Тема: Означення узгоджене і неузгоджене.
Мета: - поглибити знання про означення як другорядний член речення,
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма: урок-книга.
Обладнання: підручник, презентація.
О.М. Кизименко, учитель української мови
та літератури, ЗОШ № 142, м. Харків
Урок-книга
Тема: Означення узгоджене і неузгоджене.
Мета: - поглибити знання про означення як другорядний член речення,
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма: урок-книга.
Обладнання: підручник, презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня! Перш ніж розпочнемо сьогоднішній урок, пропоную вам налаштуватися на роботу: сісти, заплющити очі і про себе повторити слова.
Аутотренінг
Я учень;
Я – особистість творча;
Я – особистість успішна;
Я думаю, я замислююся;
Я хочу знати.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання
1-ша сторінка книги «Очікування»
Учитель. Скажіть, що ви очікуєте від уроку.
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про означення, навчимося розпізнавати його в реченні, поширювати речення означеннями, дізнаємося про способи його вираження.
2-га сторінка книги «Епіграф»
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: – Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
А листя просить: – Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п'ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
Л. Костенко
Учитель. Перегорнімо сторінку і звернімо увагу на епіграф. Знайдімо у цьому прекрасному вірші про осінь означення.
Перейдімо до наступної сторінки книги.
3-тя сторінка книги «Проблемна ситуація»
2. Створення проблемної ситуації.
- Що називається означенням?
- Якою частиною мови найчастіше виступає означення?
Синтаксичний розбір речень.
Вечірнє сонце сідає.
Його хата була праворуч.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
4-та сторінка книги «Означення як другорядний член речення»
Бесіда
Таблиця «Означення як другорядний член речення»
Запізніле бабине літо ткало свої х..мерні візерунки. Його прозоре павутиння чіплялося за посіріле ст..бло полину.
ІV. Узагальнення й систематизація вивченого. Виконання практичних завдань
5-та сторінка книги «Розподільний диктант»
Непроглядна мряка, жовте листя, квіти з лісу, холод осені, осінній вітер, барвистий килим, вихор із листя, дорога осені, зачарований світ, місяць у повні, сніг з дощем.
6-та сторінка книги «Дослідження-моделювання»
Змоделювати прислів’я і приказки, дібравши їх продовження з другого стовпчика. Записати вислови, ставлячи означення у відповідній граматичній формі.
1. (Усякий) пташка 2. За (один) вченого дають 3. Борода не робить 4. (Розумний) річ 5. (Козацький) роду 6. Не бійся (розумний) ворога, |
чоловіка (мудрий). приємно й слухати. а бійся (дурний) приятеля. (свій) гніздо знає. нема переводу. десять (невчений). |
7-ма сторінка книги «Дослідження-трансформація»
До поданих словосполучень з узгодженими означеннями доберіть словосполучення-синоніми з неузгодженими означеннями.
Зразок. Електрична сила — сила електрики.
Тест
А. На південному сході хмари, просвічені сонцем.
Б. Дитячі очі виглядали з гущини.
В. Спочатку у мене була думка відмовитись.
Г. Карета швидкої допомоги забрала її в лікарню.
Д. Година для праці настала.
Ключ.
1-Б
2-А
3-Д
4-В
5-Г
8-ма сторінка книги «Продовжіть думку»
V. Рефлексія
* На сьогоднішньому уроці я…
* Сьогодні я навчився…
* Тепер я знаю…
* Про узгоджене означення я запам’ятав…
* Неузгоджене означення виражається…
9-та сторінка книги «Домашнє завдання»
VІ. Домашнє завдання
Скласти твір-мініатюру в художньому стилі за темою «А в серці тільки ти, єдиний мій, коханий рідний краю!», використовуючи узгоджені та неузгоджені означення.
VІІ. Оцінювання.
Література
1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с.
2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с.
3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200 с.
4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.: Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.