Конспект уроку з української мови у 3 класі з теми "Прикметник. Загальне поняття (питання, значення, роль у реченні)"

Про матеріал
Урок розрахований для учнів 3 класу. Тема "Прикметник" вивчається через застосування таких інтерактивних технологій: "Кубування", "Гронування", "Робота в парах" та інших. Під час проведення фізкультхвилинки та самооцінювання використовуються цеглинки LEGO.
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА МОВА 3 КЛАС

 

Тема. Прикметник. Загальне поняття (питання, значення, роль у реченні).

Мета. Дати уявлення про прикметник як частину мови; вчити впізнавати прикметники у реченні і тексті; пояснити роль прикметника у мові; розвивати спостережливість, мовне чуття, пізнавальний інтерес; виховувати культуру писемного мовлення.

Обладнання. Тлумачний словник, опорні схеми з теми «Іменник», «Прикметник», прислів’я, цеглинки LEGO, мовний куб, малюнок пролісків; Українська мова: підручник для 3 класу під ред. М.Д. Захарійчук, А.І. Мовчун.

Хід уроку

І.  Організація класу

                                                    Пролунав дзвінок,

                                                    Починаємо урок.

                                                    Будем гарно працювати,

                                                    Будемо багато знати.

  • Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.

ІІ.  Мотивація знань

  1. Гра «Склади план уроку»
  • Прочитайте прислів’я. Переставте їх так, щоб вийшла послідовність роботи на уроці. Покажіть відповідь, використовуючи цеглинки  LEGO (учні складають вежу: жовтий, зелений, червоний).

Хто багато робить, той і багато вміє.(Зелений)

Зробив діло – гуляй сміло. (Червоний)

Добрий початок – половина роботи. (Жовтий)

  • Молодці, отже для доброго початку проведемо розминку: пригадаємо те, що вивчали на попередніх уроках.

ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

  • Яку частину мови ми вивчили?
  1. Вправа «Кубування»
  • Озвучимо правило про іменник за питаннями граней куба.
  1. Частина мови
  2. Значення (називає предмети)
  3. Питання
  4. Член речення
  5. Приклад
  6. Категорія (за опорними схемами)
  1. Робота з опорними схемами
  • Систематизувати знання про іменник вам допоможуть опорні схеми.

(Однина – множина, власні – загальні, рід, число, відмінок)

IV.  Повідомлення теми уроку

  •  Іменник є дуже важливою частиною мови, тому що він називає всі предмети і явища навколишньої дійсності. Та чи можемо ми в нашому житті обійтися тільки іменниками?
  • Ви праві. Звичайно, ні.
  • Сьогодні до нас на урок завітав друг іменника. Як його звуть ви дізнаєтеся, прочитавши слово і виконавши дії.

ПР + ИС – С + КЛІ – ЛІ + МЕЗ – З + ТА – А + НИК

  • Так, це прикметник. Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про прикметник, його значення та роль у реченні.

V.  Вивчення нового матеріалу

    1.  Вправа «Гронування»

         - Хто пам’ятає з 2 класу, що таке прикметник?                           

Важлива дуже ця частина мови.

                           Її знати всім обов’язково.

                           Слова ці цілий світ нам розкривають,

                           Іменників ознаки називають.

  1. Повідомлення довідкового  бюро
  • Кажуть, що кожен предмет має багато ознак чи прикмет. А що таке «ознака», «прикмета»? Послухайте повідомлення довідкового бюро.
  • У тлумачному словнику пояснюється так: «Прикмета – характерна риса, яка відрізняє один предмет від іншого, розповідає про когось або про щось більш детально».
  1. Робота з опорними схемами (підбір прикметників)

Розмір                    Вік                   Почуття

Смак                      Ознаки             Характер

Форма                    Колір               Матеріал

  1. Робота з підручником  (с. 123, впр. 294)

А) Розгляньте малюнки. Прочитайте слова. На які ознаки вказують подані прикметники? (Колір, розмір, форма, смак, запах)

Б)  Запишіть іменники – назви предметів, які зображені на малюнках, та подані до них слова-ознаки.

В)  З якою частиною мови зв’язані прикметники? Від якої частини мови ставимо питання?

5.  Ознайомлення з правилом  (с. 123)

6. Фізхвилинка (з кубиками LEGO)

Всі стомились працювати.

Будем з LEGO відпочивати.

Всі цеглиночки візьму,

Руханочку проведу.

Я оранжеву тримаю –

Руки вгору піднімаєм.

Синя в руці – покружляйте,

Жовта – дружно присідайте.

Голубенька у руках –

Політайте, як той птах.

Ось червону тримаю я –

Плескає вся дітвора.

Вже зелену брати час,

Бо робота є у нас.

VІ. Закріплення знань.

  1. Загадка.   Форма така: маю 6 пелюсток

                      Довгий тоненький зелений листок,

                      А серединка в мене жовтенька,

                      Личко не кругле, а трохи довгеньке.

                      Квітка я ніжна, блакитна, дрібна,

                      А як запахну – приходить весна.          (Пролісок)

  • Слова якої частини мови допомогли вам відгадати загадку?
  1. Добір прикметників
  • Подивіться на малюнок проліска. Доберіть до кожної букви слова -прикметники, які характеризують цю квітку.

П – пахучий

Р  – ранній  

О – особливий

Л – лагідний

І  – іскристий  

С – стрункий

О – оригінальний

К – красивий

  • Послухайте цікавинку про проліски.
  • Ці квіти квітнуть навіть при нульовій температурі. В цей час всередині квітки – близько 8-ми градусів тепла. Вона влаштована так, що її чашечка, немов маленьке дзеркальце, вбирає в себе сонячне проміння. Якщо побачите пролісок у лісі – не зривайте його. Він занесений до Червоної книги України.
  1. Робота з текстом
  • Прочитайте текст.
  • Доберіть прикметники до іменників.

ВЕСНА

Прийшла … весна. Побігли … струмки. З’явились … квіти, мов … сонечка. Прилетіли … птахи. … діти зробили шпаківні.

(Наприклад: тепла, дзюркотливі, весняні, маленькі, перелітні, турботливі, чудові)

  • Які прикметники ви підібрали?
  • Знайдіть у тексті слова, вжиті в переносному значенні (прийшла весна, побігли струмки).
  • Які порівняння вжиті в тексті? (мов маленькі сонечка)

Висновок. – Як змінився текст із прикметниками?

  • Для чого потрібні прикметники в мові?
  • Як бачите, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови.
  1. Робота в парах
  • Складіть речення із поданих слів. Підкресліть головні і другорядні члени речення.

Розстелила, зелений, весна, на землі, тепла, килим.

(Тепла весна розстелила на землі зелений килим).

  • Назвіть граматичну основу.
  • Усно встановіть зв'язок слів у реченні.
  • Назвіть прикметники.
  • Яким членом речення є прикметники?

 

VII.  Підсумок уроку

  • Давайте пригадаємо , що означає прикметник?
  • На які питання відповідає?
  • З якою частиною мови пов'язаний?
  • Яким членом речення виступає?
  • Поділіться своїми враженнями від уроку?
  • Мені сподобалась ваша робота на уроці. Але я хотіла б, щоб кожен із вас сам визначив як працював. Проаналізуйте за допомогою цеглинки свою роботу на уроці.

Червона – можу краще;

Жовта – добре;

Зелена – був старанним, активним.

Бажаю вам бути розумними, досягати гарних успіхів у навчанні.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бєлікова Олена Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 лютого 2020
Переглядів
12603
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку