Урок для 8 класу "Означення узгоджене і неузгоджене"

Про матеріал

Тема: Означення узгоджене і неузгоджене.

Мета: - поглибити знання про означення як другорядний член речення,

  • -ознайомити учнів із узгодженим та неузгодженим означенням;
  • -формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення означеннями, трансформувати узгоджені означення в неузгоджені та навпаки;
  • -розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам'ять;
  • -виховувати повагу до фольклору, любов до природи, патріотичне ставлення до рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма: урок-книга.

Обладнання: підручник, презентація.

Перегляд файлу

О.М. Кизименко, учитель української мови

та літератури, ЗОШ № 142, м. Харків

 

Урок-книга

Тема: Означення узгоджене і неузгоджене.

Мета: - поглибити знання про означення як другорядний член речення,

  • ознайомити учнів із узгодженим та неузгодженим означенням;
  • формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення означеннями, трансформувати узгоджені означення в неузгоджені та навпаки;
  • розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам’ять;
  • виховувати повагу до фольклору, любов до природи, патріотичне ставлення до рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма: урок-книга.

Обладнання: підручник, презентація.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня! Перш ніж розпочнемо сьогоднішній урок, пропоную вам налаштуватися на роботу: сісти, заплющити очі і про себе повторити слова.

Аутотренінг

Я учень;

Я – особистість творча;

Я – особистість успішна;

Я думаю, я замислююся;

Я хочу знати.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання

1-ша сторінка книги «Очікування»

Учитель. Скажіть, що ви очікуєте від уроку.

  • Я очікую…
  • Цей урок навчить мене…
  • На уроці буде цікаво…
  • Дізнаюся про…

Учитель. Сьогодні ми поговоримо про означення, навчимося розпізнавати його в реченні, поширювати речення означеннями, дізнаємося про способи його вираження.

2-га сторінка книги «Епіграф»

Красива осінь вишиває клени 
Червоним, жовтим, срібним, золотим. 
А листя просить: – Виший нас зеленим! 
Ми ще побудем, ще не облетим. 

А листя просить: – Дай нам тої втіхи! 
Сади прекрасні, роси – як вино. 
Ворони п'ють надкльовані горіхи. 
А що їм, чорним? Чорним все одно.

Л. Костенко

Учитель. Перегорнімо сторінку і звернімо увагу на епіграф. Знайдімо у цьому прекрасному вірші про осінь означення.

Перейдімо до наступної сторінки книги.

3-тя сторінка книги «Проблемна ситуація»

2. Створення проблемної ситуації.

- Що називається означенням?

- Якою частиною мови найчастіше виступає означення?

Синтаксичний розбір речень.

Вечірнє сонце сідає.

Його хата була праворуч.

  • Що ви можете сказати про ці означення?
  • Зверніть увагу на те, з яким словом воно узгоджується в роді, числі та відмінку.
  • Як можна назвати такі означення?

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

4-та сторінка книги «Означення як другорядний член речення»

Бесіда

  • Які ви знаєте другорядні члени речення?
  • Що таке означення? Чим виражається? Яку синтаксичну функцію воно виконує?
  1. Робота з теоретичним матеріалом

Таблиця «Означення як другорядний член речення»

Змоделюйте прислів'я і приказки, дібравши їх продовження
з другої колонки. Запишіть вислови, ставлячи означення у
відповід...

 

Вправа № 4
Виділіть означення в реченнях та проаналізуйте
за поданою схемою
Означення
До якого
слова
відноситься
На яке
пи...

означення

  1. Робота в зошиті
  • Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити та підкреслити в реченнях означення. Визначити їх вид.

Запізніле бабине літо ткало свої х..мерні візерунки. Його прозоре павутиння чіплялося за посіріле ст..бло полину.

ІV. Узагальнення й систематизація вивченого. Виконання практичних завдань

5-та сторінка книги «Розподільний диктант»

  1. Розподільний диктант
  • Двоє учнів біля дошки пишуть і коментують уголос, за яким принципом розподіляють означення на узгоджені й неузгоджені.

Непроглядна мряка, жовте листя, квіти з лісу, холод осені, осінній вітер, барвистий килим, вихор із листя, дорога осені, зачарований світ, місяць у повні, сніг з дощем.

6-та сторінка книги «Дослідження-моделювання»

  1. Дослідження-моделювання

 Змоделювати прислів’я і приказки, дібравши їх продовження з другого стовпчика. Записати вислови, ставлячи означення у відповідній граматичній формі.

1. (Усякий) пташка

2. За (один) вченого дають

3. Борода не робить

4. (Розумний) річ

5. (Козацький) роду

6. Не бійся (розумний) ворога,

чоловіка (мудрий).

приємно й слухати.

а бійся (дурний) приятеля.

(свій) гніздо знає.

нема переводу.

десять (невчений).

7-ма сторінка книги «Дослідження-трансформація»

  1. Дослідження-трансформація.

До поданих словосполучень з узгодженими означеннями доберіть словосполучення-синоніми з неузгодженими означеннями.

Зразок. Електрична сила — сила електрики.

  1. Шев­ченкові твори. 2. Батьків костюм. 3. Весняні дні. 4. Морські глибини. 5. Гірські вершини. 6. Київські каштани. 7. Командирський наказ. 8. Ге­ройський вчинок. 9. Трамвайна зупинка. 10. Кришталева ваза. 11. Книжкова полиця. 12. Харківські вулиці.

 

  1. Підготовка до ЗНО

Тест

  1. Узгоджене, виражене прикметником.
  2. Узгоджене, виражене дієприкметниковим зворотом.
  3. Неузгоджене, виражене іменником у непрямому відмінку з прийменником.
  4. Неузгоджене , виражене інфінітивом.
  5. Неузгоджене, виражене словосполученням.

 

А. На південному сході хмари, просвічені сонцем.

Б. Дитячі очі виглядали з гущини.

В. Спочатку у мене була думка відмовитись.

Г. Карета швидкої допомоги забрала її в лікарню.

Д. Година для праці настала.

 

Ключ.

1-Б

2-А

3-Д

4-В

5-Г

8-ма сторінка книги «Продовжіть думку»

V. Рефлексія

* На сьогоднішньому уроці я…

* Сьогодні я навчився…

* Тепер я знаю…

* Про узгоджене означення я запам’ятав…

* Неузгоджене означення виражається…

9-та сторінка книги «Домашнє завдання»

VІ. Домашнє завдання

Скласти твір-мініатюру в художньому стилі за темою «А в серці тільки ти, єдиний мій, коханий рідний краю!», використовуючи узгоджені та неузгоджені означення.

VІІ. Оцінювання.

  •                 «З усіх утрат втрата часу найтяжча», – сказав Г.С. Сковорода. Тому старанно вчіться, не гайте часу! Бувайте здорові!

 

 

 

Література

1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с.
2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с.
3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200 с.
4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.: Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трачук Віра Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
18 січня 2018
Переглядів
16895
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку