взаємоперевірку, обмінявшись зошитами в парах. Правильний варіант  ви можете побачити на слайді.  Кожне правильне написання прикладки оцінюється в один бал.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

Робота в групах – складання  «Карти пам’яті»

   Давайте, діти, з вами підсумуємо сьогоднішній теоретичний матеріал за  допомогою «Карти пам’яті», яку   складе кожна із груп  на ватманах .

 

 

 

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Дайте відповідь на запитання.

«Що на уроці виявилося для вас цікавим і  найскладнішим?»

 

VІ. Домашнє завдання

Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:

1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;

2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.

І завершити наш урок я хочу словами із поезії В.Симоненка

Вигаптуй на небі райдугу-доріжку,
Простели до сонця вишивку-маніжку.
Щоб по тій доріжці з лебедями-снами
Плавати до щастя білими човнами.
В. Симоненко.

Дякую за увагу! Будьте здорові!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скорова Олена Олексіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 січня 2018
Переглядів
6019
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку