1
Укр.м. Дата _______________
Тема: Повторення вивченого про іменник.
ОР: повторити вивчене про іменник; закріпити знання учнів про загальне значення і граматичне значення іменників; вправлятися в розпізнанні іменників серед інших частин мови; розвивати мислення, мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати бажання здобувати знання.
Хід уроку:
І. Організація класу
- Доброго дня, діти. Бажаю вам гарного настрою, гарних оцінок.
Станьте в коло. Візьміть цеглинку ЛЕГО, яка відповідає вашому настрою. На спині однокласника напишіть побажання на сьогоднішній урок.
ІІ. АОЗ (повторення), МНД, Повідомлення теми
Цікаві факти
Цю частину мови почали вживати у 1873 році.
Випередити цю частину мови за кількістю слів неспроможна жодна частина мови.
В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів.
Серед них слів цієї частини мови майже половина.
Ще Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий.
Пізніше Аристотель запропонував замінити останній термін – „середній рід”.
Ця частина мови має 7 відмінків.
Так, сьогодні ми будемо повторювати все, що знаємо про іменник.
Аутотренінг
Заплющіть очі й повторюйте за мною
Я найкращий
У мене все вийде
Я буду наполегливо працювати
Я отримаю гарний результат
ІІІ. Повторення вивченого
Пригадайте, якого кольору був ваш настрій? Промовте перший звук вашого кольору. Пригадайте, якою буквою ми позначаємо цей звук. Пропишіть каліграфічно свою букву.
Усно назвіть іменник на свою букву.
Діти стають в коло. Під музику передають капустину, коли музика зупиниться, то той, в кого опинилась капустина, відгортає листок і дає відповідь на питання.
Отже, іменник називає….. (назву предмета)
Іменники відповідають на питання …. (Хто? Що?)
Іменники бувають власні й …. (загальні).
Молодці, ви гарно справились із цим завданням. Добре пам’ятаєте все, що вчили про іменник.
А які ще частини мови ви знаєте? (Відповіді учнів)
Я вам зачитуватиму слова, а вам потрібно виписати лише іменники.
Запишіть у зошити Словниковий диктант
Гардероб, сміється, гвинтівка, будь ласка, сигнал, шістсот, дисципліна, аеродром, вночі, взимку, ввечері, диван, пшениця, заєць, п’ять, Руслан.
Які слова ви записали? А тепер усно до цих слів доберемо інші частини мови.
Фізкультхвилинка ЛЕГО башточки
Граючи в гру «Мовна капустина» ми пригадали.,що іменники мають рід. Нагадайте собі, якого роду можуть бути іменники.
Кожна пара отримає іменник, потрібно визначити рід, прикріпити до дошки і довести свою думку.
Перевірка.
Ліва колонка записуємо загальні іменники, права – власні.
Ластівка, морозиво, Олена, Неля, ліс, яблуня, Шепетівка, Львів, ґердан, дельфін, бузок, Архип, Орися.
Перевірка.
Діти, а яке слово вам незнайоме? (ґердан) .
ґердан – це прикраса з бісеру; у нашому словниковому квітнику з’явилась ще одна квітка.
Фізкультхвилинка для очей
Лазер?
Працюють в парах : 1-й ряд шукає слово назву істоти, 2-й ряд слово назву неістоти. Записують це слово в множині.
Перевірка.
А тепер об’єднайтеся в «четвірки» словами, які можуть бути пов’язані між собою в реченні. Складіть речення.
Перевірка.
Усно визначіть головні слова в реченні. Яка частина мови виконує роль підмета? (Іменник.)
А тепер попрацюйте з реченнями. Про читайте. Чи все так? (Відповіді учнів). Чому? Якої частини мови не вистачає?
Редагуйте ці речення.
Перевірка.
Хто? – тупотять ногами, Що? – присідають?
Ведмідь, шпилька, шафа, слон, жираф, художник, олівець, степлер, метелик, ґердан, окунь, лев, літак, диня, вода, дитина, кішка, коровай, мандрівка, тунель, тюлень, Аліна.
ІV. Підсумок уроку
Гра «Так-ні»
Іменник – це частина мови. (Так)
Іменник відповідає на питання який. (Ні)
Іменники бувають власні й загальні. (Так)
Іменники бувають назвами істот і неістот. (Так)
Іменник не має роду. (Ні)
Іменники змінюються за числами. (Так)
Я вам дякую за урок!
1