Дібраний комплекс вправ різного рівня складності й характеру допоможе вчителеві перевірити знання учнів з вивченої теми. Матеріали завдань можуть бути використані як на уроках,так і в підготовці учнів до мовно-літературних конкурсів.
Тема: Закріплення й узагальнення вивченого про прикметник.
Мета: Закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про роль його у мовленні. Вчити використовувати набуті вміння знаходити прикметники в тексті, правильно вживати їх у мові, визначати рід, число, закінчення прикметників. Розвивати зв’язне мовлення, каліграфічні навики. Виховувати любов до природи, охайність, культуру письма.
Обладнання: малюнок галявини, кошик із завданнями, весняні квіти, малюнок весни, сигнальні картки, тести, кубик-рубик, смужки паперу, індивідуальні картки, лист та інший дидактичний матеріал.
Тип уроку: засвоєння й узагальнення знань.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу. Привітання.
Усміхнімось сонечку – здрастуй, золоте!
Усміхнімось один одному, погляньмо ласкаво!
Хай сьогодні в кожне серце весна додасть тепла!
А ми гостям посміхнемося, побажаємо добра!
ІІ. Формування задуму уроку.
Вступна бесіда.
- Діти, чи любите ви весну? Чому?
- Що найбільше привертає увагу, подобається в ній?
- Що найперше виникає у вашій уяві, коли ви згадуєте про весну?
- Діти, коли я йшла до школи, мене зустріла Сорока-білобока. Вона була дуже схвильована, нічого не сказала, а віддала ось цей лист. (Пауза). Що за лист? Від кого він? А, ось написано: «Учням третього класу від Весни-чарівниці». Давайте прочитаємо цього листа.
Лист.
«Дорогі друзі! Зараз я знаходжусь у Королівстві своєї старшої сестри Зими. Я дуже хочу до вас, на лісову галявину, але сестра не відпускає – хоче,щоб я ще погостювала в неї. Багато завдань задала вона мені, а як їх виконати – не знаю. Допоможіть мені, будь ласка, за кожне виконане завдання на галявині розцвітатиме моя квіточка, а завдання знаходяться в кошичку, який Сорока-білобока залишила на пеньку. Бажаю успіхів.»
З повагою Весна-чарівниця.
- Чому саме весні, ми повинні допомогти?
- Давайте вирушимо на галявину, знайдемо кошик і почнемо допомагати Весні.
ІІІ. Каліграфічна хвилинка.
(Запис в зошиті числа)
- Який перший звук чуєте в слові весна? Якою буквою він позначається? Давайте повторимо написання цих букв.
В в Вв вв ввв вес сн на
весна веснянка весняний
- Запишіть з’єднання і слова, як на дошці.
- Як назвати написані слова? Доведіть. Який корінь?
- Серед написаних слів знайдіть прикметник і розберіть його за будовою. (весняний).
- Визначимо число і рід прикметника. Доберіть прикметники іншого роду і числа (весняна, весняне, весняні). Введіть один із них в речення.
Весна дарує вам першу весняну квіточку - пролісок.
IV. Визначення теми й мети уроку. Оголошення їх.
- Чому саме з прикметником працювали у каліграфічній хвилинці?
Отже, сьогодні на уроці ми будемо працювати над прикметником. Закріпимо уміння знаходити їх в тексті, правильно вживати їх у мовленні, визначати рід і число прикметників.
V. Систематизація і закріплення вивченого матеріалу.
1.Технологія «Мозковий штурм»
Прикметник – це…
Прикметник відповідає на запитання…
Прикметник змінюється за…
У реченні виступає…
Вчитель прикріплює наступну квіточку – підсніжник.
2. «Кольоровий» диктант
а) Вчитель тримає в руках смужки кольорового паперу. Показує учням по одній смужці, а діти записують назву кольору або відтінку.
(Червоний, жовтий, рожевий, синій, фіолетовий, голубий, зелений, оранжевий, коричневий, чорний, білий).
Наступна квітка – барвінок.
Вчитель розповідає, що барвінок – трав’яниста рослина з вічнозеленим листям і голубуватими квітками. Символ радісної життєвої сили, вічності усталеного буття, провісник весни та емблема викривальних сил; невмирущої пам’яті про покійних.
б) З одним із прикметників скласти речення, записати. Прикметник розібрати за алгоритмом.
Вчитель прикріплює сон-траву. (наголосити, що ця квіточка занесена до Червоної книги України).
3. Гра «Якого роду прикметник?»
Учитель називає іменники з прикметниками. Учні картками, на яких написано ч.р., ж.р., с.р., сигналізують, якого роду іменник і прикметник.
Вчитель повторює з учнями, як визначити рід прикметника, які родові закінчення прикметника.
Матеріал для гри.
Синє небо, лісова стежка,безмежне поле, пташине щебетання, весняний ранок, ніжна пісня, несподівана зустріч, чарівна музика, білий сніжок, старий дуб, запашна фіалка.
Вчитель прикріплює наступну квіточку – фіалку.
4. Творча робота над текстом
Списати, вставляючи закінчення.
Ось стоїть перед мною легк…, тендітн… пролісок. Його біл… запашн… голівка схилилась донизу. А поряд ростуть такі ж скромн…, ніжн… вісники весни. Це значить, що прийшла справжн… весна.
- Кого називають вісниками весни? Чому?
Визначити рід і число прикметників.
Учні високого рівня розбирають за будовою слово пролісок.
Наступна квіточка – первоцвіт весняний. Вчитель наголошує на лікарських властивостях цієї рослинки.
Фізкультхвилинка.
Ти весну-весняночку
Стрінь, немов паняночку.
У боки візьмися,
Низенько вклонися.
Відійди назад три кроки.
Ще вклонися. Руки в боки.
Руки вгору підіймай –
Весну красну привітай.
5. Усна вправа на закріплення числа прикметника.
До прикметника в однині дібрати прикметник у множині.
Сонячний день, запашна квітка, гомінкий струмок, ласкаве сонце, білокора берізка, рання весна, вечірня зірка, теплий вітерець.
За виконане завдання учні отримують квітку мати-й мачуха.
6. Гра «Кубик-рубик»
Учні по черзі кидають кубик. Від слова, яке слово випало утворюють прикметник.
Н-д: (для середнього рівня) щастя – щасливий, щаслива, щасливе, щасливі.
(для достатнього рівня) утворити прикметник середнього роду, скласти з ним словосполучення, визначити закінчення: щасливе життя; закінчення –е.
(для високого рівня) утворити словосполучення з кожним утвореним прикметником; одне ввести у речення, визначити його рід, число, закінчення: щасливий випадок, щаслива дівчинка, щасливе дитинство, щасливі діти. Кожні батьки мріють про щасливе дитинство своїх дітей.
Весна дарує нам кульбабку.
7.Робота з прислів’ями.
Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Чорна земля білих рук не любить.
Новою дорогою йди, та старої не забувай.
Учні підкреслюють прикметники антоніми. Визначають їх рід, число, закінчення. Учні високого рівня працюють з індивідуальними картками.
Перед виконанням вправи учитель повторює з учнями, що таке антоніми і синоніми.
Вчитель прикріплює на галявину квітку медуниці.
8.Тестування
Як ви засвоїли матеріал про прикметник я перевірю за допомогою тестового контролю.
Вчитель прикріплює жовтець весняний.
VI. Підсумок уроку.
Ви справилися з усіма завданнями і допомогли Весні почати своє царювання в природі. Ось вона прийшла до нас в гості із сюрпризом та квітами конвалії.
Вправа-сюрприз від весни «Цікава етимологія»
Весна. Це слово утворене від слова «весантас», що в перекладі означає «веселий день».
І справді, навесні дні стають яснішими, адже снігові хмари усе рідше закривають ясне сонечко. Яке щедро зігріває землю.
Якими прикметниками ми можемо охарактеризувати весну.
Я вам бажаю, щоб весняний веселий піднесений настрій не покидав ваші серця ніколи.
VII. Домашнє завдання.
Виписати уривок тексту, в якому є прикметники.
Середній рівень – підкреслити прикметники
Достатній рівень – підкреслити прикметники, визначити їх рід, число, закінчення.
Високий рівень – підкреслити прикметники, визначити їх рід, число, закінчення, один прикметник розібрати як частину мови.
VIII. Оцінювання учнів за роботу на уроці.