УКРАЇНСЬКА МОВА 3 КЛАС
Тема. Прикметник. Загальне поняття (питання, значення, роль у реченні).
Мета. Дати уявлення про прикметник як частину мови; вчити впізнавати прикметники у реченні і тексті; пояснити роль прикметника у мові; розвивати спостережливість, мовне чуття, пізнавальний інтерес; виховувати культуру писемного мовлення.
Обладнання. Тлумачний словник, опорні схеми з теми «Іменник», «Прикметник», прислів’я, цеглинки LEGO, мовний куб, малюнок пролісків; Українська мова: підручник для 3 класу під ред. М.Д. Захарійчук, А.І. Мовчун.
Хід уроку
І. Організація класу
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Будем гарно працювати,
Будемо багато знати.
-
Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.
ІІ. Мотивація знань
-
Гра «Склади план уроку»
-
Прочитайте прислів’я. Переставте їх так, щоб вийшла послідовність роботи на уроці. Покажіть відповідь, використовуючи цеглинки LEGO (учні складають вежу: жовтий, зелений, червоний).
Хто багато робить, той і багато вміє.(Зелений)
Зробив діло – гуляй сміло. (Червоний)
Добрий початок – половина роботи. (Жовтий)
-
Молодці, отже для доброго початку проведемо розминку: пригадаємо те, що вивчали на попередніх уроках.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
-
Яку частину мови ми вивчили?
-
Вправа «Кубування»
-
Озвучимо правило про іменник за питаннями граней куба.
-
Частина мови
-
Значення (називає предмети)
-
Питання
-
Член речення
-
Приклад
-
Категорія (за опорними схемами)
-
Робота з опорними схемами
-
Систематизувати знання про іменник вам допоможуть опорні схеми.
(Однина – множина, власні – загальні, рід, число, відмінок)
IV. Повідомлення теми уроку
-
Іменник є дуже важливою частиною мови, тому що він називає всі предмети і явища навколишньої дійсності. Та чи можемо ми в нашому житті обійтися тільки іменниками?
-
Ви праві. Звичайно, ні.
-
Сьогодні до нас на урок завітав друг іменника. Як його звуть ви дізнаєтеся, прочитавши слово і виконавши дії.
ПР + ИС – С + КЛІ – ЛІ + МЕЗ – З + ТА – А + НИК
-
Так, це прикметник. Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про прикметник, його значення та роль у реченні.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Вправа «Гронування»
- Хто пам’ятає з 2 класу, що таке прикметник?
Важлива дуже ця частина мови.
Її знати всім обов’язково.
Слова ці цілий світ нам розкривають,
Іменників ознаки називають.
-
Повідомлення довідкового бюро
-
Кажуть, що кожен предмет має багато ознак чи прикмет. А що таке «ознака», «прикмета»? Послухайте повідомлення довідкового бюро.
-
У тлумачному словнику пояснюється так: «Прикмета – характерна риса, яка відрізняє один предмет від іншого, розповідає про когось або про щось більш детально».
-
Робота з опорними схемами (підбір прикметників)
Розмір Вік Почуття
Смак Ознаки Характер
Форма Колір Матеріал
-
Робота з підручником (с. 123, впр. 294)
А) Розгляньте малюнки. Прочитайте слова. На які ознаки вказують подані прикметники? (Колір, розмір, форма, смак, запах)
Б) Запишіть іменники – назви предметів, які зображені на малюнках, та подані до них слова-ознаки.
В) З якою частиною мови зв’язані прикметники? Від якої частини мови ставимо питання?
5. Ознайомлення з правилом (с. 123)
6. Фізхвилинка (з кубиками LEGO)
Всі стомились працювати.
Будем з LEGO відпочивати.
Всі цеглиночки візьму,
Руханочку проведу.
Я оранжеву тримаю –
Руки вгору піднімаєм.
Синя в руці – покружляйте,
Жовта – дружно присідайте.
Голубенька у руках –
Політайте, як той птах.
Ось червону тримаю я –
Плескає вся дітвора.
Вже зелену брати час,
Бо робота є у нас.
VІ. Закріплення знань.
-
Загадка. Форма така: маю 6 пелюсток
Довгий тоненький зелений листок,
А серединка в мене жовтенька,
Личко не кругле, а трохи довгеньке.
Квітка я ніжна, блакитна, дрібна,
А як запахну – приходить весна. (Пролісок)
-
Слова якої частини мови допомогли вам відгадати загадку?
-
Добір прикметників
-
Подивіться на малюнок проліска. Доберіть до кожної букви слова -прикметники, які характеризують цю квітку.
П – пахучий
Р – ранній
О – особливий
Л – лагідний
І – іскристий
С – стрункий
О – оригінальний
К – красивий
-
Послухайте цікавинку про проліски.
-
Ці квіти квітнуть навіть при нульовій температурі. В цей час всередині квітки – близько 8-ми градусів тепла. Вона влаштована так, що її чашечка, немов маленьке дзеркальце, вбирає в себе сонячне проміння. Якщо побачите пролісок у лісі – не зривайте його. Він занесений до Червоної книги України.
-
Робота з текстом
-
Прочитайте текст.
-
Доберіть прикметники до іменників.
ВЕСНА
Прийшла … весна. Побігли … струмки. З’явились … квіти, мов … сонечка. Прилетіли … птахи. … діти зробили шпаківні.
(Наприклад: тепла, дзюркотливі, весняні, маленькі, перелітні, турботливі, чудові)
-
Які прикметники ви підібрали?
-
Знайдіть у тексті слова, вжиті в переносному значенні (прийшла весна, побігли струмки).
-
Які порівняння вжиті в тексті? (мов маленькі сонечка)
Висновок. – Як змінився текст із прикметниками?
-
Для чого потрібні прикметники в мові?
-
Як бачите, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови.
-
Робота в парах
-
Складіть речення із поданих слів. Підкресліть головні і другорядні члени речення.
Розстелила, зелений, весна, на землі, тепла, килим.
(Тепла весна розстелила на землі зелений килим).
-
Назвіть граматичну основу.
-
Усно встановіть зв'язок слів у реченні.
-
Назвіть прикметники.
-
Яким членом речення є прикметники?
VII. Підсумок уроку
-
Давайте пригадаємо , що означає прикметник?
-
На які питання відповідає?
-
З якою частиною мови пов'язаний?
-
Яким членом речення виступає?
-
Поділіться своїми враженнями від уроку?
-
Мені сподобалась ваша робота на уроці. Але я хотіла б, щоб кожен із вас сам визначив як працював. Проаналізуйте за допомогою цеглинки свою роботу на уроці.
Червона – можу краще;
Жовта – добре;
Зелена – був старанним, активним.
Бажаю вам бути розумними, досягати гарних успіхів у навчанні.