Тема:Підсумковий урок з теми: «Іменник» (слайд 1)
Мета:узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник, його морфологічні ознаки,синтаксичну роль; учити застосовувати теоретичні знання на практиці,правильно писати слова з вивченими орфограмами; спонукати дітей до творчого підходу до роботи на уроці; сприяти вихованню патріотизму , поваги до звичаїв та традицій рідного народу
Обладнання :роздруковані підказки, м’яч, картки із завданнями для роботи в групах
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого
Хід уроку
І. Організація класу
1.1. Емоційне налаштування(слайд 2)
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово,
У барвінки зодягайся,
моє щире слово.
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб зростали наші діти мудрі і веселі.
1.2. Вправа «Дерево успіху» (слайд 3)
Одягнемо наше дерево. Ті, хто обрав зелені листки, буде успішним на уроці, жовті – активним, оранжеві – старанним. Яке буде «Дерево успіху» – залежить від вас.
ІІ. Мотивація навчання учнів
Бесіда
Розгадай ребус. Яке слово заховалось?
Виконай звуко-буквений аналіз.
Запиши це слово. (слайд 6)
Рухлива вправа (слайд 7)
https://www.youtube.com/watch?v=sInYkroxUpw
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Слово вчителя
Сьогодні на уроці ви маєте можливість стати учасниками справжнього мовного квесту. Тема його пов’язана з систематизацією знань про іменник. Наша мета – знайти скарб. Яким він буде, ми дізнаємося в кінці уроку. А робити ми це будемо з допомогою підказок, які є обов’язковими умовами цього пошуку. (слайд 8)
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
Учитель може зашифрувати в загадці місце знаходження підказки, попередньо розклавши їх (наприклад, перша підказка знаходиться в місці, яке називає іменник , що вживається тільки в множині, неістота(двері). Можна уточнити, зачитавши лексичне значення слова)
1. Перша підказка. В українській мові їх дев’ять . Шість з них мають лексичне значення, відповідають на питання, мають граматичні ознаки та синтаксичну роль. (слайд 9)
(відповідь: частини мови). (слайд 10)
Пригадаймо їх. (слайд 11)
Гра «Ти мені , я тобі» (слайд 12)
Можна використовувати м’яч. Учитель говорить слово і кидає м’яч, а учень називає частину мови. Далі гра продовжується між учнями.
2. Друга підказка. Поняття, які вони означають можуть писатися з малої або великої літери, інколи беруться в лапки(слайд 13)
(власні та загальні назви) (слайд 14)
Творчий диктант «Я знаю пісню» (слайд 15)
Вставте потрібні за змістом іменники - власні назви. Пригадати правила написання власних назв. Зробити синтаксичний розбір одного речення. Пояснити розділові знаки в останніх трьох реченнях.
Ой хто,хто ………….служить (Миколаю)?
Ой що перший празник – то ……….(Різдво Христове)
3. Третя підказка.Одні з них можна чітко окреслити або сфотографувати, а інші вказують на почуття, стани (конкретні та абстрактні назви) .Одні з них можуть «дихати», а інші ні (слайд 16)
(істоти та неістоти) (слайд 17)
Завдання «Знайди зайве»(слайд 18)
Фізкультхвилинка (слайд 19)
https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww
4.Четверта підказка (слайд 20) Для більшості самостійних частин мови їх шість, а іменник має сім
(відмінки). (слайд 21)
Пригадати питання відмінків, особливості відмінювання іменників (слайд 22)
Диференційоване завдання. Провідміняти власне ім’я по батькові (слайд23)
5. П’ятапідказка. Він може позначати осіб різної статі. Їх три, але існує і четвертий спільний(слайд 24)
(рід). (слайд 25)
Пригадати особливості визначення роду іменників
Розподільний диктант «Справжні друзі»(розподілити іменники за родами; діти працюють в міні-групах з картками, під час виконання завдання радяться і допомагають один одному) (слайд 26)
Мадам, леді, шимпанзе,трюмо, плакса, уживання, какаду, ралі , базіка, конферансьє, бюро, колібрі, Токіо, Сан-Ремо, Борнео, ООН, собака, біль, нежить, тюль, подорож, путь.
6. Шоста підказка . В українській мові їх чотири. Визначення їх залежить від роду та закінчення слова (слайд 27)
(відміни). (слайд 28)
Пригадати розподіл іменників на відміни та групи (слайд 29)
Гра «Забираю собі»(слайд 30)
Клас поділяється на чотири групи відповідно до кожної відміни. Учитель надає кожній групі однакові набори карток з іменниками різних відмін. Кожна група повинна обрати картки з іменниками їхньої відміни(можна надати іменники, що не належать до жодної відміни)
Україна , село,теля, сміх, Дніпро, єдність, незалежність, стиляга,молодість, надія, ножиці, мед, собака,бюро, річка,країна, патріот, ім’я, велетень, щастя,здоров’я,мрія.
7 . Сьома підказка. У процесі вивчення теми «Іменник» ми не забували про вивчення правил написання цієї частини мови. А який розділ науки про мову вивчає правопис слів ? (слайд 31)
(орфографія) (слайд 32)
Словниковий диктант «Мій зірковий час» (слайд 33)
(троє учнів працюють біля дошки, записуючи під диктовку вчителя іменники. Інші учні пишуть у зошитах. Перевіряти диктант можуть самі учасники, інші учні або можна використати метод взаємоперевірки. Той учень, який написав слова найкраще, - переможець).
Ходіння, картоплиння,озброєння, вариво, морозиво, марево,стежечка, вуличка, вершечок, племінничок, сіллю, радістю, піччю,любов’ю, подорожжю,ссавець, письменник, священик, суддя, стаття, статей, немовля, недолік
8. Восьма підказка. Він може підкреслюватися однією або двома лініями, пунктиром, хвилястою лінією, пунктиром з крапкою. Про що йдеться? (слайд 34)
(синтаксична роль) (слайд 35)
Гра «Побудуй речення» (слайд 36)
Учитель обирає декілька учнів, за кожним закріплює певний член речення.
Завдання №1: вишикуватися в правильному порядку,побудувавши речення . Наприклад, перший учень – присудок, виражений іменником; другий – підмет, виражений іменником; третій – означення, виражене займенником; четвертий – означення, виражене прикметником; п’ятий – означення, виражене іменником.
Побудувати речення:
Моя мала батьківщина – ….
обити висновок, якими членами речення може бути іменник.
Завдання №2: створити речення, в яких іменник виражений обставиною та додатком. (слайд 37)
Гімнастика для очей (слайд 38)
https://www.youtube.com/watch?v=qWPw0h4KPLQ
9. Слово вчителя (слайд 39)
Закінчується наш квест. Ми разом знайшли скарб. Як ви вважаєте, що це? (версії учнів)
(можна підготувати скриньку або книжку, з якої дістати аркуш зі словами «Справжній скарб – це знання»)
Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням?
V. Підсумок уроку
У додаток до знайденого скарбу деякі учні отримують оцінки.
Оцінювання
VI. Домашнє завдання: скласти тестові завдання з теми «Іменник» або написати твір-мініатюру на тему: «Справжній скарб – це знання», використовуючи іменники власні назви. (слайд 40)
VII. Рефлексія (слайд 41)